8.380 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
13 Svar
Tips til regnvejr kørsel Tips til regnvejr kørsel
Hej alle.
Da jeg er af den holdning, at man som nybåren MC fører hele tiden bør stræbe mod at forbedre sig, vil jeg lige høre, om der er nogen herinde som har nogen tips til at optimere sin regnvejrs kørsel
På forhånd tak, Søren.
0 synes godt om
jan 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 163
kør meget forsigtigt, sæt farten meget ned i sving og lad være at lægge dig for meget ned, pas desuden på de hvide striber når du svinger...
har desværre ikke opnået nogle erfaringer på mc endnu, men ku forestille mig de har en del bedre vejgreb når du pludselig vejer +200kg i forhold til 120?
mar 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 61
maj 2006
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 1.358
har selv prøvet det på kloak dekslet.... da jeg tog køre kort bagfjullet gled lige 10-15 cm i mens jeg drejede genne et kryds
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.137
Først og fremmest et par ordentligt dæk. Fx pilot power eller pilot road/sport. Ikke mere end et år gamle! Og med mønster!
Mange der styrter pga dæk er fordi deres dæk er for gamle. Et sæt dæk på 3 år har allerede mistet masser af egenslaber! Kender flere der har kørt på plasticdæk pga "der jo var masser af mønster tilbage"!
Så hellere ofre et sæt nye dæk og lade være med at styrte
Tag ud på en øde vej, prøv at bremse indtil du blokere forhjulet (husk at slippe med det samme igen)
Find evt forskellige asfalt belægninger. på den måde kommer du til at kende dit dæk grænse. Tag en pause, og gør det samme med koldt dæk.
Du skal ikke være bange for at smide cyklen, hvis du er forberedt er der ingen ben i det så længe du bare kører lige ud.
Mht sving, det er lidt svært at test
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.137
okt 2006
Følger: 32 Følgere: 31 MC-er: 2 Emner: 215 Svar: 556
som de andre siger mindre fart
og husk at holde ekstra god aftand til de andre trafikanter.
min mc kommer ikke ud at køre i regn, da min mc er et stykke dyrt legetøj/hobby ting så øv lorte regn !!! og væk med bæst og regn kom SOL PLEACE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
dec 2004
Følger: 18 Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 43 Svar: 542
Ikke for tidligt gas ud af sving, ikke for store nedlægnings vinkler...
Pas på det der er blevet beskrevet og husk du IKKE kan bremse på våde brosten... så brems inden eller efter og drej ikke styret.. Samme med striberne.. Ikke for meget gas ikke for meget bremse....
Men hvis du tager det stille og roligt, så ser jeg ikke noget problem i at køre i regnvejr...
Det værst syntes jeg er godt fugtige veje fyldt med fastklisterede blade.... Så kan vi snakke pletvis glat...
maj 2006
Følger: 15 Følgere: 14 MC-er: 3 Emner: 265 Svar: 602
Sidste år fra april og fremad havde jeg kun mc, hvorved jeg kørte i al slags vejr. Det blev til rigtig mange ture i regnvejr, hvor jeg også formåede at opleve en del mindre udskridninger selv med utrolig lav fart i rundkørsler. Vær meget forsigtig her. Også ved opgearing i kurver. Tag den med ro.
Klassikere: brønddæksler og de hvide flader er rene dødsfælder (endnu mere i regnvejr). Forsøg så vidt muligt helt at undgå dem, hvis det er muligt eller søg at passere dem lige over med cyklen i fuldt oprettet position.
Et lille tip til at få vanddråber af hjelmvisiret er at dreje hovedet lidt til hver sin side i modvind. Så bliver det automatisk blæst af (altså dråberne, ikke hovedet hehe), og du undgår at måtte slippe styret for at tørre visiret af.
K.
sep 2005
Følger: 52 Følgere: 48 MC-er: 7 Emner: 63 Svar: 1.172
aug 2004
Følger: 52 Følgere: 49 MC-er: 1 Emner: 291 Svar: 3.015
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 22 Svar: 446
Undgå lædertøj, efter lang tids kørsel bliver det ulideligt tungt og klamt og det tørre aldrig igen...(næsten)..
Undgå iøvrigt store vandpytter hvis du kan, det sprøjter sindsygt op af dig og bremser din motorcykel meget - mærkelig følelse.
okt 2004
Følger: 53 Følgere: 52 MC-er: 3 Emner: 54 Svar: 941
Undgå også for meget nedlægning og for hård acceleration, og når du accelerere så hav forhjulet i den rigtige retning, men kan godt øve sig i at drifte hvis ikke man har for pludselig effekt udvikling. Det kan blive en fordel når det virkelig gælder en dag.
Brug bagbremsen mere da et blokeret baghjul er nemmere at styre med end et blokeret forhjul.
Hold større afstand, det er dig det gør ondt på, og biler bremser meget bedre end MC'ere hvis der skal bremses til.
En vej det er lidt våd er mere glat en hvis det har regnet meget. (igen, mængden af dæk der er kørt ned i asfalten)
Og sidst men ikke mindst. Ordentlig beklædning, en for kold MC'ist er ikke oppe på dubberne og er til fare for sig selv.
mar 2006
Følger: 60 Følgere: 57 MC-er: 4 Emner: 17 Svar: 326
Du får meget mere udaf at bruge tiden på de våde veje istedet for at sidde herinde
Tips til regnvejr kørsel