{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.681 visninger | Oprettet:

PoundedPie .
PoundedPie .
Tilmeldt:
26. sep 2007
MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 20

Gammelt kørekort - hvad må jeg køre på? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Håber i kan hjælpe mig.
- Jeg står i den situation, at jeg gerne vil have en motorcykel igen.

Jeg tog mit motorcykel kørekort i 2006. Hvor jeg i 2007 købte en Jinlun 150ccm. Som jeg "kun" kørte på i ét år.

Min kørelærer (Lene's køreskole i Frederikshavn) sagde til mig, at efter 3 år ( når jeg blev 21 ) ville mit kørekort automatisk blive til et stort kørekort.

Nu kigger jeg så på en Suzuki GSXR 750 128 HK fra 1997. Må jeg køre på den??
- For jeg forstår slet ikke de nye regler. Jeg har læst lige på nettet, og der står at jeg bla. skal tage nye køretimer/køreprøve. smiley
- Så jeg føler mig rimelig snydt smiley

I herinde må vide lidt mere om det end jeg gør smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gammelt kørekort - hvad må jeg køre på?
  • PoundedPie .
    PoundedPie . Tilmeldt:
    sep 2007

    MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 20
    #1   10. maj 2015 Det skal lige siges, at jeg tog kortet som 18 årig. Nu er jeg 26 år. smiley

  • #2   10. maj 2015 Du må gerne køre på den, og alle andre for den sags skyld smiley

  • #3   10. maj 2015 Din kørelærer var ganske galt på den.
    Efter de gamle regler galt det, at når man havde haft det lille kort i 2 år, galt det automatisk som stort. Dvs allerede som 20-årig ville man have det store kort. Hvis man fyldte 21 inden de 2 år var gået, kunne man tage en ny køreprøve, og så få det store kort.
    I 2008 rundede du 2 års dagen for dit lille kort, og det er dermed gældende som stort kort. Der er altså ingen begrænsninger for dit vedkommende.


  • PoundedPie .
    PoundedPie . Tilmeldt:
    sep 2007

    MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 20
    #4   10. maj 2015 Okay, det lyder jo meget godt!
    - Jeg ringede nemlig til politiet for at høre. Hun kunne kun se at mit kørekort "stadig" er det lille "A". Og dermed må jeg ikke køre på den nævnte Suzuki.

    Jeg fik nummeret til kørekort kontoret i hobro, som jeg skal ringe til for at få "rent" besked. Jeg krydser dog fingre smiley


  • PoundedPie .
    PoundedPie . Tilmeldt:
    sep 2007

    MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 20
    #5   10. maj 2015 http://koerekort-guiden.dk/mc-koerekort-stor-motorcykel

    her står der nemlig:
    "22 år: Du kan tidligst erhverve MC-kørekort til “stor motorykel” (kategori A), når du er fyldt 22 år, såfremt du har haft kørekort til “mellemstor motorcykel” (kategori A2) i mindst 2 år og herefter har bestået en praktisk prøve til “stor motorcykel” (kategori A)

    24 år: Du er fyldt 24 år og
    1) har gennemført køreundervisning og bestået en køreprøve til kategori A på en stor motorcykel (kategori A)
    ELLER
    2) har erhvervet kørekort til kategori A2 og har bestået en praktisk prøve på en “stor motorcykel” (kategori A)"


    Men det er jo hvis man vil ERHVERVE kørekortet. Jeg har jo kørekortet smiley

    på samme side står der også:

    "Først når man er fyldt 24 år, er man ikke længere underlagt betingelser om alder og erfaring, hvad angår de mange kategorier af MC-kørekort."

    links: http://koerekort-guiden.dk/motorcykelkoerekort


  • #6   10. maj 2015 Præcist - de regler, du skitserer dér, er hvis man tager kørekort i dag. Ikke at de er forkerte, men de tæller i dag og er vedrørende de nye regler. Du har taget kørekort under de gamle om må gerne køre stor - 2 år med lille MC, og derefter blev du automatisk opgraderet til stor MC. De nye regler trådte i kraft omkring 2012 eller sådan noget.

    Har du brug for noget på skrift eller er det bare for at være sikker? Ellers er det jo bare med at køre og blankt ignorere hvad damen ved politiet har bildt dig ind, for det har hun da slet ikke styr på.


  • #7   10. maj 2015 #6 19jan 2013

  • PoundedPie .
    PoundedPie . Tilmeldt:
    sep 2007

    MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 20
    #8   10. maj 2015 Jeg vil meget gerne have noget på skrift, for at få ro i sindet smiley
    - Jeg er lovlydig, det eneste jeg har fået bøder for, at er at have en bil som er sænket for meget.. smiley

    Jeg søger nogle paragraffer, som beviser, at jeg må føre en stor motorcykel med 130HK. Som jeg kan kaste i hovedet på en evt. næsvis betjent. smiley


  • #9   10. maj 2015 søg på: de gamle mc kørekort
    er lige på mobil smiley


  • #10   10. maj 2015 Politiet burde kende loven
    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=169280
    Læs § 141


  • PoundedPie .
    PoundedPie . Tilmeldt:
    sep 2007

    MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 20
    #11   10. maj 2015 141 nr. 3 står der at man skal have bestået en praktisk køreprøve til kategori A2. Og det har jeg jo ikke smiley

  • #12   10. maj 2015 Du kan slet ikke bruge alle de nye regler til noget, de gælder ikke for dig vedkommende.

    Efter de gamle regler har du det ''store'' kørekort, og hvad du allerede har erhvervet kan de nye regler ikke tage fra dig.


  • PoundedPie .
    PoundedPie . Tilmeldt:
    sep 2007

    MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 20
    #13   10. maj 2015 Tak smiley
    - så skal jeg bare ud og prøve den Suzuki smiley



  • #14   10. maj 2015 i §141 nr. 3 står der, at såfremt du IKKE havde opnået 2 år med lille kort inden 19. januar 2013 kan man kun opgradere til A2 kortet, hvis man er fyldt 25 år.

    Det er §141 nr. 2 der er gældende for dit vedkommende:
    "2) Ret til at føre de i § 11 nævnte køretøjer med kørekort til kategori A (lille motorcykel) er betinget af, at føreren før den 19. januar 2013 havde to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A (lille motorcykel)"


  • PoundedPie .
    PoundedPie . Tilmeldt:
    sep 2007

    MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 20
    #16   10. maj 2015 #14

    Mange tak! Det var lige det jeg ledte efter smiley


  • #17   10. maj 2015 Må jeg så stjæle tråden og høre..? ...

    Jeg havde 34 hk. mens de nye regler kom. Jeg manglede ca. 6 mdr. før jeg blev opgraderet ... jeg skal vel op til en prøve for at få fuld kebab maskiner?


  • #18   10. maj 2015 Korrekt Alexander


  • #19   10. maj 2015 #17: Når du fylder 22. kan du tage en ny køreprøve til stort kort.

  • #20   11. maj 2015 pounded,der er ikke nogen betjente der er næsvise,de passer barer deres job. smiley .

  • PoundedPie .
    PoundedPie . Tilmeldt:
    sep 2007

    MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 20
    #21   13. maj 2015 #20 argh... smiley

Kommentér på:
Gammelt kørekort - hvad må jeg køre på?

Annonce