{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.690 visninger | Oprettet:

SKAT - afgifts "beregner" {{forumTopicSubject}}

Nogen der ved HVOR nøjagtig den udregning man kan lave på skat.dk er.

Har kig på en cykel - hvor sælger "mener" afgift vil være x kr. Det er temmelig langt fra det skat's udregner kommer frem til.

Kan faktisk kun komme i nærheden af beløbet - hvis jeg sætter handels værdi voldsomt lav - og det får man jo næppe de "kloge" hoveder hos skat til at acceptere..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  SKAT - afgifts "beregner"
  • #1   14. mar 2016 du kan ikke bruge beregneren til noget fornuftigt ,medmindre køretøjet står på niveaulisterne , ellers skal du ind og kigge på tidligere vurderinger , (sælgere har ofte en tendens til at skyde deres afgift meget for lavt , uden at kunne godgøre hvor de har deres afgiftsvurdering fra smiley

• #2   14. mar 2016 så regn du bare med at lægge omkring 2/3 af ejerens vurdering oveni .

• #3   14. mar 2016 #1

Arh - Det kan man nu godt, altså bruge den til noget fornuftigt. Den er nøjagtig, forstået på den måde, at det er den samme beregner, som de bruger til den endelige beregning af afgift. Men, og det er stort men, der er som regel det store usikkerhedsmoment vurderet handelspris, for hvad er det. Når en cykel er på niveaulisterne, så ligger den i princippet fast indtil disse ændres, men ellers ligger kunsten i, hvor nøjagtigt man selv kan estimere den handelspris, som SKAT mener den skal ha'. Og det kan være fra simpelt til ret svært afhængig af model, og hvor velkendt den er i SKAT's system.

Hvis en sælger angiver en afgift, bør vedkommende også kunne gøre rede for, hvordan han/hun når frem til denne. Som angivet i indlæg #1, er det nærmest std., at sælgere underestimerer afgiften, bevidst eller ubevidst.

Hvis du angiver, hvilken cykel det drejer sig om (og dens nypris), er det sandsynligvis også muligt at give dig mere specifik hjælp.

• #4   14. mar 2016 Det meste af det viden jeg har om afgift , er hentet fra de indlæg , Michael,s i indlæg "3" har lagt ind igennem tiden smiley så ja enten læg 2/3 oveni sælgers vurdering , eller giv mere info ,.

• #6   14. mar 2016 vær realistisk og sæt den vurdering meget lav evt. som den billigste der er til salg... det passer gerne inden for 3-4000

• #10   16. mar 2016 #9

Du skal nok være lidt forsigtig med at bruge regnestykket i #8 som udgangspunkt, alene ud fra det faktum, at det opererer med 180% afgift, som ikke gælder længere, det er nu 150% i den høje sats. Det står heller ikke klart, hvilken cykel der er beregnet på.

Men hvis du fortæller, hvilken cykel det drejer sig om, så er det noget nemmere at foretage den relevante beregning.

• #11   16. mar 2016 Husk også at hvis cyklen er ombygget, så gælder hverken beregner eller niveaulister.

• #13   18. mar 2016 #12

Ja, det kunne jeg regne ud, at du havde, men der er et par ting....dels fremgår det ikke helt, hvilken cykel du regner på og hvorfor smiley , dels har du måske nok glemt at tage højde for stand ( 3% eller 8% fradrag i de listede handelspriser, for henholdsvis middel og under middelstand), og endelig har du tilsyneladende brugt en forkert og obsolet beregner - 2016-udgaven ligger i DMR. Med hensyn til niveaulisterne og hvordan man bruger dem, har jeg skrevet en del indlæg desangående f.eks her -

http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/generel-diskussion/191351-skat___niveaulister_pr__13_02_2013_

• #15   18. mar 2016 #14

Hmm - jeg kan ikke se det i så fald. måske det stod i det nu slettede #5? ( i så fald en skrækkelig uvane nogle har med at slette indlæg, fordi det ofte gør en tråd usammenhængende).

Det er muligt, at du ikke mener 3% (evt. 8%) gør nogen forskel, men det er jo nok lidt individuelt, og under alle omstændigheder jo relativt nemt at gøre det korrekt/præcist, for når/hvis det drejer sig om niveaulistemodeller, har man jo netop selv mulighed for at gøre det helt præcist, når man vel at mærke bruger listerne korrekt smiley

• #16   18. mar 2016 Det har vist ikke stået i tråden , hvilken mc det var . MEN trådstarter har skrevet på denne : og annoncens ejer har skrevet længere oppe at det vist var hans, så mon ikke det er denne : http://www.motorcykelgalleri.dk/yamaha-vmax/id-192520

• #19   18. mar 2016 #17

Det har man skam, da man ved, at det er enten 3% eller 8%,, og denne bedømmelse sker ved toldsynet, så man altså kender forudsætningen (det gør man nu meget ofte alligevel, da det som du selv nævner som oftest ender med en middelbedømmelse), og kan dermed selv beregne afgiften præcis, før sagen indgives til SKAT for vurdering, så der ingen overraskelser kommer der. Det har jeg skam selv gjort mange gange, og er man usikker overfor evt køber, kan man bare angive begge beregningstal som evt. sælger smiley

( Naturligvis med mindre, at der er specielle forhold gældende, som f,eks speciel brug, stærkt afvigende km-tal, mistet afgiftsmæssig identitet ved ombygning eller lign., hvor man ikke kan bruge evt. niveauliste).

• #20   18. mar 2016 #16

Ahhh - Ok, ja så giver det mere mening, at det kunne være den. smiley , for i tråden kunne jeg som sagt ikke rigtig finde noget, umiddelbart tolket som, at trådstarter ikke ønskede mere (præcis) info.

• #23   18. mar 2016 det passer så meget godt med det jeg skrev i mit 1 eller 2 indlæg smiley

• #24   18. mar 2016 #21

Korrekt, så det er jo lidt anderledes end dit første bud - trådstarter har spurgt mig privat, og jeg har allerede lavet den samme beregning tidligere i dag, med samme resultat som du nu får. Han ønskede af private grunde ikke informationen i tråden som antaget i #20, hvorfor jeg ikke postede det her smiley

• #25   18. mar 2016 #23

Man kan også bruge den generelle formel for 2016 -

Afgift = (0,6 - 8646/nypris) * handelspris (for ikke-ABS, nypris >43.635)

Hvilket f.eks her giver, at afgiften er ca. 55,33% af vurderet handelspris.

Denne fremgangsmåde kan man bl.a bruge til at estimere afgiften i de tilfælde, hvor handelsprisen ikke ligger så fast, som ved niveaulistemodeller, og man kun kender nypris. Og det fremgår også af denne, hvorfor man ikke kan/bør bruge en fast procentsats, i det denne kan variere en del afhængig af nypris.

• #27   19. mar 2016 #9
    Tolden og reg syn..overstået på 25.min..log på skat.dk og bestil afgiftvurdering m nemid(gratis)..så har du estimeret afgift til køber på skrift..

Kommentér på:
SKAT - afgifts "beregner"

Annonce