1.867 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
31 Svar
Motorcykelkørekort til 16-årige? Motorcykelkørekort til 16-årige?
http://sn.dk/Folketingsvalg-2015/Venstre-vil-give-16-aarige-motorcykelkoerekort/artikel/495029
Kommentar fra trafikforsker -
http://sn.dk/Folketingsvalg-2015/Forsker-Venstres-knallertforslag-bliver-et-blodbad/artikel/495048
0 synes godt om
mar 2006
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 6 Emner: 54 Svar: 540
aug 2013
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 293
og ja den trafik forsker har vist ikke læst at de har mindre trafik dræbte18 til 24 årige i Sverige end Danmark i forhold til indbygger tal, og så udtaler fj..... at vi skal have flere af de micro biler som der sgu ikke er meget sikkerhed i
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.623
jan 2008
Følger: 15 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 9 Svar: 835
Jeg synes personligt de skulle tage at afskaffe alt hvad der hedder 45km't for det er der fanme ikke nogen sikkerhed i!
Giv knallert og lille mc til de 16-årige, sådan at de kan vælge mellem den nuværende 30km't knallert eller 125cc 15hk ført som mc med dertilhørende undervisning og kørekort og forbyd så alt det piaggio 2t skrammel fra at slingre rundt ude på vejene. Hvis de vil øge mobiliteten og sænke transporttiderne, så lav sikrere infrastruktur og sæt hastigheden på vejene op de steder det er muligt...
okt 2013
Følger: 6 Følgere: 7 MC-er: 8 Emner: 36 Svar: 381
aug 2013
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 293
jan 2008
okt 2013
Følger: 6 Følgere: 7 MC-er: 8 Emner: 36 Svar: 381
okt 2006
He-he, ja det er vist ikke helt at klassificere som, hverken faktuelt eller dokumentation, men igen post gerne data her, hvis du kan (gen-)finde det...det er altid en fordel, hvis man kan bakke sine holdninger op med noget dokumentation.
Jeg skal understrege, at jeg personligt ikke ved, om der findes data, der bakker hverken den ene eller anden side af problemstillingen op, og derfor ikke kan bedømme om trafikforskeren har ret eller ej (selv om ordet "blodbad" ikke virker helt objektivt videnskabeligt og kvantificerbart i udgangspunktet
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 16 MC-er: 4 Emner: 39 Svar: 3.215
det er ca 3år siden det blev vedtaget
venstre havde ikke taget stilling til det før valget
okt 2006
http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/Valg2015/Artikler/2015/06/12/163656.htm
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.949
Den lovgivning har en skjult agenda, og derfor skal den bekæmpes!!!
mar 2007
Følger: 1 Følgere: 10 Emner: 19 Svar: 625
mar 2006
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 6 Emner: 54 Svar: 540
mar 2013
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 14 Svar: 221
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.380
Den anden del handler om at ensrette mc kørekortet med resten af Europe og nedsætte alderen fra 18 ti l16. her er jeg enig, og det er for at få de voldtunede scootere væk. Så kan de få noget som rent faktisk kan køre ordentligt, og samtidig får de en ordentlig køreuddannelse i stedet for det lal der er i dag ti lde 16 årige.
jan 2008
15/16 års delen ved jeg simpelthen for lidt om...
okt 2006
Jonas - Det ved jeg ikke, om jeg er helt enig med dig i, det er ganske rigtigt, at han bruger 15/16-årige knallertførere som dokumentation/argumentation, men der sker også i nogen grad en sammenblanding i de afsnit, hvor han taler om unge køreres modenhed -
"Han påpeger, at unge chauffører har en tendens til at køre for hurtigt og for risikobetonet, og at det generelt er langt farligere at køre knallert eller motorcykel, end at køre i bil.
- Evnen til at forudse konsekvenser af ens handlinger udvikles ret sent, påpeger forskeren"
Så det er i hvert fald ikke helt entydigt, om han kun anser 15/16-år for et problem, eller blot bruger den del som statistisk dokumentation for, at aldersnedsættelse mere generelt er et problem pga. manglende modenhed/evne til at forudse konsekvenserne af ens handlinger.
jul 2005
Følger: 1 Følgere: 33 MC-er: 7 Emner: 18 Svar: 189
maj 2007
Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.499
Hvis han var forsker, havde han kigget på den seneste undersøgelse af uheld for motorcykelister. Her var det kun 5 ud af 41 uheld, hvor føreren var under 25år. Gennemsnitsalderen for førerne i de alvorlige uheld, var på 39 år.
Hvis han var forsker, ville han også have set på hvordan ulykkesstatistikken i resten af EU er, hvor de 16-årigt gerne må kører med 125ccm/15hk.
Hvis han var trafikforsker, ville manden også påpege, at det er farligere når de unge kører 70-80km/t på små tunede knallerter, frem for at køre på maskiner hvor affjedring og bremser er korrekt dimensioneret til den hastighed. Læg dertil også, at man i dag kan få selv små motorcykler med ABS bremser.
Samme type "forskere" påstod også, at da hastighedsgrænsen på motorvejene blev hævet til de 130km/t, ville man kunne se det på ulykkesstatistikken...
okt 2006
"Hvis han var forsker, havde han kigget på den seneste undersøgelse af uheld for motorcykelister. Her var det kun 5 ud af 41 uheld, hvor føreren var under 25år. Gennemsnitsalderen for førerne i de alvorlige uheld, var på 39 år. "
Næppe - for det udsiger ikke nødvendigvis noget som helst om aldersgruppen 16-17 år på lille MC - den konkrete problematik.
"Hvis han var forsker, ville han også have set på hvordan ulykkesstatistikken i resten af EU er, hvor de 16-årigt gerne må kører med 125ccm/15hk. "
Ja - det ville være rart at få nogle data for netop den aldersgruppe af 16-17-årige, for personligt ville jeg gerne give den aldersgruppe lov til at føre lille MC, hvis det kunne påvises, at det ikke medfører signifikant øget risiko i forhold til 18+ årige. Det har han måske også gjort, det ved vi ikke, men det er ikke nævnt, og derfor IMO lidt underbelyst, hvis man skal kunne tage relevant stilling til denne del af forslaget.
dec 2006
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 258
En statistik der sammenligner uheld blandt 16-17 årige på små motorcykler og knallerter er ikke noget værd da de ikke køre samme steder eller har samme sikkerhedsudstyr m.m. En statistik der sammenligner den ene gruppe i et land med den anden i et andet land er derfor også spild af papir. Det tætteste man kan komme er at give et kvalificeret gæt på om "Brian 16 år" vil være mere sikker på en lille MC ude blandt bilerne og lastbilerne i forhold til på en knallert. Mit gæt: Dem der køre pænt vil det gå godt for. For Brian vil flyveturen bare blive længere og slask'et højere. Alt i alt lyder det som et godt forslag
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.499
Hvis man har mulighed for at registrere sig, kan man læse lidt om statistikken i eu her:
http://www.maids-study.eu
Dog er det blandet sammen med scootere, knallerter og motorcykler.
dec 2006
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 258
okt 2006
Ikke enig i din lidt defaitistiske indstilling til mulighederne for epidemiologisk forskning på området
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.041
Det er noget forbandet ævl
komplet idiot at sige sådan noget.
vi indførte hjelmpåbud året efter vi hævede aldersrænsen
og to år efter kom et knallertkørekort også i spil.
samtidig blev køretøjernes konstruktion bedre i 80'erne. udstyr som lygter og bremser blev bedre, der kom bremselys på..
Men det er eer rigtig rigtig mange der synes er irrelevant ift færdselssikkerheden...
Overvej lige engang:
Hvem er den stereotypiske færdselssikkerhedsforsker? næppe et forhenværende cykelbud vel..
Brains dont buy driving skills?
jun 2013
Følger: 8 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 710
#19 "...maskiner hvor affjedring og bremser er korrekt dimensioneret til den hastighed. Læg dertil også, at man i dag kan få selv små motorcykler med ABS bremser." Lige præcis min tanke. Som #23 siger det så fint: dem der ikk kan tænke sig om, well deres "flyvetur" bliver den del længere.
Det jeg tænker kommer til at gøre en afgørende forskel i forhold til statistikker er at til mc kørekortet ville der være en mere dybdegående undervisning i brug af køretøjet. Jeg ved ikke hvor omfattende scooter undervisningen er, men af hvad jeg har set i skolegårde osv er det ikke særlig meget
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.041
I politik måler man sjældent pik eller telefon display.
Det er tit noget med at kunne prale af resultater.
Det kommer næppe som en overraskelse, jeg siger det bare for at du ikke anskuer "historiens gang" uden at have i baghovedet at sejrsherren skriver historien, og i det her tilfælde er sejrsherrerne politikere.
Hovedreglen er at en politiker aldrig fortæller mere end halvdelen af sandheden.
Jeg har selv kigget på politiets tal for en del år, mht hvor mange knallertførere de har haft stoppet og hvor mange forseelser af hvilken art d3 har haft konstateret.
Jeg har også kiggrt en hel del ulykkesstatistikker, og er som du måske har læst perifirært bekendt med lovgivningshistorikken på knallertområdet.
Jeg kan ikke linke til alt det materiale jeg har været igennem. min gamle pc blev stjålet i et indbrud.
Men jeg kan give dig min personlige vurdering
Min vurdering er at forskeren har ret i at det vil blive et blodbad.
...uden at have kigget nærmere på venstres nye forslag mht kravene til køreuddannelsen osv. er jeg sikker på venstres forslag vil være for lidt for sent uanset hvad. Jeg tror s7mpelthen ikke at et etqbleret parti har friheden til at lave et komplet gennemtænkt og pragmatisk foreslag der tager højde for og hensyn til alt og alle.
Men når jeg skriver blodbad, så mener jeg at der vil forekomme enormt mange småuheld.
Antallet af fataliteter tror jeg vil stige en lille smule, men en a1 scooter er altså ikke noget der gør mødre til eksmødre hurtigere end en afdroslet 50cc 2takter.
Stigningen af uheld vil i høj grad kunne tilskrives at kørelæreres fornemmeste opgave er at få KUNDEN til at bestå. Uanset om du er helt ude at skide eller om du er valentino rossi med en ansvarsfølelse som en ambassadør.
blandet med at antallet af scooterkørere kan stige helt enormt.
nøjagtig som det gjorde i slut 60'erne da "knallerter" pludselig kom til danmark i titusindvis.
Hvilket faldt smmen med forsøgsperioden fra 1970-1979 med alderssænkningen til 15år
(uden hjelme)
Idag kører svenskerne 45knallert som 15årige.
Der er også flere store områder uden cykelsti... så en cykelknallert giver ikke mening som her i danmark og tyskland (tyskland har en 25 knallert)
Det er i høj grad en af årsagerne til at vi har så specielle regler i danmark.
Under energikrisen løste vi i høj grad transportbehovrt ved at cykle. vi anlagde enorm meget cykelsti og det er altså nogen laurbær som trafikministre kan hvile på i høj grad.
vores geografi muliggjorde cyklismen.
og vores klima gør motociklisme til et koldt vådt foretagende alt for meget af tiden.
Jeg mener vi burde have nuanceret reglerne for længst.
Men jeg forstår også godt hvorfor det ikke er sket.. tror jeg
håber nogen kan bruge nogen af mine overvejelser til noget. det tager langt tid at skrive en roman på mobilen
mar 2007
Følger: 21 Følgere: 42 Annoncer: 1 Emner: 171 Svar: 1.727
maj 2009
Følger: 6 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 3 Svar: 29
Motorcykelkørekort til 16-årige?