3.415 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
37 Svar
uvildig test af MC inden køb? uvildig test af MC inden køb?
Hej. Efter knap 16 år uden MC er det vist tid til at komme ud at køre igen.
Jeg vil gerne høre, om I har kendskab til noget á la FDMs brugtbil-test - bare til MC.
FDM laver dem desværre ikke længere.
På forhånd tak for Jeres svar.
MVH
Morten
0 synes godt om
aug 2005
Følger: 9 Følgere: 10 MC-er: 3 Emner: 42 Svar: 256
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Tá en sagkyndig person med hvis du ikke mener selv at kunne vurderer standen..
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
Prøv at kigge på deres tyske side.
På www.motorcyclenews.com er der også et resume over en masse maskiner ala det der står i MC revy o lign.
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Det er jo ikke en generel MC test der efterspørges. Men en brugt MC test af det specifikke eksemplar der ønskes købt
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 11 MC-er: 4 Emner: 33 Svar: 572
Jan (FDM medlem siden 1978).
nov 2015
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
Korrekt, jeg ønsker IKKE en generel vurdering, men en konkret vurdering af en bestemt maskine.
FDM har tidligere lavet sådanne test, men gør det ikke længere - har spurgt dem
Ønsker mig en VFR 800, men må nok kigge efter en RF900R, GSX 750 eller en FZ6s, da de trods alt er billigere, når det er ca. samme årgang/km-stand.
MVH
Morten
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
sep 2011
Følger: 1 Følgere: 12 MC-er: 8 Emner: 7 Svar: 173
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 6 Emner: 31 Svar: 648
Du kan evt selv lave en kontrolliste der hedder:
Kompression
Tryktest af kølesystem
Kæde, tandhjul
Generel stand
Dæk
Slør i kronrør
Bremser, bremsevæske kogepunkt
Måling af ladekredsløb
Batteri test.
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 52 Svar: 342
har selv haft en og var ude og prøve en vfr 800 mens jeg havde min.
jeg synes ikke jeg fandt den store forskel. motor ydelse er nogenlunde ens. Men vælger du vfr800 mener jeg der er noget med at den ikke længere har tandhjuls trukket knast. hvilket kan byde på en væsentlig udgift engang.
jeg opgraderede min affjedring på min og var lige så glad for den som jeg nogensinde var blevet for en 800.
Siger jeg til mig selv i hvert fald.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
jun 2009
Følger: 14 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 61
Til 16800 priside
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 77 MC-er: 2 Emner: 39 Svar: 2.279
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 52 Svar: 342
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 11 MC-er: 4 Emner: 33 Svar: 572
Fra 1998 til 2001 med tandhjulstrukket knaster og kæde fra 2002 med VTEC(variabel knaster).
De første med VTEC have et lidt sjovt/træls momentforløb.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
okt 2006
Følger: 14 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 20 Svar: 2.157
Og... overvej GSF1200/1250 med ABS i stedet for GSX 750
nov 2015
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
#13 - pænt nej tak - kigger efter noget fra 1999 og frem på VFR siden og hvis det er de øvrige er det fra 2004 og frem.
#20 - både HMC og Special er i mine tanker. Er bare lidt usikker på, om 1200/1250 bliver for tung.... har ikke kørt LÆNGE og mangler derfor rutine. (burde måske starte på en 600'er i et par år og så skifte, når rutinen er kommet igen:-) )
@ Alle - tak for info om VFR
MVH
Morten
okt 2006
Følger: 14 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 20 Svar: 2.157
Da jeg havde min GSF650'er mærkede jeg ikke vægten - men tyngdepunktet er højt. Det mærker man mest/kun når man skal håndterer den ved lav hastighed. Alt efter benlængde, bør det ikke være et problem
Fordelen ved 650/1250 (2007+) er at de er moderne/vandkølet, mens 600/1200 ikke er? Nogle af 600/1200'erne fra 2006 kan fås med ABS. Det er nok et ok kompromis mellem pris og sikkerhed.
650 har 85 hk - 1250 har 98 hk - til gengæld er momentet langt højere, så står den på fuld oppakning, så vil 1250'eren (og 1200'eren) være mere behagelige - færre gearskift mm. Og efter en indkøring/justering ved f.eks. FV motor skulle 1250'eren være god!
Vægt mm. på forskellige modeller kan du finde her (under MC Data): http://sydfynmcservice.dk/
Ulempen ved Suzuki er de korte serviceintervaller - der skal skiftes olie for hver 6.000 km (hurtigt gjort selv), lidt mere for hver 12.000 - og så skal der stilles/kontrolleres ventiler for hver 24.000 km.
Leg lidt evt. her: http://cycle-ergo.com/
Der kan man se hvor godt man burde sidde på de forskellige modeller.
Jeg sidder noget sammenbøjet med knæene, så det er lidt træls på en tur til Harzen eller Norge... Men det er det værd!
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
okt 2006
Følger: 14 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 20 Svar: 2.157
Og GSF650 har haft vandkølet motor fra starten, eller hvordan? Og har alle ABS, eller var der frit valg i starten?
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 52 Svar: 342
Fz6 er ufattelig meget mere letkørt i forhold til vfr.
dog er sæde og kørestilling knap så rart. Men original sæde kører jeg helst ikk mere end en lille time ellers får jeg ondt et vidst sted.
jeg føler bandit er lidt tung og dvask i forhold til Fz6.
Men deret trækkraft er måske mere jævn fordelt.
min Fz6 trækker fint nede fra under 2000 omdrejninger. også med 2 personer og op af bakke. Men ved Ca 8500 omdrejninger vågner den og bliver hidsig
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.519
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 52 Svar: 342
okt 2006
Følger: 14 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 20 Svar: 2.157
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 52 Svar: 342
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
nov 2015
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
Er også lidt bange for vægten på 1200/1250.
Der er p.t. en RF900 fra 2000 på DBA - http://www.dba.dk/rf-900/id-1019252102/ - er det helt i skoven??
Uanset hvilken maskine jeg vælger, så er det markant mere potent end min gamle GS650E fra 1983
MVH
Morten
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
okt 2006
Følger: 14 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 20 Svar: 2.157
Prøv nogle forskellige inden du beslutter dig
To modeller der vejer ca det samme kan føles forskelligt? Tilsvarende er der også forskel på, hvordan du sidder på dem...
RF900'eren er heller ikke mega let - 206 kg... Men ok, der er da 20 kg til forskel.
GSF 1200 K6 (nøgen): 212 kg
Suzuki GSF 1200SA K6 - ABS (kåbe): 219 kg
Suzuki GSF 1250A K7 - ABS (nøgen): 225 kg
Suzuki GSF 1250SA K7 - ABS (kåbe): 229 kg.
http://www.specialmc.dk/produkter/16-motorcykler-brugte/1291-suzuki-gsf1200-sa-bandit-abs/
http://www.123mc.dk/dealer_page/viewAd.php?dealerID=846&directlinkID=113973 - køn? Måske ikke- men til gengæld skulle den køre mindst lige så godt, som storebror...
http://www.123mc.dk/dealer_page/viewAd.php?dealerID=846&directlinkID=101646
nov 2015
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
V-strom er ikke lige mig
Hondaen mangler kåbe (jeg nærmer mig jo de 40), men den kan sikkert eftermonteres.
RF900 er (måske) bare gammel kærlighed - var voldsomt forelsket, men mere fattig, midt i 199x'erne, hvor den kom frem.
Men både RF og VFR synes at være noget dyrere end Suzukierne - eller noget ældre
Min gamle GS650E fra 1983 vejede 203 tør og havde ca. 65 HK - så alt andet virker næsten som en raket
MVH
Morten
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 52 Svar: 342
en af grundene til en vfr er dyrere er de holder værdien bedre. plus mange der sætter sig på en vfr aldrig sætter den fra sig igen. den kører kort trækker flot i hele registreret god læ mod vind og regn behagelig stilling for knæ og overkrop fornuftigt standard sæde og en motor er er fløjtende ligeglad med om der er to personer og bagage eller en person og en kilden højre hånd.
det er en super allround cykel.
uvildig test af MC inden køb?