Rookie Roadracing Hvordan kommer jeg igang ? :) Rookie Roadracing Hvordan kommer jeg igang ? :)
Hey MG er en fyr på 20 år der gerne vil prøve kræfter med roadracing eller bare noget banekørsel på mc, har været rundt på en maasse hjemmeside og læse men er ret forvirret omkring hvordan jeg får de kurser jeg skal ha og hvilke kurser man skal ha osv, er der nogle der gider skære det ud for mig ?
Kunne også godt bruge en hånd til valg af mc, da jeg ikke har erfaring fra andet end crossere og scootere...xD
Så man har lidt at rådgive ud fra er jeg cirka 170-180 høj og vejer 65-75kg, ret spinkel af bygning
Jeg har selv en kaxasaki zxr750 (ca årg 98) i tankerne men ved ikke om den måske er for hidsig? har aldrig haft problemer med at styre hidsige scootere og crossmaskiner, men det er jo lidt en anden maskine sådan en
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 108 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 1.340
men på pas på! man bliver afhængig! skal selv til Sturup og køre søndag
jan 2008
Følger: 15 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 9 Svar: 844
Jeg vil anbefale trackdays som udgangspunkt inden du kaster dig ud i decideret konkurrencekørsel. Trackdays giver mulighed for at få fornemmelse for hvad road racing er uden at man behøver forpligte sig til en mere en de dage man køber, samt krav til maskinen og en selv er mindre end ved konkurrence.
Langt de fleste trackday udbydere kræver blot trådsikring af vigtige komponenter, ligesom der heller ikke krav til licens og rr-klubmedlemsskab ved trackdays og mange udbydere afholder små sprint races, så man alligevel kan få lov at få konkurrere med sine nye venner med samme interesse!!
Mht mc, så afhænger det meget af hvad du gerne selv vil køre på og din økonomi, men hvis du senere vil stille op i konkurence, så vil jeg anbefale at læse klassementsreglerne på: http://dmusport.dk/fileadmin/1._Sport/Road_Racing/Reglement/RR_2016.pdf
Personligt vil jeg anbefale at starte ud på en nyere 600cc racer da de er ret nemme at gå til og hurtige nok til at man ikke skal ud og kigge efter opgradering af maskine lige med det samme.
husk budget til også at kunne købe fornuftigt beskyttelse og køretøj samt tjek op på om din fritidsulykke forsikring dækker farlig sport/mc-kørsel på bane.
jul 2006
Følger: 21 Følgere: 24 MC-er: 2 Emner: 104 Svar: 842
Bliver du bidt af det, så køb en cykel og alt det lir som du ønsker, hvis ikke - så var det én dag og ca. 1200.
Hvis bare din cykel virker og er i almindelig god stand - med standart udstødning, og du har noget godt tøj/udstyr, så er kun om at komme afsted.
F.eks. har Padborg Park en trackday, mandag om små to uger.
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
jun 2016
Følger: 12 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 3
har ingen gadecykel nej da jeg simpelthen ikke gider tage kørekort til mc før jeg er gammel nok til at få stort kort
jan 2012
Køb en cykel der er bygget om til bane. Og ikke bare en billig cykel uden afgift.
Tjek fb "køb salg road racing" der er tit en rigtigt fin cykel til 20-25k
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 108 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 1.340
jul 2006
Ellers kan du også søge banejern i Tyskland, hvis du hellere vil der ned.
ZXR750 er måske ikke det oplagte valg, men hey - hvis det er den man vil have, så findes den helt sikkert også i banetrim.
Og så er Tyskland nok et bedre bud en DK som trods alt er et lidt mindre marked.
Kører selv SV650 på bane, hvilket vist heller ikke er så udbredt en model her hjemme.
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 200
http://www.motorcykelgalleri.dk/yamaha-yzf-r1-rn22/id-188997
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.691
Du skal bare købe dig en god solid ged med det samme, og igang, de første 10-20 gange går man sq ikke op i tider, kun at ramme de gode linjer.
Havde nu taget mellem kort og købt mig en CB500/EN500... Så har du erfaringen til når du kan købe en stor, og man kan sagtens køre hurtigt... ham her overhaler 600 & 1000cc hele tiden
https://www.youtube.com/watch?v=P8f_NQM32Zg&index=1&list=LL9mUhFEYbAV5yFP4-UUjAYA
jul 2006
Mit første jern var som den her:
http://www.dba.dk/yamaha-r6-600-ccm-aargang/id-1023371846/
Det var nu en lækker cykel og kan sagtens anbefales til at prøve det af på.
jun 2016
Følger: 12 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 3
Cyklen jeg har linket til er det en klods på en bane eller? er virkelig forelsket i den
og hvor har i købt /køber i udstyr som rygbrynje handsker støvler dragt osv ?:)
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=224200959&categories=SportsAndSuperSportsBike&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&scopeId=MB&makeModelVariant1.modelDescription=zx7r&pageNumber=1&fnai=next
jan 2012
At bygge sin egen første bane MC giver ingen mening... Du bygger i blinde og ender med at bruge en formue.. Vi kender alle sammen en med et rullefelt og en som kan servicere affjedringen.
Men det er ikke nok til at bygge en baneged.. Stumperne koster kassen. Men man får ikke ret meget for det når man sælger sin ged. Det kan du drage nytte af... Der er rigtig mange penge sparet ved at købe en baneged og så få dine kontakter til at hjælpe med at få den gjort 100% kampklar..
Kom ud og prøv før du køber øhlins stumper for 30.000,- til en gammel hest
jan 2008
1: komme ud og få fart på og blive hurtigt nok til at der er konkurrencepotentiale til eks. rookie dm el. lign.
2: at komme ud og drøne rundt på bane med "drømmekværnen"?
Kawa'en er en fed "retroracer" til gaden, men en klods på banen efter moderne standarder. og som allerede nævnt, så skal der skiftes stumper, ikke bare justeres hvis den skal blive rigtig hurtig på banen og stumperne koster kassen...
en nyere 600 med indsprøjtning(ca. '05 og frem) er imo et fornuftigt start sted hvis du er dus med at tumle en mc i forvejen - hurtig nok, men ikke svær at styre og stumper er nemme at få fat i når noget går galt...
jan 2008
Dog ville jeg ikke købe udstyret over nettet første gang, da det er vigtigt at prøve det på og få valgt noget som sidder rigtigt - hjelme f.eks. kan i min verden aldrig købes over nettet...
Kan anbefale facebook gruppen "Roadracing brugte og nye reservedele!"
Der er også mange muligheder for at spare penge på at købe brugt udstyr!
jul 2006
Men hvis det lige er den der er drømmecyklen, så forstår jeg dig godt.
Når du kommer afsted på en trackday, vil du også opdage at der er massere af folk på cb500, cbr250, Vstrom, Bandit 1200, og en masse andre der ikke "er egnet" til det.
Men de har det med garanti lige så sjovt.
Det har jeg i hvert fald.
Men ja, hvis det er fordi du vil forrest i feltet og kæmpe om de sidste tiendedele - så er det et skidt valg.
... Og hvis det ikke er planen den skal have en nummerplade på når kortet kommer i hus, havde jeg stadig gået den nemme vej og fundet noget i stil med den her:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=225068879&export=NO_EXPORT&isSearchRequest=true&categories=Racing&scopeId=MB&makeModelVariant1.modelDescription=zx7r&pageNumber=1&fnai=prev
Rookie Roadracing Hvordan kommer jeg igang ? :)