Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Samling af spisebord 1.350 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • 2 lamper og 2 billeder 500 kr.
  • Tilslutning af komfur 350 kr.
  • Tage ned en lampe i taget 335 kr.
  • Havemand til ukrudsrydning i indkørsel 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Xenon erfaringer 6000-8000 k ?
  • #1   19. sep 2016 hvis du absolut vil have xenon på så kan det næsten kun anbefales til nærlys da de fleste er rigtig lang tid om at varme op, så de duer ikke til fjernlys/overhalingslys.
    Jeg ville personligt hellere gå efter LED...meget mere lys og instant.
    Men ligegyldigt hvad du ender med, så er ingen af dem lovlige og du kan komme til at genere andre med dit meget diffuse lys


  • #2   19. sep 2016 Seriøst: Hvorfor VIL du have et forlys, der uværgeligt kommer til at genere alle modkørende ? smiley

  • #3   19. sep 2016 Mange køre med det så hvorfor ik ....

  • #4   19. sep 2016 Ja led er det bedste smiley

  • #5   19. sep 2016 La nu vær henrik folk som mig som selv kører med det er retarderet og er idiot og skide sure smiley hehe ej siden jeg fik xenon i det korte lys har der ikk været nogen nærdøds oplevelser pga folk ikk holder deres vigepligt smiley ja jeg er en spasser og du ved præcis hvordan jeg kører smiley hehe

  • #6   19. sep 2016 Jeg har xenon 8000k monteret som langlys i min bil. Og Phillips 6000k halogenpære i r6. De er begge gode på hver sin måde. Bare i med det

  • #7   19. sep 2016 8000 K fortæller politiet, at her kommer en med ulovligt lys. Det er alt for blåt.

  • #8   19. sep 2016 jeg er blevet stoppet flere gange uden nogen bøde eller syn til følge.
    jeg kørte med 6000kelvin da jeg ikke gad det blå skær(måske derfor politiet ikke var så strenge).
    som langt lys var det noget lort, men nærlys syntes jeg var fint, kører med h4 pærer.
    ingen biler har blinket af mig, og ingen har sagt jeg blænder. men lyset var mere diffust end halogen, parabolen er jo ikke lavet til xenon pærer, men halogen.

    prøv det og se hvad du synes. jeg ville anbefale 6000k hvis du frygter en bøde.


  • #9   19. sep 2016 juster det så meget du kan. og test det evt med nogle kammerater i bil som kan vurdere hvor meget det blænder smiley

  • #10   19. sep 2016 Ja, har haft 8000k og har både fået bøder og blevet kaldt til syn.
    Skal jeg have det igen bliver det 4300k som efter min mening er det eneste rigtige. Men xenon er nogo som eftermonteret.


  • #11   21. sep 2016 Jeg køre med Xenon 8000K i både nærlys & fjernlys på min Bandit 1250 og har kørt med det i 5 år og de sidste 2 år med 8000K uden problemer! og jeg køre ret meget også om natten, har kørt knap 22.000 km alene i år smiley smiley

    Nu hvor alle snakker om hvor meget det blænder, så hadet jeg en anden oplevelse af mit eget Xenon for ca en uge siden hvor jeg prøvekørte min kammerats bike på landevejen oppe i frederikssund længe efter det var blevet mørkt og han kørte efter mig på min bandit.. og det var faktisk en prøvetur på omkring 20 km. så jeg må seriøst tilstår at jeg ikke mener at mit Nærlys blænder... i hvert fald ikke i hans spejle, ved godt at vi nok ikke bliver enige, hvilket også er helt i orden smiley hehe men det var bare lige for at dele min oplevelse med dem der overvejer Xenon smiley


  • #13   21. sep 2016 Hvis det er noget du selv har monteret, så er det ikke E godkendt.
    De findes ganske enkelt ikke endnu.
    Læs lige dette:
    www.matronics.dk/information/lovgivning-og-regulering/led-autopaerer


  • #15   22. sep 2016 Xenon lys på MC blænder næsten altid en bil. Forlygter på en MC sidder jo lidt højere end på en bil.

  • #16   22. sep 2016 Nik vi 2 må mødes en dag og hvis mit xenon lys det blænder dig i en bil uanset hvilken bil du sidder i så blænder det IKKE smiley hvis det gør så gir jeg en kasse pils og hvis det ikk blænder skal du gi mig 1 halv liter coca cola smiley

  • #17   22. sep 2016 Hvorfor er det alle mener det er ulovligt???
    Hvor står det henne?

    Jeg er ven med en kriminal betjent som har spurgt sine kollegaer hos færdselspolitiet vedr. xenon på MC da jeg selv vil have det monteret.

    Han sendte mig en lang skrivelse omkring lygter på bil og MC og der står intet I lovgivningen omkring xenon på MC som der gør ved bil mht. lygtevask og selvregulerende lygter. Derfor siger de at der ikke er noget I vejen for at eftermontere det.

    Men hvis en kan fremvise hvor der står at det ikke er lovligt så vil det da være fint med mig at undvære det. smiley

    Mht. til 6000/8000k så overvejer jeg 8000k på min. smiley

    Mvh Mark


  • #18   22. sep 2016 Enhver form for pære der lyser ved at noget varmes op er dybt forældet. LED er fremtiden, og den er her nu.

  • #19   22. sep 2016 spreder LED lyset sig også fint nok I parabolen og giver brugbart lys om aftenen?
    Kender det ikke rigtigt...
    Er det ikke mere beregnet til dagskørelys og tågelys?


  • #20   22. sep 2016 Mark det ved alle sku da hehe hvis man skal ha xenon lys, så skal der være automatisk lygte justering og lygtevasker

    http://bil.guide.dk/Tilbeh%C3%B8r/Love%20&%20regler/Eftermontering_af_xenon_kan_v%C3%A6re_ulovligt_1891808


  • #21   22. sep 2016 klippet fra fstyr:

    (5) Nærlyslygte med gasudladningslampe
    a) skal være forsynet med lygtevasker,
    b) skal forblive tændt, når fjernlyset er tændt og
    c) skal være forsynet med lygteindstillingssystem, jf. pkt. 6.02.021 (1). Systemet
    skal fungere automatisk.

    om automatisk lygteindstillingssystem se under pkt. 6.02.021 (1).
    Før 01.04.06: Gælder ikke for originalmonterede gasudladningslygter, der er
    udført i overensstemmelse med amerikansk standard FMVSS
    108 og mærket »DOT«.
    For alle andre gasudladningslygter gælder kravene (lygtevasker,
    forblive tændt, og automatisk lygteindstillingssystem) uanset
    første registreringsdato.

    6.02.021 Personbil M1
    (1) Personbil M1 skal være forsynet med lygteindstillingssystem for nærlyslygter i
    henhold til EF-direktiv 76/756/EØF, som ændret ved 97/28/EF eller ECE-regulativ
    48-01, såfremt lastning af køretøjet medfører større ændring end de i omtalte
    direktiver og regulativ nævnte værdier for nærlysets fald.

    Nærlyslygternes lys/mørkegrænse skal kunne indstilles automatisk eller fra førerens
    plads.
    Bil med originalmonteret niveauregulering (fx hydropneumatisk affjedring eller
    luftaffjedring) – eventuelt kun på bagakslen – anses for at være forsynet med
    automatisk lygteindstillingssystem.
    Hvis bilen ikke er forsynet med lygteindstillingssystem, skal der i forbindelse
    med syn med henblik på bilens 1. registrering fremlægges dokumentation for, at
    det nævnte direktiv/regulativ er opfyldt, uden at bilen er forsynet med lygteindstillingssystem.
    For bil med eftermonteret lygteindstillingssystem, herunder automatisk niveauregulering,
    skal der i forbindelse med syn fremlægges dokumentation for, at det
    nævnte direktiv/regulativ er opfylddt.
    Før 01.04.02: Gælder ikke.


  • #23   22. sep 2016 de du har klippet ud gælder vel for biler og ikke MC?
    Jeg har modtaget følgende fra politiet: (De siger ok så tænker det må være OK)

    Detailforskrifter for køretøjer 2015 afsnit 6.02.030
    Motorcykel
    (1) Motorcykel skal være forsynet med
    a) en fjernlyslygte og
    b) en nærlyslygte.
    (2) Motorcykel kan være forsynet med:
    a) To fjernlyslygter.
    b) To nærlyslygter.
    c) En eller to tågeforlygter.
    d) En søgelygte.
    72
    Detailforskrifter for Køretøjer 2014
    e) En arbejdslygte.
    (3) Nærlyslygte skal ikke opfylde bestemmelsen i pkt.
    6.02.003
    (1) e) og kan være indrettet til symmetrisk nærlys.
    (4) På motorcykel, hvis motor har et slagvolumen på 100 cm
    eller derunder, skal fjernlyslygte have en lysstyrke på mindst 5.000 cd.
    6.02.031
    To-hjulet motorcykel
    (1) På to-hjulet motorcykel med to nærlyslygter må afstanden mellem disse ikke overstige 0,10 m.
    (2)
    Nærlyslygte kan være anbragt ved siden af fjernlyslygte. Lygterne skal være anbragt symmetrisk i forhold til køretøjets midterplan i længderetningen, og afstanden mellem lygterne må ikke overstige 0,10 m

    ----------
    intet om xenon som specifikt er nævnt fx til bil, så det skulle der ikke være noget i vejen for


  • #24   22. sep 2016 En motorcykel med originalt monteret xenon tvivler jeg meget på har lygtevasker.. smiley

  • #25   22. sep 2016 Kim--> Nu kører du jo selv med det. smiley
    Oplever du folk blinker eller er der ikke problemer?
    Og hvad med politiet?


  • #26   22. sep 2016 Har aldrig fået noget som helst andet end påtale af polisen smiley og jeg køre med langt lys om dagen så er der få der blinker men INGEN køre ud foran mig mere smiley og det korte lys blænder slet ikk smiley der er de linse med en plade foran så der er skarp kant smiley

  • #27   22. sep 2016 Ok. Jeg har gemt den besked jeg har fået...
    Hvis jeg får taget mig sammen til at eftermontere så kan den jo være god at have med sig... he he...


  • #28   22. sep 2016 Lygten skal være godkendt til xenon. Ellers kan man glemme alt om eftermontering af en zenonpære i en alm. forlygte.
    Til Kim: Det kan godt være din ikke blænder, men det gør altså stort set alle andre.


  • #29   22. sep 2016 Jepper men jeg har sagt de sidste par gange de har nævnt noget at det er for at blive set og de siger heller ikk noget til det smiley

  • #30   22. sep 2016 Alle sv'ere fra årgang 99-02 blænder ikk med xenon. Med mindre de er åbdsvagt indstillet men så blænder en glødepære ikk hehe

  • #31   22. sep 2016 Man skal bare være klar over, at betjentene ikke kan vide alt og møder du Vlado eller en anden som er inde i reglerne og måske har en dårlig dag, så kan jeg love dig for du kan få problemer.

  • #32   22. sep 2016 det følgende er et svar fra FSTYR vedr. xenon på mc

    "Xenon, eller gasudladningslygter, er tilladte til motorcykler, såfremt at de overholde de krav som er specificeret i "Vejledning om syn af køretøjer", kapitel 6, som kan findes her: http://www.fstyr.dk/koretojer/Regler%20om%20koeretoejer/~/media/Files/Syn/Vejledning_om_syn/kap06.ashx

    Motorcykler er fritaget fra krav om lygtevasker og automatisk niveauregulering som det kendes fra personbiler.

    Det skal dog bemærkes at hvis køretøjet er EF-typegodkendt, da skal gasudladningslygten også være EF-typegodkendt, og at det i den forbindelse er vigtigt at være opmærksom på at det er hele lygten som lever op til denne godkendelse: altså både strømforsyning, parabol, pære og lygteglas skal som enhed være godkendt. Det er altså ikke lovligt blot at montere en gasudladningspærer i den eksisterende anordning til halogenpærer."


  • #33   22. sep 2016 Ja ja jeg har været med i politijagt hahaha vlado dårlig dag smiley mit humør og med respekten i stemmen så slap jeg uden bøde haha smiley jeg sku til køreprøve til mc forresten hehe smiley

  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #34   23. sep 2016 Uagtet Xenon eller ej, så er GODT LYS alpha & omega for enhver MC'ist når man færdes ude i den virkelige verden. Inden jeg fik en MC med org. Xenon monteret, så skal guderne vide hvormeget jeg "legede" med forskellige lamper - herunder eftermonteret Xenon, power-pærer fra både Osram, Philips m.fl. Og desuden LED.

    Min erfaring - med dobbelt H4 socket i fronten var, at eftermontering af Xenon (6000) gav det pæneste og mest brugbare resultat. Dertil skulle man virkelig gennemtænke montagen, således man ikke står/stod med en el-fejl undervejs (primært langture). Det var Xenon af "vippe-typen", hvor jeg måtte acceptere et ringere resultat på langtlys - hvor nærlys så til gengæld var perfekt! Montagen....jeg kan kun gentage; Sørg for at gøre det ORDENLIGT så det mere eller mindre ligner noget der har siddet på svesken ab-fabric!

    Undervejs havde jeg utallige power-pærer inde over og bevares, de kunne give +25, 50, 180% mere lys med standard H4 - og de sidste typer fra (mener det var Philips) havde endda en pæn "hvis" lysflade og en mærkbar (synlig) bedre lysmængde. Disse monteringer er fuldt ud lovlige - og ja - jeg ved godt de første typer "power-pærer" var beregnet til "banebrug"....men flere og flere producenter laver faktisk nogle ganske fine løsninger - og er et godt alternativ til montage-halløjsaet Xenon.

    Endelig var LED inde over.....bevares, synligheden af LED er til at føle på- og den synlige effekt (læs: hvordan lyset opleves på afstand) er da også mærkbar. Hvis det handler om at blive SET....så er det okay, men at SE ud når du kører aften/nat, så var LED for mit vedkommende ikke en super oplevelse. Der bliver ganske enkelt smidt alt for få LUMEN ud på vejen foran dig. Så kommentaren ovenfor, at LED af "fremtiden som er her nu", tja, den vil jeg gerne anfægte ud fra min egne erfaringer. LED er givetvis fremtiden, men jeg ser pt. ingen brugbar LED ift MC brug, hvor du også får samme mængde LUMEN lagt ud foran dig! Mon ikke MC producenterne kommer med noget LED i nær fremtid- og dette kan bane vejen for OEM produkter? Sådan plejer det som regel at gå....

    Et slut-detalje ift LED er, at bagsiden har nogle voldsomme store montage/køleribber, som for mit vedkommende betød, at der skulle fuskes langt mere end hvad jeg havde lyst til. F.eks. det koncept, at MC'en skal kunne tåle en konstant vaskehal-vandmængde i 1000-1500km stint UDEN at der går fugt og overgang i lortet! Lad mig bare sige det kort.....Jeg havde svært ved at få gjort skidtet gas & vandtæt, så LED kom ALDRIG med på langfart....det var og blev en berigende oplevelse på lokal-turen og intet andet!

    Anyway's - dette var min erfaring ift "lys"....og som jeg skrev tidligere, så har jeg nu fået en MC med ab-fabric Xenon lys - og den har niveauregulering, den kan lyse omkring hjørnerne og og og.... Når man er blevet vant til sådan noget, så vil man ikke gå retur - aldrig! (med mindre man aldrig kører når det er mørkt).

    Over and out smiley


  • #35   23. sep 2016 @34. Hatten af. Præcist og uden religiøsitet fra en der har undersøgt sagerne. Jeg synes Xenon er de sidste krampetrækninger fra en døende teknologi, og med mit kørselsbehov har jeg mere brug for at blive set, end at se - sådan da. Jeg læste om nogle forsøg hos BMW om laser forlygter. Laserlys er meget skadeligt at kigge ind i, så der var lavet en hel del krumspring for at undgå det skete. Reelt er det fosforlamper, der tændes af tre laserstråler. Det bærer stor præg af at det var noget der skulle prøves, fordi det var muligt, ren Ole Opfinder.

  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #36   24. sep 2016 @Peter K: Det er også min opfattelse, at langt de fleste har større behov for at blive set- end at skulle se langt når der er mørkt (aften/nat). Kombinationen af alm. H4/7 med LED ses oftere og oftere - og det er en god kombination - meget synligt. Xenon som "kun Xenon" - tja - måske har du ret....tiden vil vise resultatet. Jeg er dog uhyggelig glad for Xenon, og ikke mindst de features som tilbydes, dvs. niveauregulering uagtet bagage/co-driver - og ikke mindst "hjørnelys". Men jeg bruger også cyklen aften/nat på de lange ture - og dette gør uden tvivl en stor forskel ift. behovet.



  • #37   24. sep 2016 Din cykel er også forsynet med xenon fra fabrikken. Det gør en væsentlig forskel fra det man selv får monteret.
    Jeg kan godt forstå man gerne vil ses, men det bør ikke foregå på den måde, at man samtidig blænder.
    Samtidig mener jeg det er bedre at køre som om man forventer ikke at blive set. Så bestemmer man selv en hel del om der skal opstå farlige episoder.


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #38   26. sep 2016 Ikke nødvendigvis - og hvis du ellers nærlæser det jeg har skrevet, så kan det faktisk godt lade sig gøre, at lave Xenon (uorg) montering på en sådan måde, at det mere eller mindre "ligner" noget der kommer ab-fabric - og endda uden at det blænder.

    Jeg er for øvrigt enig i din betragtning med hensyn til at blive set - gid det var sådan....og netop lige dér kommer en bedre lyssætning ind i billedet.



  • #39   27. sep 2016 Jeg var engang i verbalt klammeri med en fra den private forening "Sikker Trafik" hvor jeg efterlyste kampagnen "Se os" om foråret. Manden jeg talte med, som kaldte sig seniorkonsulent, hævdede at hvis Danmarks motorcyklister overholdt fartgrænserne ville der ikke komme nogen til skade og slet ikke blive dræbt nogen. Han fremhævede også vigtigheden af øjenkontakt. Øjenkontakt med en der har hjelm på og måske solvisir. Der er lang vej hjem.

  • #40   28. sep 2016 Haha "hvis Danmarks motorcyklister overholdt fartgrænserne ville der ikke komme nogen til skade og slet ikke blive dræbt nogen" sage du ikke til ham, at han er helt blæst i hovedet??

  • #41   28. sep 2016 Haha tjaa jeg så en ulykke for noget tid siden i avisen at en lastbil bragede op i røven på lastbilen foran ham. Der var desværre en bil imellem dem smiley det er så os derfor jeg køre med hovedet hvor det skal være og imellem rækkerne smiley

Kommentér på:
Xenon erfaringer 6000-8000 k ?

Annonce