{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.081 visninger | Oprettet:

Så er den gal igen {{forumTopicSubject}}

Følgende er citeret fra The Freedom To Builds Facebook side.

"Færdselsstyrelsen har sat en stopper for ombygning i de nye regler!
For at klarlægge forhold med 3-dele reglen, så skriver TFTB lige de områder der er ramt. Færdselsstyrelsens 3-dele reglen betyder, at så snart en fjerde del er udskiftet, så mister man den tekniske identitet. Det betyder tab af mærkenavn, nyt stelnummer, ny afgift (gammel går tabt), samt problemer med finansieringen og forsikringen.
Der skal kæmpes imod med alle kræfter! Vi skal få fjernet denne regel, der betyder at man i hele motorcyklens levetid kun må skifte 3 ting iblandt b, c, d, e, f og g.
a. Ramme (4)
b. Forgaffel (1)
c. Forbremse (1)
d. Baggaffel (1)
e. Bagbremse (1)
f. Motor (3)
g. Transmission (2)
Når ramme og motor er skiftet, så mister man identiteten. Samme regler som i Norge.
Skiftes ramme (stel) med et stel der har andre dimensioner end det originale stel, så er identiteten tabt.
Når der skiftes som vist på billede, så er identiteten mistet.
Når der skiftes f.eks. en gearkasse i stede for svingarm, samt gaffelbro og 2 kalipre, så er identiteten mistet.
TFTB er ved at forberede et større tiltag, og der er brug for mange støtter, der følger det regelsæt, som TFTB udsender om ca. 2 uger. Er I venner med medlemmer af TFTB, så hold kontakt med dem. I kan også vælge at blive medlem i TFTB. Det er nu vi skal stå sammen!!!!"


Dette underminerer selvfølgelig 3 års reglen, således at man i fremtiden ikke længere kan bygge om afgiftfrit. Dette betyder også at identiteten på ens motorcykel vil blive tabt og kan derfor i vidt omfang gå ud over mærkeklubberne, da eks. en Harley mister identiteten som en Harley hvis mere end 3 dele bliver udskiftet.

Dette er en klar forværring af de regler vi har nu. Det er nu der skal støttes op og kæmpes for at dette ikke bliver gennemført!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Så er den gal igen
  • #2   24. jan 2017 Hvis du anvender de originale dele er denne ikke holdbar.

  • #3   24. jan 2017 SOS: Præcis hvad det omfatter er lidt uklart endnu, men du har givetvis ret. Ikke desto mindre er det et problem, da ældre/gamle motorcykler kan være svære at finde originale dele til. Herudover kommer det til at ramme hårdt på folk der ønsker at bygge om.

    Edit: Det påvirker også 3 års reglen, da dette gælder hele cyklens levetid.


  • #4   24. jan 2017 Tænk hvis der var de regler for biler

  • #6   24. jan 2017 Uffe: Ja så ville der være ramaskrig. Uheldigvis er Mc'ister ikke så gode til at råbe op smiley

  • #8   24. jan 2017 Nå spøg til side,jeg syntes at trafikstyrelsen sætter fokus på love som ingen værdig har for bruger af mc,jeg vil kunne forstå hvis de indførte periodisksyn som på biler, jeg syntes at der køre mange gode flotte og sikre ombygget cykler rundt,men må også sige at have set ombygget cykler som er livsfarlige, et periode syn ville ændre en del og give muligheder for at bygge forsvareligt.

  • #9   24. jan 2017 Det kan da umuligt gælde for udskiftning med tilsvarende originale dele, altså almindelig vedligeholdelse af f. eks. bremser.
    Som Uffe siger, tænk hvis det samme gælder for biler.

    Forestil jer følgende i synshallen
    "Nå så du har skiftet motor og gearkasse, samt sat renoverede calibre på, både foran og bagpå, ja så skal du jo betale ny registreringsafgift"
    "Regne, regne, ja det bliver lige 85000 Kr."

    Jamen det holder jo SLET ikke!!


  • #10   24. jan 2017 Det vides vist endnu ikke hvor omfattende det er. Forhåbenligt kommer der svar til TFTB fra færdselsstyrelsen snart.

  • #12   24. jan 2017 Lidt lige som de nye regler for at tage trailerkort, det blev også bare vedtaget fordi ingen af de organisationer der har med sådan noget at gøre, var vågne. Så nu kan man ikke tage trailerkort i en bil med automatgear, Ingen protesterede.

    Reglerne du ridser op her lyder da også helt i skoven.


  • #14   25. jan 2017 Det med traileren er bare dumt, ingen tjener flere penge på det.

  • #16   25. jan 2017 Nogle der ved om det bliver med tilbagevirkende kraft???

  • #17   25. jan 2017 Nej det vides ikke Jimmy, men det skulle undrer mig. Man kan vist ikke gøre noget ulovligt og så bagefter straffe folk for at have gjort det. Men det kræver selvfølgelig at man har papirarbejdet 100% i orden hvis man skal slippe.

  • #18   26. jan 2017 Reglerne gælder kun ved ombygning..dvs. ombytning med dele der ikke er godkendte til motorcyklen...
    så man kan sagtens få en ny motor monteret hvis det er den samme... og der er ingen problemer med at finde motorer eller andre dele til de fleste mc... det er vist kun en begrænset kreds det gælder


  • #19   26. jan 2017 Man kan, hvis man har lyst, læse alle de nye regler i linket (.pdf) nedenunder.
    Afsnittet angående motorcykler, identitet og de omtalte regler står i afsnit 18.5.

    http://www.fstyr.dk/~/media/2106076FAFA54B9C9DEFD693BE3FD72E.pdf#%5B%7B%22num%22%3A2114%2C%22gen%22%3A0%7D%2C%7B%22name%22%3A%22XYZ%22%7D%2C108%2C581.25%2C0%5D


  • #20   1. feb 2017 Det er jo bare én stor pengemaskine. Hvor er de gode argumenter for at lave den slags makværk ??? Det er teknokrater ved et skrivebord der laver den slags. De har med sikkerhed aldrig selv haft 2 hjul under sig, hvilket er ret tydeligt med de tåbeligheder.
    - Så bliver der talt om periode syn. - Det er da osse en tåbelig løsning. De af os der bygger radikalt om, ved sgu´ da hvad vi laver. Det er os der skal køre på det og det skal bare være i orden. Jeg ville da aldrig have sat min 8 årige datter på biken, hvis jeg var usikker på om det jeg har lavet var i orden. Så det med at periodesyn er kun gavnligt for dem der igen ser at de kan tjene nogle penge. Man kunne jo bare gøre som i Sverige hvor man kan få bistand til at lave tingene sikkert. Men nej da, i Danmark skal man da lige se om man kan opfinde den dybe tallerken selv.... - Det er kun for at rage skattekroner og afgifter til sig. Der er intet rationelt fornuftigt i de tiltag.
    Min chopper kan synes i Sverige. I Danmark er den sikkert bundulovlig, hvis de vidste hvad den er skruet sammen af. Faktisk er det jo en hybrid af både Honda og Triumph og uoriginale dele. Rigtigt meget er lavet helt specielt til den da man jo ikke bare kan købe sig til den slags smiley


  • #21   1. feb 2017 Har læst på alle reglerne og der en pudsig ting, alt udstyr skal være produceret i 200 stk, uanset type af udstyr, mærkelig regel.

  • #22   1. feb 2017 Ja--- Igen noget meget dansk og dumt. 200 eksemplare... Hvordan vil man så tjekke den slags ???
    Det er så tydeligt at det er folk helt uden viden, der sidder og skrabler den slags vrøvl sammen. - Den danske model....


Kommentér på:
Så er den gal igen

Annonce