3.016 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Lovkrav om ABS Lovkrav om ABS

Hejsa derude

Her i 2016 er bliver ABS jo lovkrav på motorcykler. I den forbindelse forestiller jeg mig at det selvfølgelig bliver indført på samme måde som man gjorde med sidespejle, hvor en dato afgjorde om de var lovpligtige eller ej.

Jeg kan dog ikke finde udkastet til lovkravet og er i tvivl om hvor vidt man vælger at skære efter motorcyklens produktionsår eller første indregistrering. Hvis man vælger at gå efter sidstnævnte vil det så betyde at det er slut med at importere ældre cykler fra udlandet?
Jeg forestiller mig et ramaskrig igennem motorcykelverdenen hvis man pludselig ikke kan importere ældre cykler alene pga. de ikke er født med ABS eller kan blive TÜV godkendt med eftermonteret ABS.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Hjælp til at hænge to plakater op 300 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Montering 2 IKEA møbler 500 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lovkrav om ABS
  • #1   24. jul 2015 Det kan da kun dreje sig om nye motorcykler.
    Man kan vel ikke, med et trylleslag, ulovligøre alle motorcykler fra før 2000, eller sådan.....
    Men man ved jo aldrig.
    Jeg ville nu gerne se det lovforslag, inden jeg tager stilling.....
    Jeg tror, jeg har ret:
    http://www.mctc.dk/?id=15874&pagetype=1&nyhed_id=29822

• #2   24. jul 2015 @Bjarne: Der står der jo heller ingenting om i OPs indlæg!? Spørgsmålet er om det skal tælle fra motorcykler indregistreret i 2016 eller produceret i 2016 - hvis det er det første bliver der nok en ordentlig lagerbeholdning der skal sælges ud af inden årsskiftet.

• #3   24. jul 2015 Første indregistrering, så det kan ikke påvirke import af gamle cykler..
    Så vil man nok se en bunke indregistrede cykler hos forhandlerne..

• #4   24. jul 2015 Flex:

det bliver givetvis på samme måde. Man kan ikke med et slag gøre en eller anden brøkdel af de indregistrerede køretøjer voldsomt ulovlige.

• #5   24. jul 2015 Sats på at det bliver produktionsåret der bestemmer!

Branchen ville ikke tolerer at det blev første indreg. Der tæller ..... Det ville jo vælte det meste af markedet....

• #6   24. jul 2015 Det er alle nyindregistrerede motorcykler det gælder for. Uanset produktionsår.
    Det påvirker ikke brugte motorcykler.
    Det kan tænkes der bliver givet dispensation til forhandlerne, så de kan få solgt deres maskiner uden ABS, ligesom der også var frist dengang euro3 blev indført på motorcykler.

• #7   24. jul 2015 Det lyder som om at der er bred enighed om at det ikke bør blive et problem for import af ældre cykler. Det kunne dog være rart med et link til at bekræfte. Jeg har desværre ikke været i stand til at kunne finde noget.

• #8   24. jul 2015 Flex: Det er ikke anderledes end med reglerne for euro3. Du kan sagtens importere end brugt fra et andet EU land, som ikke overholder euro3, men du kan ikke få indregistreret en ny der ikke gør.

• #9   24. jul 2015 Mange tak for svar smiley Jeg blev noget bekymret, da jeg var bange for at det var den første Danske indregistrering der var gældende. Jeg kigger nemlig på en 87 Intruder som jeg gerne vil importere fra tyskland og det ville gå ret meget i baglås hvis det var det der var gældende.

• #10   24. jul 2015 Der er ikke en dansk lov der kræver ABS bremser.
    Det er en betingelse for, at for en motorcykel over 125 ccm kan få EU typegodkendelse fra model år 2016

Kommentér på:
Lovkrav om ABS

Annonce