{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.220 visninger | Oprettet:

Ruteplanlægning på Mac {{forumTopicSubject}}

God aften MCG,

Jeg har for nylig skiftet fra Windows-computer til Mac.

Så vidt jeg kan se, virker ruteplanlægnins-programmet til min TomTom Rider (Tyre) ikke uden videre på min Mac.
Når jeg kigger på fx Garmin, er det ikke oplagt for mig, om deres program kan med Mac.
Er der nogen, som har erfaring med, om der er nogle GPS-producenter, hvis ruteplanlægningsprogram fungerer med Mac, uden man behøver køre Windows?

Og eventuelle Apple-haters må gere holde sig i skindet, jeg beder bare om en konkret svar på et konkret spørgsmål - ikke holdninger til Apple smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ruteplanlægning på Mac
  • #1   21. nov 2016 Garmin Basecamp. Har kun haft brug for det enkelte gange, og der tegnede jeg ruten på google maps først, og eksporterede den.


  • #2   21. nov 2016 Taler vi om Rider v1, 2, 3, 4 eller 5 (4xx)?

    Hvis Tyre er udelukket for dig og du dermed ikke vil emulere windows miljø, vil jeg helt klart foreslå dig www.myrouteapp.com
    Start op på en gratis konto og opgrader eventuelt til "Gold".
    Fordelen ved denne konto er, at du udover bla. Google og Here Maps kan benytte TomTom kort og dermed se, hvor TomTom så i virkeligheden vil have dig hen.
    Det er i særdeleshed nyttigt i nyeste udgave af TomTom Rider (4xx), som IMHO er på et Beta stadie endnu og skal holdes ret meget i hånden.
    Men det er jo et andet topic smiley


  • #3   21. nov 2016 PS. Jeg går ud fra ruteplanlægning (ITN), som du skriver og ikke spor (GPX).
    Førstnævnte er IMHO en langt mere fleksibel og beregnet metode.


  • #5   22. nov 2016 Jeg ved ikke helt, om det præcist besvarer dit spørgsmål, men jeg har for nyligt stiftet bekendtskab med ridemygps.com og det er jeg RIGTIG godt tilfreds med.

  • #6   22. nov 2016 Jeg retter lige mig selv: det hedder selvfølgelig ridewithgps.com

  • #7   22. nov 2016 Som Nix antyder, findes MyDrive både til Windows & macOS:

    https://www.tomtom.com/da_dk/mydrive-connect/

    (Det er også en MacBook de viser på alle deres "PC" billeder smiley )


  • #8   22. nov 2016 MyDrive er spor og ikke deciderede ruter med indlejrede stop undervejs.
    Jo, i planlægningsfasen, men så snart det loades i enheden, er det spor...

    Nu fik vi ikke at vide fra Jonas H, hvilken Rider han har.
    Det er ret afgørende i forhold til både kompatibilitet og muligheder smiley


  • #9   22. nov 2016 1) Jeg mener det er den der bare hedder Rider 4. Altså ikke den allernyeste, men heller ikke oldgammel. Det var vist den nyeste indtil for ca. 2 år siden.

    2) Jeg er ikke helt med på begreberne, hvad der menes med 'spor', 'ITN' osv. Det jeg efterspørger er muligheden for at planlægge en specifik rute (ad asfalterede veje) på min Mac-computer og så lægge den over i selve GPS-enheden. Dette fordi jeg jo ofte ikke blot skal fra A til B, men derimod ønsker at køre helt bestemte strækninger.


  • #10   22. nov 2016 Oki, så er det den, der er på billedet nedenfor. Lucky you smiley

    ITN er Totom's filbetegnelse på deres ruteplaner, hvor en rute er beregnet mellem et startpunkt, mellemliggende waypoints og/eller destinationer frem til et slutpunkt/endelig destination.

    Rider v3/4 understøtter også GPX filer, som automatisk konverteres til ITN filer, hvis de kopieres ind i GPX mappen på GPS'en. Herfra bliver de så til ruter med waypoints og destination/er...

    ITN filer skal i ITN mappen smiley

    Når jeg skriver spor (GPX), så kan du forestille dig, at den endelige rute bliver til en masse brødkrummer, som er drysset ud mellem start- og slutpunkt.
    Der er en enormt statisk måde at planlægge på.
    Det vil f.eks. ikke give dig muligheden for at hoppe over er vejpunkt - ej heller gøre det til en mellemliggende destination (ishus).

    Det sjove er så, at TomTom håndterer GPX-filer på en anden måde end f.eks. Garmin.
    Tomtom kører bare fra A til B med en masse brødkrummer undervejs, hvis du benytter MyDrive. Din GPS understøttes heller ikke direkte af denne.

    Se en liste over understøttede enheder her:
    http://uk.support.tomtom.com/app/answers/detail/a_id/19639/~/transferring-items-from-mydrive-to-your-navigation-device

    Derfor foreslår jeg dig stadigvæk Myrouteapp.com, som i øvrigt er TyreToTravel holdet, som står bag smiley


  • #11   22. nov 2016 Rider v4

    profilbillede
  • #12   22. nov 2016 http://tourstart.org/

    Web og app baseret til alle platformer og GPS

    Du kan benytte den til 1 gratis planlægning om dagen ellers koster den 100 kr om året , der er allerede mange ruter og du kan dele dem med dine venner.


  • #14   25. nov 2016 Selv bruger jeg Bascamp det virker super godt, men kan være en smule tungt at komme igang med så jeg har lavet et par videoer om hvordan man kommer godt i gang med Bascamp.

    https://www.youtube.com/watch?v=wrKFcM0xdtM&list=PLqhBtA86eemBy_lHGbPiuMDEaxcdAXKba


  • #15   25. nov 2016 Mange tak for de gode forslag. Jeg bliver altid helt i godt humør af at oprette et emne herinde, hvor jeg beder om hjælp til et eller andet. Folk er jo rare, når det kommer til stykket - det er altid dejligt at blive mindet om smiley

    I første omgang tror jeg, at jeg vil gøre et forsøg med Tourstart...


Kommentér på:
Ruteplanlægning på Mac

Annonce