10.134 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
90 Svar
Træt af min tomtom gps Træt af min tomtom gps
hejsa
jeg er lige hjemvendt fra en mc tur til Italien/Schweiz jeg har nu på ca. et år kørt 25.000km i udlandet med min tomtom gps, og jeg er simpelthen så træt af den. Både på hadware og software fronten. Derfor vil jeg høre om der er nogen der har prøvet både en tomtom og en Garmin. Og ved om Garmin er bedere?
0 synes godt om
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 19 MC-er: 11 Emner: 77 Svar: 263
jul 2006
Følger: 15 Følgere: 14 MC-er: 3 Emner: 129 Svar: 206
maj 2007
jul 2006
Følger: 15 Følgere: 14 MC-er: 3 Emner: 129 Svar: 206
aug 2005
Følger: 9 Følgere: 10 MC-er: 3 Emner: 42 Svar: 256
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 1.236
Og nu er de guddøleme ved at lancere en ny serie (42, 420 og 450), som er baseret på samme forældede og problemfyldte chipset, som den kun to år gamle Rider 4xx. Blot med en opdateret skærm.
På flere af deres diskussionsfora får de virkelig dårlig kritik.
Af fejl kan nævnes:
Kondens bag skærm, regnaktiveret skærm, langsom software, fejlagtige funktionsbenævnelser, fryser hyppigt, import af ruter og spor som ikke fungerer, svigtende trafikmeldinger, hæs lyd når headset er forbundet sammen med telefon. Sidstnævnte er så grelt, at de har måtte lade kunder refundere deres GPS med refusion til følge.
Jeg har også en Urban Rider og den fungerer upåklageligt.
Det er den, man IMHO skal købe.
Ved den nyere serie er man rullet ned af bakken og køberne har fået en lort i nakken...
F.eks. kan man ikke have mellemliggende destinationer - som f.eks. tankstationer eller mødesteder på Rider 4xx, hvilket kan være noget møg, hvis man futter rundt i øde egne, hvor man ikke er kendt.
Det hele angives som waypoints og som i øvrigt alle annonceres som destinationer.
Det er heller ikke tydeligt at se "vejens forløb", som man kunne på den ældre version.
Og så er jeg end ikke begyndt at skrive om, hvordan spor og rutetermerne blandes sammen...
Næ, jeg beholder min Urban Rider (som i øvrigt lige er nyombyttet) og lader min Rider 4xx blive i skuffen lidt endnu.
Hvem ved? Måske kommer der en ordentligt opdateret software til den...
Når det så er sagt, så har jeg ladet mig fortælle, at Garmin også har fået stryg ved lancering af ny platform.
Men det vil jeg nu ikke kloge i
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
dec 2007
Jeg skriver ikke, at jeg er uenig med dig, men beskriv lige - for den interesserede læsers skyld - hvorfor Tomtom efter din mening er langt bedre end Garmin?
maj 2007
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
dec 2007
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 25 MC-er: 6 Emner: 8 Svar: 263
dec 2007
Den virkede rigtig fornuftig og funktionel.
Og det endda til en pris på € 349 / Kr. 2600,-
https://m.louis.eu/artikel/garmin-zumo-345lm-louis-special-edition-sat-nav/10011061?list=271213482&filter_article_number=10011061
Her er en beskrivelse:
Garmin Zumo 345LM Louis Special Edition
sat nav
Garmin zumo 345LM CE Louis Special Edition Motorcycle GPS Navigator including 111 Motorcycle Routes in Germany, Austria and South Tyrol from Motorcycle Magazine "Motorrad & Reisen"
The zumo 345LM is strikingly simple and intuitive to use, while offering advanced motorbike navigation via a high-contrast 4.3 inch display. Various automatic and individually configurable routing functions (winding roads, hilly, major and minor roads) mean that you can plan a spontaneous after-work outing or a longer Sunday tour in no time at all. The SKIP feature gives you flexibility on the move by allowing you to skip planned waypoints. With the integrated Bluetooth module, telephone calls and spoken route directions are simply and conveniently transmitted wirelessly to an optional Bluetooth headset. Lifelong map update ensures that your mapping is always right up to date.
Product features:
Maps:
- Preloaded road maps of 22 European countries with countless (POIs) points of interest, such as filling stations, places to stay, restaurants and sights
- nüMaps Lifetime with lifelong free map update*
Navigation:
- Tour Routing: automatic route creation using various parameters (winding, hilly, major or minor roads)
- Skip function planned intermediate destinations (waypoints) can be skipped
- 3D Junction View and Lane Assist for quick, easy and safe orientation on approaching complicated motorway intersections and inner-city junctions
- Turn-by-turn directions with spoken street names (text-to-speech)
- "Where am I?" function: A useful feature in the event of an accident or dangerous situation. It shows your position and the nearest hospital, police station, filling stations etc.
- Advanced route planning on the GPS sat nav itself is very convenient if you have a large number of intermediate destinations, and also for determining the optimal route
- Route planning on your home PC using Garmin BaseCamp (free download)
Hardware:
- Waterproof, vibration-protected and fuel-resistant housing (IPX7 standard)
- Large, extra-bright 4.3 inch (10.9 cm) touchscreen display
- Glove-friendly design with extra-large touchscreen buttons
- Connection provided for an optional cable headset
- Extra-sturdy motorcycle mount with RAM Mount Base, compatible with 22 mm and 25.4 mm (imperial) handlebar tubes, withstands strong vibration
- Free microSD card slot for optional topo maps or as data memory, e.g. for additional routes or your own POIs (compatible to max. 32GB microSDHC card)
- Optional car mount, traffic receiver and in-car charging cable make for easy use as a car sat nav
Bluetooth:
- Bluetooth interface for sending navigation instructions to a Bluetooth-enabled helmet or suitable Bluetooth-enabled headset
- Wireless Bluetooth connection to compatible mobile phones (requirement: Bluetooth support) enables you to make and receive calls on the go via the zumo 345LM display
- Music control: Control of the music database on compatible smartphone or MP3 player via the navigator's display.
- ANT+ interface for remote control of the Garmin VIRB/VIRB Elite action cameras
Other features:
- Biker warnings: Notification of upcoming sharp bends, speed changes, school zone, tiredness, railway crossings etc.
- Speed limit indicator shows the permitted speed in towns and on main roads and motorways
- Fuel level indicator warns when your fuel is low and shows the nearest filling stations
- Trip computer with compass display and lots of other important data, such as average speed, stop times, maximum speed, altitude and fuel level indicator
- Service History Log for recording bike maintenance and reminding you when the next service, oil/brake fluid change, tyre pressure check etc. are due
- Compatible with the optional tyre pressure control system
Technical data:
- Dimensions (WxHxD): 13 x 9.4 x 3 cm
- Screen: WQVGA TFT colour display (resolution: 480 x 272) with 4.3 inch (10.9 cm) diagonal
- Powered by: lithium-ion battery
- Run time: up to 7 hours
- Integrated speaker
- Weight: 270 g
- Compatible with Windows Vista SP3 or later version and MAC OS 10.7 or later version.
Comprises: Garmin zumo 345 LM CE, preloaded maps for 22 European countries incl. lifelong free map update* and 111 motorcycle routes, motorcycle mount with installation kit and 12V battery cable, USB cable, quick-start guide
Country coverage:
Andorra, Austria, Belgium, Czech Republic, Croatia, Denmark, France, Germany, Hungary, Italy, Liechtenstein, Luxembourg, Malta, Monaco, Netherlands, Poland, San Marino, Slovakia, Slovenia, Spain, Switzerland, Vatican City
Clear, precise directions, spoken step by step, in the following languages:
Danish, Dutch, English (UK), Flemish, Finnish, French, German, Greek, Italian, Luxembourgian, Norwegian, Portuguese, Spanish, Swedish, Bulgarian, Croatian, Czech, Estonian, Hungarian, Lithuanian, Polish, Romanian, Serbian, Slovak, Slovenian, Turkish
Please note:
- You should always keep the software (firmware) of your motorcycle navigator up to date. That way, you benefit from upgrades and get the most out of your unit.
- If your Garmin GPS sat nav no longer has sufficient memory to load a map update, you must either (a) reduce the amount of map data for the updates or (b) purchase a microSD or SD memory card (depending on the Garmin model) in order to store some or all of the map data for the update. The microSD or SD memory card can be inserted in the microSD/SD slot on your Garmin GPS sat nav.
*With lifelong map updates, you receive map updates for a compatible Garmin product until the end of its useful life or for as long as Garmin receives map data from its supplier (whichever occurs first, but 30 years at most), as soon as these updates are made available by Garmin. This entitlement is not transferable to another Garmin device. Additional memory may be required for future map updates (needs to be purchased separately). Please observe the full terms and conditions of use, which are available at www.garmin.com/details
Test Rapport:
”Motorrad & Reisen” tested the Zumo 345 LM in its 7-2016 issue, and rated it "GOOD". The following features were given special mention:
- User-friendly, modern interface
- Fits the hand well, easy to grip
- Easy access to card slot
- Waterproof
- Incl. free lifetime updates, skip waypoint feature, service history log, Bluetooth telephony, MP3 player, speed limit indicator, curvy roads function, fuel level indicator, tiredness warning, supports user-defined maps
- Integrated speaker
- Glove-friendly touchscreen
- Rechargeable battery lasts 7 hours
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.921
Det kaldes "oprydning", og betyder blot at det var sniksnak som ikke bidrog konstruktivt til debatten.
Hold debatten sober eller lad være med at deltage.
Mvh
Sajmon
Hjælpeadmin
dec 2007
#2:
Er det muligt, ligesom på TomTom før 4xx, at markere waypoints som mellemliggende destinationer/stop foruden tavse waypoints?
Med det mener jeg at lave egentlige ruter:
START
Waypoint
Waypoint
Mellemliggende destination/stop (annonceres)
Waypoint
ENDELIG DESTINATION (annonceres)
Eller er det spor med mellemliggende destinationer eller hur?
jun 2005
Følger: 13 Følgere: 14 MC-er: 4 Emner: 196 Svar: 1.090
dec 2007
Men du skal vide, at køber du en Rider 4xx risikerer du blandt andet at få kondensproblemmer, MED MINDRE du er SIKKER på, at enheden er af nyeste dato. Det kan du kun være sikker på ved at handle direkte hos TomTom.
Men de andre børnesygdomme følger med...
Køb en af de tidligere Rider modeller (Urban Rider, v4 eller Rider v5) i stedet for, lyder rådet...
Just my 10 Cent
maj 2007
hardware: Selve gps'en stoppede med og virke efter et par tusinde kilometer, den blev sendt til rep men jeg fik bare en ny (begge 2 har/havde problemer med kondens bag skærm) Efter og have fået en ny stoppede laderen med og virke. Selve monterings beslaget knækkede i Østrig jeg fik det lavet med noget lim. Senere knækkede beslaget et ny sted som jeg midlertidigt blev nød til og lave med tape (øverste billed)
software: Den tænker slet ikke "intelligent" når du vælger korteste rute eller vælger og undgå motorveje. Kommer du f.eks til en vej der er lukket og drejer væk fra den bliver gps'en ved med og sige at man skal vende om (der er MANGE veje i Tyskland hvor der er vejarbejde) På en tur fra danmark til Italien (ca 1500km på 2 dage) føler jeg at jeg ca "spilder" 3 timer på at min gps ikke tænker intelligent. Jeg skal både igennem gågader og villakvarterer hvor man kun må køre 30km/t. Jeg har før tastet en rute ind hvor jeg vælger "hurtigste rute" gps'en skriver at der er 550km, taster jeg samme rute ind men med "korteste rute" er der pludselig 600km!!?
jeg er sikker på at selve softwaren virker sådan nogenlunde hvis du altid vælger "hurtigste rute". Men da jeg kun kører på gamle motorcykler vælger jeg tit "korteste rute" eller "undgå motorvej" og der går det helt galt! Jeg har som før skrevet kørt 25.000km i udlandet med min tomtom og det dur simpelthen bare ikke! Jeg syntes det er for dårligt at så dyr en gps er så ringe
dec 2007
De brugere, som bare tøffer lidt rundt (undskyld mit jyske) vil nok ikke nikke genkendende til fejlene - heldigvis!
Men den øvrige gruppe brugere er nok hovedsageligt nogle som "os", der VIRKELIGT bruger den.
Jeg går ud fra, at du benytter ruter og ikke spor Søren?
Benytter man spor, er den HELT gal og monstrummet vil hele tiden gelejde dig tilbage uanset!
maj 2007
dec 2007
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 846 MC-er: 11 Emner: 183 Svar: 1.340
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
De nyeste TomTom udgaver er imho bare dårligere udført end Urban Rider / Pro hvad angår holdbarhed/robust. TomTom har imho én fordel som stadig er gældende, nemlig at den gen-beregner en rute langt hurtigere end Garmin (uagtet model). Omvendt, så er Garmin langt mere indholdsrig hvad angår planlægning, detaljer undervejs og ikke mindst holdbarhed.
.....og dette skrevet af én som har haft zillioner af GPS'er igennem systemet - både TomTom såvel Garmin. Og skulle der være "nogen" der har interesse i at vide hvad jeg kører med idag.....tja, så vil svaret være: GARMIN!
maj 2007
jun 2005
apr 2006
Jeg antager at du henviser til din aktuelle TomTom GPS? Jeg har aldrig oplevet sådan en situation med Urban Rider / Pro - aldrig! Og jeg har tilbagelagt pænt mange hundredetusinde km med Urban Rider & Pro udgaven.... Så nej, det tager ikke over 10 min. at gen-beregne for Garmin - ingenlunde! Men sammenligned med hvad jeg normalt plejer at opleve med TomTom, f.eks. hvis vejen er spærret og alternativ rute vælges, hvis jeg bevidst selv vælger at dreje af et andet sted....så vil Garmin gerne bruge lidt længere tid på gen-beregning.
#31 - Jakob:
Skulle vi sammenligne æbler med æbler? Siden hvornår har Google "navigation" lavet en enhed som er SÅ robust, at den kan kaldes MC GPS? Det handler jo ikke kun om at være "online" eller om kort/firmware er lavet af Google, TomTom eller Garmin - eller for den sags skyld Apple.
Generelt er udfordringen med GPS brug for MC at, de skal være produceret og lavet til hårdfør håndtering og brug. Kulde, fugt, vand, varme, sol, frost....og listen fortsætter! Og alt dette kogt ned i en enhed som "bare virker hele tiden" og ikke mindst er nem at betjene. Der har været mange bud på dette- og ironisk nok er TomTom samt Garmin mere eller mindre alene om dette marked - og nok fordi andre producenter VED hvor svært det er at lave.... Hvor er TomTom henne på det maritime område?
Nok om det..... håndholdt smartphone ift MC GPS, tja, det kan da bruges når du triller ned til ishuset og retur. Men at satse på den slags undervejs rundt i europa - så foretrækker jeg at gå retur til gode gamle solide kort.....hvilket jeg ironisk nok OGSÅ har med på mine ture, idet GPS'en kan gå ned (sker sjældent, men det kan og vil ske).
jun 2005
Det var nu heller ikke fordi jeg ville promovere en smartphone som alternativ, men funktionen som at genberegne rute er vel en af GPS'ens hovedfunktionaliteter. Hvis det skal tage 10 minutter er det vel en falliterklæring.
Men ja Tomtom og Garmin sidder alene på toppen af mc GPS bjerget og en smartphone kan kun anses som alternativ til Adventure touring - helt enig.
jul 2015
jul 2015
Reklamationsret gælder, uanset hvad forhandler måtte mene.
maj 2007
apr 2006
Det er præcis også det som jeg beskriver, nemlig at TomTom er fantastisk god til at gen-beregne. Hvis jeg ikke fik det beskrevet tydeligt, så vil jeg blot bekræfte din opfattelse.....TomTom er "genial" til gen-beregning på igangværende rute. Ganske få sekunder (eller med det samme). Der kan Garmin godt bruge "lidt mere tid" end TomTom....og kører man f.eks. i en by, så har jeg mere end én gang oplevet, at det er "skide træls".....
#36 / søren p.
TomTom angiver - og lover følgende: "Vandtæt (IPX7) - beskytter mod alle våde vejrforhold" - og det er bestemt også min opfattelse med samtlige GPS'er jeg har haft på mine ture.... de holder vand - underforstået, at det aldrig har været GPS'en som har taget vand eller haft en defekt hvad det angår! Omvendt, så har jeg oplevet mere end én gang, at deres beslag/kobling er noget skod.... specielt Rider v1 samt v2 - sikke noget lort....specielt deres fjerder-lås havde det med at gå i stykker....lige indtil jeg opdagede, at man kunne bruge et cykel-eger til at skrue "helt ned" og blot klippe af.... DET kunne holde skidtet ift vibes!
jul 2015
Det var også ment til trådstarter/søren p idet han oplever at tomtom er langsom til genberegning, hvilket jeg oplever stik modsat, som dig
Og ja, tomtom rider lover 100% vandtæt, hvilket betyder, at de får deres GPS i hovedet igen, hvis den ikke er tæt inden for de 2 år. Men jeg har ikke oplevet at den kondenserer eller på anden måde er utæt. Jeg er fin tilfreds med min TomTom. Men det er en jungle, og folk er forskellige. Så det er bare med at finde den GPS man har det bedst med. Tomtom eller Garmin eller noget helt andet.
dec 2012
Følger: 8 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 38
Jeg bruger det cover er hedder Interphone Pro cover til iPhone 6.
Den kender dog ikke alle de fede siddeveje osv. men det hygger jeg mig med, selv at finde (:
jun 2008
Følger: 1 Svar: 4
Jeg synes TomTom er god fordi vejvisningen er så fin som den er. Jeg er sjældent i tvivl om denne og benytter kun visning på skærm og ikke som lyd.
Er enig i, at hvis man pludselig vil noget andet på ruten, så er menuen lidt tung, men det er ikke nok til at jeg dømmer den ude.
Sidst har jeg prøvet at bruge muligheden hvor TomTom finder en snoet vej mellem mine rutepunkter, og min MC klub var begejstret for ruten, så det er jeg dermed også.
Jeg har anvendt TomTom ca 20000 km nu og den er so far regntæt. Regnvejr holder ikke mig inde, jeg kører gladeligt mc også når det er vådt. Kan det tænkes at de som har oplevet dug bag glasset måske har tabt deres GPS? Det skal siges, at min GPS sidder i læ bag kåbeglasset, så slagregn har den nok ikke fået, det kan jo også være forskellen. IPX7 er ikke nok til slagregn med 150 km/t.
Leder man efter en ny GPS, skal man passe på at man ikke kommer til at forholde sig til udsagn om brug og problemer, som ligger uden for det, man selv realistisk kommer til at udsætte den for/bruge den til. Der er meget at vælge imellem og jeg tror ikke på der er 5% forskel på en garmin i forhold til en tomtom, jeg tror det er næsten det samme og forskellene ligger oftest i den del at funktionaliteten, som kun få bruger, men som fylder meget i reklamerne.
feb 2017
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 17
Jeg har selv overvejet Interphone Pro til min iPhone6. Jeg synes nemlig ikke jeg har fundet nogen MC GPS, der lever op til mine krav. Særligt betjening af telefon under kørslen synes jeg halter lidt.
Jeg har dog det problem, at der faktisk ikke rigtigt er noget sted jeg kan placere holderen på min BMW K1100RS. Uanset hvor jeg laver en prøveplacering af en holder, kommer den i karambolage med kåben eller styret. Instrumenter sidder fast på styret og drejer inden i kåben. Kobling og bremse rammer næsten kåben ved fuldt styreudslag.
Det eneste sted der rigtigt kan fungere, er midt på styret, oven på tændingsnøglen og afbrydere til ABS. Og jeg synes det er for langt væk fra både synsvidde og håndtag.
Det kunne være rart med nogle billeder, hvis der er nogen gode ideer.
Spørgsmål:
Hvordan er det at betjene smartphonen når den ligger inde i holderen? Det er vel lidt ligesom telefonen ligger i en plastikpose?
Kan man betjene den med handsker gennem plastikken?
Poul Erik
maj 2005
Følger: 30 Følgere: 28 MC-er: 3 Emner: 90 Svar: 724
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 1 Svar: 13
Jeg er træt af Garmin der er tosset med de sygeste småveje. Har engang hængt på en sneklædt grusvej i Norge..
Jeg bruger bare en gammel Samsung Galaxy S5 (vandtæt nok når den sidder bag kåben og kan samles op på DBA for 13-1500).
Så kan jeg veksle lidt mellem Google, Garmin, Tomtom (ikke mere), Navigon eller Sygic (min favorit til 400kr med evigheds updates), høre radio/spotify eller tale telefon over mit Caberg headset (700kr i tyskland)
https://www.fc-moto.de/da/Caberg-Just-Speak-S-Universal-Kit
osv.
Jeg bruger denne holder til 64 kr!
http://www.mytrendyphone.dk/shop/samsung-galaxy-s5-130139p.html
Det hele spiller maks.
nov 2012
Følger: 1 Svar: 2
Jeg har lavet en "mobil telefon" løsning. Jeg må indrømme at min iPhone 6s har en fin stor skærm, og det er med til at det kan lade sig gøre. Til den har jeg købt Navigon til både Europa og USA, og det virker fint for mig. Så jeg har den med over alt i bil, MC og gå ben. Jeg har haft tomtom, men kan bedre li Navigon selv om forskellen ikke er stor. Til min VFR har jeg selv lavet en holder så jeg kan "klikke" den af og på i en fart. Det går ikke at lade den sidde på, men jeg tager jo gerne telefonen med mig. Virker fint med intercom. Ulæmpe.... Jo, hvis nogen ringer mens den er på GPS er det ikke så praktisk!
apr 2010
Følger: 18 Følgere: 4 MC-er: 2 Svar: 5
dec 2007
feb 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 5 Svar: 14
Jeg har dog haft en alternativ GPS med de sidste 3 år. Det er min iphone i lukket vandtæt kasse fra Interphone (helt vandtæt og kan betjenes udefra) Bruger både TomTom, TomTom Go, Sygic, og Google Maps (sidstenævnte kræver mobildata)
Overraskende nok er Sygic et rigtig godt supplement til min Rider. f.eks. til at finde tankstationer og campingpladser (nogle gange bruger jeg Google Maps til netop campingpladser eller moteller)
Og til alle jer Garmin-folks, jeg har ingen erfaring med Garmin, og det kan også få'es som App til Iphone, men har ingen erfaring med det, så jeres kommentarer meget velkommen
Interphone mobil holder:
http://www.interphone.com/en/products/protection/category/60836
/Ole KK
feb 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 5 Svar: 14
Er helt enig at mobilen er et rigtig godt valg, men... jeg kørte først med min mobil i tanktasken, men det er af sikkerhedshensyn for farligt når man skal kikke ned på tanktasken i stedet for en vandtæt holder til mobilen som sidder inden for synsfeltet.
Jeg kan stadig lade på mobilen, da ledningen går over i tanktasken.
Den holder jeg har er fra Interphone, og kan nemt klikkes af og på
Se link: http://www.interphone.com/en/products/protection/category/60836
Brugen man bluetooth, kan man både høre GPS og tage imod samtaler uden problemer
maj 2007
jun 2005
Ja hvis man køber en dedikeret navigationsapp. Der er kortet downloaded.
maj 2007
jun 2005
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 1 Svar: 13
HOV!
Indtil 2/5 koster Sygic Europa kun 150 kr!
https://eshop.sygic.com/en/
maj 2007
maj 2007
jul 2015
Jeg har for eksempel ikke, men er istedet den glade ejer af en Nokia 6700 på 7 år nu.
Og noget helt andet er, at du kan indlægge ruter på en dedikeret MC-GPS, hvilket jeg ikke går ud fra, at man kan på en mobil.
dec 2007
Hvis det går, som der skrives om, er der fri roaming fra 15. juni. Men de roder vist stadig med data og forhold omkring f. eks. Litauen, der kan tjene stort på det.
Jeg har skrevet til CBB to gange i denne uge omkring det, men de returnerer blot et spørgeskema
Sidst jeg hørte om det, ville limit blive 4GB. Det burde i realiteten være alt rigeligt til at tilføje den Iberiske halvø i sidste øjeblik
dec 2007
Det kan man på TomTom Go og ligeledes på Maps (8 mellemliggende stop) for Android.
På Maps kan ruten endda editeres, som på TomTom Go.
Du kan dele den med dig selv og andre.
Del den f.eks. via mail og hug linket sidst i mailen. Linket er det eneste, jeg gemmer.
Du kan også føje ruterne til startskærmen.
Se bare her
https://goo.gl/maps/Eod5KajXMjE2
I tillæg kan der downloades offline kortområder til Maps.
jul 2015
Den kan jo ikke selv finde hårnålesving som en rigtig mc-gps?
Ja okay, læser lige mit eget indlæg. Vi taler forbi hinanden, grundet min dårlige formulering i min tidligere besked. Jeg mente, at en mobil gps app ikke kan vælge ruten med fedeste sving, som en mc. Uden at man skal lægge samtlige viapunkter ind.
dec 2007
Jeg fortsætter med at bruge min Urban Rider og lader min Rider 40 ligge hjemme i skuffen
dec 2007
TomTom Go kan finde snoede veje
Men igen er det som på Rider 4xx
jul 2015
Hver sin smag (-:
jul 2015
Du kan jo yderligere vælge 3 grader af svingtyper samt kuperet terræn i form af højdeforskel ved bakker (bjerge sydpå).
Af ren nysgerrighed, hvad mere kunne du ønske dig i form af navigation, der kan vælge mange forskellige typer veje til samme destination?
dec 2007
Den er der forresten også på Urban/Pro (undtagen højde)
jul 2015
apr 2006
Som jeg skrev tidligere, så kan du bide skeer på, at der er forskel - og langt mere end 5% på TomTom og Garmin. Som så meget andet, så er der en årsag til prisforskellen og dette skrevet med dybdegående kendskab til begge lejre! Billedeligt angivet, så har du en Kia (TomTom) og en BMW/Audi (Garmin) - og bevares, du kan køre fra A til B i begge biler, men smidt nu hånden på hjertet og vær 100% ærlig....turen frem til B i en BMW/Audi er bare "lidt" federe, ikke?
#49 Tor:
En Smartphone vil ikke- og kan aldrig erstatte en fysisk GPS, når man færdes ude i den store verden- og ruten ikke blot går til nærmeste ishus eller den "lange" tur til Skagen og retur. Og dette uagtet om det er TomTom eller Garmin. Har siden 2005 brugt MC GPS (faktisk TomTom Rider - første udgave) - efterfølgende utallige producenter/versioner - og nu (for tiden) på Garmin (BMW Navigator V). Som alternativ bruges fysiske kort (backup), som aldrig vil gå af mode. At have en Smartphone monteret i én eller anden vandtæt beholder er bestemt ikke sagen. Og dette af flere årsager. Betjening dårlig grænsende til ikke muligt. Hvis du kører i varme/sol/sommer (og ikke DK sommer), så brænder du ALT af som ikke får luft. Ikke dermed sagt, at det ikke er muligt.....alt er muligt, men det handler i sidste instans om at "nøjes".....og i den anledning vil jeg ikke nøjes!
Min MC GPS skal sidde optimalt for øje. Den skal kunne betjenes undervejs. Den skal være fleksibel, robust, holde til frost, hård & konstant regn/fugt, sol, varme og og og og.... nå ja, så skal den kunne finde vej - uagtet om det er fra A til B, snoede veje (forslag), turplan - ad-hoc overført POI'er fra andre....
...og jeg skal nok hoppe ned fra den gren jeg sidder på....for sandheden er jo den, at det som virker for mig og til mit formål/adfærd ikke nødvendigvis virker for andre! Men hvis spørgsmålet går på HVAD som er holdbart og i den retning virker - og hvorfor der f.eks. er prisforskel på TomTom og Garmin, tja, så opretholder jeg min barne-stædige attitude!
jun 2008
Følger: 1 Svar: 4
Du kan bide en stor ske på, at Garmin ikke kan tilbyde mig noget funktionalitet bedre end TomTom, som er inden for min forventning til en MC-gps. Jeg tror heller ikke Garmin er ringere. Jeg er bare ualmindeligt ligeglad med om den kan spille spotify, for jeg synes alligevel det er svært at få den store musikalske oplevelse på mc med > 100 km/t.
Når jeg skriver det således, så skyldes det, at jeg i forhold til min forventning, har fået den meget fint opfyldt.
Måske jeg er blevet lidt inspireret at alle dem som skriver, at de bruger deres mobil frem for Garmin/TomTom MC-gps løsningen. Da jeg kører meget i arbejds medfør, er 90% af mine MC-km fra a-z ad letteste vej. De resterende bilder jeg mig ind bliver mere spændende med en MC-gps.
Hvis man derfor har knasterne til en MC-gps, og i øvrigt så ikke undlader at klæde sig godt og sikkert på, eller skifte de bremseklodser som din MC mangler så meget, så kan jeg anbefale at se i den retning.
Men ærligt talt, så taler vi om at supplere en god MC-tur med 1-4 % nydelse ved en god vejvisning eller noget næsten uhørbart musik i hjelmen. Jeg har kørt nok år til at de første ture gennem europa var med kort og det gik da også ganske godt. Kort har i øvrigt den meget store fordel, at det er lettere at se hvor man er nået end på en GPS, ligesom man kan se hvad der ligger til højre eller venstre, hvis maven knurrer eller der alligevel var noget man havde snappet op, som var værd at se, hvis tiden tillod det på turen.
/Claus
apr 2006
Helt enig - der kan givetvis ikke tilbydes noget som du ikke forventer! Alt er jo relativt. Og det handler - for mig - heller ikke om hvem der kan strinte højest op ad muren. Men når folk spørger om forskellen, så gir' jeg dem svaret ud fra min egen erfaring.
#72 Tor:
Ingen har omtalt dine utallige ture som en tur til ishuset - ingen! Du må klart have læst eller tolket den del forkert. Nok om det. Hvis en Smartphone virker for dig - fint! Perfekt! Måske du ligefrem kan være inspiration til andre som også kunne nøjes (nu ikke misforstå) med en Smartphone? Igen, jeg har brugt mangt og meget skrammel (gadgets) over mange år, stået med tvivlsomme devices og og og.... Min dyrt købte ærgrelse-erfaring er bare den, at en dertil formålet MC GPS bare er bedre - og jeg spytter gerne lidt mere i kassen for at få noget der bare spiller problemfrit - herunder kan finde tankstationer, overnatning og hvad der ellers måtte være vitalt.....eller bare at kunne gi' mig retningen, så skal jeg nok selv tænke på benzin, mad og overnatning - det er jo sådan, at man forsat godt kan se sig selv for - uagtet at man har fået monteret en GPS (læs: undgå at slå hjernen på autopilot - hvilket også ses ofte!).
Et afsluttende spørgsmål til din erfaring ift Smartphone og brug under ekstrem varme? Er ikke klar over om du har haft eller oplevet ekstrem varme under dine ture? Men jeg har f.eks oplevet på den spanske højslette, hvor temperaturer tæt på 50-55 gr tager livet af udstyr indpakket - mildest talt brænder lortet sammen solidt! Bevares, det er så varmt at det føles som om din krop er havnet midt i en hårtørrer og givetvis ikke sundt for noget som helst.... og temperaturen falder da også igen når man nærmer sig kysten.....dog uden funktionsdygtig smartphone! Hurra for analogt kort....
maj 2005
dec 2007
I lige måde Buddy!
aug 2015
Følger: 1 Svar: 21
Jeg er enig med jer. IPhone i vandtæt så behøver jeg ikke endnu et stykke elektronik at slæbe på og lade op. Da jeg er i USA, Costa Rica, UAE og Indien, Syd-Afrika osv, bruger jeg Waze. Gratis kort, live trafik opdateringer, advarsel mod fartfælde og da jeg allerede har en telefon, er det jo gratis. Jeg kan meddele andre om min ankomst og de får opdateringer om fremskridtet.
Jeg synes det er det mest priseffektiv løsning for mig.
dec 2006
Følger: 13 Følgere: 51 MC-er: 4 Emner: 135 Svar: 1.568
sep 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 99
dec 2007
Symptoner:
1. SD kort slot fungerer ikke
2. Fryser konstant selvom den er geninstalleret
3. Dårlig lyd
4. Skærmen aktiveres af vanddråber.
Tomtom skulle nok have valgt en resistiv skærm i stedet for en kapasitiv...
Se i videoen hvor simpelt det er at konstatere. Den går i øvrigt helt amok, hvis man smider lunt vand på skærmen
TomTom skrev i øvrigt til mig, at jeg skal huske, at enheden ikke er vandtæt, men burde kunne holde til det, jeg udsætter den for i videoen, selvom de har klassificeret apparatet som ipx7
https://youtu.be/h1um8dzqI-s
feb 2017
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 17
Jeg har læst din anmeldelse om Garmin Zumo 345 LM
med interesse. Ved du om det er en version, der kan fås i Danmark? Jeg tænker på begrebet "spedial edition"
Er du kommet videre med det og har du rent faktisk prøvet den?
Eller er der måske andre, der har erfaringer?
Jeg er især interesseret i at vide om man kan lave "manuelle" telefonopkald fra enheden eller om der kun kan ringes til numre fra adressebogen.
// Poul Erik
dec 2007
Den Engelske tekst er et snip fra Loius' side.
Som skrevet, har jeg blot leget lidt med GPS'en og synes faktisk, den virker meget overbevisende. Hvor i Danmark den kan købes, ved jeg ikke, men Louis plejer at sælge specielle udgaver
dec 2007
Det er en feature, jeg slet ikke benytter, men ville da lige teste det efter at have læst om problemet...
dec 2007
Den kan fåes her:
https://buy.garmin.com/da-DK/DK/cOnTheRoad-cMotorcycles-p1.html
dec 2007
Hein Gericke har ÷25% på TomTom Rider 410, så den nu koster €299:
https://www.hein-gericke.com/tomtom-rider-410-world-great-rides-eu-45-lifetime-maps.html
jun 2005
Er stadig godt tilfreds med min, men har heller ikke haft den så længe.
jun 2005
dec 2007
https://youtu.be/rnPGV3XNicw
jun 2005
Men en ting er jo også at holde den under vandhanen og noget andet er monteret på MC'en under kørsel.
Jeg kørte tirsdag 2x40km i pis regnvejr med tomtom'en på MC'en uden problemer. Den sidder også fint bag Givi air flow vindskærmen så måske er det derfor.
jun 2005
https://goo.gl/images/OuFZES
dec 2007
jun 2005
dec 2007
Det er heldigvis ikke alle Rider 40, 42, 400, 410 eller 450 der gør det
Men mon ikke snart de hitter på en form for softwarestyret "slide-to-lock" skærmlås med release fra power knappen?
Det ville jeg da mene, var fornuftigt - set udfra både produktets renommé og et økonomisk aspekt...
dec 2007
jun 2005
Tænker du har ret i at de kunne lave en software slide to unlock. Det ville da være fikst.
Ja tak. Er rimelig godt tilfreds med sw motech beslaget indtil videre.
apr 2010
Følger: 18 Følgere: 4 MC-er: 2 Svar: 5
dec 2007
Jeg venter spændt på, at min Rider skal lande på mandag.
maj 2005
dec 2007
I kassen lå et brev, hvori de beskriver, at Tomtom har testet og reproduceret fejlen.
Herefter har de udskiftet skærmen og endda lagt den nyeste software og endda også det nyeste kort på enheden.
Ja, det skriver de Sørme.
Alt dette inden de møjsommeligt har pakket enheden til mig i en papkasse.
Alt sammen kun for mig
Softwaren er ikke opdateret og ej heller kortet. Enheden er ombyttet og ikke repareret, da MAC adressen ikke matcher på nogen måde. Ej heller den lille gule prik...
Hvad værre er:
Lyden er ad H til og skærmen flipper totalt ud, når den bliver våd!
Øv!
jun 2005
jul 2015
dec 2007
Jeg giver dem lige lidt video og et Go' mere
Træt af min tomtom gps