{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  stel
  • #1   11. dec 2015 Nej og nej.. Du må aldrig skærer i stel.. Mange gør det dog alligevel og tvivler på nogen vil sige noget.. Fra 750 til 1100 er altså et pænt spring, så det går nok ikke helt smiley

  • #2   11. dec 2015 Til Casper
    men så er der dem der skærer bagenden af på caferacere ( inkl. mig selv ) og har fået en synet uden problemer....


  • #3   11. dec 2015 Du kan få alt synet.. Syn betyder ikke det er lovligt selvom alt for mange tror det smiley

  • #4   11. dec 2015 så......gråzoneland....
    et eksempel ! suzuki gs 750 og gsx750 fra startfirserne...stort set samme str.motor og stel ! fornær et par motorophæng....skørt hvis man ikke må modificere disse beslag....ikk ! eller ?


  • #5   11. dec 2015 Ja og nej.. Største problem er vel at stellet skal modificeres.. På den anden side, er du en haj med en svejser og får det slebet og malet er der jo aldrig en mand der opdager det smiley det bliver det dog aldrig lovligt af.

  • #6   11. dec 2015 Du må godt skære i et stel. bare du ikke skærer i bærende dele, (stellets hovedkonstruktion).
    Så motorophæng må du ikke pille ved.


  • #7   11. dec 2015 #6

    og det stå hvor Ole?


  • #8   11. dec 2015 hej. Jeg har haft en dialog med min synsmand og deres konsulent omkring motor skift for ca et år siden.. Fakta er at du gerne må skifte motor dog med Max 20% regelen. Du må også gerne f.eks smide en yamaha motor i et suzuki stel, her må ydelsen dog ikke overstige den originale. motor beslag er ikke en del af det bærende stel og dem må du gerne selv kreere, dog skal motoren sidde fast i de originale stel punkter gennem de nye beslag. Du må ikke skære, svejse eller på anden måde ændre stellet. motoren skal sidde forsvarligt fast og må ikke kunne flytte sig, beslagene skal som udgangspunkt laves i minimum samme gods tykkelse som de tidligere.. så er der gråzonen som andre beskriver ang cafe og bobber ændringer, der er korrekt at synsmanden godkender det hvis det er lavet forsvarligt, men bliver man stoppet af politi eller Skat er det dig der har bevis byrden på ændringerne, og har man ikke der kan det blive et problem.. håber der kunne bruges. spørg altid en synsmand inden projektet startes, de har en rådgivende konsulent som kan svare på det til rådighed..

  • #10   11. dec 2015 Helt korrekt Morten, derfor foregår mine dialoger via mail til synsmanden.. Det er også vigtigt at få tilført konstruktiv ændring på syns rapporten så følger det cyklen.

  • #11   11. dec 2015 Husk så lige forureningsniveau , ny motor skal opfylde euronorm som minimum opfylder normerne fra første registrering , dette skal også dokumenteres - tallene også for 20% reglen bruges fabrikstal og IKKE en udskrift fra et tilfældigt udvalgt rullefelt !

    Husk i øvrigt at informere forsikringen om motorskiftet /ændringerne på mcen


  • rasmus t
    rasmus t Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 349
    #12   11. dec 2015 # 10
    Må vi se ?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #13   11. dec 2015 20% reglen omhandler motorens effekt!! Ikke kubik...
    Synsfolk står kun til ansvar for hvad de siger og skriver så længe køretøjet er i deres varetægt. Lige så snart du er ude af synshallen, er ansvaret DIT - så glem at syne noget som ikke er bygget korrekt ifølge fabrikantens foreskrifter, og regne med at det bliver lovligt af den grund. Det være sig originalkonstruktionen, eller hvad de efterfølgende kan give skriftligt tilsagn til at du må ændre.


  • #14   11. dec 2015 #12 hvad vil du gerne se.?

  • rasmus t
    rasmus t Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 349
    #15   11. dec 2015 # 14
    Se noget dokumentation...

    Du må også gerne f.eks smide en yamaha motor i et suzuki stel, her må ydelsen dog ikke overstige den originale. motor beslag er ikke en del af det bærende stel og dem må du gerne selv kreere, dog skal motoren sidde fast i de originale stel punkter gennem de nye beslag. Du må ikke skære, svejse eller på anden måde ændre stellet. motoren skal sidde forsvarligt fast og må ikke kunne flytte sig, beslagene skal som udgangspunkt laves i minimum samme gods tykkelse som de tidligere.. så er der gråzonen som andre beskriver ang cafe og bobber ændringer, der er korrekt at synsmanden godkender det hvis det er lavet forsvarligt, men bliver man stoppet af politi eller Skat er det dig der har bevis byrden på ændringerne, og har man ikke der kan det blive et problem.. håber der kunne bruges. spørg altid en synsmand inden projektet startes, de har en rådgivende konsulent som kan svare på det til rådighed..


  • #16   11. dec 2015 som jeg skriver så har jeg mail korrespondancen mellem mig og min synsmand, jeg beskriver mit forløb på den cykel jeg byggede med en yamaha motor i et suzuki stel. Jeg ved ikke hvad du vil få ud af det og hvad det egentlig er du vil få ud af at se mine mails. men hvis du nærlæser skad forskrift vil du kunne se samme information som Jeg giver her.

  • rasmus t
    rasmus t Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 349
    #17   11. dec 2015 # 16
    Læser det som om du fik synet som konstruktiv ændring, uden nogen form for dokumentation.


    "Udskiftning af motordele/motor (ved bibeholdelse af max. 20 % og hvis motoren yder mere end 20 %) Enhver udskiftning af motordele/motor som påvirker forbrændingen anses som konstruktiv ændring og skal dokumenteres og godkendes.f.eks cyl., topstykke karburator eller indsprøjtningssystem og manifold mm. Udskiftning af et sidedæksel ved overgang fra kæde til rem anses ikke som konstruktiv ændring. Anvendes en motor fra samme mærke, men anden model, så skal dette synes, hvor motorcykelproducenten godkender dette.
    Neddrosling af motor til under 20 % er ikke tilladt!!!"


  • #18   11. dec 2015 #17 nu skriver han jo motor fra andet mærke, dog må man ikke overstige den originale effekt, så de max eller over 20% påvirker jo ikke det han skriver. Og hvis du har en motor som yder mere og drosler den ned, over holder du nok ikke forurenings kravet som der er skrevet om i #11. Så det kan godt lade sig gøre på lovlig vis

  • #19   11. dec 2015 #6 Du kan finde det på SKAD.

  • #20   11. dec 2015 PS tvivler på at du må ændre motorbeslag bare de er i samme godstykkelse - hvem kontrollerer svejsesøm osv?
    Derudover kan MC motor i nogle tilfælde være medbærende...


Kommentér på:
stel

Annonce