{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.143 visninger | Oprettet:

Alexander K
Alexander K
Tilmeldt:
22. feb 2017
Følger: 1 Emner: 14 Svar: 11

Hvorfor er hjelm et lovkrav? {{forumTopicSubject}}

Hej derude,

Efter længere diskussion og søgen, kan jeg ikke finde ud af hvorfor at en MC-hjelm er lovkrav.
Jeg går 100% ind for at bruge både hjelm på MC, og sele i bilen.
Men diskussionen går ud på, om det ikke er op til individet til at styre sin egen sikkerhed?
Hvis man ikke har lyst til at køre med hjelm, hvorfor så ikke have lov til det?
Det skaber ikke større risici for uheld i trafikken. Selvfølgelig større chance for at komme værre til skade, og hvis man bliver påkørt af en person, vil den person nok lide større følelsesmæssig overlast hvis motorcyklisten kommer slemt til skade.

Men ville bare om hvad jeres tanker om loven er?
Og måske nogen god forklaring til grundlaget for loven.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor er hjelm et lovkrav?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #1   11. mar 2017 Hovedet er den ting der nemmest går i stykker, og efterfølgende den ting der vil koste samfundet flest penge at reparere eller vedligeholde når man ligger som en grøntsag.

    Så det er vel fællesskabets bedste interesse at hovedet er så godt som muligt beskyttet under kørsel.

    Det ville være min logiske indgangsvinkel til det, men mon ikke der i stedet ligger noget andet til grund for det, som f.eks i stil med at cykelhjelm bør være et lovkrav. Ikke fordi det er fornuftigt, men fordi man jo ville kunne indkræve bøder fra folk der ikke kører med dem... smiley

    Jeg tror dit gæt er lige så godt som vores.


  • #2   11. mar 2017 Det da ret simpelt. Har du ingen hjelm på er risikoen for at kradse af enormt stor ifht hvis du kører uden. Du kan altid leve med en ødelagt hånd eller knust ben, men er skalden færdig så er det altså slut. Det burde egentligt være lovkrav på rugbrødscyklen! Jeg kender mange hvor cykel hjelmen har redet deres liv smiley

    Så ligger spørgsmålet tilbage på om den individuelle ikke selv kan bestemme, NEJ!!! For det er squ samfundet der betaler og ikke den individuelle når millionerne ruller til genoptræning.
    Det jeg mener der kan være til diskussion er, hvor går grænsen ifht sikkerhedsudstyr når vi er fælles om at betale smiley


  • #3   11. mar 2017 Jeg var lidt langsommere end #1 kan jeg se.. Men han beskriver det godt. Nemlig at det nok er for samfundets bedste, specielt økonomien i det smiley Og så er der selvfølgeligt aspektet med bøderne smiley

  • #4   11. mar 2017 Tænker som Sajmon at det må være i samfundets interesse.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #5   11. mar 2017 Samfundet ER den enkelte person, så det er da en selv der er med til at betale.

    Så man kan selv bestemme til hver en tid - men bestemmer man sig for at gøre noget der er imod loven, kan det koste en bøde - men valget er stadig frit. Faktisk 100% frit...

    Jeg kan også godt synes at cykelhjelmen er en god ide, men det er ikke det samme som at jeg vil køre med den altid, og det er uanset om loven siger jeg skal eller ej. Det er mit valg...


  • #6   11. mar 2017 Har samme 'anarkistiske' tankegang som dig. Der er så mange ting som staten burde blande sig fuldstændig udenom. Inklusiv hvordan jeg beskytter mit hoved på en motorcykel.

    I forhold til "fællesskabets bedste interesse" og "udgift for samfundet som en grøntsag"; Politikerne har valgt at indrette samfundet på denne måde. Jeg har aldrig bedt om at jeg skal betale så meget skat, for at få denne ydelse. Hvis jeg kunne fravælge 'gratis' hospitaler (og derved betale mindre skat), havde jeg gjort det. Jeg havde så brugt de penge på en privat sygeforsikring hvor man får en LANGT bedre og hurtigere behandling. De griner af vores sygehus tilstande i USA.

    Og forstår på ingen måde hvorfor man kan blive straffet for offerløs "kriminalitet" (Uber, stoffer, aktiv dødshjælp, etc). De fleste mennesker har samme tankegang som en flok får.

    Moral > Loven


  • #7   11. mar 2017 @BZR: du har jo netop et valg, det står dog da frit for hvor du vil bosætte dig og nu har du så valgt Danmark!?

  • Alexander K
    Alexander K Tilmeldt:
    feb 2017

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 11
    #8   11. mar 2017 Skide gode kommentarer, og det er især også om hvad fremtiden bringer.
    Personligt mener jeg at cykelhjelme som et lovkrav er lidt over grænsen. Enig i, at det koster staten mange penge, i henhold til tilskadekommende osv.
    Men spørgsmålet er så hvor grænsen går.
    Synes dog, at argumentet for at det koster mange penge for staten, altså os alle, hvis folk går i stykker til højre og venstre.
    Men svært overvægtige mennesker, som ikke er offer for en sygdom, er også en enorm omkostning for staten.
    Så det er en svær balancegang.


  • #9   11. mar 2017 Når så i er færdige med at lege samfundsøkonomer, så kunne i jo lige tage et kig på realiterne! Før det blev et lovkrav, var det også sådan at de der virkeligt kørte stærkt, ofte brugte hjelm. At de hjelme der så var adgang til, var et halvt nummer bedre end en gryde med lidt halm i, er så en anden snak! Jeg kører tit uden, og ellers på småture med en helt ulovlig "braincap", og har absolut ingen skrubler over det! Hele ideen, følelsen og oplevelsen af frihed, som for mig er nært knyttet til at køre MC, ville være væk hvis jeg skulle ligne en ishockeyspiller x10!!!
    Jeg tror at de hoved skader i taler om, er så få at de ikke betyder noget i det samlede regnestykke. Dem der ville køre uden hjelm, ville være de langsomme, chopper og cruiser folk, for dem der rammer en mur med 200+ betyder hjelmen så nok heller ikke et store! Og det er vores egen skyld, at v ikke har et frit valg for 30 år siden gjorde vi nar af "forbuds Sverige" men vi overhalede dem indenom for længe siden! Når man siger at vi har en liberal regering, er det jo løgn. Vi er snart mere styret og kontrolleret end de var i DDR!!!


  • #10   11. mar 2017 http://edition.cnn.com/2011/US/07/04/new.york.motorcyclist.death/

    Hvis i selv stod for regningen bagefter, ville jeg være helt og aldeles kold i røven.
    Men det gør i ikke og så mener jeg i skal have den hjelm på.
    Det burde efter min mening være sådan, at udbetaling af erstatning, skulle stå mål med anvendelse af sikkerheds udstyr!
    Nul hjelm = nul erstatning, så kan i nyde den frihed og tage skraldet selv, i det tilfælde i kommer ud for et uheld.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #11   11. mar 2017 Vi står selv for erstatningen over vores forsikring - det er reparationen der koster penge, og den står vi alle sammen for i fællesskabet, så du kan være helt kold - eller tage bukser på.

    Valget er folks eget - inklusive konsekvensen.


  • #12   11. mar 2017 # 10 Hvor er det godt skrevet! Skal vi så ikke lige vedtage, at forbrydere bare skal skydes, at de terminalt syge og demente skal have en sprøjte, og hvad man nu ellers lige kan finde på, besparelsen vil være enorm!!! Nej, vent, hvor har man hørt det før? Går du virkeligt ind for det?

  • #13   11. mar 2017 #7
    Har nu også tænkt mig at immigrere til USA indenfor få år. Amerikanske værdier er meget tættere på mine, end danske er. Og så er der selvfølgelig også sommer året rundt hvis man vælger en varm stat (MC kørsel 365 dage om året). Er stadig en ung mand i start-tyverne, så det har ikke været muligt for mig at flytte til et andet land før nu.

    I mellemtiden er man desværre påtvunget de danske love, så jeg bitcher om dem lige så meget jeg har lyst smiley


  • #14   11. mar 2017 #12 Man må jo netop sørge for at udgifterne er så små som mulige til ting som ikke er nødvendige som udgangspunkt. Hjælper det at folket kører med hjelm, jamen så skal de vel det. Netop så der er penge til at den demente ikke skal ha sprøjten. At du så ikke vælger at kører med hjelm er dit valg, men vælter du og det medfører en skade som kunne undgås med hjelmen, så kommer pengene jo fra en fælles kasse. De penge kunne være brugt på noget mere fornuftig, eller skal du også bare skydes smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #15   11. mar 2017 #14 - Det var ikke hans udlægning, men blot et spørgsmål som følge af udtalelserne i #10...

  • #16   11. mar 2017 #14 Du prøver bare smiley men ram rigtigt første gang, du får ikke flere chancer smiley smiley

  • #17   11. mar 2017 #15 Det kunne jo godt lidt fornemme smiley Jeg håbede at ironien i den sidste sætning skinnede igennem.. Men det gjorde den nok ikke smiley

  • #18   11. mar 2017 #16 Ellers tak.. Samfundet skal jo betale for oprydningen smiley

  • #19   11. mar 2017 #18 Med sådan et ansvarligt syn på tilværelsen, har du vel en forudbetalt bedemand der fejer dig op smiley

  • #20   11. mar 2017 #19 Pis... jeg vidste der var noget jeg havde glemt.... Skyldig til det modsatte er bevist smiley

  • #21   11. mar 2017 Den kasse der skal betale, for at holde liv i en grøntsag der ikke brugte hjelm, er vores allesammens fælleskasse - derfor skal der efter min mening bruges hjelm, ligesom man skal bruge sele når man kører bil osv osv.

    Den dag man selv kan forsikre sig til en fritagelse - eller det kan forlanges at pårørende hoster op med slanterne til hele grøntsagsforløbet, kan man for min skyld droppe både hjelm og seler.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #22   11. mar 2017 #21 - Men heldigvis er det kun en bøde man slipper med, hvis ikke man bruger de ting i dag.

    Det har jeg det fint med.

    Men nu blev der jo spurgt til grunden, og ikke folks ophidsede mening om sagen. smiley


  • #23   11. mar 2017 #12 du har en masse syge holdninger du gerne vil pådutte mig, det kan du glemme alt om.
    Hold dig nu til spørgsmålet og så lad være med, at lade din paranoia hive dig i en forkert retning.
    Så længe du selv betaler konsekvenserne af et uheld, er jeg helt aldeles ligeglad, dit liv, dine valg, men det ved vi begge 2 godt ikke er virkeligheden.
    Samfundet hænger på regningen, hvis du ender som en grøntsag og så længe den regning kan undgås ved at bruge en hjelm, så er den skid ikke længere!


  • #24   11. mar 2017 pga penge, det er for dyrt for samfundet at passe en invalid.

    Det er det korte svar smiley


  • #25   11. mar 2017 Men nu blev der jo spurgt til grunden

    - Øh ja, Sajmon. Og netop den med fælleskassen er også præcist samme grund ordensmagten anvender, når de bliver spurgt af folk, der står og klør sig undrende i øret, når de får en bøde for at køre uden sele....


  • #26   11. mar 2017 dumt spørgsmål.
    min lillebror var lige ved at tage bileten for 2 uger siden på en cykel uden cykelhjelm.
    lægen sagde hvis han havde haft cykelhjelm på var hans læsion i hovedet ikke været slem.
    Så hvis vi overføre det til en motorcykel der køre 5 gange så stærkt.
    Jeg faldt engang på Mc hvor jeg var glad for jeg havde hjelm på. ellers havde jeg været død.
    rigtig god ting at hjelm er et lovkrav.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #27   11. mar 2017 Nej de siger "for sådan er loven"...

    Jeg kører altid med sele i bilen, da jeg har set trafikofre som ikke gjorde - og jeg kører altid med hjelm på MC, for det har jeg også set trafikofre som ikke gjorde.


  • #28   11. mar 2017 Nej de siger "for sådan er loven"...

    - Helt enig - når folk viser sig at være for faktaresistente til at forstå den med fælleskassen....


  • #29   11. mar 2017 #23 Nu må du mene, tænke og tro lige hvad du lyster for min skyld, det er dit valg i det vi så gerne vil tro er et frit samfund. Derfor kunne jeg ikke drømme om at kalde dig syg, selvom du ikke er enig med mig! Du har en anden holdning, og det respekterer jeg. Men det her spørgsmål er næsten som at lægge op til, at rygere selv skal betale hvis de får cancer, at dem med dårlig lever bare skal hoste op, de har jo nok drukket for meget osv. Min pointe er (jeg ved at det kan være svært at forstå at andre har en mening) at det ville være totalt ligegyldigt i kr. med de få skader der ville være ekstra hvis valget var frit! Og så vejer MIN frihed mere end dine politisk korrekte meninger, sååå smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #30   11. mar 2017 #28 - Fælleskassen er meget mere belastet af folk der æder for meget, er for dovne / uduelige til at arbejde eller ryger for meget, så det er rimelig tåbeligt at det er det mest tungtvejende argument folk har.

  • #31   11. mar 2017 Jeg vælger nogen gange at smide hjelmen hvis jeg kører stille og roligt et flot sted i naturen og jeg betaler gerne hvis jeg bliver stoppet, bliver jeg ikke det, så er de penge sparet smiley
    Bare fordi der er en hjelm lov betyder det jo ikke at min mc ikke kan køre før jeg har den på smiley


  • #32   11. mar 2017 #28 - Fælleskassen er meget mere belastet af folk der æder for meget, er for dovne / uduelige til at arbejde eller ryger for meget, så det er rimelig tåbeligt at det er det mest tungtvejende argument folk har.

    - Come on - de der debatforplumringer bliver altid kylet ind i emnespecifikke diskussioner - også hos nedre fællesnævnere såsom BT og EB. Folk tror åbenbart at dette argument er den helt store "sætte-andre-til-vægs" kanon. Tag og åben en ny tråd om de ting hvis du hellere vil debattee livstilsygdomme istedet for sikkerhed.

    Som du selv skrev i #22: Nu blev der spurgt til grunden (til hjelm er lovkrav).

    Skal vi mudre det hele til? Eller holde os til det med hjelm?


  • #33   11. mar 2017 Fælleskassen bliver også lænset hver gang der er fodboldkampe, ting der bliver smadret af stive fodbold idioter der også slås/kommer til skade og politi i massevis, skal vi så forbyde fodbolt? smiley

  • #34   11. mar 2017 #29 Drop din forbandede nedladen attitude ok?!
    Jeg har intet problem i at vi 2 ikke, ser ens på dette spørgsmål, FAT DET SÅ!!
    Det var din totalt uden fornuft galskab i #12 jeg tog afstand fra.

    Vi bliver ikke enige og så er den ikke længere, slut!


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #35   11. mar 2017 #32 - Min pointe er at HVIS argumentet er fælleskassen, så er der masser af andre områder end ulykker med folk uden hjelm på MC, som vil gøre en reel forskel at tage fat i.
    Det er ikke en debatforplumring mere end dine udtalelser er - blot en sammenligning, som påviser at argumentet er tyndt som pis.

    Det er det samme som folk der bruger flere tusinde kroner på at gejle deres MC, men bliver PISSE forargede når de skal give 15 kroner ekstra for en forlygtepære. Det er fuldstændig ude af proportioner.

    Og hold nu lige fat i at jeg stadig synes sele og hjelm er gode ideer - bare af andre årsager end fællesskabet. Hvis du nogensinde har lavet sort arbejde, synes du jo faktisk ikke helt alligevel at fællesskabet er såååå fed en ide, siden du jo vil snyde det uden at have skrupler over det efterfølgende. smiley

    #33 - Det er da en udgift der er værd at tage fat i, og noget der ville kunne mærkes! Det var faktisk en god ide. smiley


  • #36   11. mar 2017 #29 Jeg bliver lidt bange nu, vil du også (prøve) at tæve mig, bare fordi jeg ikke deler dine holdninger? For hvis det er på de måde, så "vinder" du, for så gider jeg ikke være her mere!

  • #37   11. mar 2017 Det er ikke en debatforplumring mere end dine udtalelser er - blot en sammenligning, som påviser at argumentet er tyndt som pis.

    - Det påviser ikke ret meget.

    Men jeg kan til gengæld fint fange dit argument, når du nævner at kvaste kranier ikke er et kønt syn. Det er jeg helt enig med dig i - og skulle en pårørende uforvarende komme til at se dette, er han/hun mærket for livet.

    (Men den samfundsøkonomiske gevinst er dog heller ikke at forklejne.)

    skal vi så forbyde fodbolt?

    - Ikke at det personligt ville gøre mig det helt store - men man kan nøjes med at indtage en mere konsekvent holdning - isør når det kommer til klubfodbold. De kan spille uden tilskuere....


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #38   12. mar 2017 Så lad os erstatte "påvise(r)" med "antyde(r)", så vi er helt grammatisk korrekte. Det er nemlig vigtigt ikke at forplumre debatten med dårligt sprogbrug... smiley

  • #39   12. mar 2017 Sajmon

    Godt så - det er vigtigt for dig at anvende fedme- og rygedebatten i en debat om brug af sikkerhedsudstyr. Jeg gider ikke være tøsestædig om at holde dem adskilt.

    Så bare kør på smiley


  • #40   12. mar 2017 #39 Ikke fordi jeg skal blande mig, men Sajmon har fat i noget, kaldet "det frie valg"! Du vælger jo også selv om du vil æde 5 kg smør om dagen og ryge et karton smøger, ikke??

  • #41   12. mar 2017 tom I

    Øh ja - "det frie valg" benytter vi os jo af, fra vi står op til vi går i seng. Hver handling vi gør, udkommer af det frie valg. Ret banalt og basalt.

    Hvor vil du hen med det?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #42   12. mar 2017 #39 - Jamen det er jo dig selv, der udlægger det med fælleskassen som værende "fakta" i #28.

    Hvor har du det fra?


  • #43   12. mar 2017 #42 Hestens egen mule - selvoplevet i mine unge, dumme og diskussionslyste dage, hvor drama med Potte-Jens var et hit for unge, nyudklækkede bilister der syntes det var YT at køre med sele. Og så plæderes det også ret jævnligt i diverse TV programmer, hvori ordensmagten indgår.

    Men når diskussionen med Peter Betjent kommer derud hvor han kan se, at almindelig sund fornuft ikke rigtigt trænger ind, så kommer det sidste argument, som du selv var inde på: "Fordi, det siger loven du skal".

    og den aller sidste (han sagde dengang): "Skal vi diskutere videre på stationen?")


  • #44   12. mar 2017 #43 Fordi det nu er en lov, og at politiet skal sørge for at disse love bliver overholdt, er det da ikke nødvendigt at man synes at det er rigtigt, og ligger fladt på maven i næsegrus beundring! Jeg ville til enhver tid tage den på "stationen", der er rent faktisk regler for hvad du kan anholdes for!

  • #45   12. mar 2017 tja , det er vel set udfra samfundsøkonomisk synspunkt !!! ja det at du bliver en grøntsag .... kan du forestille dig hvor mange ekstra politikere vi så skal betale til smiley

    der er vel grænser for hvor mange Joakim B. Olserne der kan være derinde på borgen


  • #46   12. mar 2017 Jeg ville til enhver tid tage den på "stationen", der er rent faktisk regler for hvad du kan anholdes for!

    - Jeg var 22 år dengang - jeg er 49 år i dag. Sgu for gammel (og voksen) til at gide de diskussioner. Sele og hjelm er på alle planer sund fornuft færst og fremmest. Dernæst en samfundsøkonomisk gevinst - den har jeg så været inde på. Og slutteligt, det er lovkrav.

    Så diskussionen er so wie so (for de faktaresistente) tabt på forhånd. Vi nadre når end ikke til at blive standset for hverken manglende sele eller manglende hjelm.


  • #47   12. mar 2017 #46 Tja, jeg er så ældre end dig, men vil på ingen måde påstå at jeg er klogere, har nok bare et andet syn på livet. Og det at vi er forskellige, er sgu da noget af det der gør livet værd at leve, det ville da være frygteligt hvis vi alle var ens! Måske det livssyn gør at jeg ikke altid bare retter ind efter flokken???? smiley

  • #48   12. mar 2017 Jeg læser det ikke er en nødvendighed for alle at bruge hjelm.

  • Martin J
    Martin J Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 12 Emner: 6 Svar: 29
    #50   12. mar 2017 Et eller andet sted mener jeg, at dem der stiller spørgsmålstegn ved at skulle bruge hjelm, når de kører motorcykel skulle have lov at køre uden.
    I længden tror jeg, det vil være bedre for vores gene pool.


  • #51   12. mar 2017 Martin

    Enig.... den dag de stiller med en forsikring der dækker samtlige omkostninger ifm eventuelt hovedskade.

    Eller de selv og/eller pårørende kan diske op med alle slanterne


  • #52   12. mar 2017 Hvorfor dit og hvorfor dat,hvorfor er det klogt at tage køredragt på, hvorfor skal man have et kørekort,hvorfor er det så svært at forstå det er regnet ud efter hvor voldsomme skader man pådrager sig uden hjelm, jeg kan fortælle at jeg for 20år siden var vidne i en ulykke hvor en mand fik sit hoved i klemme i en lygtepæl, jeg var glad for at han havde hjelm på for der i lå hans afrevet hoved.

  • Alexander K
    Alexander K Tilmeldt:
    feb 2017

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 11
    #53   12. mar 2017 Jeg kan se, at der er visse folk (#50 & #52) som ikke forstår tanken bag mit spørgsmål. Jeg fatter godt ideen med at hjelm, køredragt, sele osv., er utroligt vigtige i forhold til sikkerhed.
    Jeg vil altid køre med hjelm uanset hvad.
    Det var blot den lovmæssige forklaring - jeg er sikker på at politikerne ikke har vedtaget loven, på argumentet "Man kommer mere til skade, uden hjelm".
    Det bunder nok i omkostningerne for statskassen, som mange så klogt siger.

    SOS - læs lige det oprindelige spørgsmål, inden du smider uopfordrede anekdoter ind i debatten.


  • #54   12. mar 2017 Alexander K
    Jeg har læst det du skriver,det måske nok mig som læser de andre kommentar og så reager ud fra det hele, så sorry for det.


  • Martin J
    Martin J Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 12 Emner: 6 Svar: 29
    #55   12. mar 2017 @Alexander K: Mit indlæg var ikke rettet specifikt mod dig - Jeg forstod godt dit første opslag.
    Jeg skrev det mere fordi debatten af og til er oppe og vende, og der er en gruppe af personer der oprigtigt mener, de er bedre stillet uden hjelme og undertrykkende love der sætter grænser for deres frihed, etc. Generelt får jeg ikke indtrykket, at de er de skarpeste knive i skuffen, hvorfor jeg også lidt tænker "så lad dem - Der går ikke mange genier og foregangsmænd tabt der".


  • #56   12. mar 2017 #55 Du har sikkert ret, ordnung musss sein, eller noget! Det er da godt at i trofaste medlemmer af partiet gør hvad i får besked på smiley

  • Martin J
    Martin J Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 12 Emner: 6 Svar: 29
    #57   12. mar 2017 Haha, nazikortet smiley
    Hvor originalt. Kør du bare uden hjelm.


  • #58   12. mar 2017 #57 Nu troede jeg at du var næsten ligeså klog som du skriver at du er! For du skulle jo hive det ned på et personligt plan, DU ikke jeg! Men jeg troede faktisk (og det gør jeg såmænd stadigt) at du var socialdemokrat smiley

  • Martin J
    Martin J Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 12 Emner: 6 Svar: 29
    #59   12. mar 2017 Prøv du bare at hive i land. Det tyske afslørede dig.

  • #60   12. mar 2017 #59 Tja, fordi du måske taler flydende russisk, er det jo ikke ensbetydende med at jeg gør! Og hvis du ellers er så godt inde i tyske vendinger, burde du da vide at det er et helt almindeligt efterkrigstidsudtryk, kør nu bare på skadestuen med den fod, den tåler ikke at du bliver ved med at skyde på den smiley smiley Godnat og slut med det vrøvl her!

  • Alexander K
    Alexander K Tilmeldt:
    feb 2017

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 11
    #61   12. mar 2017 Inden det hele løber af sporet, så må vi hellere lukke den her.
    Jeg har fået svar ihvertfald.

    Håber I får en fantastisk sæson, og holder jer frie for ulykker smiley


  • #62   12. mar 2017 Ud over det økonomiske... så tror jeg rent faktisk også at staten interesserer sig for sine borgeres ve og vel.

    Jeg er ret så sikker på, at hvis ikke det var et lovkrav med f.eks sele og hjelme, så kørte rigtig mange folk uden. Og det er simpelhen for dumt.



  • Martin J
    Martin J Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 12 Emner: 6 Svar: 29
    #63   12. mar 2017 Ja vi fik da en interessant debat med i hvert fald en der ikke behøver tage hjelm på.

  • #64   12. mar 2017 Der mangler i den grad en "tommel ned knap" til dem der ikke formår at opføre sig bare lidt ordenligt, men absolut skal svine andre! Men alle kan jo være helte online!!!!

  • #65   12. mar 2017 Bare giv en lav-stemme smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #66   12. mar 2017 #64 - Jeg tror Martin mener sig selv. Jeg kan ikke rigtigt få øje på andre som passer ind i den kategori. smiley

  • Martin J
    Martin J Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 12 Emner: 6 Svar: 29
    #67   12. mar 2017 Du har ret, det er svinsk at skyde andre politiske holdninger i skoene og håne dem med det. Der burde kunne bannes for det.
    Onlinehelte.. tsk tsk.


  • #68   12. mar 2017 Så startede pisse-længst konkurrencen...

    smiley


  • #69   13. mar 2017 I mine øjne er der kun et svar.... Det er rigtig fornuftigt og klogt at ha den hjelm på, både for dig der kører galt, "hvis du vil ha den største chance for at leve efterfølgende med hjernen i behold" og for dem der er indblandet og måske skal leve med en vis grad af traumer... Jeg ville også ønske at det var valgfrit, for der er sgu ikke noget bedre end at rulle rundt uden noget i fjæset, men for helvede hvor er jeg glad for at det er ved lov, ellers ved jeg med mig selv, en eller anden dag kører jeg al for stærkt uden, og man ved jo ved hver kørsel "det kan gå galt det her, vi er udsatte".... Så godt der er nogen der er fornuftige for os, for når rullen ruller og exhausten brøler, så ryger brikkerne sgu bagerst i tankekøen... Min kone og søn er ihvertfald glad for at de kan sige "FÅ DEN HJELM PÅ", vi vil meget meget gerne have dig længe endnu... smiley

  • #71   13. mar 2017 så må det være din potte det er galt med smiley

  • #72   14. mar 2017 # 29 "Men det her spørgsmål er næsten som at lægge op til, at rygere selv skal betale hvis de får cancer"

    Nu bliver jeg upopulær. Men jeg mener faktisk, at de rygere der får konstateret lungekraft, skal langt tilbage i køen til operation i forhold til en ikke-ryger.

    Det er samfundets interesse at spare penge, idet alle (næsten alle) betaler til kassen. Så hvis ulykker kan undgås, ja, så bliver der lov om det. Forstår virkelig ikke problematikken i lovkravet om hjelm på motorcyklister.

    "Vi har ikke længere et frit land som vi havde engang! Staten bestemmer for meget"
    - hvorfor så ikke flytte til USA?

    Hvis man virkelig er så utilfreds i et land, hvorfor så ikke flytte til et land, der virkelig forstår ens behov. Se dét, er noget jeg aldrig kommer til at forstå.


  • #73   14. mar 2017 # 49 Hvilket jo er nødvendigt, idet mange mennesker ikke fatter en meter.
    Hvis det ikke var forbudt, at benytte håndholdt mobil under kørslen, ja, så blev der ikke kigget meget ud af forruderne i bilerne idag (hvilket der desværre heller ikke gør med lovgivning på området).

    Nogle gange er mennesker så snotdumme, at staten bliver nødt til at adfærdsregulerer. Trist, men sandt.


  • #75   14. mar 2017 Jeg burde virkeligt stoppe, men når nogen ligefrem er af den mening at staten skal "adfærdsregulere" befolkningen (mage til "snotdumt" livssyn har jeg sgu sjældent set) så vender alt i mig fem omgange! Men ok, lad os dog få bygget de lejre i så helt klart er ude efter, hvor i bare melder jer efter fyraften, og så klarer staten det hele for jer!! Bare vi andre så må få lov leve og tænke som vi vil, men det med de frie tanker er vist også ret udfordret!!!

  • #76   15. mar 2017 #72

    Forstår godt lidt hvor du vil hen, men man skal jo også sætte grænsen et sted. Ifølge din logik kunne man jo i princippet så også gøre det ulovligt i det hele taget at køre på mc, da det jo udgør en betydelig større risiko end f.eks en bil, og det derved er billigere for samfundet at folk ikke køre på mc - så er vi ogsåfri for problematikken ved hjelm smiley

    Håndbold og fodbolspillere smadre knæ, albuer osv., skal det så også stoppes? Nuvel det er at sætte tingene på en spids.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #77   15. mar 2017 #74 - Det der har jeg allerede spurgt til, men der var en som kaldte det "debatforplumrende". Uha da - sikke dog noget værre møg at sætte tingene i perspektiv... smiley

  • Martin J
    Martin J Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 12 Emner: 6 Svar: 29
    #78   15. mar 2017 Lov er, per definition, fuldstændig arbitrær.
    Man er nok bare nødt til at forholde sig til, at samfundet trækker streger i sandet.
    Nogen gange er den bare ikke længere og nogen gange er loven til debat.
    I det her tilfælde tror jeg bare, man må acceptere, at der ikke er udsigt til at kunne køre uden hjelm lige foreløbig, med mindre man har en mystisk sygdom der gør, man rent fysisk ikke kan have hjelm på.

    Jeg kunne måske godt være enig i, at det at vi har love og regler er militant fascisme der kun tjener det formål at ødelægge vores liv, tage vores frihed og gøre os til slaver.
    Jeg ville gerne kunne sidde nøgen på rådhuspladsen og gokke den af til teletubbies, mens jeg ryger crack - En offerløs forbrydelse og udtryk for min personlige frihed - Men det giver nazistaten mig ikke lov til. Ikke fordi det giver nogen mening, kun for at pisse på mig.
    Træls.
    (sarkasme kan forekomme/tingene sat lidt mere på en spids, nu vi er i gang)


  • #79   15. mar 2017 Nåårhh Sajmon. Han er en væmmelig ham JH.

    Det klær dig ikke at være i en offerrolle. Jeg mener ikke rygepolitik er berigende i en debat om sikkerhed. Det er blot min mening. Men hvis det er afgørende for din argumentation... så slå dig løs.

    Det har jeg også skrevet. Bare giv den gas.



  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #80   15. mar 2017 #79 - Ja nu har jeg læst det igennem 3 gange, og jeg er stadig ikke helt med på hvad du mener med "offerrolle"?
    Jeg påpeger blot din manglende forståelse for perspektiv, og at Don T skriver det samme som jeg. Han har nemlig også forstået at den her debat ikke handler om hvorvidt det er fornuftigt at køre med hjelm på MC (selvom du bilder sig selv ind at det er tilfældet), men om baggrunden for lovgivningen på området.
    Og vil man lovgive ud fra fællesskabets bedste økonomiske interesser, er der 8-10 andre ting som kostet staten mange flere penge, hvor man derfor ville have større fordel af at lovgive strammere. F.eks rygning og fødevarer, som vi har nævnt.
    Ingen her behøver din tilladelse til at slå noget løs eller give gas, så spar på kræfterne. smiley


  • #81   15. mar 2017 Ja nu har jeg læst det igennem 3 gange, og jeg er stadig ikke helt med på hvad du mener med "offerrolle"?

    Ok - der er vel også grænser for hbvad jeg kan forvente smiley smiley

    Jeg havde en forventning om, at man herinde var i stand til at holde debatemner adskilt. Åbenbart ikke.

    Jeg kan sagtens se dine fine perspektiver. Og det er fint nok at sammeningne. Jan Gintberg bruger også perspektivering, for at fremstå endnu mere komisk end han gør i forvejen - i sin iver for at få folk til at fatte hvad han mener.

    Så lad os bare blande lakridser og bolsjer ind i en dabat der handler om bananer (perspektivering - tilsyneladende en forudsætning for forståelsen herinde).

    For min skyld kan man forbyde rygning - by any means. Hellere idag end imorgen. Det er belastende for samfundsøkonomien, det er belastende for omgivelserne, det er belastende for helbredet i det hele taget og det er sgu kun folk der er så svage, at de har brug for en sutteklud der ryger. Færdig.

    Jeg jubler højt, den dag dag, det totale forbud er en realitet.

    Så forbyd lortet - lad os være adfærdsregulerende i 3. potens med et overordnet formål: Folkesundheden.... og økonomien. (Det var så to overordnede).

    PÅ samme måde (og her giver jeg Martin S fuldstændigt ret) med styrhjelme. Man er nødt til at adfærdsregulere sig ud af sådanne ting - vi lever ikke i en bananstat. Vi er ikke i stand til at forvalte vores egen sikkerhed, på en omkostningsneutral måde - det er staten der i sidste ende må betale for folks ignorance.



  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #82   15. mar 2017 Det er en helt anden formulering man skal benytte for kunne påduttes offerrollen - men det er åbenbart et godt stykke udenfor din fatteevne.

    Resten gider jeg ikke engang kommentere yderligere på. Det er sgu for dumt. smiley

    Du skulle vel aldrig være offentligt ansat? Måske endda indenfor selvsamme lovgivende myndighed, som du så skamløst forherliger... smiley


  • #84   15. mar 2017 # 75. Ja vi bliver sku ikke enige. Jeg mener ikke alle love er guds gave til menneskeheden. Jeg mener at folk er frie, som vi også ER i DK. Men jeg mener så også, at hvis man er så vanvittig utilfreds med måden vi som land er bygget op på, så fatter jeg ikke, hvorfor man ikke bosætter sig et andet sted? Der er masser af andre lande i verden, hvor man må stort set alt, og hvor vejret er 25 grader hele året så man kan cruize på sin gamle motorcykel med sin Glock-17 under sædet.

    At du synes, at jeg har et latterligt livssyn, er op til dig. Men lad mig lige forstå det rigtigt. Jeg lever i et land, hvor jeg for det meste kan se mig selv i det. Du lever i et land hvor du føler dig undertrykt af love og regler, men landet forbyder dig ikke at flytte, du siger du er fri som en fugl, men alligevel ønsker du at bo i et land, hvor du føler dig røvrendt af staten (og EU, ud fra dit billede). Det er kraftedme da et sørgeligt liv. At bo et sted, hvor man tuder og brokker sig konstant og råber op om, hvordan det var engang. Halleluja!

    Angående adfærdsregulerende. Hvis du virkelig mener, at det er snot dumt, så er du nok én af dem, der er ramt af den adfærdsregulerende lovgivning.

    Lad mig komme med et andet eksempel: Hvis det ikke var ulovligt at ryge de fleste steder og indendøre, så stod samtlige rygere og pulsede deres klamme smøger i bilka og på arbejdspladser og i kantiner. Folk KAN IKKE selv finde ud af, hvad der er okay. Og som ikke-ryger gider jeg eddermandme ikke have lorte røg blæst i snotten på min arbejdsplads eller når jeg er ude at handle, fordi en spasser ikke magter at ryge i sin egen have, helst 70 km fra nærmeste beboelse.

    Sommetider er adæfrdsregulerende lovgivning (som rygning forbudt samt mobil under kørslen nødvendigt). Fordi rigtig mange mennesker ikke tænker sig om. Jeg er ligeglad med, at du synes det er latterligt, for det er virkeligheden. Ligesom et barn kan fjernes (ved hjemmel i loven) fra en familie der ikke selv magter opgaven (Det er jo OGSÅ adfærdsregulerende lovgning). Spar mig for din "VI VED ALLE BEDRE END STATEN" kommentarer.

    Værsgo, du vendte dig 5 omgange, nu gjorde jeg det også.


  • #85   15. mar 2017 # 74. Nu er det sådan, at det stjæler stort set lige meget opmærksomhed. Men begge ting er så skidt for ens kørsel, at det burde forbydes. Men hvordan vil du dog have, at politiet skal uddele bøder og spotte bilister der benytter håndfri. I retten kan den sigtede bare sige "jeg sang bare med på sangen i radioen". Det kan altså ikke lade sig gøre, at straffe folk for anvendelsen af håndfri. Man har derfor valgt at straffe det der kan straffes, nemlig anvendelse af håndholdt mobil under kørslen, hvilket giver rigtig god mening.

    Desuden er du mere presset hvis du kun betjener rat med én hånd, folk svinger på motorvejen, blinker ikke ud af rundkørsler osv, det gør de fleste med håndfri. Altså, håndfri lidt bedre end håndholdt.


    Som du siger med svært overvægtige, ja, det mener jeg faktisk også (sat lidt på kanten). Men det kan ikke realiseres, og jeg er derfor fint tilfreds med måden det er opbygget på idag.


  • #86   15. mar 2017 #84 Jeg håber at du har det bedre nu du kom af med det! På en måde kan jeg godt forstå dig, du tilhører jo "mig-generationen", det kniber mere med at forstå at folk på min egen alder har så ringe respekt for at nogen har andre holdninger/meninger end dem selv. For hele "debatten" her går jo på at nogen absolut vil fortælle at DE har ret, og at dem der ikke fatter det er så pr. definition bare dumme! Og det er i min optik hverken debat, diskussion eller noget der ligner, det er da bare en gang selvforherligelse smiley Og skulle vi så ikke lukke den her, mens jeg stadig respekterer at der er andre meninger end mine, eller er planen at fortsætte til jeg bliver ligeså fastlåst og indebrændt i min opfattelse som ???

  • #87   15. mar 2017 # 86 Jo selvfølgelig, lad os det. Du kunne dog have skrevet "ok, vi lukker den her", men du skulle også lige hoste op med det sidste på målstregen. Wise choise. Men du er jo nok blevet farvet for meget af "mig-generationen" for du virker ikke mere prof end os andre dødelige.

    Men alder er alt, undskyld, hvad tænkte jeg dog på, at svare en gammel mand der har oplevet så meget mere end mig, en dér rigtig ved hvordan man sagligt argumentere (men stadig åbner op som i #74) igen.

    Prøv nu at læs hvad du selv skriver:
    " Jeg burde virkeligt stoppe, men når nogen ligefrem er af den mening at staten skal "adfærdsregulere" befolkningen (mage til "snotdumt" livssyn har jeg sgu sjældent set) så vender alt i mig fem omgange "

    Lad nu vær, at forsøge at trække i land, som om du er den saglige, bedrevidende og lærde borger.

    Drop din arrogance. Jeg accepterer skam dine holdninger, men jeg er så langt fra enig, som man kan komme.


  • #88   15. mar 2017 Grunden til at vi ikke helt selv får lov til at bestemme, det er jo netop at vi er bundet sammen i et samfund og om vi vil det eller ej, så har vi forpligtelser over for hinanden. Det er jo heller ikke lovligt at begå selvmord. Den lov er jo lavet for at beskytte os, ligesom lovkrav på biler i dag, hele tiden bliver skærpet og der skal være sele, airbag og alt muligt i en ny bil i dag, for at må køre på vejene.

    Det samme med os og motorcykel. Det er for at passe på både mccykelisten, lægerne og sygeplejerskerne som skal behandle os, vedkommende der kørte ud for an os og næsten slog os ihjel og så til sidste, så handler det jo også om penge (:


  • #89   15. mar 2017 For ikke at fryse ørerne...

  • #90   15. mar 2017 Alle samfund har til hver en tid opstillet regler og begrænsninger for individets udfoldelse. Dels af hensyn til samfundet (eller de givne magthavere) dels af hensyn til den enkeltes egen trivsel og sikkerhed. De fleste samfund har også sikret individerne visse rettigheder, privilegier og udfoldelsesmuligheder. I dagens Danmark er der f.eks. udlagt masser aaf asfalt som vi kan boltre os på, og samfundet stiller endda motorcykler til rådighed med over 100 Hk (med mindre man bilder sig ind at motorcyklen er noget man selv har tryllet op af jorden). Dem som styrer det danske samfund har tænkt at det er bedst for den enkelte, for de enkeltes familie og venner og arbejdsgiver, og for samfundet som helhed, hvis alle der kører MC har en godkendt hjelm på hovedet. Men det er vist ikke forbudt at fræse rundt på sin egen mark uden hjelm, så vi er altså ikke totalt og aldeles puttet i bur og låst inde. Trods alt. For dem der drømmer om total frihed er USA ikke det forjættede land. Rejs til Mogadishu i stedet for, eller Congo. Der kan man også sende sine børn ned i dybe miner uden at skulle udstyre dem med en hjelm først, dejligt frit ikke også?

  • #91   15. mar 2017 Fordi den hjælper og kan formindske hoved skader uanset hastighed m. m.
    har haft en kammerat der desværre gik bort blandt andet han hade ikke hjelm
    på. Det der skete var at med en hastighed på bare km. 10 i timen vælter han med MCen og hans hoved rammer kanstens kanten og er død på stedet det var det. Altså ikke noget med hastigheden at gøre i kloge hoveder


  • Kåre L
    Kåre L Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 46
    #92   15. mar 2017 Dem, der ikke bruger hjelm, har nok heller ikke så meget brug for det, som andre.
    Det står dig også frit for at arbejde med opløsningsmidler, asbest og epoxy i din egen kælder, mens en arbejdsgiver ikke kan bede dig om det (evt. mod en højere timeløn), uden han sætter værn op.


  • #93   15. mar 2017 #88 skrev -

    "Det er jo heller ikke lovligt at begå selvmord. Den lov er jo lavet for at beskytte os"

    Hvilken lov er det, og hvad er straffen for at overtræde den? smiley

    https://www.familieadvokaten.dk/breve-900/b900-448.html


  • #94   15. mar 2017 #93 Man smider liget i spjældet i 16 år for drab! Det er derfor at der er en skummel lugt i de fleste fængsler smiley smiley

  • #95   15. mar 2017 Hvis man kører uden hjelm, så beder man jo selv om at blive lavet til flæskefars.
    Så det med den lovgivning kan jo hurtig laves.
    Ingen hjelm ---- ingen hjælp så dø i fred på vejen.
    hej


  • #96   15. mar 2017 Det enkle svar på hvorfor man skal bruge hjelm:

    Det er lovkrav!

    Færdselslovens §81
    Styrthjelme
    Føreren af motorcykel og knallert og enhver passager, som er fyldt 15 år, skal under kørsel anvende fastspændt styrthjelm.

    Stk. 2 Der skal dog ikke anvendes styrthjelm, hvor der er pligt til at anvende sikkerhedssele.

    Stk. 3 Føreren skal påse, at passagerer, der er fyldt 5 år, men endnu ikke 15 år, anvender fastspændt styrthjelm, medmindre passagersiddepladsen er forsynet med sikkerhedssele.

    Stk. 4 Pligten til at bære styrthjelm gælder ikke under kørsel på parkeringsplads, servicestation, værkstedsområde eller under lignende forhold.

    Stk. 5 Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte bestemmelser om fritagelse for pligten til at anvende styrthjelm.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #97   15. mar 2017 #96 - Der er ingen der spørger hvorfor man skal bruge hjelm - der bliver spurgt til baggrunden for lovens udformning.

  • #98   15. mar 2017 underlige regler.......
    enten skal du beskytte din krop eller hoved..
    Ikke begge dele.... Så meget er du ikke værd...?
    men ville da også se sjovt ud , når far og mor var ude og køre søndags kørsel med ungerne, iført hjelm og sele på bagsædet i en gammel boble


  • offspring
    offspring Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 MC-er: 2 Svar: 16
    #99   15. mar 2017 Jeg var nu glad for at jeg havde hjelm på den dag jeg væltede. Jeg slap knubs og en brækket tommelfinger. Men hjelmen reddede mit hovedet fra at kure hen ad asfalten hovedet nederst, og tør ikke tænke på, hvad der var sket uden, og på ingen måder forstår jeg ikke dem der tager chancen og kører uden.

    Hovedet er skrøbeligt, og det første der virkelig kan ødelægge livet hvis man ikke passer på det.
    Derfor tror jeg loven er formet som den er. På knallert kan der gives læge erklæring til at køre uden, men den gælder ikke til MC. Kan man ikke overskue hjelmen, kan man ikke køre med mere end 50 ccm.


  • #100   15. mar 2017 #99 Det var godt at du slap heldigt, men det sidste er altså rent vrøvl smiley

    http://stps.dk/da/borgere/helbred-og-koerekort/styrthjelm


  • #101   15. mar 2017 Interessant spørgsmål...

    I forhold til at nogen kan finde på at ville køre uden hjelm, bliver spørgsmålet om "samfundets interesse" interessant netop fordi nogen kan finde på at køre uden hjelm..

    Jeg tænker om man måske netop skulle lade "Darwin" rydde op i problemet ved at gøre det frivilligt, så regulerer det nok sig selv ... til samfundets bedste smiley

    smiley smiley smiley


    ... Dog burde det være et lovkrav med kørebriller, så tosserne ikke rammer almindelige tænkende samfundsborgere blot fordi de ikke kan se hvor de kører...


  • #102   15. mar 2017 Sajmon says: Det er en helt anden formulering man skal benytte for kunne påduttes offerrollen - men det er åbenbart et godt stykke udenfor din fatteevne.

    - Eller også er det sjældent du gøres opmærksom på det. Fred være med det.

    Sajmon says: Resten gider jeg ikke engang kommentere yderligere på. Det er sgu for dumt.

    - Aha, du skulle vel aldrig være storryger? smiley :D smiley Og træt af andres holdninger end dine egne?

    Sajmon says: Du skulle vel aldrig være offentligt ansat?

    - Nope

    Sajmon says: Måske endda indenfor selvsamme lovgivende myndighed, som du så skamløst forherliger..

    - Nope.

    Jeg er bare enig i, at det er nødvendigt med en vis grad af nogle adfærdsregulerende regelsæt, som for det første passer på os allesammen og for det andet tager lidt ansvar om den kasse vi alle betaler til.

    Vi kan også gå et lille skridt videre - hvorfor skal det være lovligt for nogen at køre uden hjelm? Hvis folk får klaustrofobi af at have hjelm på - så burde de jo slet ikke køre hverken knallert eller MC, vel? Det må være enten eller....


  • #103   15. mar 2017 #102 Man kunne jo så i forlængelse af din uendelige!!! visdom, også argumentere for, at dem der bruger briller eller høreapparat ikke skal færdes i trafikken, de er måske endda til fare for andre end dem selv, med store omkostninger til samfundet som følge! Og hvad med de blinde, skal de ikke også forbydes adgang til offentlige gader og stræder? De risikerer jo at blive kørt ned, med store omkostninger--------! Jeg er under alle omstændigheder rigtig glad for at du ikke helt har lov til at "adfærdsregulere" som du har våde drømme om, så overlever jeg nok lidt endnu smiley smiley

  • #104   15. mar 2017 tom I

    Briller og høreapperater er ikke sikkerhedsudstyr. Briller er synskorrigerende. Og er du svagtsynet, mister du også dit kørekort. Og du har ikke brug for din hørelse for at kunne køre.

    Og jeg formoder da, at du gerne hjælper en blind dame over gaden, ikk?

    Så fald du bare ned på stolen igen og få styr på blodtrykket - jeg syntes såmænd reglerne er rimelige som de er nu. Sanktionerne når man vælger at skide på dem, kan så diskuteres - men det er en helt anden ting smiley


  • #105   15. mar 2017 #104 Du har det da ualmindeligt svært med alt andet end din egen holdning!
    Jeg vil påstå, at der kører en del brillebrugere rundt, som ikke har fået hverken synet tjekket eller nye briller, de sidste 10 år, eller mere! Men ifølge din logik er jeg potentielt en større fare (samfundsøkonomisk) hvis jeg kører en stille tur uden hjelm?????


  • #106   15. mar 2017 Du har det da ualmindeligt svært med alt andet end din egen holdning!

    - Slet ikke - jeg er bare ikke enig med dig smiley

    Men ifølge din logik er jeg potentielt en større fare (samfundsøkonomisk) hvis jeg kører en stille tur uden hjelm?????

    - Muligvis - det koster penge at holde liv i en grøntsag,e ller hvis du er heldig, så kan du genoptrænes til et nogenlunde værdigt liv, hvor du stadig er afhængig af hjælp. Men det er jo det herlige ved vores velfærdssamfund. Ingen kvaler - alle andre betaler smiley

    Jeg vil påstå, at der kører en del brillebrugere rundt, som ikke har fået hverken synet tjekket eller nye briller, de sidste 10 år, eller mere!

    - Helt enig med dig - få dem til en synsprøve, så de kan få briller med den korrekte styrke. Så er den potte ude....


  • #107   15. mar 2017 Jeg kan ikke mere, du vinder smiley Nu vil jeg kører en tur UDEN hjelm!!


    profilbillede
  • #108   15. mar 2017 Go' tur....

    husk sikkerhedssko hvis du skal bakke med den der....

    ??


  • #109   15. mar 2017 #108 Fordi at hvis jeg ikke har statsautoriserede sikkerhedssko på, skal jeg selv betale evt. skader på mine klumpfødder? Hellige Habbakuk, du bliver bare ved, når du er så meget klogere end andre, hvorfor kan du så ikke se når du går for vidt? smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #110   15. mar 2017 #109 - Det er vi flere som spørger os selv om....

  • #111   15. mar 2017 Tom I

    sorry... jeg troede du havde humor.


  • #112   15. mar 2017 #111 Det har jeg da, men ikke af den slags der går ud på at pege fingre af andre, og grine af dem! Jeg besidder også, har jeg ladet mig fortælle, en god del selvironi smiley

  • #113   15. mar 2017 #110 Tja, vi har vel alle prøvet at stå i et blæsevejr og både råbt og pisset mod vinden, men----------------------

  • #114   15. mar 2017 tom I

    Jeg griner aldrig ad andre der ikke kan grine ad dig selv. Og når jeg peger på andre er jeg helt opmærksom på at der peger 3 fingre tilbage på mig selv - og dem skal jeg sgu nok stå på mål for.

    Men at du ikke kan tåle en venligt ment, humoristisk slutbemærkning (den med sikkerhedsskoene) uden at jeg skal tillægges nogle ydre holdninger som jeg aldrig har udtrykt... det er lidt trist.

    Jeg kan godt lide en god debat der går lidt til kanten. Men har jeg trådt dig så hårdt over tæerne, så beklager jeg virkeligt. Det har aldrig været min intention.


  • #115   15. mar 2017 #114 Så, så, du skal jo ikke blive ked af det smiley Meld dig nu bare til Tøffetræf, så tørrer jeg dine øjne i lidt øl! Man kan jo godt være uenige uden at bære nag, jeg kan da smiley smiley

  • #116   15. mar 2017 Aaahh tom I - den kom du for sent med - Jeg prøver bare at trøste dig smiley

    Men øl kommer man langt med smiley


  • #117   15. mar 2017 #116 Det er da aldrig for sent til noget, vent lige, når man er rigtigt fuld er det for sent når pigerne vil "noget", men ellers ikke smiley

  • #118   16. mar 2017 Tom l... Faktisk er det sådan at folk med briller over en vis styrke netop ikke må køre bil uden deres briller.. sååå

  • #119   16. mar 2017 Hej Tom, Fint at du kan være uenig uden at bære nag, så mangler vi bare at du kan være uenig uden at være grov og nedsættende. På forhånd tak.

  • Martin J
    Martin J Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 12 Emner: 6 Svar: 29
    #120   16. mar 2017 Hvad mener du, Jesper, det er da helt ok at kalde alle, man ikke er enige med naz.. Jeg mener socialdemokrater.

  • #121   16. mar 2017 Jeg synes stadig, at salg af alkohol, tobak og skydevåben bør forbydes ved lov!

  • Kim B
    Kim B Tilmeldt:
    feb 2011

    MC-er: 1 Svar: 2
    #122   16. mar 2017 - nu vi er ved det, hvor stor er bøden for at køre uden hjelm?

    Bliver den evt. halveret hvis man har den på albuen smiley


  • #123   16. mar 2017 Jeg kan sagtens se det fornuftige i, at køre med sikkerhedssele og styrthjelm og ville aldrig (næsten) køre uden.

    Om der ligefrem skal lovgives om det? Det synes jeg fakrisk ikke.

    At vi har et velfærdssamfund betyder ikke nødvendigvis, at staten skal blande sig i voksne menneskers frie valg.


  • #124   16. mar 2017 Kim Og

    Sålænge det er staten der skal betale for behandling (langvarig eller ej) syntes jeg det er helt ok at de kommer og stiller nogle krav...


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #125   16. mar 2017 Sajmon says: Det er en helt anden formulering man skal benytte for kunne påduttes offerrollen - men det er åbenbart et godt stykke udenfor din fatteevne.

    - Eller også er det sjældent du gøres opmærksom på det. Fred være med det.


    Eller også er du så dum og selvfed, at du lægger i folks ord hvad der passer dig. Jeg påtager mig ingen offerrolle - faktisk tværtimod. Jeg fandt det komisk at jeg ikke var den eneste der kunne se visse paralleller mellem de to emner... Men igen - udenfor din fatteevne... Temmelig langt endda... smiley

    Sajmon says: Resten gider jeg ikke engang kommentere yderligere på. Det er sgu for dumt.

    - Aha, du skulle vel aldrig være storryger? Og træt af andres holdninger end dine egne?


    Ryger ikke, drikker meget sjældent, og jeg koster generelt ikke samfundet særligt mange penge.

    Sajmon says: Du skulle vel aldrig være offentligt ansat?

    - Nope

    Sajmon says: Måske endda indenfor selvsamme lovgivende myndighed, som du så skamløst forherliger..

    - Nope.


    Jeg tror du lyver - både overfor os og dig selv.

    Jeg er bare enig i, at det er nødvendigt med en vis grad af nogle adfærdsregulerende regelsæt, som for det første passer på os allesammen og for det andet tager lidt ansvar om den kasse vi alle betaler til.

    Det har jeg aldrig nogensinde anfægtet - jeg finder det blot tåbeligt at man ikke lovgiver på mange af de andre områder, som koster samfundet så uendeligt mange flere penge end folk som står på snotten på MC, uden at have en hjelm på hovedet.
    Jeg bruger den ALTID selv, og jeg er ret sikker på at alle i min omgangskreds som kører MC, ville gøre det samme uanset om der var en lov om det eller ej.

    Vi kan også gå et lille skridt videre - hvorfor skal det være lovligt for nogen at køre uden hjelm? Hvis folk får klaustrofobi af at have hjelm på - så burde de jo slet ikke køre hverken knallert eller MC, vel? Det må være enten eller....

    Det skal det fordi visse folk kan bevise at de lider af alverdens sære sygdomme, som forhindrer dem i at have en hjelm på hovedet uden at få et anfald. Det kan jeg ikke se noget problem i - det er en dråbe i havet.
    Har du en statistik for hvad MC ulykker med folk uden hjelm på, koster samfundet?


    #123 - Enig.


  • #126   16. mar 2017 Hvis argumentet er, at staten skal betale hvis det går galt, hvorfor er de virkeligt dyre ting for staten så ikke forbudt.

    Der er forsvindende få udgifter til ofre for motorcykeluheld sammenlignet med andre uheldstyper - herunder sportsskader. Frivillig styrthjelm ville ikke give flere uheld i sig selv, men nogle uheld ville nok få alvorligere konsekvenser hvis du ser isoleret på økonomien.

    Det ændrer ikke ved min grundholdning: Staten skal ikke blande sig i voksne menneskers valg bare fordi de er borgere i en velfærdsstat. Det er en glidebane...


  • #127   16. mar 2017 #124
    Og når alt kommer til alt, er det papirpenge vi taler om. Der bliver jo ikke ansat en læge og nogle sygeplejersker når der kommer en trafikskadet ind på hospitaler. Der bliver ikke indkøbt scannere og røntgenapparater til lejligheden.


  • #128   16. mar 2017 Sajmon

    På godt dansk: Jeg vil egentlig skide på om du tror jeg lyver. Det er helt ude i tovene at slynge så desperate beskyldninger ud.

    Hvad mit daglige virke er, er helt uvedkommende i denne debat. Og rager iøvrigt ikke dig.

    Udover det så har jeg vist gjort fint rede for mine meninger i dette emne.

    Og tror jeg smutter inden du får trukket tonen yderligere længere ned i møddingen.

    Ciao ????


  • #129   16. mar 2017 Tja!!!

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #130   16. mar 2017 Før var jeg offer - nu er jeg desperat... Hvad bliver det næste? Julemanden?

    Ja godnat med dig. Jeg synes også det ærgerligt at jeg lod dig trække mig med ind på blå stue, men nu var vi der allerede og så tænkte jeg at hvis nu jeg var lige så røv barnlig som dig, ville vi kunne kommunikere.

    Der tog jeg så fejl. smiley


  • #131   16. mar 2017 Nu har jeg jo på intet tidspunkt svinet dig til. Jeg har heller ikke beskyldt dig for noget. Men jeg har blot argumenteret stædigt.

    At du finder det nødvendigt at smide med mudder siger vist lidt mere om dine talenter for saglig debat end mit mentale alderstade (som nu også skal angribes).

    Fald dog ned til os andre Sajmon. Her er mere hyggeligt smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #132   16. mar 2017 Nårh, så ordene "Ok - der er vel også grænser for hbvad jeg kan forvente" er altså ikke en tilsvining med spydigt islæt?

    At kalde mig komisk i samme indlæg, er så ment som... hvad... En kompliment?

    Og når du skriver "det klær dig ikke at være i en offerrolle" er det altså ikke en beskyldning?

    Kan du lige forklare om det er din korttidshukommelse der svigter, eller om det bare er din formulering der smutter, for når du beskylder mig for at være debatforplumrende, og så selv blander en masse personlige ting ind i debatten, kommer du til at virke en smule fjern - sådan næsten med hovedet oppe i skyerne.. Ja nogle ville måske endda sige "selvfed"... Måske er det i virkeligheden dig selv som har brug for lavere luftlag?
    Man siger jo at folk som diskuterer/debatterer ofte vil pådutte andre de ting som de selv er mest bevidste omkring, så i virkeligheden fortæller dine ord- og sprogvalg mere om dig, end du selv tror...


  • #133   16. mar 2017 Det er svært at forstå hvorfor! Hvorfor kan nogen ikke lade den ligge, men nærmest sidder på nåle for at for det sidste ord. Nu vil jeg ikke ind på hvem der har været bedst til at svine, meen! Jeg tror sgu jeg tager et par trin op, hvis Sajmon giver lidt plads smiley smiley

  • #134   16. mar 2017 Tom

    De sidste ord i denne debat lader jeg dig og din buddy få.

    Hav en hyg som aften ??


Kommentér på:
Hvorfor er hjelm et lovkrav?

Annonce