2.289 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Forgaffel vakum-låst under olieskift Forgaffel vakum-låst under olieskift

Er ved at skifte forgaffel olie og da jeg pumpede lidt op og ned for at få det sidste olie ud af gaffelbenet, låste det pludseligt fast. jeg har nu prøvede at få det fri via egen håndkraft, umuligt. Har også prøvet at hælde ny olie på, ryste benet, lade det stå og trække. Nothing..

Et smart tip til at slå den vakum lås i stykker tak!

Det er en standard forgaffel som sidder på min GSR.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Hjælp til at hænge to plakater op 300 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Montering 2 IKEA møbler 500 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forgaffel vakum-låst under olieskift
  • #1   19. feb 2016 Hvor meget har du adskilt lige nu. Har du kun toppen af fra dit inderben og fjederen ude. Eller har du fjernet bolten i bunden af gaflen også.

• #2   19. feb 2016 Jeg har kun fjernet fjederen.

Har gjort det samme på det andet ben, det var også ved at låse når man pumpede det i bund for at få det gamle olie ud, men denne gang var jeg mere forsigtig så det gik fint. Har aldrig oplevet benene låse når man pumper dem.

• #4   19. feb 2016 Jeg har været så hysterisk på min ninja men da olien ikke var særlig slem bliver det bare ud med 95% af det gamle og i med 95% nyt.
    det kræver jeg anskaffer et special værktøj på mine ben at åbne den nederste bolt.
    Desuden skal pakningerne også skiftes hvis man afmontere dem right? det er en 200-300 kr

• #6   19. feb 2016 i min skal man ned og låse bunden af damperen ovenfra med en halv meter lang t nøgle med en special bit på. ellers vil den bare snure med rundt. (har ikke luft værktøj)

• #7   19. feb 2016 Sidder den fast i sammentrykket tilstand eller strukket helt ud ?

• #8   19. feb 2016 Du har garanteret et skævt ben der låser når det kommer så langt ned, jeg ar aldrig hørt om vakum lås..) smiley

• #9   19. feb 2016 sammentrykket tilstand, jeg har læst om det et par steder på nettet. Deraf det sjove navn. man kan sagtens bunde den helt ned når der er olie i benet. og nu hvor den er låst kan man stadig dreje den 360 grader rundt.

Det skal lige sige jeg ikke hamrede den ned i overhovedet. er helt sikker på det er noget vakum halløj der fryser den

• #10   19. feb 2016 Hej.
    Mente også man skulle bruge den lange nøgle til min gs500 oppe fra som i div guides, men en Mc mekaniker gut fra en facebook sagde de aldrig brugte den.

Det lykkedes mig at få det adskilt ved at holde gaffel benet trykket så meget jeg kunne ned i gulvet så det går i spænd indeni, og så skrue bolten i bunden af gaffelbenene med en kraftig akku boremaskine med slagfunktion, spændte det på samme måde igen smiley

• #11   19. feb 2016 Oh ja unge venner, har meget at lære......) smiley

• Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.409
    #12   20. feb 2016 Det er bare fordi den lukker for olie gennemstrømningen på de sidste 5-10 mm for at den ikke skal knalde i bund mekanisk, så du skal bare trække og dreje, det går trægt men den kommer, bedst med underbenet spændt fast.

• #13   20. feb 2016 Tak fanta, jeg finder mig en skrustik og prøver i den.
    Jeg kan ikke se hvordan benet skulle være blevet skævt og så begge to lige på samme sted, og kun når der ikke er olie i?? Den kører skide lækkert og snore lige. Det skulle være meget mærkeligt

• #14   20. feb 2016 Min nimbus forgaffel bunded,e en gang efter renovering, selvom det ikke skulle lade sig gøre. Fik den fri med en 4x4 bom på 3 meter, sat i klemme under bundkaret, og trykket ned på forhjulsaxlen. Og to mand på bommen !

• #15   20. feb 2016 Meget kreativt! smiley det kan også være jeg invitere nogle gutter over til at komme og hive men vil nødig smadre pakningen når den endelig kommer ud med en fart på 200km/t...

• #16   20. feb 2016 Hvad gør man ellers på en pløjemark i øst- smiley tykland

• #17   21. feb 2016 købte en elektrisk impact wrench i biltema og fik bundskruen ud via. marcus tip med fjeder i spænd, tak! Så gav den sku slip! smiley
    Nu har jeg skilt hele lortet ad, og kan se denne plastik ting (olie lås???) sidder fast i den blanke gaffel. Det er den der har holdt min cylinder i skak så den ikke ville gå ud. Burde den ikke side i bunden af gafflen og ikke i det blanke rør?

Har vedhæftet tegninger og billeder, håber en kan rådgive mig.

profilbillede
  • #18   21. feb 2016 beklager kvalitet.

Dette er olielåsen i bunden af det blanke rør.
    Cylinderen ved siden af (den der står lidt skråt) skal ned i men kan ikke komme igennem som det ses på næste billede...

profilbillede
  • #19   21. feb 2016 derfor ingen vandring i gaffel når man skruer den sammen.

profilbillede
Kommentér på:
Forgaffel vakum-låst under olieskift

Annonce