3.231 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
9 Svar
Stivstel??? Stivstel???
Hej er der nogen der ved om man kan få sin MC synet hvis man laver den om til stivstel??
0 synes godt om
nov 2004
Følger: 5 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 188
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.584
Jeg rettede henvendelse til trakfifstyrelsen og fik dette svar:
''Tak for din mail om udskiftning af fjedre og støddæmpere bagtil på en motorcykel til stive forbindelser.
Du har ret i, at bekendtgørelse om Detailforskrifter for Køretøjer ikke udtrykkeligt nævner, at bagaksel på motorcykel skal være forsynet med støddæmpet affjedring.
I gammel tid havde Nimbus, Harley Davidson, BSA med mange flere således ikke affjedring af bagakslen fordi det blev anset for for dyrt og kompliceret, også set i forhold til de lavere hastigheder motorcyklerne kørte med og kunne køre med dengang.
Støddæmpet affjerdring har stort set uden undtagelse været standardudstyr på motorcykler de seneste mange år fordi det giver væsentligt bedre køreegneskaber og mere behagelig kørsel, som ikke trætter føreren i samme grad.
Færdselslovens § 67 og bekendtgørelse om køretøjers indretning og udstyr indeholder en overordnet bestemmelse om, at ”ethvert køretøj skal være således indrettet og holdes i en sådan stand, at det kan benyttes uden fare og ulempe for andre samt uden at skade vejene.”
Af en landsretsdom (U 1957.622 Ø) citeret i den kommenterede færdselslov som kommentar til Fl. § 67 udledes det, at ”sikkerhedsudstyr ud over det foreskrevne også skal være i lovlig stand”.
Trafikstyrelsen er derfor af den opfattelse, at det for en motorcykel, som er eller skal registreres til brug på færdselslovens område, vil være i strid med bestemmelserne at fjerne affjedringen bagtil og erstatte den med stive forbindelser, fordi motorcyklens sikkerhedsmæssige egenskaber derved forringes.
Denne afgørelse kan ikke indbringes for Trafikministeren eller for anden adminstrativ myndighed.
Jeg håber, at du alligevel får stor glæde af din motorcykel.
Med venlig hilsen,
Victor Hollnagel''
mar 2016
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 922
VS700'ern har jo allerede en ret lav sædehøjde så hvorfor? Jeg har selv en stivstellet harley og med mindre du får affjedret sæde på vil din ryg ikke holde længe....
Hvis du vil have bagskræmen til at smyge sig om dækket er det smartere at lave beslag så den kan påboltes svingarmen i stedet for stellet, så kan du sætte den en haveslages afstand fra dækket.
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.584
Jeg syntes det gør en stor forskel, også på en VS'er.
Man kan så argumentere for, at et sæt lave (meget lave, og hårde) støddæmpere vil kunne gøre det samme, og nok også er den mest rigtige løsning.
Men struts... 100-300kr, eller billigere hvis du laver det selv. Støddæmpere er vel på den anden side af 2000kr.
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.584
mar 2016
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 922
Alternativt kan du jo prøve at få den synet med struts og håbe på det ikke bliver bemærket. Men da synsmanden jo kører en tur på dyret opdager han det nok. Brokker han sig, monterer du stødæmperne (jf ovenfor) og syner den igen.
Hvis du mener de skal påføres som godkendte konstruktive ændringer tror jeg du vil få svært ved at finde en synsmand der vil lægge navn til med mindre du finder TüV godkendte struts....
aug 2009
Følger: 13 Følgere: 71 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 56
aug 2009
Følger: 13 Følgere: 71 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 56
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.584
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår hvad du mener med dit beslag, men fjerner du fenderstruts så skal du jo i hvert fald finde en anden løsning til bagskærmen.
Stivstel???