Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Nedtagning af tv vægbeslag og gardiner 600 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pas og Norge
  • #1   24. sep 2016 Yes, Nordisk Kørekort er OK.

• #3   24. sep 2016 Kan se at Color Line skriver pas, og Stena skriver pas eller kørekort.
    Jeg var i Sverige i sidste uge, der viste jeg kun kørekort.

• #4   24. sep 2016 Har indtil for to mdr siden kørt en fast tur hver dag til Sverige og der var det noget tvetydigt, nogen dage passet, og andre dage både pas og kørekort, men alm nordisk kørekort burde være nok.. smiley

• #6   24. sep 2016 Har snakket med politiet som viderstillede mig til lufthavnspoliti. De sagde at hvad de ved af er kørekort nok, men at det var noget mærkeligt noget.

Udenrigsministeriets hjemmeside siger også kørekort er nok samt Borger.dk

så tror jeg kan være rolig.

• #7   24. sep 2016 Jeg kan ikke forstå hvorfor man har lyst til at rejse til et andet land uden sit pas. Norge er måske ikke så slemt men hvis du har et gyldigt pas, så tag det dog med når du rejser udenfor dit lands grænser. Det er altid et kæmpe problem for internationale redningstjenester, myndigheder, hospitaler, forsikringer, ligtransport osv når udlændinge rejser rundt uden pas.

• #8   24. sep 2016 Nej, man skal ikke medbringe pas.
    https://www.borger.dk/Sider/Regler-om-pas.aspx
    Men har man passet, så tag det dog med.

• #9   24. sep 2016 Man SKAL ikke have pas med til nogen skandinaviske lande, men jeg vil på det instændigste anbefale det

• #10   24. sep 2016 Hvis man er dansk statsborger skal man ikke have pas i følge pasunionen. MEN når Sverige eller Norge indfører transportøransvar, så er det op til færgeselskabet at sikre sig at alle har ret til at komme ind i landet.
    Og man kan ikke fortænke dem i at forlange pas, da det står til en ret stor bøde, hvis en person søger asyl

• henrik n
    henrik n Tilmeldt:
    aug 2007

Følger: 16 Følgere: 2 Svar: 60
    #11   24. sep 2016 Nu bor jeg i Sverige,og arbejder i dk.Vi har en internordisk aftale.Så dit kørekort er gyldig legitimation smiley

• #12   24. sep 2016 Har lige været en tur i Sverige, og vidrere op til Norge hvor vi tog færgen fra Frederikshavn til Gøteborg, og igen færgen fra Kristiansand til Hirtshals begge afgange skulle vi vise vores pas. Pga sikkerhed.

• #13   25. sep 2016 Da det er nordisk land, ville jeg ikke have kvaler med kun at have kørekort, hvis du intet pas har.

• #14   25. sep 2016 Kørekort er rigeligt ved rejse i de nordiske lande

• #15   25. sep 2016 De 100 gange jeg har rejst frem og tilbage til Norge har jeg kun haft pas med en gang, og det var fordi vi skulle til Polen mens vi var der oppe.

• #16   25. sep 2016 Hvis du flyver derop skal du have pas med.

• #17   25. sep 2016 Jeg har både sejlet og taget flyveren til Norge, og det kan man godt uden pas men det skader ikke at have det med

• #18   25. sep 2016 Jeg flyver jævnligt til Norge. Viser aldrig pas. Den nordiske pasunion fritager dig for at nedbringe pas. Du skal dig kunne billede legitimere dig. Så pas er aldrig skidt at medbringe. Hvilket jeg også altid gør

• #19   25. sep 2016 Okay, så lærte man det smiley Man skal heller ikke vise pas indenfor schengen men da vi fløj fra Hamburg til Mallorca fornyligt, var vi helt sikkert ikke kommet med uden pas. Jeg tror vi skulle vise det tre-fire gange.

• #20   25. sep 2016 Er nu ret overbevist om man skal have pas med indenfor schengen, de fleste grænser er bare åbne så man skal ikke rigtig vise det til nogen.

• #21   25. sep 2016 Det er helt sikkert du skal have pas med i Schengenlandene. Bor selv 10 km fra grænsen til Tyskernes land og har man ikke passet med til grænsen kan man få problemer. Du kan måske få lov at køre hjem igen, så tag det med.

• #22   25. sep 2016 NEJ, kørekort er nok.det gælder alle lande i skandinavien. FAKTA!
    Har rejst 100 gange frem og tilbage.

• #23   25. sep 2016 I Skandinavien ja, men ikke i de andre.

• #24   25. sep 2016 Var på bornholm via sverige i maj måned, der skulle vi vise pas - men da var "situationen" også ny og spændende...

• #25   25. sep 2016 Er lige ankommet til Norge via Sverige. Ingen paskontrol

• #26   26. sep 2016 Ja man kan sagtens komme til Norge og retur uden pas. Men hvorfor gøre det hvis man har et pas? Hvis der sker noget med dig så mangler du i mange situationer passet for at kunne få hjælp.

• #27   26. sep 2016 Sker noget??? Du kan henvende dig alle steder uden problemer, ved lægen betaler man straks efter behandlingen.

• #28   27. sep 2016 Hehe ja det lyder som en dyr fornøjelse smiley Held og lykke med det smiley

• #29   27. sep 2016 Pas og Schengen
    Passet skal stadig med ved rejser til EU-lande uden for Norden, selvom Danmark i 2001 indtrådte i Schengenaftalen vedr. ophævelse af den indre grænsekontrol. Da Storbritannien og Irland ikke er med i Schengenaftalen, skal man altid vise pas i tolden i disse to lande. Til de øvrige Schengenlande syd for Danmark skal man kunne bevise sit statsborgerskab, hvilket betyder at passet skal medbringes! Passet skal vises ved de stikprøver, som myndighederne foretager og ved indlogering på hotel eller anden form for indkvartering.

Pasfrihed i Norden
    OBS! Skal du rejse til Sverige med tog, bus eller færge, er der indført ID-kontrol og det svenske politi anbefaler, at du medbringer pas eller nationalt ID-kort (for danskere kan det være kørekort).
    Det betyder, at du skal vise pas eller nationalt ID-kort, hvis du i egen bil skal sejle med færge til Sverige og kører du over Øresundsbroen, er der oprettet paskontrol umiddelbart efter betalingsanlægget i Sverige.
    Også på grænsen mellem Sverige og Norge er der øget kontrol og tilsvarende er der kontrol på færger, som ankommer fra Danmark, Sverige og Tyskland. Norge har foreløbig valgt at opretholde denne kontrol frem til den 14. februar 2016.
    Der er fortsat pasfrihed for nordiske statsborgere ved ophold i de nordiske lande: Norge, Sverige, Finland og Island. Dog skal man i de nordiske lande altid være i besiddelse af gyldig legitimation; f.eks. kørekort, sygesikringsbevis eller lign. der kan påvise den pågældendes identitet.

http://www.fdm.dk/koer-selv-ferie/regler-udlandet/pasregler-norden-schengenlandene-usa

• #30   28. sep 2016 Jegor I Noge, og der er ikke krav om visning af pas ved rejsemellem de to lande, kun billedlegitimation.

• #31   28. sep 2016 Jeg bor, skulle der stå smiley

• #32   29. sep 2016 Guys, jeg arbejder med at redde folk der rejser rundt i udlandet. Virkeligheden indretter sig ikke altid efter hvad folk har læst at de har lov til. Det er altid op ad bakke når de rejser uden pas. Selv om der ikke er krav om pas ved indrejse kan både offentlige og private akører stadig kræve pas for at hjælpe jer. Hvis i har et pas, så tag det med når i rejser ud af landet. Selv om det er lovligt at rejse til Norge uden pas så er det alligevel en fordel at have det med i mange situationer som jeg har nævnt tidligere. Tag også jeres blå og gule sygesikringsbevis med selv om der heller ikke er lovkrav om at have dem med sig. Og tag gerne et ekstra kreditkort med på rejsen også. Og tag med til nogle ekstra dage af dit livsvigtige medicin, ikke kun til nøjagtig de dage du har planlagt. Eller hvis du ikke kan køre din bil uden briller, så tag lige reservebrillen med også. Det er helt almindelig ansvarlighed over for sig selv og sine medrejsende at tænke sig om når man tager afsted, så man ikke bringer sig selv i tåbelige situationer fordi man har læst i loven at der ikke er krav om at man tager sit pas og sin livsvigtige medicin med på rejsen - og så sidder man der på et bjerg som en gøgeunge og kræver hjælp med sit dårlige hjerte og brækkede knogle, medicinen er slut, kreditkortet virker ikke, hotellet er fuldbooket, bilen er gået i stykker, flyselskabet kræver pas for at tage jer med, ungerne er sultne, alt i Norge er svinedyrt, og jeres mobil løber tør for strøm. "Jamen jeg har læst at det er lovligt at rejse uden". Ja. Og derfor fryser du nu. Tag passet med.

• #33   29. sep 2016 Gode pointer ??

• #34   29. sep 2016 JA!de holder bestemt hver gang

Kommentér på:
Pas og Norge

Annonce