{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.745 visninger | Oprettet:

Pegaso vs Transalp {{forumTopicSubject}}

God aften!

Jeg har på det seneste overvejet at skifte min GS500F ud med en Honda Transalp, en af de første 600cc modeller.

I dag har jeg så været ude og prøve 3 forskellige Transalper. En tidlig model fra 1989, en model fra 1993, og en sen model fra 1997. Jeg er totalt vild med dem alle sammen.
Jeg fik også en prøvetur på både en Aprilia Pegaso 650 karburator model, og en lidt nyere i.e. model (indsprøjtning). Jeg blev simpelthen så overrasket! - Egentligt var valget klart på Transalp, da den ligger i et ok prisleje, ser godt ud (i min optik), er uendeligt pålidelig og solgt i utallige eksemplarer i hele europa = mange dele.
Men Pegaso'en var bare en helt anden tilgang til at køre mc end hvad jeg tidligere har prøvet - en rigtig hooligan cykel, synes jeg. Den kunne bare smides ind i svingene og momentet fra den store 1-stamper bankede den ud bagefter, fantastisk!
Transalpen synes jeg er mere moden, mere komfortabel, men stadig sjov - og har en fantastisk V2 lyd, dog slet ikke ligeså legesyg som Pegaso.

Mine behov ligger i komfort, køreegenskaber og alsidighed. Jeg vil gerne køre langt, køre nogle svingture, men også tage en tur henover en grusvej i anstændig hastighed.


Bare for at starte lidt diskussion her en lørdag aften:
Hvad havde i valgt, og hvorfor? Evt. andre lignende cykler i vil ligge et ord ind for?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pegaso vs Transalp
  • #1   9. jul 2016 Jeg har haft en Pegasu!!! Fantastisk alsidig mc! Det er den mc jeg har haft i længst tid!! Kørte hyggeture, til og fra job osv! Har ikke prøvet Transalp, så kan ikke sige noget om forskellen smiley

  • #2   9. jul 2016 du er så fornuftig smiley godt med andre unge der også kan se at andet end ræs er godt smiley har aldrig rigtig hørt om pegasus, men transalpen er faktisk en af mine yndlingsmotorcykler, og er også en af min fars favoritter... har ikke hørt om problemer med dem, så det skal jeg ikke kunne stå inde for smiley men hvis det stod til mig havde jeg valgt transalpen Haha smiley

  • #3   9. jul 2016 Lidt for fornuftig nogen gange smiley
    Men ja, jeg ville elske at køre alle slags MC'er, men synes at noget enduro/adventure er der hvor man får mest all-round for pengene.

    Pegaso: 1
    Transalp: 1

    smiley smiley


  • #4   9. jul 2016 Jeg fik iøvrigt sat brøle potter på min pegaso!! Den lyd sindsygt godt med dem på!!

  • #5   9. jul 2016 Pegaso.......en mc skal købes med hjertet og til leg.
    Så snart fornuften træder til, så går det sjove af og du bliver træt af den.


  • #6   9. jul 2016 Der er mulighed for at få en noget nyere MC, ved at vælge Pegasoèn, hvis du samtidig synes det er den sjoveste, så er det både fornuft og skæg.
    Har hørt om diverse problemer med Pegaso karburator modeller.


  • #7   9. jul 2016 Den bedste Pegaso er Trail modellen med Yamaha's 660 motor. Den tidligere ie model med Rotax motor, synes jeg er lidt bovlam. Men stadig, så er sådan en 1-stamper sjov at køre, når man kan styre den.

    Ingen tvivl om, at TA er en mere moden og fornuftig MC, men en Pegaso er altså også til praktiske side, og de ting du nævner kan den sagtens klare.


  • #8   9. jul 2016 Transalpen er noget bedre til de lange ture hvor man bliver lidt træt af en 1-cyl
    men den er bestemt en god maskine. Har dog aldrig været på motorvej på en Pegaso men TA klarer det fint. Jeg sidder også bedre på Transalpen end på en pegaso - jeg er dog stærkt farvet af selv at eje en TA og mener at det er den bedste maskine i hele verdenne smiley


  • #9   10. jul 2016 Jeg jan kun give René ret, når først du har oplevet transalpen folde sig ud, så tumler den en god Marchs hastighed på motorvejen lige så godt som den tager der på eventyr hvorend grusvejene fører dig hen. (jeg ejer ligeledes en transalp)
    Mvh Bernth


  • #11   10. jul 2016 Der er også Yamaha XT660 i dit segment. Men holder med dem der siger køb med hjertet. Jeg ville vælge Pegaso med hjertet og Honda med hjernen.

  • #12   10. jul 2016 Prøv om du kan finde en suzuki v-strom til overkommelig pris og prøv den. Klare fint grusvej, motorvej og sving.

  • #13   10. jul 2016 Pegaso (-; (se evt. mit fotoalbum)

  • #14   10. jul 2016 Jeg kørte 1100km på en dag på transalpen, har aldrig oplevet ømme skuldre og lænd - eller andet for den sags skyld, men ja - der er også Africa Twin og DL650




    holder dog stadig fast på transalpen som den bedste af de nævnte smiley


  • #16   10. jul 2016 Helt enig og alle nævnte maskiner klarer jobbet - så det står og falder på hvad man sidder bedst på smiley

  • #17   10. jul 2016 Pegaso med Yamahas 660 motor!

    Den store 1-cylle er simpelthen mega sjov smiley


  • #18   10. jul 2016 Fantastisk med så mange svar. Kan godt se at i har haft samme oplevelser af både Transalpen og Pegaso'en som mig.

    Africa Twin og V-Strom 650 bliver for dyrt for mig, så det er grunden til jeg har grænset det ned til Pegaso og Transalp.


  • #19   11. jul 2016 Jeg har ikke prøvet Pegaso, men jeg har kørt XT600, også en 1 cylindret maskine. Det dur ikke særlig godt på motorvej. Jeg tænker at det også vil gælde på en Pegaso? Bare i tilfælde af at der indgår motorvej i din kørsel.

  • #20   11. jul 2016 Der er stor forskel på 1 cylindrede maskiner. Min Husqvarna 650 er ganske udemærket til motorvej.

  • #21   11. jul 2016 Køre reglmæssigt til og fra Berlin på min 1-cylinder også, uden problemer.

  • #22   11. jul 2016 Jeg kørte på Køge Bugt til og fra job på min i de 3 år jeg havde den! Den kører skam fint på motorvej!!

  • #23   14. jul 2016 Jeg har haft begge modeller.
    Pegaso+ = sjov og nem at håndtere
    - 1 cyl er svær at dosere gas på især med 2 på

    Transalp+ = stabil motor, driftsikker
    - for dyr og tendens til kedelig.


  • Richard P
    Richard P Online Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 8 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.115
    #24   16. jul 2016 Lur mig om ikke en TA kan gøres mere livlig i sving med bedre (vej)dæk og evt. at sænke forgaffelbroen / hæve bagenden. Det ville jeg prøve smiley

    Og dækskiftet kan så måske kræve et mindre forhjul, men værd at overveje IMHO.


  • #25   16. jul 2016 #24: Ja det kan sagtens lade sig gøre, men det kræver, som du selv er inde på, at man finder en erstatning til 21" forhjulet. Og så ville det også hjælpe hvis man kunne gøre bagfælgen bredere så det kan komme et 140 eller 150 bagdæk på

  • Richard P
    Richard P Online Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 8 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.115
    #26   16. jul 2016 Nej Jesper, bredere bagdæk vil alt andet lige ikke gøre en mc hurtigere i sving, tværtimod. Det ved jeg både fra mine VFS750 og 1100 samt fra andres sammenligning af GB500 contra XBR500. Så hellere radialdæk i original bredde eller smallere, hvis bæreevnen ikke er vigtig.

    Så med std. fælge på TAen ville jeg til ren gadekørsel prøve et sæt Conti TrailAttack 90/90-21 for og et RoadAttack2 130/80R-17 bagpå. Det er tæt på samme mønster for og bag, men kun bagdækket et radialdæk. Byder der sig andre forfælge til, ville jeg derfor i stedet prøve Conti RoadAttack2 100/90R-18 eller ClassicAttack 100/90R-19 – evt ClassicAttack 90/90R-18, hvis jeg aldrig kørte med passager eller større oppakning.


  • #27   16. jul 2016 Ville aldrig pille ved dækstørrelsen. 21 for er en af fordelene ved transalpen. Det et en allroader smiley trailattack på for og bag og så sænk den 1-2 cm v gaffelbroen så er den en leg i sving.

Kommentér på:
Pegaso vs Transalp

Annonce