694 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

18" kontra 17" 18" kontra 17"

Hvorfor havde næsten alle 80´er mc 18 " baghjul og 16" foran ? nu har alle 17" foran og 17" baghjul.

har det noget at gøre med køreegenskaberne ?

Håber at nogle har en god forklaring !

hvad er den bedste dækmontering er det ?
120 x 17 foran
160 x 17 bag

Hilsen Kenneth.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Fjernelse af hvepsebo 1.500 kr.
  • Opsætning af knager, lampe mm. 1.200 kr.
  • Rengøring af bad og køkken inkl. skabe. 8 skabe i køkken og tre små i badeværelset. Jeg regner med 4 timers arbejde. 1.200 kr.
  • Sette opp beslag til gardin 1.800 kr.
  • Smid et ikea skab ud som er fuldt afmonteret og står på gadeplan 400 kr.
  • Skift af membran på vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  18" kontra 17"
  • #1   21. dec 2006 Hjul breden kommer an på cyklen, der skal nok brede til at dækket tager fat når der acceleres kraftigt.. f.eks. mange liter maskiner har enten 180 eller 190 bagfælg... det hele skal passe sammen..

  • #2   21. dec 2006 min er fra 80 og den havde sgu 19" foran hmm men det var også en kæmpefejl så ud med det GG

    jeg har hørt at en del med 16" på fireblade sætter 17 på mener at det var noget med at den overstyrede men er ikke sikker


  • #3   21. dec 2006 Det har meget med køreegenskaberne at gøre. Hovedrgelerne er at jo støre diameter foran(i forhold til baghjulet) desto mere retningsstabil og mindre styrevillig bliver maskinen og vice versa. Men køreegenskaberne er mindst lige så afhængige af stejlheden på forgaflen, akselafstand, støddæmpernes hårdhed... osv. osv...

    Michael


  • #5   21. dec 2006 undskyld strada.. mente bagdæk smiley

  • #7   21. dec 2006 Mode!
    Og hva dækfabrikanter syntes er bedst for tiden....
    Siden ca 91 har 17 tommer været sagen....til sportsmc...

    Så mon ikke vi de næste 15 år skal køre på 16,5 tommer hjul.....
    Det lader til at 180 er bredden...... så vi skal nok til at køre med 175 smiley 190 og 200 blrv vist for bredde

    Det næste blir nok at monodæmpere skal væk og vi skal tilbage til twinbagdæmpere...
    Yammaha xperimenterede en overgang med det på deres MotoGp maskiner....



  • #8   21. dec 2006 Ligesom underseat undstødning er så meget sidste forrige års mode....

    Nu skal potte være kort ala R6 og Kawas Motogp .-)

    Så en mc på en messe med forrør der gik hen over topstykket som på nogen dragracere..... det blir nok smart i 2009 smiley


  • #9   21. dec 2006 Det er rigtig at urbladen var lidt nervøs (sjov) med 16 tommer forhjul..... men ligeså mange skifter fordi det er nemmere at få et 17 tommer dæk......

  • #10   21. dec 2006 tjaa.. peter... moden er vel hvad ducati dikterer den skal være.. og de har nu leget med oplagte potter siden 94 smiley det er bare fornyligt at de andre producenter har opdaget at man kan det smiley

  • #11   22. dec 2006 Alt det med de forskellige hjulstørrelser op igennem 70/80erne og 90'erne og fremefter har noget at gøre med stelgeometriens udvikling. Idag har næsten alle moderne MC'ere stejlere kronrørs vinkel og kortere akselafstand og bedre greb i asfalten. De nye "vælter" ligefrem over forhjulet i og med at cyklen på en måde er hævet så meget bagi. Det giver mulighed for et bredt baghjul. En racer er yderligere hævet bagi i forhold til gadeversionen. Styrdæmperen hjælper de moderne cykler imod "nervøse" trækninger ved høje hastigheder.
    Mange af de gammeldags MC'ere med rygradsramme, pladestel osv. havde 19" forhjul med tilsvarende 1" mindre baghjul men næsten samme bredde dæk. De havde dårlige sving egenskaber og var naturligvis meget nervøse ved høje hastigheder (200 km/t var dengang en meget høj hastighed). Vridningsstabillitet var et ukendt begreb. Mange ålede sig afsted.....
    Starten til den moderne MC skete i 80'erne med forsøget med 16" forhjul, som dog hurtigt (i 1988 med GSX-R 750) endte med 17" for og bag og kronrørs-/stelgeometri ala det vi kender idag. Deltabox stellet fra Yamaha er også næsten en standard på alle MC'ere idag. Jo mere lige geometri fra kronrør til enden af baghjuls svinger jo mere vridningsstabil.
    Alt det med størrelser og MC-geometri kan henføres til udvikling og test fra race som overføres til gadecykler. Der kommer sikkert flere sjove ting fremover efterhånden som udviklingen skrider frem.


Kommentér på:
18" kontra 17"

Annonce