{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.249 visninger | Oprettet:

ornpik eller borer {{forumTopicSubject}}

Hej.
Toppen gik på den ene unbrako bolt ved for bremseskiven. Prøvede få den ud med de midler jeg har men mine bor er ikk stærke nok til at bore i bolte.

Skal ud med den imorgen til en der kan borer den ud, men spørgsmålet er om man tør forsøge sig med en ornpik/udtrækker når den sidder så godt fast? Eller bare ska bores ud.

Har jo hørt om hvis den knækker nede i er det noget lort da man ikk rigtig kan bore i dem


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ornpik eller borer
  • #1   6. feb 2016 Svejs møtrik på , skru ud... Bor = ødelæg smiley

  • #2   6. feb 2016 Ornepik er fint , men brug en i god kvalitet . Købte et sæt hos Harald Nyborg for 25,-........og det er de nok ikke værd. Gå efter et sæt til rustfri bolte ( ca. 100,- hos Harald N . ). Har brugt metoden tit , og det virker , hvis ornepikken er i god kvalitet .
    At svejse en møtrik på , er nok det bedste.....hvis der er nok materiale til en ordentlig svejsning .
    Held og lykke med det .


  • #3   7. feb 2016 Det special bolte dsv så det bliver eBay men tak for svar

  • Mike  C
    Mike C Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 1 Svar: 5
    #4   7. feb 2016 Få boret et 4-5mm hul, og bank en TORX-bit godt ned i hullet. Skru skidtet ud, og nyd en velfortjent øl.

  • #6   7. feb 2016 marcus nu mente jeg nok det var dig der havde problemer med nogle medtagede bolte for kort tid siden, sådan nogle gamle bolte som kan have groet sig fast de må gerne lige tæves lidt inden man tager ved dem (lidt ligesom damer smiley )

    på den måde så får du chokket gevindet og så bliver det altså noget nemmere at skrue ud


  • #7   7. feb 2016 Er huller gennem gående så bor fra modsatte side og den vil sikker slippe når den bliver varm nok

  • #9   7. feb 2016 Hvis ikke du er 100% skarp på at få den ud selv, vil jeg anbefale dig at aflevere fælgen til enten en mekaniker eller på en maskinfabrik sammen med lidt "fedte-kage"...

    Pøj, Pøj med opgaven smiley


  • #10   7. feb 2016 Bore er nød løsning... Og kræver enten en søjleboremaskine med krydsbor eller usandsynligt held...

    Glem alt om islåede torx og ornepillor. Det er en stærk stålbolt med locktite der sidder urokkelig fast i aluminium...

    Og jo mere der bores jo sværere bliver det at fjerne den "rigtigt"

    Løsningen er koncentreret varme. Og det får man ved at svejse en møtrik på.

    Kom på Mols så skal jeg nok pille den ud, går i værkstedet hele dagen.


  • #11   7. feb 2016 #2
    Hvorfor mener du at han skal sætte en rustfri bolt i en aluminiumsfælg efterfølgende?
    Det vil da i den grad være en nødløsning ift. en alm. stålbolt.


  • #12   7. feb 2016 Fik den ud med søjleboremaskine, ornepik og efterfølgende gevindskære. Alt super.

  • #13   7. feb 2016 #10
    Det er da en gang pjat at skrive det ikke kan lade sig gøre at bore en bolt ud, det kræver sådan set bare man ved hvad man laver, så er held ikke en nødvendighed..


  • #14   7. feb 2016 @morten
    Hvis du gider læse hvad jeg skrev smiley


  • #15   7. feb 2016 Ser stadig ikke hvorfor det skulle være en nødløsning..

  • #16   7. feb 2016 Chancen for at påsvejse minimeres kraftigt når man bore.
    De fleste bolte er i 8,8 eller stærkere kvalitet. Og når de sidder fast i alu. Så skal boret ikke smutte det mindste før man har ødelagt alu.

    Ofte sidder bolten i låsevæske, det skal opvarmes for at slippe. En påsvejse møtrik løser opgaven hurtigt og let uden risici. Derfor er alt andet en nødløsning.

    Har tumlet med alt for meget af den slags hvor der er forsøgt at bore uden pinot og med håndboremaskine.... Meget godt motor gevind er gået til på denne bekostning smiley


  • #17   7. feb 2016 Min fader kendte en der var ret skarp til det på et værksted, han fik boret det ud uden at ødelægge det originale gevind.

Kommentér på:
ornpik eller borer

Annonce