Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Fjernelse af grafitti 5.500 kr.
  • Rengøring af lejlighed 65 kvadratmeter, lister, døre og dørkarme, gulve, skabslåger, vaskeskab og vinduer 1.500 kr.
  • Tage 5 loftlamper ned ifbm flytning 560 kr.
  • Havemand til havearbejde 2.000 kr.
  • LE fejl på vaskemaskine 1.000 kr.
  • Toilet løber 1.146 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Motorcykelkørekort til 16-årige?
  • #1   12. jun 2015 Ham trafik forskeren må være en socialist med bind for øjnene.. Er det da et blodbad i resten af Europa??

  • #2   12. jun 2015 var det ikke noget som venstre stemte ned da de havde magten, så hut jeg visker-
    og ja den trafik forsker har vist ikke læst at de har mindre trafik dræbte18 til 24 årige i Sverige end Danmark i forhold til indbygger tal, og så udtaler fj..... at vi skal have flere af de micro biler som der sgu ikke er meget sikkerhed i


  • #3   12. jun 2015 Hvis der er nogen, der har data for antal tilskadekomne/dræbte 16-årige på lille MC, i de lande, hvor dette er tilladt (gerne sammenholdt med tal for 18+ -årige), så post gerne dette, så vi evt kan få noget faktuelt på bordet.

  • #4   12. jun 2015 svært at sige han er dum, for han forsker trods alt i emnet og har derfor meget mere viden til rådighed...
    Jeg synes personligt de skulle tage at afskaffe alt hvad der hedder 45km't for det er der fanme ikke nogen sikkerhed i!
    Giv knallert og lille mc til de 16-årige, sådan at de kan vælge mellem den nuværende 30km't knallert eller 125cc 15hk ført som mc med dertilhørende undervisning og kørekort og forbyd så alt det piaggio 2t skrammel fra at slingre rundt ude på vejene. Hvis de vil øge mobiliteten og sænke transporttiderne, så lav sikrere infrastruktur og sæt hastigheden på vejene op de steder det er muligt...


  • #5   12. jun 2015 Synes at reglerne omkring mc og alder er fine nu. De burde istedet lade være med, at Skamdrosle knallerter/scootere til 30.kmt og lade dem køre den hastighed, de er produceret til. Lige så hjernedødt at man ikke må sidde to på en scooter..

  • #6   12. jun 2015 jeg mener at det var i et mc-nyt årgang 2013 at jeg læste det (lånt på biblioteket)

  • #7   12. jun 2015 hvis de fjerner droslingen på knallerter, så synes jeg ikke de hører til på cykel/gang-stierne mere!

  • #8   12. jun 2015 Enig, hvad fanden laver de også der, ud på vejen med dem. Indfør lane splitting!.. Det giver også flere ressourcer til politiet, så skal de ikke jagte tunede knallerter eller hvis de sidder 2 på..

  • #9   12. jun 2015 #6

    He-he, ja det er vist ikke helt at klassificere som, hverken faktuelt eller dokumentation, men igen post gerne data her, hvis du kan (gen-)finde det...det er altid en fordel, hvis man kan bakke sine holdninger op med noget dokumentation.

    Jeg skal understrege, at jeg personligt ikke ved, om der findes data, der bakker hverken den ene eller anden side af problemstillingen op, og derfor ikke kan bedømme om trafikforskeren har ret eller ej (selv om ordet "blodbad" ikke virker helt objektivt videnskabeligt og kvantificerbart i udgangspunktet smiley ).


  • #10   12. jun 2015 #2
    det er ca 3år siden det blev vedtaget
    venstre havde ikke taget stilling til det før valget


  • #11   12. jun 2015 Venstres svar på trafikforskerens "blodbad"-kommentar -

    http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/Valg2015/Artikler/2015/06/12/163656.htm


  • #12   12. jun 2015 Hvis man kunne køre det der hedder "45" som 14 årig, og 125 cm som 16 årig, var der en god bund for fremtidige motorcykelister. Og om ikke andet havde de unge mennesker en bedre trafikkultur, for så skulle uddannelsen følge med! Og som 18 årig, tja, kør en bil med 700+hk det et helt ok, men en MC, er du gal det er jo farligt!
    Den lovgivning har en skjult agenda, og derfor skal den bekæmpes!!!


  • #13   12. jun 2015 det er en god gang valg flæsk idet at forslaget er blevet forkastet en gang før.

  • #14   12. jun 2015 Valgflæsk eller ej.. Hvis de mener det nu.. Og det gør de så... Så er det super med mig... Så kan vi få kørekort regler på samme måde som vores nabolande..

  • #15   12. jun 2015 Kristian Pihl Lorentzen prøvede at få det igennem sidste år med at 16 årige måtte tage kort til 125cc, men han fik ikke medhold af de røde da de mente Danmarks ungdom ikke ville kunne administrere det. Han prøvede at forklare dem at motorcykel kørekortet sætter højere krav en scooter og at de unge får en virkelig samme undervisning som de 18 årige, men det kunne de ikke forstå og sagde at det kunne vores ungdom ikke finde ud af....

  • #16   12. jun 2015 Jeg synes der er et par væsentlige forskelle i forslaget. En del handler om at nedsætte alderen for knallerter fra 16 til 15 år. Det er reelt kun det ham forskeren udtaler sig om. Der er jeg enig med ham.

    Den anden del handler om at ensrette mc kørekortet med resten af Europe og nedsætte alderen fra 18 ti l16. her er jeg enig, og det er for at få de voldtunede scootere væk. Så kan de få noget som rent faktisk kan køre ordentligt, og samtidig får de en ordentlig køreuddannelse i stedet for det lal der er i dag ti lde 16 årige.


  • #17   12. jun 2015 præcis Jonas, jeg er enig i at det ville være rigtig fint at få ensrettet de regler, så man får noget ordentlig uddannelse i at færdes i trafikken og kommer væk fra gang/cykel-stier og ud på vejen... det er også til grin at eneste begrænsning på bil er økonomien, mens motorcykler er reguleret ned i helvede for unge mennesker. Jeg tog kørekort under de forrige regler og synes stadig at de virker fornuftige.
    15/16 års delen ved jeg simpelthen for lidt om...


  • #18   12. jun 2015 #16

    Jonas - Det ved jeg ikke, om jeg er helt enig med dig i, det er ganske rigtigt, at han bruger 15/16-årige knallertførere som dokumentation/argumentation, men der sker også i nogen grad en sammenblanding i de afsnit, hvor han taler om unge køreres modenhed -

    "Han påpeger, at unge chauffører har en tendens til at køre for hurtigt og for risikobetonet, og at det generelt er langt farligere at køre knallert eller motorcykel, end at køre i bil.
    - Evnen til at forudse konsekvenser af ens handlinger udvikles ret sent, påpeger forskeren"

    Så det er i hvert fald ikke helt entydigt, om han kun anser 15/16-år for et problem, eller blot bruger den del som statistisk dokumentation for, at aldersnedsættelse mere generelt er et problem pga. manglende modenhed/evne til at forudse konsekvenserne af ens handlinger.


  • #19   12. jun 2015 NEJ TAK, til hormon forstyrrede bebumsede 16 årige kørende rundt (lovligt) på noget som kan køre 80+ Puhaa. Sikke en tanke.......

  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #20   12. jun 2015 Den argumentation med at kunne risikovurdere ens egne handlinger i en ung alder kan jeg godt skrive under på, vidst meget godt jeg ikke kørte på en 125'er da jeg var 16. Men hvad siger udlandet ?

  • #21   12. jun 2015 Forsker den mand bestemt ikke, eller også er "forsker" ikke en beskyttet titel.
    Hvis han var forsker, havde han kigget på den seneste undersøgelse af uheld for motorcykelister. Her var det kun 5 ud af 41 uheld, hvor føreren var under 25år. Gennemsnitsalderen for førerne i de alvorlige uheld, var på 39 år.
    Hvis han var forsker, ville han også have set på hvordan ulykkesstatistikken i resten af EU er, hvor de 16-årigt gerne må kører med 125ccm/15hk.
    Hvis han var trafikforsker, ville manden også påpege, at det er farligere når de unge kører 70-80km/t på små tunede knallerter, frem for at køre på maskiner hvor affjedring og bremser er korrekt dimensioneret til den hastighed. Læg dertil også, at man i dag kan få selv små motorcykler med ABS bremser.
    Samme type "forskere" påstod også, at da hastighedsgrænsen på motorvejene blev hævet til de 130km/t, ville man kunne se det på ulykkesstatistikken...


  • #22   12. jun 2015 #21

    "Hvis han var forsker, havde han kigget på den seneste undersøgelse af uheld for motorcykelister. Her var det kun 5 ud af 41 uheld, hvor føreren var under 25år. Gennemsnitsalderen for førerne i de alvorlige uheld, var på 39 år. "

    Næppe - for det udsiger ikke nødvendigvis noget som helst om aldersgruppen 16-17 år på lille MC - den konkrete problematik.

    "Hvis han var forsker, ville han også have set på hvordan ulykkesstatistikken i resten af EU er, hvor de 16-årigt gerne må kører med 125ccm/15hk. "

    Ja - det ville være rart at få nogle data for netop den aldersgruppe af 16-17-årige, for personligt ville jeg gerne give den aldersgruppe lov til at føre lille MC, hvis det kunne påvises, at det ikke medfører signifikant øget risiko i forhold til 18+ årige. Det har han måske også gjort, det ved vi ikke, men det er ikke nævnt, og derfor IMO lidt underbelyst, hvis man skal kunne tage relevant stilling til denne del af forslaget.


  • #23   12. jun 2015 Så er der vidst ikke mere kød på den diskussion om forskeren er forsker eller "forsker". Man kan altid finde både en forsker, en ekspert og en statistik der giver en ret i sin dagsorden. Det er det politik går ud på.

    En statistik der sammenligner uheld blandt 16-17 årige på små motorcykler og knallerter er ikke noget værd da de ikke køre samme steder eller har samme sikkerhedsudstyr m.m. En statistik der sammenligner den ene gruppe i et land med den anden i et andet land er derfor også spild af papir. Det tætteste man kan komme er at give et kvalificeret gæt på om "Brian 16 år" vil være mere sikker på en lille MC ude blandt bilerne og lastbilerne i forhold til på en knallert. Mit gæt: Dem der køre pænt vil det gå godt for. For Brian vil flyveturen bare blive længere og slask'et højere. Alt i alt lyder det som et godt forslag smiley


  • #24   12. jun 2015 Korrekt, det siger ikke noget om de nuværende knallertkører på 6-17 år, men det fortæller, at det ikke er ung alder alene, som kan tilskrives skylden for uheld.

    Hvis man har mulighed for at registrere sig, kan man læse lidt om statistikken i eu her:
    http://www.maids-study.eu
    Dog er det blandet sammen med scootere, knallerter og motorcykler.


  • #25   12. jun 2015 Jeg ville til enhver tid stemme for sådan et forslag HVIS det også betød de fjernede scootere og 45'ere. Hvordan man kan sætte krav til støj og forurening til biler og motorcykler mens scooterne køre rundt i en blå tåge er mig en gåde.

  • #26   12. jun 2015 #23

    Ikke enig i din lidt defaitistiske indstilling til mulighederne for epidemiologisk forskning på området smiley , men om den relevante statistik så også findes....well det gør den måske/måske ikke i den perfekte version, men mindre kunne måske også gøre det. Under alle omstændigheder kunne det (for mig) være rart at basere sin stillingtagen på lidt mere end alene tro/holdning. Når vi i DK har valgt anderledes end i mange andre EU-lande, må det jo ha' en årsag (forhåbentlig overvejende faktuelt funderet smiley ).


  • #27   12. jun 2015 ham forskeren siger "- Vi ved, at det gav en fantastisk nedsættelse af antallet af tilskadekomne og dræbte knallertkørere, da vi hævede aldersgrænsen fra 15 til 16 år, så det er noget bras rent trafiksikkerhedsmæssigt, siger forskeren.


    Det er noget forbandet ævl


    komplet idiot at sige sådan noget.

    vi indførte hjelmpåbud året efter vi hævede aldersrænsen

    og to år efter kom et knallertkørekort også i spil.

    samtidig blev køretøjernes konstruktion bedre i 80'erne. udstyr som lygter og bremser blev bedre, der kom bremselys på..

    Men det er eer rigtig rigtig mange der synes er irrelevant ift færdselssikkerheden...


    Overvej lige engang:
    Hvem er den stereotypiske færdselssikkerhedsforsker? næppe et forhenværende cykelbud vel..

    Brains dont buy driving skills? smiley


  • #28   12. jun 2015 #19 Der er en stor del af unge knejter der gør ting og sager ved deres scootere så de alligevel kan køre 80, så ville nogle måske sige at de ville gøre samme ting ved en 125'er men aarh jeg tvivler, der skal lidt flere knaster til at gøre noget bemærkelsesværdigt ved mc'ens performance.

    #19 "...maskiner hvor affjedring og bremser er korrekt dimensioneret til den hastighed. Læg dertil også, at man i dag kan få selv små motorcykler med ABS bremser." Lige præcis min tanke. Som #23 siger det så fint: dem der ikk kan tænke sig om, well deres "flyvetur" bliver den del længere.
    Det jeg tænker kommer til at gøre en afgørende forskel i forhold til statistikker er at til mc kørekortet ville der være en mere dybdegående undervisning i brug af køretøjet. Jeg ved ikke hvor omfattende scooter undervisningen er, men af hvad jeg har set i skolegårde osv er det ikke særlig meget smiley


  • #29   12. jun 2015 Michael S

    I politik måler man sjældent pik eller telefon display.
    Det er tit noget med at kunne prale af resultater.

    Det kommer næppe som en overraskelse, jeg siger det bare for at du ikke anskuer "historiens gang" uden at have i baghovedet at sejrsherren skriver historien, og i det her tilfælde er sejrsherrerne politikere.

    Hovedreglen er at en politiker aldrig fortæller mere end halvdelen af sandheden.


    Jeg har selv kigget på politiets tal for en del år, mht hvor mange knallertførere de har haft stoppet og hvor mange forseelser af hvilken art d3 har haft konstateret.

    Jeg har også kiggrt en hel del ulykkesstatistikker, og er som du måske har læst perifirært bekendt med lovgivningshistorikken på knallertområdet.

    Jeg kan ikke linke til alt det materiale jeg har været igennem. min gamle pc blev stjålet i et indbrud.
    Men jeg kan give dig min personlige vurdering


    Min vurdering er at forskeren har ret i at det vil blive et blodbad.
    ...uden at have kigget nærmere på venstres nye forslag mht kravene til køreuddannelsen osv. er jeg sikker på venstres forslag vil være for lidt for sent uanset hvad. Jeg tror s7mpelthen ikke at et etqbleret parti har friheden til at lave et komplet gennemtænkt og pragmatisk foreslag der tager højde for og hensyn til alt og alle.

    Men når jeg skriver blodbad, så mener jeg at der vil forekomme enormt mange småuheld.
    Antallet af fataliteter tror jeg vil stige en lille smule, men en a1 scooter er altså ikke noget der gør mødre til eksmødre hurtigere end en afdroslet 50cc 2takter.

    Stigningen af uheld vil i høj grad kunne tilskrives at kørelæreres fornemmeste opgave er at få KUNDEN til at bestå. Uanset om du er helt ude at skide eller om du er valentino rossi med en ansvarsfølelse som en ambassadør.
    blandet med at antallet af scooterkørere kan stige helt enormt.

    nøjagtig som det gjorde i slut 60'erne da "knallerter" pludselig kom til danmark i titusindvis.
    Hvilket faldt smmen med forsøgsperioden fra 1970-1979 med alderssænkningen til 15år
    (uden hjelme)


    Idag kører svenskerne 45knallert som 15årige.
    Der er også flere store områder uden cykelsti... så en cykelknallert giver ikke mening som her i danmark og tyskland (tyskland har en 25 knallert)


    Det er i høj grad en af årsagerne til at vi har så specielle regler i danmark.

    Under energikrisen løste vi i høj grad transportbehovrt ved at cykle. vi anlagde enorm meget cykelsti og det er altså nogen laurbær som trafikministre kan hvile på i høj grad.

    vores geografi muliggjorde cyklismen.
    og vores klima gør motociklisme til et koldt vådt foretagende alt for meget af tiden.


    Jeg mener vi burde have nuanceret reglerne for længst.
    Men jeg forstår også godt hvorfor det ikke er sket.. tror jeg smiley

    håber nogen kan bruge nogen af mine overvejelser til noget. det tager langt tid at skrive en roman på mobilen smiley


  • #30   13. jun 2015 "Blodbad" er et ret godt valgt ord lige i denne forbindelse når dagsordenen er at få alle hippierne med på nej vognen... Godt tænkt!!



  • #31   13. jun 2015 "Motor"cykel. smiley

Kommentér på:
Motorcykelkørekort til 16-årige?

Annonce