694 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
9 Svar
18" kontra 17" 18" kontra 17"
Hvorfor havde næsten alle 80´er mc 18 " baghjul og 16" foran ? nu har alle 17" foran og 17" baghjul.
har det noget at gøre med køreegenskaberne ?
Håber at nogle har en god forklaring !
hvad er den bedste dækmontering er det ?
120 x 17 foran
160 x 17 bag
Hilsen Kenneth.
0 synes godt om
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 151 Svar: 1.892
mar 2005
Følger: 14 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 27 Svar: 379
jeg har hørt at en del med 16" på fireblade sætter 17 på mener at det var noget med at den overstyrede men er ikke sikker
dec 2005
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 4 Emner: 35 Svar: 611
Michael
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 151 Svar: 1.892
maj 2005
Følger: 41 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 94 Svar: 1.998
Og hva dækfabrikanter syntes er bedst for tiden....
Siden ca 91 har 17 tommer været sagen....til sportsmc...
Så mon ikke vi de næste 15 år skal køre på 16,5 tommer hjul.....
Det lader til at 180 er bredden...... så vi skal nok til at køre med 175
Det næste blir nok at monodæmpere skal væk og vi skal tilbage til twinbagdæmpere...
Yammaha xperimenterede en overgang med det på deres MotoGp maskiner....
maj 2005
Følger: 41 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 94 Svar: 1.998
Nu skal potte være kort ala R6 og Kawas Motogp .-)
Så en mc på en messe med forrør der gik hen over topstykket som på nogen dragracere..... det blir nok smart i 2009
maj 2005
Følger: 41 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 94 Svar: 1.998
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 151 Svar: 1.892
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 100 MC-er: 5 Emner: 94 Svar: 1.445
Mange af de gammeldags MC'ere med rygradsramme, pladestel osv. havde 19" forhjul med tilsvarende 1" mindre baghjul men næsten samme bredde dæk. De havde dårlige sving egenskaber og var naturligvis meget nervøse ved høje hastigheder (200 km/t var dengang en meget høj hastighed). Vridningsstabillitet var et ukendt begreb. Mange ålede sig afsted.....
Starten til den moderne MC skete i 80'erne med forsøget med 16" forhjul, som dog hurtigt (i 1988 med GSX-R 750) endte med 17" for og bag og kronrørs-/stelgeometri ala det vi kender idag. Deltabox stellet fra Yamaha er også næsten en standard på alle MC'ere idag. Jo mere lige geometri fra kronrør til enden af baghjuls svinger jo mere vridningsstabil.
Alt det med størrelser og MC-geometri kan henføres til udvikling og test fra race som overføres til gadecykler. Der kommer sikkert flere sjove ting fremover efterhånden som udviklingen skrider frem.
18" kontra 17"