{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.351 visninger | Oprettet:

Pulverlak - LAD VÆRE! {{forumTopicSubject}}

Jeg er igang med at shine min motorcykel op, og da den var skilt ad i atomer, benyttede jeg muligheden for at få pulverlakeret stellet, fælgene samt andre dele.

Da jeg snakkede med firmaet der skulle gøre det, var det en smal sag. De havde tit lavet netop sådanne emner og de vidste hvad der skulle afdækkes og hvordan det ellers skulle laves..

fair nok.. nu er jeg ved at samle min motorcykel, og på trods af at jeg sagde at jeg gerne ville have propper i alle gevindhuller har jeg haft et hyr med næsten samtlige gevind i stellet. Gaffelbroerne skulle slibes før benene kunne gå i dem. Samtlige steder hvor ting har skulle passe ind over hinanden (fx ved bremseskiver) har jeg også måtte slibe til igen.
og nu står jeg så med forhåbentlig sidste problem med det lort her.. jeg har samlet bagenden med ny tandhjul og det hele er fedt, indtil jeg giver baghjulet et spin og ret hurtigt konstatere at fladen som tandhjulet er spændt ind imod ikke længere er lige.. af med tandhjulet og konstatere at der er federe lag på den ene halvdel af emnet end der er på den anden (og nu er jeg spændt på om tandhjulet er spændt skævt).. det skal så drejes rent igen og nu kan jeg spændt se frem til om alle skiverne på cyklen også sidder en smule skæve... FUCKING LORTE PULVERLAKERING!

Tænk jer om en ekstra gang før i sender dele afsted til behandling.

over and out


Kommentarer på:  Pulverlak - LAD VÆRE!
  • #1   29. jun 2015 Nu spør jeg måske dumt, men det er vel ikke pulverlakkens skyld, men nærmere den klovn som har stået for afdækningen/tapeningen af emnerne. Ville du ikke have haft samme problem med alm lak og dårlig afdækning?'

    (jeg spør af ren uvidenhed ikke for at starte en diskussion)


  • #2   29. jun 2015 Det lader IKKE til det firma har sprunget lidt over, men det er blot en del af at få pulverlakeret sine dele... Der er ER meget tid med at dreje gevind igen og slibe til så alt passer igen. Desværre, men til gengæld for du et møg solidt malerfærdigt stel med en god slagfast maling.
    Men jo.... man kan IKKE springe over gærdet og bare skrue bolte i som det var før... smiley håber det løser sig.... Husk det er MEGET besværligt at få en bolt ud igen som man har skruet ind i gevindet fyldt med maling...


  • #3   29. jun 2015 Man dækker sku Alle flader af som ikke skal males og den flade hvor tandhjulet skal sidde på maler man fandme ikke.


  • #4   29. jun 2015 Kunne man ikke bare have puttet bolte i alle hullerne inden det blev lakeret, det gjorde jeg, og kunne da lige så let dreje dem ud og gevindet var perfekt bagefter... Pulverlakering er fantastisk! Det holder virkelig til mange tæsk.

    Mvh


  • #5   29. jun 2015 Jeg har heller aldrig haft bøvl med pulverlak, men til gengæld har jeg så også selv sørget for at forberede alt så jeg ikke skulle stole på at en eller anden tilfældig arbejdsdreng skulle gøre det for mig smiley

  • #6   29. jun 2015 Har efterhånden fået en del ting pulverlakeret. Og selvfølgelig skal afdækningen være iorden, og det tager tid hvis det skal gøres ordentligt.
    Man må påregne at skære gevind op efter. Også selvom de har været proppet, når der er blevet malet.
    Hvor jeg får malet, slyngrenser de delene med små metalkugler, som sidder i gevindene efter. Men jeg synes det er lækkert arbejde lige at gå alle gevindene igennem bagefter så de er rene smiley


  • #7   29. jun 2015 selvgjort er velgjort, har selv fået pulverlakeret et stel engang, flydte alle gevind ud med skumørepropper. virkede fint. billig og rigtig hårdfør lakering, og rigtig godt til stel mv. Men selvfølgelig er der arbejde i at samle. Men det ville der også være i en hver anden lakering hvor der ikke har været dækket ordentligt af, dog er en pulverlak noget 'sejere' at arbejde med. Men jeg ville til hver en tid vælge pulverlak frem for autolak til et stel!

  • #8   29. jun 2015 Beskeden fra firmaet var at pulverlakken slet ikke kom ind i små gevind, så det skulle de ikke spilde tid med, og alle de andre steder, som fx gaffelbroen og fælge osv. Jamen der var der tale om at lakeringen var et par my's tykkelse, så det ville ikke være et problem.. det er satme det største my-mål jeg nogensinde har set.. ja, det er hårdfør, men så igen.. skal motorcyklen køre i sne og slud, eller er en motorcykel en sommermaskine der bliver puslet om.. personligt er det sidste gang jeg benytter det lort... + almindelig lakering har et pænere finish.

  • #9   29. jun 2015 Hvordan han kan sige det ikke kommer ind alle steder aner jeg ikke, men DET GØR DET.... kæmpe fejl fra hans side... de små pulverpartikler er ALLE vegne.... derfor har han virkelig sovet i timen mht afdækning....

  • #10   29. jun 2015 derfor afdækker mans selv inden man sender til pulverlakering, jeg havde ikke nogle problemer med mit udover der var et par frihuller som skulle bores op igen det tog da en time elelr sådan noget og skidtet var lige til at smække sammen

  • #11   29. jun 2015 Har i aldrig hørt om mylimeter

  • #12   29. jun 2015 Lars HC
    Du ved godt at der er tale om my (mikrometer / 0,001mm) ikke?


  • #13   29. jun 2015 Har prøvet det samme. De sagde også at jeg ikke behøvede at dække af for det havde de prøvet mange gange og havde helt styr på det. Det havde de så ikke. De havde malet alt incl. Indvendig side og andlægsflader på motordæksler. De rensede så malingen af igen hvorefter jeg selv dækkede af og det fik en ny omgang. Herefter var alt fint

  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #14   29. jun 2015 Jeg tror, Lars HC er morsom.


  • #15   29. jun 2015 Helt alm procedure at fjerne lak fra huller og gevind efter overfladebehandling..

  • #16   29. jun 2015 kan kun sige gør det selv så bliver det lige som du vil have det.. nu har jeg pulver lakket hjemme i 4 år, og det giver det fineste resultat. godt nok er min ovn ikke så stor så jeg har gjort i stel og fælge. men har givet så meget andet blandt adet bremse calibre der er da lidt at proppe af..
    / www.motorcykelgalleri.dk/fotoalbum/stylingprojekter/28374-bremserne_fik_en_overhaling
    men har nu en del flere ftoalbum


  • #17   29. jun 2015 #16

    ikke alle har plads til sådanne redskaber.


  • Søren L
    Søren L Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 68
    #18   29. jun 2015 erfaringer er altid gode at have.

    pulver er ikke dårlig op nogen måde.
    Men afdækning til pulver lak er altid svært.
    hvad gør I? malertape brænder fast over svært at fjerne.
    silikoneslange er super på udvendige runde overflader og i huller.


  • #19   30. jun 2015 www.hpmasking.dk/produkter/afdaekning
    de har det meste af propper og tape der kan tåle 315 grader.. ellers er det i gang med bolte eller stanniol.


  • Søren L
    Søren L Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 68
    #20   30. jun 2015 det er bare nice smiley

  • #21   30. jun 2015 Lad hullerne være og skær dem op med gevindtap, det giver den maximale dækning, derefter fedt i hullerne så det ikke ruster.

  • Søren L
    Søren L Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 68
    #22   2. jul 2015 Allan det er noget pjat. Du forringer gevindet ved at male det for derefter at skære det op. hvad nu hvis du "rammer" forkert med snittappen?
    En gang neversize når du skruer sammen så bliver det hvis ikke bedre.


  • #23   2. jul 2015 JEG rammer IKKE forkert med en snittap, og gjorde det heller ikke da jeg renoverede min CB 500 Four først i 80erne!

    Never-Seez er et fremragende produkt!


  • Ebbe T
    Ebbe T Tilmeldt:
    apr 2013

    Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 361
    #24   2. jul 2015 Pulverlak er sejt og sætter sig let fast i snittappen så den knækker. det er meget bedre at skrue noget i hullet.

  • #25   3. jul 2015 Ikke de industri tappe jeg bruger.

  • Ebbe T
    Ebbe T Tilmeldt:
    apr 2013

    Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 361
    #26   3. jul 2015 De kan vel ikke ændre på at pulverlak, især i den ikke helt hærdede form det har i gevindhuller, bliver til en sej masse, som klumper sammen på tappen?

    Forebyggelse er langt bedre end helbredelse.

    Den tid man bruger på at lave effektiv afdækning inden pulverlakering sparer man let hjem efterfølgende.


  • #27   3. jul 2015 Pulverlak sætter sig sgu da ikke i tappen så den knækker !!!
    Tror de tappe du bruger er kasseret i 1972 Ebbe smiley
    En snittap blæser man jo ren efter hvert hul, og pulverlak er lettere at fjerne end stålspåner, da men ikke bruger skærepasta når man renser gevind for maling..


  • Ebbe T
    Ebbe T Tilmeldt:
    apr 2013

    Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 361
    #28   3. jul 2015 Jeg ved hvad jeg selv har prøvet. Pulverlak nede i gevindhuller, hvor det ikke har fået så meget varme som resten, er sejt og slet ikke som metal eller nylon. Det knækker ikke når du drejer tappen baglæns, men ruller sammen i en klump.

    Men lad da endelig være med at afdække bundhuller i f.eks. hjul, hvis du ikke synes at det er nødvendigt.



  • #29   3. jul 2015 Har selv kun haft behov for at gøre det på gennemgående huller.

  • #30   3. jul 2015 Nu ved jeg ikke hvor du får pulver lakeret. Men ved du bør skifte til en der har forstand på det....
    Der skal sgu ikke være noget sted lakken ikke er hærget når det tages ud af ovnen...


  • Ebbe T
    Ebbe T Tilmeldt:
    apr 2013

    Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 361
    #31   3. jul 2015 Jeg ved sgu ikke om det ikke er hærdet, faktum er at det har været sejt, og at pulverlakken har holdt fint der hvor den skulle.
    Det har været det samme med 5-6 forskellige firmaer over en periode på knap 25 år.


  • #32   3. jul 2015 Desuden kommer pulverlak jo ikke ned i bundhuller. Der er fysisk umuligt..


  • Ebbe T
    Ebbe T Tilmeldt:
    apr 2013

    Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 361
    #33   3. jul 2015 Fortæl det til pulverlakken og bundhullerne på mine hjul.

    Hvorfor er det så vigtigt for dig at få folk til at lade være med at afdække gevindhuller?


  • #34   3. jul 2015 Et afdækket hul har ikke samme finish som et hul der opskåret. Måske ikke så vigtigt i alu emner, men ikke uden betydning i stål.
    Pakflader og montage flanger skal altid rengøres 100 %eller afdækkes.

    Har ikke noget imod folk der afdækker. Men MEGET mod skræmme kampagnen..


  • #35   3. aug 2017 Pulverlak er det eneste rigtige.. Dæk selv af og så vælg nogle der rent faktisk ved hva de laver

  • #36   3. aug 2017 Det pulverlak jeg har oplevet tåler ikke slag, eller at man spænder direkte på det, så sprænger lakken.

Kommentér på:
Pulverlak - LAD VÆRE!

Annonce