{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.481 visninger | Oprettet:

Daniel A
Daniel A
Tilmeldt:
16. sep 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Kørekort {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen!

Jeg er lidt tvivl, og derfor spørger jeg herinde hvor der er en god gruppe garvede motorcykellister smiley

Jeg havde forstået at man som 21 årig kunne tage mellem kortet, så man kan køre på cykler med 35kW. Dog slog jeg op på nettet og kunne så se nogle skrev man skulle have det lille "A1" kort før man kan erhverve "A2" kortet.. Er det korrekt? Skal jeg tage begge kort for at kunne kører på mellemklasse cyklerne?

Hilsen Daniel


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kørekort
  • #1   16. sep 2015 Nej, som 21 årig kan du ta a2 kortet smiley

  • #2   16. sep 2015

    profilbillede
  • Daniel A
    Daniel A Tilmeldt:
    sep 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #4   16. sep 2015 Ja okay! Tak for hjælpen! smiley

    Det var lige det jeg manglede at høre smiley

    Måske er der svaret på det og i glædens tanker overså jeg det, men behøver jeg at have A1 undervisning og prøve for at kunne starte på A2? Tænker prismæssigt også, om jeg skal betale for A1 oven i A2? smiley

    Ps. Tillykke Aria smiley


  • #6   16. sep 2015 du kan tage mellem kortet fra 20 - 23 år. og du behøver ikke det lille først smiley

  • #7   16. sep 2015 og du kan tage stort kørekort uden nogen erfaring som 24 årig.

    Kæft en masse lort du lukker ud Aria N... Har du overhovedet hørt efter i teoritimerne??? :facepalm


  • #9   16. sep 2015 Jeg har taget mellem og er 20. Du kan ikke tage stort kort som 21 årig...

  • #11   16. sep 2015 hvorfor kunne jeg så ikke det da jeg tog til lille? og tage mellem oven i? det lyder ikke korrekt

  • #13   16. sep 2015 Jeg tror stadig ikk på det korrekt. De nye regler skal man jo op når man vil opgradere.

  • #14   16. sep 2015 det lyder ikke korrekt stadig

  • #17   17. sep 2015 I stedet for at spørge her inde, og få 15 forskellige svar, så google det da og dobbelttjek det du finder på første side.

    Aria N har ret, nedenstående er koppieret fra kørekort-guiden.dk

    **NB! Motorcykelkørekort til kategori A kan udstedes, når du er fyldt 21, men giver ikke ret til at føre tohjulet ”stor motorcykel”, før ovennævnte alders- og erfaringsbetingelser er opfyldt. Til gengæld må du føre en trehjulet motorcykel eller trehjulet bil med en motoreffekt over 15 kW.


  • #18   17. sep 2015 Jeg mener dog at man skal bestå en praktisk køreprøve på en stor MC, før man har førerret til stor MC.

  • #19   17. sep 2015 Det vil sige at den eneste fordel i forhold til dem der tager A2 som 20 årig er, at man må køre trehjulede køretøjer over 15kW.

  • Christian C
    Christian C Tilmeldt:
    mar 2015

    Emner: 2 Svar: 29
    #20   17. sep 2015 Jeg har også kørekort på samme måde som Aria

    Man får påskriften "135" ud for A.

    Man tager køretimer og går til prøve på en stor MC. Min opfattelse er at jeg automatisk har stort kort når jeg fylder 24/har 2 års erfaring - hvad der nu kommer først.


  • #21   17. sep 2015 Jeg har også fået at vide at jeg skal til en køreprøve hver gang jeg vil opgradere mit kørekort!

  • Christian C
    Christian C Tilmeldt:
    mar 2015

    Emner: 2 Svar: 29
    #22   17. sep 2015 Man skal være 21 for at kunne tage motorcykelkørekort til 3-hjulet.
    Det er vidst en EU regel.

    Man skal tage kørekortet på specielle vilkår, hvis man ikke gør det, så gælder de almindelige regler. Altså ny køreprøve pr opgradering.

    Jeg har taget min køreprøve på en stor MC selvom jeg kun var 22 da jeg gjorde det. Derfor har jeg vist at jeg kan håndtere en stor. Det har folk med et almindeligt A2 kort ikke gjort, derfor den ekstra køreprøve.


  • #23   17. sep 2015 De kørekort regler er så langt ud at skide. ingen kender dem korrekt.. smiley

  • #24   17. sep 2015 Bekendtgørelsen om kørekort siger følgende:

    22. Kørekort til kategori A2 kan udstedes til en person, der er fyldt 20 år, jf. dog stk. 2, og
    1) har mindst 2 års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A1 og herefter har bestået en praktisk prøve på en motorcykel, kategori A2, jf. bilag 5, eller
    2) uden tidligere at have erhvervet kørekort til kategori A1, har gennemført køreundervisning og bestået en køreprøve til kategori A2 på en motorcykel

    Ovenfor står der at du kan få A2 kørekort hvis du er fyldt 20 år, og ENTEN har haft A1-kørekort, eller har gennemgået teori- og køreundervisning.
    Det er altså korrekt at du SKAL have haft A1-kørekort hvis du IKKE har gennemgået teori- og køreundervisning hos en køreskole.
    Har du dog modtaget teori- og køreundervisning er A1 ikke et krav.


    Det samme er i øvrigt næsten gældende for kategori A.
    Kørekort til kategori A kan udstedes til en person som er 24, og som har gennemgået teori- og køreundervisning, eller en person på mindst 22, som har mindst to års erfaring med kørekortkategori A2.

    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=143073
    ^Der står det hele. Brug evt. ctrl+f
    Der er ikke noget at være i tvivl om.


    Angående trehjulede:
    §23 stk 3: Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 21 år, men kørekortet giver ikke ret til at føre andre kategori A køretøjer end trehjulet motorcykel med en motoreffekt over 15 kW og trehjulet bil med en motoreffekt over 15 kW, før alders- og erfaringsbetingelserne i stk. 1 eller 2 er opfyldt.


Kommentér på:
Kørekort

Annonce