4.127 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
40 Svar
Læderdragt til gadebrug? Læderdragt til gadebrug?
Overvejer og købe en læderdragt. Køre aldrig på bane, kun gade og køre på en 125 men får selvfølgelig en større når jeg snart fylder 20. Men er det for meget og køre med en dragt på gaden?
0 synes godt om
dec 2009
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 565
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.691
Til offentligt brug vil jeg også benytte 2 delt.
Det er aldrig tosset, men hvid dragt høre imo kun til på bane, den bliver så hurtig beskidt på gaden, hvis man køre tit med den af insekter, jord/grus, trafikfilm osv. Der er pleje, og der er RØV at køre med i regnværd, der er tekstil (gore-tex el. ligende) klart at fortrække.
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 29 Svar: 457
https://www.thansen.dk/scooter-knallert-mc/beklaedning/bukser/laeder/laederbukser-sort-hvid-outtrek-medium/n-290629282/pn-513606437/
https://www.thansen.dk/scooter-knallert-mc/beklaedning/jakker/laeder/laederjakke-sort-hvid-outtrek-medium/n-290657201/pn-513609322/
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.719
Til regnvejr har jeg en overtræks ting fra thansen, som er helt vandtæt - men det er kun hvis jeg bliver fanget i det. Jeg kører aldrig afsted i regn - det har jeg bilen til.
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 4 Emner: 3 Svar: 67
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 87 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.123
feb 2009
Følger: 3 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 22 Svar: 657
Jeg kører selv med læderjakke og kevlar jeans
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 26 Svar: 296
MEN, man skal overveje om det er realistisk at man kommer til at bruge det man får købt.
Hvis man eks. køber en heldragt rygskjold osv, men man kører mange små ture, vil man så helt ærligt, tage dragten på hver eneste gang? For en jakke der bliver brugt, er mere sikker end en læderdragt der ligger hjemme i skabet.
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 665
maj 2015
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 92
på når jeg køre, skal jeg heller ikke fortælle dig hvad du skal køre i.
Men som de andre siger er det aldrig overkill når det handler om din sikkerhed.
jan 2012
Følger: 7 Følgere: 15 MC-er: 3 Emner: 11 Svar: 814
jul 2006
Følger: 21 Følgere: 24 MC-er: 2 Emner: 104 Svar: 842
Det startede jeg med, og de dage hvor jeg "bare lige..." - er er det den jakke og mine draggin jeans jeg hopper i, men det skal ikke være meget mere end en hurtig tur, for det er læderdragten der bliver valgt.
Der er jo ingen der siger man skal smide sit gamle gear ud, bare fordi man køber noget andet.
jul 2014
Følger: 5 Følgere: 377 MC-er: 1 Emner: 103 Svar: 232
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 108 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 1.340
har set et par grimme styrt, så jeg besluttede at jeg hellere ville svede end at bløde
apr 2008
Følger: 61 Følgere: 25 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 638
aug 2011
apr 2008
jul 2006
Følger: 21 Følgere: 24 MC-er: 2 Emner: 104 Svar: 842
Men om man er til læder eller tekstil er smag og behag.
Du kan jo tage forbi en forhandler og spørg om råd, og sikkert få lov tiæ at prøvr begge dele - hvem ved, måske de ligefrem vil sælge dig et sæt.
maj 2010
Følger: 6 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 37 Svar: 675
Langt federe at kunne bruge sin motorcykel.
til andet end at køre ned til grillen uden at ligne en idiot.
okt 2010
Følger: 16 Følgere: 45 MC-er: 4 Emner: 49 Svar: 506
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 100 MC-er: 5 Emner: 94 Svar: 1.445
Jeg har designet og produceret lædertøj til MC i snart 10 år og har set, følt på og hørt om MC-tøj der har haft diverse kontakt med asfalt....
Jeans, Cordura (Gore-Tex), Kevlar Jeans (af forkerte materialer) samt desværre for mange mærkevarer i lædertøj - klarer sig alt for dårligt når uheldet er ude. Dog skal det pointeres at enhver læderdragt er bedre end det bedste MC-tekstil tøj.
En lille guide som måske kan hjælpe dig på vej:
Når du skal ud og køre - stil dig følgende spørgsmål - også når termometret viser 26 grader og derover.
1. Det er jo lige vejr til vind i håret... Hvis en eller anden idiot kører ud foran mig - har jeg så lyst til at have hjelmen på ??
2. Fuck det er varmt idag.. - men hvis jeg svæver i luften med udsigt til en lang kurretur på sandpapiret 0.5 sekunder efter en eller anden idiot har overset mig pga. han/hun lige skulle sende en SMS eller tørre vaffelisen af mulen - vil jeg så helst have shorts og T-Shirt eller hele lædersmoking'en på ?
3. Når nu alle de mange udenlandske test institutter har lavet så mange test af MC-tøj, hvor alle viser at Læder er det bedste og en gennemsnitlig kurretur på asfalt ved et styrt med 80 Km/t - varer op til 4-5 sekunder og diverse tekstil stoffer kun kan modstå optil 1,2 sekunder - har jeg så lyst til at foretage de resterende 2,8 - 3,8 sekunder på min medfødte læder og panser (læs: hud og knogler) ???? - især når man ved at blot en gennemsnitlig læderkvalitet i lædertøj kan klare hele turen uden at slide igennem.
Læs evt. denne beretning fra Rasmus Kilt (test af dragt på bane)
http://www.dragtdesigneren.dk/-ip-48.html?pages_name=En%20glidende%20beretning
Efterfølgende blev samme dragt "færdig testet" på Knutstorp i Sverige - Dragten hænger nu til skue i vores showroom - Det 5. styrt blev "foretaget" på langsiden med ca. 200 Km/t og en glidetur på ballerne forbi pitten - her er tykkelsen på læderet vigtigt - Rasmus fortalte efterfølgende at hans kr. 2000,- dyre mærkevare handsker eksploderede ved første kontakt og hang derefter i laser - vil ikke nævne mærket her i offentligt rum - men de klarede absolut ikke den tur....
Jeg har lavet denne guide for nogle år siden som du måske kan bruge:
http://www.dragtdesigneren.dk/-ip-47.html?pages_name=Guide%20-%20L%C3%A6derdragter
Til sidst vil jeg lige understrege at de tests man har udført med med tekstil vs. læder er teoretiske og udført på maskiner i laboratorier. Der er mange faktorer man ikke kan tage højde for så som hvordan styrtet er i virkeligheden.
Hvis du i tekstil tøj med CE-beskyttere kun glider på knæ/albuer/skulder som de bærende zoner der aftager slag og kurretur - så kan du sagtens slippe godt fra det, idet CE-beskytteren (såfremt den er fikseret korrekt) stå for kontakten til asfalten.
Derudover skal du huske at lædertøj som er for stort, yder ikke den optimale sikkerhed.
Husk at støvler også er vigtige - søg evt. på Youtube for videoer med MC-styrt - rigtig mange videoer viser endda risikoen for at gummisko og andet ikke-MCfodtøj simpelthen bliver revet af fødderne er markant højere.
Seneste video jeg så - var en kvinde på en Harley på en amerikansk motorvej, som foretog "Splitlane" kørsel og blev overset af en billist. Billisten ramte hende på højre side og hendes basket støvle blev flået af foden - så husk også lige de rigtige støvler.
Men når alt kommer til alt - så er MC-tøj / beskyttelse for mange - et overset begreb man ikke lige tænker på før efter man har brugt alle pengene på Maskinen.
Næsten det samme som at sammenligne en dyr smart bil, man har brugt alle sine penge på - også har man lige glemt at reservere penge til Airbags, sikkerhedsseler og ABS systemer.....
Håber du kan bruge ovenstående til noget i din søgen - held og lykke og god sommer med din MC - Kør koncentreret !!
Mvh
Thomas E - Dragtdesigneren
apr 2006
http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/generel-diskussion/141623-repost_guide_til_mc_toej____
Repost fra 2008:
http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/generel-diskussion/100508-guide_til_koeb_af_laedertoej_
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 25 Svar: 189
Siden forstod jeg på tyske MC blade, at moderne tekstil MC tøj ofte er sikrere end læder. Mindre friktion, og man glider i stedet for at slide.
Men husk at få et rygskjold i - Det er nu en god sikkerhed.
Og jeg tager jakken på, også med den lille MZ - tør ikke andet.
aug 2011
aug 2015
Følger: 1 Svar: 21
Den tykkere har vandtæt behandlet læder og klarer faktisk alt andet end de værste storme, men dertil har jeg overtrækket til.
Har set for mange skader på folk i de varme lande, Florida, Tunisien og Frankrig på selv korte ture, til at tage ud "ubeskyttet." Heldragten er for fristende at IKKE tage på i varmen eller på korte ture eller på arbejde. (Jeg kører for tiden til kontoret i london og kan "skifte" til civile på gaden med 2-delt, med bukser under)
Held og lykke med handleturen!
aug 2015
aug 2015
dec 2009
Jeg så også engang et billede af en der var skvattet på MC uden støvler. Hans fod var slidt væk og benet stoppede midt på anklen.
jul 2014
Følger: 5 Følgere: 377 MC-er: 1 Emner: 103 Svar: 232
apr 2006
Der findes intet tekstil der kan hamle op med læder.
Cool facts
aug 2015
Sommeren er her! Hyg jer!
feb 2012
Følger: 1 Svar: 28
apr 2008
Fint at folk ønsker at klæde sig i en masse gummitøj. Det betyder bare ikke at jeg skal følge deres eksempel. Det næste bliver vel at de skal bestemme farven.
Hvad fanden er det dog for en dybt latterlig og formynderisk holdning at have?
Hvis jeg skal køre tur sammen med en der ikke har skænket sikkerheden en tanke, så kan jeg finde på at spørge ind til det og evt komme med råd og vejledning, men jeg gider ikke trække noget ned over hovedet på folk, på samme måde som de heller ikke skal dømme mig.
dec 2009
Trafiksikkerhed handler om alle i trafikken. Måske hjælper mit lædertøj føreren/passagerene af bilen, men det hjælper potentielt på resten af deres liv, når de ikke skal være vidne til et trafikdrab de måske har været skyld i. Og når jeg kører rundt og statistisk set er en høj-risiko trafikkant, så synes jeg at det er det mindste jeg kan gøre.
Jeg vil selvfølgelig ikke fortælle jer hvad i skal gøre - men de gange hvor min egen sikkerhed ikke er incitament nok, så husker jeg på det her.
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 87 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.123
Men du har selvfølgelig en pointe om at passe bedst muligt på sig selv.
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.381
aug 2015
Jeg gyser af tanken om, at tøj bliver "påbudt," (som ER blevet foreslået på EU kontorer!!) Jeg bliver nok ved med at hilse de 2-hjulet om de er på H-D eller R1, men jeg kan ikke lade være med at snakke med de usikker-klædte når anledning er der. På samme måde som jeg vil snakke med en som synes han/hun skal køre hjem fra drikkegildet. Jeg blander mig----suk.
Jeg har en ven hvis ven købte en stor japser raket, helt uden erfaring ellers, kørte i T-shirt, slæde bagdæk til trådene med burn-outs. Jeg sagde til min ven "sige pænt farvel til ham, han lever ikke længe," og håbede meget på at gutten ville så snakke med mig. Han lo bare, vinkede og lavede endnu en burn-out for at vise sin foragt. Nu ligger han 2 meter under. Skulle jeg blandet mig mere? Tjah. Man kan lede en hest til vand men man kan ikke tvinge den til at drikke. Konsekvenser har alle handlinger. Når jeg kører med min kammerat og vi synes selv vi har holdt os meget fornuftigt, under 120 MPH til Brighton på A-vejen med 70 MPH grænsen, så må vi også acceptere at det kan gå galt en dag.
Men i 35 år (han er 10 år ældre) har jeg kun haft ulykker når jeg kører 20-30 og meget forsigtigt. Mærkeligt
feb 2012
Følger: 1 Svar: 28
Læderdragt til gadebrug?