1.757 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
39 Svar
Xenon erfaringer 6000-8000 k ? Xenon erfaringer 6000-8000 k ?
Hej alle
Da jeg overvejer xenon vil jeg høre hvor mange køre med det, og er i blevet stoppet og evt kaldt til syn ? Hvad kan i anbefale 6000-8000 k
Kun seriøse svar ?
0 synes godt om
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.757
Jeg ville personligt hellere gå efter LED...meget mere lys og instant.
Men ligegyldigt hvad du ender med, så er ingen af dem lovlige og du kan komme til at genere andre med dit meget diffuse lys
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 16 Svar: 378
aug 2014
Følger: 3 Følgere: 332 Emner: 121 Svar: 244
jul 2011
Følger: 10 Følgere: 223 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 1.370
jul 2011
Følger: 10 Følgere: 223 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 1.370
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 5 MC-er: 3 Svar: 3
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 216 Emner: 105 Svar: 3.883
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 108 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 1.340
jeg kørte med 6000kelvin da jeg ikke gad det blå skær(måske derfor politiet ikke var så strenge).
som langt lys var det noget lort, men nærlys syntes jeg var fint, kører med h4 pærer.
ingen biler har blinket af mig, og ingen har sagt jeg blænder. men lyset var mere diffust end halogen, parabolen er jo ikke lavet til xenon pærer, men halogen.
prøv det og se hvad du synes. jeg ville anbefale 6000k hvis du frygter en bøde.
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 108 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 1.340
maj 2006
Følger: 112 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.087
Skal jeg have det igen bliver det 4300k som efter min mening er det eneste rigtige. Men xenon er nogo som eftermonteret.
jun 2012
Følger: 6 Følgere: 8 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.113
Nu hvor alle snakker om hvor meget det blænder, så hadet jeg en anden oplevelse af mit eget Xenon for ca en uge siden hvor jeg prøvekørte min kammerats bike på landevejen oppe i frederikssund længe efter det var blevet mørkt og han kørte efter mig på min bandit.. og det var faktisk en prøvetur på omkring 20 km. så jeg må seriøst tilstår at jeg ikke mener at mit Nærlys blænder... i hvert fald ikke i hans spejle, ved godt at vi nok ikke bliver enige, hvilket også er helt i orden
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 216 Emner: 105 Svar: 3.883
De findes ganske enkelt ikke endnu.
Læs lige dette:
www.matronics.dk/information/lovgivning-og-regulering/led-autopaerer
feb 2004
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 1 Emner: 89 Svar: 2.744
jul 2011
Følger: 10 Følgere: 223 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 1.370
sep 2005
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 3 Emner: 2 Svar: 37
Hvor står det henne?
Jeg er ven med en kriminal betjent som har spurgt sine kollegaer hos færdselspolitiet vedr. xenon på MC da jeg selv vil have det monteret.
Han sendte mig en lang skrivelse omkring lygter på bil og MC og der står intet I lovgivningen omkring xenon på MC som der gør ved bil mht. lygtevask og selvregulerende lygter. Derfor siger de at der ikke er noget I vejen for at eftermontere det.
Men hvis en kan fremvise hvor der står at det ikke er lovligt så vil det da være fint med mig at undvære det.
Mht. til 6000/8000k så overvejer jeg 8000k på min.
Mvh Mark
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 850
sep 2005
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 3 Emner: 2 Svar: 37
Kender det ikke rigtigt...
Er det ikke mere beregnet til dagskørelys og tågelys?
jul 2011
Følger: 10 Følgere: 223 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 1.370
http://bil.guide.dk/Tilbeh%C3%B8r/Love%20&%20regler/Eftermontering_af_xenon_kan_v%C3%A6re_ulovligt_1891808
jul 2011
Følger: 10 Følgere: 223 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 1.370
(5) Nærlyslygte med gasudladningslampe
a) skal være forsynet med lygtevasker,
b) skal forblive tændt, når fjernlyset er tændt og
c) skal være forsynet med lygteindstillingssystem, jf. pkt. 6.02.021 (1). Systemet
skal fungere automatisk.
om automatisk lygteindstillingssystem se under pkt. 6.02.021 (1).
Før 01.04.06: Gælder ikke for originalmonterede gasudladningslygter, der er
udført i overensstemmelse med amerikansk standard FMVSS
108 og mærket »DOT«.
For alle andre gasudladningslygter gælder kravene (lygtevasker,
forblive tændt, og automatisk lygteindstillingssystem) uanset
første registreringsdato.
6.02.021 Personbil M1
(1) Personbil M1 skal være forsynet med lygteindstillingssystem for nærlyslygter i
henhold til EF-direktiv 76/756/EØF, som ændret ved 97/28/EF eller ECE-regulativ
48-01, såfremt lastning af køretøjet medfører større ændring end de i omtalte
direktiver og regulativ nævnte værdier for nærlysets fald.
Nærlyslygternes lys/mørkegrænse skal kunne indstilles automatisk eller fra førerens
plads.
Bil med originalmonteret niveauregulering (fx hydropneumatisk affjedring eller
luftaffjedring) – eventuelt kun på bagakslen – anses for at være forsynet med
automatisk lygteindstillingssystem.
Hvis bilen ikke er forsynet med lygteindstillingssystem, skal der i forbindelse
med syn med henblik på bilens 1. registrering fremlægges dokumentation for, at
det nævnte direktiv/regulativ er opfyldt, uden at bilen er forsynet med lygteindstillingssystem.
For bil med eftermonteret lygteindstillingssystem, herunder automatisk niveauregulering,
skal der i forbindelse med syn fremlægges dokumentation for, at det
nævnte direktiv/regulativ er opfylddt.
Før 01.04.02: Gælder ikke.
jul 2011
Følger: 10 Følgere: 223 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 1.370
sep 2005
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 3 Emner: 2 Svar: 37
Jeg har modtaget følgende fra politiet: (De siger ok så tænker det må være OK)
Detailforskrifter for køretøjer 2015 afsnit 6.02.030
Motorcykel
(1) Motorcykel skal være forsynet med
a) en fjernlyslygte og
b) en nærlyslygte.
(2) Motorcykel kan være forsynet med:
a) To fjernlyslygter.
b) To nærlyslygter.
c) En eller to tågeforlygter.
d) En søgelygte.
72
Detailforskrifter for Køretøjer 2014
e) En arbejdslygte.
(3) Nærlyslygte skal ikke opfylde bestemmelsen i pkt.
6.02.003
(1) e) og kan være indrettet til symmetrisk nærlys.
(4) På motorcykel, hvis motor har et slagvolumen på 100 cm
eller derunder, skal fjernlyslygte have en lysstyrke på mindst 5.000 cd.
6.02.031
To-hjulet motorcykel
(1) På to-hjulet motorcykel med to nærlyslygter må afstanden mellem disse ikke overstige 0,10 m.
(2)
Nærlyslygte kan være anbragt ved siden af fjernlyslygte. Lygterne skal være anbragt symmetrisk i forhold til køretøjets midterplan i længderetningen, og afstanden mellem lygterne må ikke overstige 0,10 m
----------
intet om xenon som specifikt er nævnt fx til bil, så det skulle der ikke være noget i vejen for
sep 2005
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 3 Emner: 2 Svar: 37
sep 2005
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 3 Emner: 2 Svar: 37
Oplever du folk blinker eller er der ikke problemer?
Og hvad med politiet?
jul 2011
Følger: 10 Følgere: 223 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 1.370
sep 2005
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 3 Emner: 2 Svar: 37
Hvis jeg får taget mig sammen til at eftermontere så kan den jo være god at have med sig... he he...
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 216 Emner: 105 Svar: 3.883
Til Kim: Det kan godt være din ikke blænder, men det gør altså stort set alle andre.
jul 2011
Følger: 10 Følgere: 223 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 1.370
jul 2011
Følger: 10 Følgere: 223 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 1.370
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 216 Emner: 105 Svar: 3.883
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.757
"Xenon, eller gasudladningslygter, er tilladte til motorcykler, såfremt at de overholde de krav som er specificeret i "Vejledning om syn af køretøjer", kapitel 6, som kan findes her: http://www.fstyr.dk/koretojer/Regler%20om%20koeretoejer/~/media/Files/Syn/Vejledning_om_syn/kap06.ashx
Motorcykler er fritaget fra krav om lygtevasker og automatisk niveauregulering som det kendes fra personbiler.
Det skal dog bemærkes at hvis køretøjet er EF-typegodkendt, da skal gasudladningslygten også være EF-typegodkendt, og at det i den forbindelse er vigtigt at være opmærksom på at det er hele lygten som lever op til denne godkendelse: altså både strømforsyning, parabol, pære og lygteglas skal som enhed være godkendt. Det er altså ikke lovligt blot at montere en gasudladningspærer i den eksisterende anordning til halogenpærer."
jul 2011
Følger: 10 Følgere: 223 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 1.370
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
Min erfaring - med dobbelt H4 socket i fronten var, at eftermontering af Xenon (6000) gav det pæneste og mest brugbare resultat. Dertil skulle man virkelig gennemtænke montagen, således man ikke står/stod med en el-fejl undervejs (primært langture). Det var Xenon af "vippe-typen", hvor jeg måtte acceptere et ringere resultat på langtlys - hvor nærlys så til gengæld var perfekt! Montagen....jeg kan kun gentage; Sørg for at gøre det ORDENLIGT så det mere eller mindre ligner noget der har siddet på svesken ab-fabric!
Undervejs havde jeg utallige power-pærer inde over og bevares, de kunne give +25, 50, 180% mere lys med standard H4 - og de sidste typer fra (mener det var Philips) havde endda en pæn "hvis" lysflade og en mærkbar (synlig) bedre lysmængde. Disse monteringer er fuldt ud lovlige - og ja - jeg ved godt de første typer "power-pærer" var beregnet til "banebrug"....men flere og flere producenter laver faktisk nogle ganske fine løsninger - og er et godt alternativ til montage-halløjsaet Xenon.
Endelig var LED inde over.....bevares, synligheden af LED er til at føle på- og den synlige effekt (læs: hvordan lyset opleves på afstand) er da også mærkbar. Hvis det handler om at blive SET....så er det okay, men at SE ud når du kører aften/nat, så var LED for mit vedkommende ikke en super oplevelse. Der bliver ganske enkelt smidt alt for få LUMEN ud på vejen foran dig. Så kommentaren ovenfor, at LED af "fremtiden som er her nu", tja, den vil jeg gerne anfægte ud fra min egne erfaringer. LED er givetvis fremtiden, men jeg ser pt. ingen brugbar LED ift MC brug, hvor du også får samme mængde LUMEN lagt ud foran dig! Mon ikke MC producenterne kommer med noget LED i nær fremtid- og dette kan bane vejen for OEM produkter? Sådan plejer det som regel at gå....
Et slut-detalje ift LED er, at bagsiden har nogle voldsomme store montage/køleribber, som for mit vedkommende betød, at der skulle fuskes langt mere end hvad jeg havde lyst til. F.eks. det koncept, at MC'en skal kunne tåle en konstant vaskehal-vandmængde i 1000-1500km stint UDEN at der går fugt og overgang i lortet! Lad mig bare sige det kort.....Jeg havde svært ved at få gjort skidtet gas & vandtæt, så LED kom ALDRIG med på langfart....det var og blev en berigende oplevelse på lokal-turen og intet andet!
Anyway's - dette var min erfaring ift "lys"....og som jeg skrev tidligere, så har jeg nu fået en MC med ab-fabric Xenon lys - og den har niveauregulering, den kan lyse omkring hjørnerne og og og.... Når man er blevet vant til sådan noget, så vil man ikke gå retur - aldrig! (med mindre man aldrig kører når det er mørkt).
Over and out
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 850
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 216 Emner: 105 Svar: 3.883
Jeg kan godt forstå man gerne vil ses, men det bør ikke foregå på den måde, at man samtidig blænder.
Samtidig mener jeg det er bedre at køre som om man forventer ikke at blive set. Så bestemmer man selv en hel del om der skal opstå farlige episoder.
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
Jeg er for øvrigt enig i din betragtning med hensyn til at blive set - gid det var sådan....og netop lige dér kommer en bedre lyssætning ind i billedet.
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 850
jun 2012
Følger: 6 Følgere: 8 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.113
jul 2011
Følger: 10 Følgere: 223 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 1.370
Xenon erfaringer 6000-8000 k ?