{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
985 visninger | Oprettet:

Styrt ved testkørsel, selvrisiko? {{forumTopicSubject}}

God formiddag.

Her i weekenden var jeg ude og prøve en nyere MC. Da jeg drejer væk fra forhandleren skrider bagdækket og cyklen forsvinder under mig (der var lige monteret nye dæk, hvilket jeg ikke vidste).

Forhandleren kræver nu at jeg betaler ham 4.600 DKK, hvilket er hans selvrisiko på kaskoen.

Nu er mit spørgsmål så: HVEM HÆFTER?
Jeg har ikke på noget tidspunkt skrevet under på at jeg hæfter, og jeg har heller ikke fået det af vide mundligt.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Styrt ved testkørsel, selvrisiko?
  • #2   26. mar 2007 Normalt når man prøvekører køretøjer (biler eller motorcykler) hos en forhandler, skriver man under på et stykke papir, om at man hæfter for selvrisiko hvis der dker noget.
    Du har ingen aftale om det, men det er nu meget normalt at man er fair nok til at betale for det man ødelægger.

• #3   26. mar 2007 Mit gæt lyder at uanset hvad han siger så er du ikke forpligtet til at betale..... Du har ikke skrevet under og selvom han har informeret dig mundtligt, så er det påstand mod påstand.... Ellers prøv at ringe til et forsikringsselskab.. De må da vide det... Krydser fingre smiley

• #4   26. mar 2007 det svinsk ikke at betale for noget man har ødelagt som ikk er sit eget... ligemeget om du så har skrevet under på noget eller ej..

• #5   26. mar 2007 Enig med Johan. Jeg tror ikke du hæfter for noget!!

• #7   26. mar 2007 Helge.....LIGE PRÆCIST!!!!!

Selvfølgelig skal du da betale når du har ødelagt noget.
    Det er alm dannelse.
    Hvad nu hvis du prøvekørte privat....ville du så også bare sige "Jeg har ikke på noget tidspunkt skrevet under på at jeg hæfter, og jeg har heller ikke fået det af vide mundligt." også sige tak for i dag????
    NEJ til lommerme sømand og få styr på det lort du har lavet....Så er tavlen visket ren selvom det er ærgelige penge.
    MVH Bundkranzen

• #9   26. mar 2007 Da jeg var ude og prøvekøre min "nye" cykel blev der sagt.
    "Hvis der sker noget - Så er den købt".

Og så må man bare til lommerne hvis der sker noget.

• #10   26. mar 2007 ingen tvivl, op med muldvappen og betal manden... de 4600 er billigt sluppet, normalt er de 10000

Mvh/Henrik

• #11   26. mar 2007 Det er sku chancen ... Ærgeligt, men det koster dig sikkert 4600 kr at prøve en sikkert meget kort tur.

Selv om der er nyt bagdæk på, så er det jo ikke så glat at man ikke kan dreje lige så stille ud uden at vælte, så den hænger sku nok på dig selv.

(Har selv lige kørt på 2 cykler med nyt bagdæk smiley

• #12   26. mar 2007
    Dine ridser = dine penge.

• #13   26. mar 2007 Jeg må sige at jeg er utrolig imponeret og stolt over at læse hvor mange MCG'ere der mener at du SELVFØLGELIG skal stå ved dit ansvar.

Tobias: Jeg kan sagtens forstå dig - det er røvsure penge!
    - men det er det ALTID når man smider en MC, eks. ens egen. Det er aldrig noget man gør med vilje. Men det koster altså alligevel.

Summing up:
    At manden er forhandler ændrer ikke noget for mig at se.
    Om du har skrevet under eller ej, ændrer muligvis på dine juridiske forpligtelser - men IKKE på dine moralske forpligtelser.

Do the right thing, hombre - kharma works...;-)

• #14   26. mar 2007 Tror I har ret.

Rent juridisk tror jeg ikke forhandleren har noget at komme efter, hvis ikke du har skrevet under på noget.
    Men jeg tilslutter mig de andres mening om at det ville være temmelig umoralsk ikke at betale for de skader man havde udrettet på andres ejendom.

• #15   26. mar 2007 Har lige konsulteret brormand.

Han læser jura, og siger at man skal have lovpligtig forsikring når man skal ud og prøve en cykel, (det vidste vi vel godt) og det er den sedel som man skriver under på, samtidig skriver man under på at man er erstatningspligtig.
    Hvis man ikke har skrevet under på en sådan, kan man ikke stilles til ansvar, med mindre der har været uforsvarlig kørsel indblandet.
    Det "eneste" man i dete tilfælde har gjort sig skyldig i er at have kørt uden lovpligtig ansvars forsikring.

Håber i finder ud af det på fredelig vis smiley

• #16   26. mar 2007 Pude c",) :
    Jeg skrev under på at jeg lånte prøveplader.

Mikkel H. [Aalborg] :
    Jeg var desværre ikke blevet informeret om noget overhovedet, fik udleveret nøglen og trillede afsted.

• #17   26. mar 2007 Hvad ville du selv gøre hvis der var en der var ude og prøvekøre din cykel, og han så væltede?

behandl andre, som man selv vil behandles.

• #19   26. mar 2007 Naturligvis betaler man for den kværn som man SELV har ødelagt. At man kan få sig selv til, at krybe udenom er sgu noget forba..................

Hvis nogen ville tage røven på mig vedr. min kværn lover jeg, at pengende ville være det mindste problem for vedkommende.

Alex.

• #20   26. mar 2007 4600 kr. for et baghjul der forsvinder så cyklen går i gulvet?

Det lyder da billigt smiley

Medmindre det var en GS500 selvfølgelig smiley

Så pungen frem.

• #21   26. mar 2007 Køb dog cyklen så har du jo fået den 4.600 kr. billigere end det den kostede inden prøveturen ;O)

• #22   26. mar 2007 Lovmæssigt er der vist ikke belæg for at du skal betale.

MC forhandleren må se prøvetursskader som en driftsomkostning i forbindelse med salg af MCere. Og hans profit på maskinerne må dække de omkostninger han får til reperationer en gang i melllem.

Husk på at han kan tage udgiften og trække fra i sit regnskab.

Om du så selv føler at du bliver nødt til at betale er en anden sag. Jeg ville nok prøve at forhandle mig frem til ½ skade. Du kan jo argumentere med at han kan trække udgiften fra.

Kommentér på:
Styrt ved testkørsel, selvrisiko?

Annonce