{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.443 visninger | Oprettet:

Lovliggørelse / konstruktiv ændring af stel? {{forumTopicSubject}}

Hej med Jer

Jeg har købt en GL500 Silverwing, som er stor og tung - og må laste 190 kg.

Den kunne jeg godt tænke mig, som en del af et café projekt, blev bygget om til kun 1 person - og væk med bagagebærere og sidetasker.

Mit ønske er at skære et par stivere af til det nuværende dobbeltsæde og bagagebærer, og montere et nyt subframe med plads til kun et enkelt sæde.

Cyklen har mono-dæmper, så det er principielt ikke en bærende del.

Er der nogen der har erfaring med, hvad man skal gøre for at kunne få sådan en ombygning permanent godkendt som en konstruktiv ændring?

Jeg har vedlagt 3 billeder:
- Cyklen som den ser ud nu.
- En cykel der er ombygget i bagenden, som jeg vil have den.
- Et subframe der kan bruges i stedet.

Hvilke råd har I? (Og ja, rent håndværksmæssigt bliver det naturligvis lavet forsvarligt)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lovliggørelse / konstruktiv ændring af stel?
  • #1   29. aug 2016 Her er den ombyggede udgave

    profilbillede
  • #2   29. aug 2016 Her er det universal subframe, som vil gøre det nemmere at bygge om


    profilbillede
  • #3   29. aug 2016 Her hvad SKAT siger:

    http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1973538&vId=0

    http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1947435&vId=209219

    I øvrigt syntes jeg det er synd at ombygge en så fin Silverwing. Økonomisk ville det bedre kunne betale sig, at sælge Silverwing'en og så finde en gammel dansker til projektet.


  • #4   29. aug 2016 Det ER en gammel dansker. Den er nysynet og indregistreret, så jeg kan bare gå i gang.

    Og har fået den billigt, fordi der er skade på kåbe og en flænge i sædet. Så som donor er den perfekt. Har kun kørt 32.000 km.

    Jeg prøver at læse på dine links, tak for det.


  • #5   29. aug 2016 Links vedrører i hvilket omfang man kan bygge i forhold til, om det udløser ny afgift/identitetsskift.

    Den del er jeg ikke så bange for, for cyklen er veteran og afgiften er meget lille eller slet ikke.

    Det er selve syns-delen af den konstruktive ændring, som jeg interesserer mig for. Denne har principielt ikke noget med skat at gøre.


  • Stefan P
    Stefan P Tilmeldt:
    dec 2014

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 232
    #6   29. aug 2016 Hvis du skære i stellet så er den ikke lovlig mere til gaden selv om du sikkert godt kan finde et sted der vil synes den gør det det ikke lovligt..
    Så synd at alle de fine gamle cykler skal ødelægges håber snart den dille slutter..


  • #7   29. aug 2016 Det KAN lovliggøres at skære i stellet. Det er kun ulovligt, hvis ikke man har gjort noget for at få det lovliggjort.

    Jeg har også en fin gammel klassisk cykel, som skal vedblive med at være original. Og denne donor har altså nogle kosmetiske mangler, så den aldrig vil blive restaureret igen - det vil være alt for dyrt i forhold til hvad den er værd.

    Så enten lider den en stille død, eller også skal den genopstå og blive værdsat.

    En GL500 har vist aldrig været elsket af nogen. Men det bliver den nu. At noget er gammelt gør det ikke nødvendigvis bevaringsværdigt.


  • #8   29. aug 2016 I ovenstående links står der du gerne må barbere bagstel men ikke hovedstel:

    SKM2008.954.HR:

    Højesteret fastslog, at de ændringer, der blev foretaget ved en motorcykels stel i forbindelse med en motorudskiftning, og som bestod i en forlængelse af de to forreste stelrør med ca. 38 mm, en forlængelse af de øverste stelrør foran saddelrøret og selve saddelrøret med ca. 20 mm samt en opretning af de øverste stelrør bag ved saddelrøret, var konstruktive ændringer af stellets dimensioner, som bevirkede, at motorcyklen ikke i afgiftsmæssig henseende var identisk med det tidligere afgiftsberigtigede køretøj. Ændringerne udløste derfor ny registreringsafgift.


  • #9   29. aug 2016 Nej, det er ikke det der står.

    Det der står er, at motorcyklen efter ombygningen har skiftet identitet. Præcis det samme som sker, hvis man smider en 330i motor i en bmw 320i.

    Der står IKKE at ombygningen kan synes.


  • #10   29. aug 2016 Sjovt at de emner her stadig dukker op. Bliver vi ikke alle enige om hver gang, at det stadig ikke er lovligt at skære i stellet. Den del du vil montere er slet ikke lovligt. Den eneste mulighed for at det er lovligt er at lave den ligesom min gamle cb 650, der er ikke skåret i en dyt.

    Du bliver nød til at være en crime rider hvis du vil gennemføre dit projekt.


  • #11   29. aug 2016 Hvis du vil have et præcist svar, så vil jeg anbefale dig at melde dig ind i TFTB (The Freedom To Build). Det koster 300,- om året og de kan give dig konkret, korrekt og præcis juridisk svar på din problemstilling.
    Jeg ved at de gerne vil have ændret reglerne så stort set alt (forsvarligt) kan synes. Men hvordan eller hvornår det bliver ved jeg ikke.


  • #12   29. aug 2016 "Crime Rider™" !!!!

  • #13   29. aug 2016 Som udgangspunkt kan en sådan ombygning ikke lovliggøres herhjemme. Enhver konstruktiv ændring skal være godkendt af et anerkendt prøvningsinstitut, som f.eks. TÜV.
    At få godkendt sådan en ændring er normalt ikke noget den almindelige hobbybygger har ressourcer til. Dit bedste bud vil nok være at tage kontakt til SKAD, de vil om nogen kunne rådgive dig i forhold til dine muligheder.

    90% af de svar du får herinde mht. ombygning af stel er rent gætværk fra folk der læser lovtekster som fanden læser biblen.

    F.eks. i den konkrete sag der linkes til ovenover, hvor der mangler oplysningen om at denne stelændring kun er lovlig, da der foreligger en godkendelse fra færdselsstyrelsen til at ændre i stellet ved udskiftning af motor. HD motorcykler er lidt specielle på dette punkt.


  • #14   29. aug 2016 I praksis vil det aldrig blive et problem.

    Synshallerne syner alt som kan bremse og ingen politimænd ved noget som helst om MC'er.

    Hvis en gammel MC f.eks. har en anden kåbe så betyder det ikke noget fordi den jo har været skadet.

    Hvis en gammel MC er lavet om til scrambler så må man jf. ovenstående links til SKAT gerne gøre det. Husk det er centralt løbende ombygning - d.v.s. over mere end 12 måneder - kan dokumenteres (f.eks. v.h.a. regninger på dele):

    "Mange motorcykler ombygges hen ad vejen i vidt omfang. En ny forgaffel det ene år, en ny motor (under 20 pct. effektforøgelse) det andet år, og en ændring fra kædetræk til remtræk det tredje år. Sådanne ændringer falder ind under lovens fritagelsesbestemmelser for almindelige løbende vedligeholdelse. Hvis ændringerne blev foretaget på én gang, ville det blive betragtet som afgiftsmæssigt identitetstab, hvorefter der skal betales ny registreringsafgift.

    Ved ombygninger foretaget på én gang forstås ombygninger, der er foretaget inden for samme år (12 efter hinanden følgende måneder).

    Det er således afgørende i relation til spørgsmålet om identitetstab eller ej, at det kan dokumenteres/sandsynliggøres, at der er tale om, at ombygningen er foretaget over et længere tidsrum. Dokumentationen kan eksempelvis bestå i fakturaer på indkøb af reservedele eller værkstedregninger i tilknytning til ombygningerne, eller i form af billeddokumentation for en trinvis ombygning over nogle år. Det er ejeren af motorcyklen, der har denne forpligtelse til at kunne dokumentere ombygningen, og at ombygningen er foretaget over et længere tidsrum".


    http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1947435&vId=209219


  • #15   29. aug 2016 #14

    Nu er det ikke praksis manden spørger om. Og det gør det stadig ikke lovligt. Og uanset hvor mange gange du bringer SKAT på banen, så har de INTET at gøre med hvorvidt en ændring bør kunne synes eller ej. Det tager de IKKE stilling til.

    Så nej, SKAT bestemmer ikke om du må eller ej, de tager udelukkende stilling til afgiften. Så er det vist heller ikke sværere at forstå.


  • #16   29. aug 2016 Det du svarer er stadig i forhold til om køretøjet har skiftet så meget identitet, at det kan udløse ny beskatning.

    Det har ikke noget med selve den tekniske godkendelse at gøre. Selvom skat ikke vil have afgift pga. monteringen af en ny forgaffel, så kan fstyr sagtens have en holdning til, at det ikke er lovligt at bytte den alligevel.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #17   29. aug 2016 Jeg skal selv i gang med et lignende projekt til vinter, hvor jeg dog ikke skal skære i stellet, men skifte stort set alt hvad der boltes på det, og jeg greb telefonen og spurgte 2 synsfolk.

    De siger begge at det er rørende simpelt. Har du et stel hvor bagstel og bærende trekant (det rundt om motoren) er i en og samme konstruktion, så SKAL der være en eller anden form for anerkendt dokumentation på det.
    De mest indlysende er TÜV og producenten.

    Har du løst bagstel som boltes på, så hakker du bare løs - det er ikke bærende.


  • #18   29. aug 2016 Fordi 1 eller 2 synsmænd siger god for det er det ikke det samme som det er lovligt... bare min erfaring af dem jeg har snakket med af forskellige synsmænd.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #19   29. aug 2016 Nu bad jeg dem netop slå kravene op, da jeg udmærket er klar over at synsfolk ingen ansvar har.

  • #20   29. aug 2016 Ja det kan godt være... tror dog stadig ikke på lovligheden af det i forhold til færdsels styrelsen. Så indtil jeg ser noget skrevet ned hvor der står det er lovligt så betragter jeg det som ikke lovligt. Har ikke kunne finde nogen endnu der har kunne finde det. Men det er også kun min erfaring.

  • #21   29. aug 2016 Men for at svare på dit spørgsmål...
    http://autoconsult.dk
    Ham her er hvis den vej man skal gå hvis det skal være lovligt.


  • #22   29. aug 2016 Sajmon: Jeg har så fået fortalt af en 3. synsmand, at bagrammen ikke er en del af stellet, og derfor gerne må skæres i.

    I freedom to build, fremgår det dog, at man ikke må skære i bagrammen.

    Og til trådstarter:
    Jo, GL500 har skam været elsket af nogen, og er også stadig en populær model blandt CX-kørere.
    En GL500/650 kan ikke blive til en pæn caferacer


  • #23   30. aug 2016 Spøjst , da jeg for få måneder siden var til syn med min cm 400 var det første synsmanden kontrolleret var om der var skåret i stellet , og da vi talte om det sagde han at hvis jeg havde skåret det mindste del af stellet , ville han ikke syne den og den ville ikke kunne synes igen , da man ændre i fabrikantens opbygning og dermed ændre i den godkendelse som motorcyklen har ,,, specielt for cykler som cm, cx osv hvor stellet er i et stykke og motoren med bærende .. Det svare vel til at man tager en sedan bil og skære røven af og bygger den om til hatch back ... tænker man får knas med hr, sur betjent

  • #25   13. maj 2020 Hej Claus.
    Må jeg høre hvordan det hele endte? Jeg står lidt i samme situation - dog hvor min GL’er ER blevet ombygget og jeg nu skal have plader på.
    Mvh. Jacob


Kommentér på:
Lovliggørelse / konstruktiv ændring af stel?

Annonce