{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.658 visninger | Oprettet:

Hjælp Dead bil {{forumTopicSubject}}

En af min kønes veninne har sat benzin i kønens diesil bil.

Hverken deres forsikring eller kønens forsikring vil dækker skaden.

Kan man sagsøge vedkomene for at beskadige ens bil, minst de har lånte den?

Jeg spøgre pga hendes forsikring dækker "juridisk erstatningskrave" som kunne være et måde at for skaden dækket af forskeringen istedet for pigen?

Hvis ikke du kenner svaret du kunne møske kom med et forslag om hvad man kan sige til pigen?! #¤%# smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp Dead bil
  • #1   6. sep 2017 Den gode fornuftige veninde betaler selvfølgelig for de skader hun forvolder på hvad end hun låner... juridisk har du ikke en chance.

    Det er ALTID forbundet med en risiko at låne ting ud smiley


  • #2   6. sep 2017 Du må betale i første omgang, mon så ikke i kan finde ud af regningen bagefter, det behøver jo ikke blive noget dyrt, tit så tømmer man bare tanken, og montere et nyt brændstoffilter, så kører den videre som før

  • #4   6. sep 2017 Det kommer meget an på hvor gammel en diesel bil der snakkes om.
    Hvis det er en ældre sag, kan man være heldig at der ikke skal så meget til for at få den ud og køre igen. Det kommer samtidig også an på hvor langt man har kørt med benzin i stedet for diesel.



  • #5   6. sep 2017 Rent juridisk er sagen klokkeklar:

    Hvis man låner noget, så skal man tilbagelevere det lånte samme stand som tingen var i da man lånte det.
    Der er ingen "undskyldninger" eller søforklaringer der fritager for dette ansvar, det står i loven.
    Kontakt en eller anden advokathjælp.
    Hvis der kommer en retssag ud af det, så er der en retshjælpsforsikring som en del af bilforsikringen.
    Danske Lov
    § 9.2.6.3
    Ansvar for lånte genstande Efter DL 5-8-1 er en låntager objektivt ansvarlig for det låntes værdi, dvs. låntager er ansvarlig over for långiver også for hændelige skader på det lånte.

    Låner hænger på de skader låner forvolder - Punktum !!!


  • #6   6. sep 2017 5> Kunne du henvise til et par domsafsigelser, hvor det er så klokkeklart som du siger, i tilfælde af man har lånt noget og det er gået i stykker?

  • #7   7. sep 2017 Det sker hele tiden. Er selv mekaniker. Tanken skal tømmes, nyt filter i. Skyl system igennem ved at suge brændstoffet igennem ved retur løb. Det kender de fleste mekaniker. Det er ikke super godt til en moderne diesel bil med benzin. Men har ikke oplevet endnu at nogen er gået helt i stykker over det.

  • #8   7. sep 2017 Jacob, heller ikke hvis motoren har nået at køre med benzin i tanken ?

    For jeg har hørt om flere motorer som har brækket sig ved det...


  • #9   7. sep 2017 Nej de går ret hurtigt i stå. Aut forhandler vil at man skal skifte alt der har været benzin i, rør, dyser, pumpe og lign. Men så er bilen jo nærmest total skadet. Jeg har nok haft de første 20 på mit værksted. De køre alle videre uden mislyde eller andre form for problemer.

  • #10   7. sep 2017 Hun var til gratis retshjælp igår. Hun fik besked at hendes forskring ikke vil betale.

    Her er et klip fra hendes forskring...

    13.1 Ansvarsforsikringen formål
    Ansvarsforsikringens formål er:
    ? At betale for dig, hvis du har pådraget dig et juridisk erstatningsansvar
    ? At bidrage til at friholde dig, hvis der bliver rejst et uberettiget erstatningskrav mod dig
    Du bør ikke selv anerkende erstatningspligten eller kravet, da du så forpligter dig uden at have sikkerhed for, at vi er pligtige til at betale. Hvis der bliver rejst et erstatningskrav mod dig, skal du overlade det til os at afgøre, hvordan kravet skal behandles. Hvis du selv betaler omkostninger i sagen, risikerer du, at vi ikke er pligtige at godtgøre disse.

    Hvornår er du juridisk ansvarlig?
    Efter dansk ret er du normalt juridisk ansvarlig, når du ved fejl eller forsømmelse er skyld i den skete skade. Denne hovedregel står ikke skrevet i nogen lov, men er opstået gennem mere end 200 års retspraksis. Er du uden skyld i skaden, kaldes den hændelig, og du er ikke erstatningsansvarlig for hændelige skader. Derfor må skadelidte selv bære tabet i en sådan
    situation.

    13.3 Ansvarsforsikringen dækker dit ansvar som:
    13.3.1 Privatperson.
    13.3.2 Lejer over for husejere efter lejelovens bestemmelser om lejerens erstatningspligt. Her dækker forsikringen skade, der skyldes de installationer, som lejeren med udlejerens godkendelse har foretaget. Forsikringen dækker ikke lejerens ansvar for det lejede i øvrigt.
    13.3.3 Ejer eller bruger af heste og andre husdyr til privat brug. Se dog punkt 13.5.6 om hunde.
    13.3.4 Grundejer vedrørende privat grund og en- og tofamiliehus, hvis
    ? huset i overvejende grad anvendes til beboelse,
    ? du bor i huset og
    ? der ikke findes en bygningsforsikring med en ansvarsdækning, der er i kraft. Se dog særligt
    punkt 13.5.5 og 13.5.8.
    13.3.5 Grundejer vedrørende fritidshus og -grund, hvis der ikke findes en bygningsforsikring med en ansvarsdækning der er i kraft. Se dog særligt punkt 13.5.5 og 13.5.8.

    13.5 Hvad dækker Ansvarsforsikringen ikke?
    13.5.9 Ansvar for skader forvoldt under benyttelse af:
    ? Motordrevet køretøj

    Vi har for at ved at denne kan kom til at koste cirka 40 K DKK! Bilen er værd omkring 60k, om dette er et total skade ved jeg ikke. Men denne køre ikk i øjeblikket.

    How is it that insurance companies are so expert in taking people from behind?!?!



  • #11   7. sep 2017 Stop nu!!!!

    Det hun har gjort er idioti (ja vi kan alle komme til det) og det skal forsikringen SELVFØLGELIG ikke dække.... HVIS den gjorde. Hvor mange tror du så ikke der ville "komme til" at hælde bensin på en udslidt diesel maskine for at få en gratis ny ???

    40k er mange penge, og en dyr lektie. men hun kommer over det ( mon ikke der kan skaffes en billigere brugt motor ?? det tror jeg smiley )


  • #12   7. sep 2017 Tag den i en civil retsag
    Det er langvarigt og hvis personen ikke har nogen penge, så er det jo op af bakke, men så får i/du et bevis på personen har en gæld til jer.


  • #13   7. sep 2017 #10
    Helt korrekt afvisning.
    Låners ansvarsforsikring dækker IKKE skaden.

    Uanset afvisningen fra låners ansvarsforsikring, så er låner ansvarlig, og skal betale.

    Du bør kontakte advokat

    #5
    Der er objektivt ansvar for skade på lånte genstande jfr. Danske Lov § 9.2.6.3.


  • #15   7. sep 2017 hvilken brugt Mercedes motor er det som kostede 110.000kr ??

  • #16   7. sep 2017 @Mirza

    2016 Brabus E350 power diesel smiley smiley smiley smiley


  • #17   7. sep 2017 Nej, og heldigvis dækker forsikring ikke - det ville da være helt tosset, hvis den gjorde.

    Civil retssag? Good luck. Kald det lærepenge, få skaden udbedret og kig frem af - glem ALT om civilt søgsmål (i øvrigt præcis samme problemstilling med garanti/ikke garanti i handel mellem private).


  • #18   7. sep 2017 13> Jeg tror næppe det bliver mere korrekt af, at du blot gentager det - hvis jeg også skal gentage mig selv: kunne du henvise til et par domsafsigelser, hvor det er så klokkeklart som du siger, i tilfælde af man har lånt noget og det er gået i stykker?

    Naturligvis udover du blot henviser til "Der er objektivt ansvar for skade på lånte genstande jfr. Danske Lov § 9.2.6.3.".


  • #19   7. sep 2017 Min kone lavede det samme for et par år siden på min Passat. Værkstedet rensede og rensede og rensede systemet igennem og skiftede tanken.
    efterfølgende kørte den perfekt i flere år i mit ejerskab.


  • #21   7. sep 2017 Til #5 og #13 (den samme, der refererer til sig selv):
    "En række af lovbogens bestemmelser kan derfor betragtes som bortfaldne, som betydningsløse, andre er blevet udtrykkeligt ophævet i den senere lovgivning, mens atter andre må anses som bortfaldet i forbindelse med fremkomsten af ny lovgivning, uden at der udtrykkeligt er sket en ophævelse af bestemmelserne i Danske Lov."

    Har du tjekket om det så stadig gælder, eller er ophævet i senere lovgivning?


  • #23   8. sep 2017 Jeg kan ikke rigtigt gennemskue om trådstarters pumpe rent faktisk er ødelagt eller bilen bare er skubbet til side mens man overvejer "what to do".
    Min kone fyldte vores Avensis D4D op med benzin og kørte indtil den gik i stå. Hjemkommet på fejeblad tømte jeg tanken, tørnede motoren indtil der kom ren diesel ud af returløbet. Bilen startede så fint og kørte yderligere 200000 km indtil den blev solgt. Eneste "problem" var en motoralarm som bare skulle nulstilles efterflg.


  • #25   10. sep 2017 Vi har nok i gennemsnit 1 til 2 biler om ugen hvor der er påfyld benzin i stedet for diesel.
    Den kan ikke køre på benzin, så snart der er benzin ved dyser i stedet for diesel, så går den istå. Ellers er den kun sjattanket.
    Tøm tanken, nyt filter, påfyld diesel og sug det friske diesel igennem motoren.
    Igen, vi laver rigtig mange hvert år, og har endnu aldrig set en der er gået i stykker ved det.


  • #26   11. sep 2017 Jeg har været til info møde med en ingeniør for udvikling af brændstof hos Q8. Han oplyste at deres teknikkere var kommet frem til at der var samme eller bedre smøre evne i en benzin/diesel blanding helt op til 80/20 B/D. Så det skal virkeligt være uheldigt hvis det skal kunne gøre skade på motor. Men det kan dog ske.
    I får intet ud af et civilt søgsmål, andet end rettens ord for at jeres uheldige låner skylder jer penge. Hvis hun ikke betaler, så sker der ikke mere i den sag. Så kan du sag søge hende igen, og få endnu en dom der siger at hun skylder dig penge..
    Få bilen lavet, og kom videre med dit liv. Det eneste råd her fra.


  • #27   12. sep 2017 #26 argh foged, renter og RKI

    Jeg fik en gæld på 12000 op på ca 15000 efter et års tid. Det endte med et forlig på 1000kr over 11 måneder.
    Man kan godt få sine penge... eller gøre livet meget surt for personen smiley


  • #28   13. sep 2017 Nyt filter og tøm anlægget. Eventuelt få et værksted til det.
    Det er altså ikke så slemt. Anlægget skal naturligvis renses ud og tømmes. Frisk brændstof på, og så er den kørende igen.


Kommentér på:
Hjælp Dead bil

Annonce