8.380 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Tips til regnvejr kørsel Tips til regnvejr kørsel

Hej alle.
Da jeg er af den holdning, at man som nybåren MC fører hele tiden bør stræbe mod at forbedre sig, vil jeg lige høre, om der er nogen herinde som har nogen tips til at optimere sin regnvejrs kørsel

På forhånd tak, Søren.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte levende pumaer 570 kr.
  • Hæng spisebordslampe op 250 kr.
  • Græsslåning 950 kr.
  • El tjek og eventuelt fjerne stikkontakter i lejlighed 1.000 kr.
  • Montering af gardiner og TV stand 1.500 kr.
  • Fjernelse af ukrudt under hæk 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tips til regnvejr kørsel
  • #1   8. apr 2007 erfaring fra de gode gamle scooter år:
    kør meget forsigtigt, sæt farten meget ned i sving og lad være at lægge dig for meget ned, pas desuden på de hvide striber når du svinger...

har desværre ikke opnået nogle erfaringer på mc endnu, men ku forestille mig de har en del bedre vejgreb når du pludselig vejer +200kg i forhold til 120?

• Allan  W
    Allan W Tilmeldt:
    mar 2007

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 61
    #2   8. apr 2007 kør forsigtigt undgå glatte flader som striber brøndbæksler blade og lign. ordentlig fodtøj gummisko bliver sindsygt hurtigt gennemblødte

• #3   8. apr 2007 holds sige lange fra kloak deksler og hvid striber( de er sindsyge gladte)

har selv prøvet det på kloak dekslet.... da jeg tog køre kort bagfjullet gled lige 10-15 cm i mens jeg drejede genne et kryds

• #4   8. apr 2007
    Først og fremmest et par ordentligt dæk. Fx pilot power eller pilot road/sport. Ikke mere end et år gamle! Og med mønster!

Mange der styrter pga dæk er fordi deres dæk er for gamle. Et sæt dæk på 3 år har allerede mistet masser af egenslaber! Kender flere der har kørt på plasticdæk pga "der jo var masser af mønster tilbage"!
    Så hellere ofre et sæt nye dæk og lade være med at styrte smiley

Tag ud på en øde vej, prøv at bremse indtil du blokere forhjulet (husk at slippe med det samme igen)
    Find evt forskellige asfalt belægninger. på den måde kommer du til at kende dit dæk grænse. Tag en pause, og gør det samme med koldt dæk.

Du skal ikke være bange for at smide cyklen, hvis du er forberedt er der ingen ben i det så længe du bare kører lige ud.

Mht sving, det er lidt svært at test smiley men jeg plejer bare at køre cirka 60% af det jeg plejer på tør vej. Dvs 60% af nedlægning og fart. Man kan sikekrt mere, men tør ikek tage chancen smiley og kører stort set aldrig i regnvejr smiley

• #5   8. apr 2007 Og lad være med at købe race dæk eller gadetilladte racedæk. De skal op på alt for høj temperatur inden der er bid i dem! Max er pilot power! ALt over dem skal køres for varme tilat det går til gadebrug smiley

• #6   8. apr 2007 har fået godt med erfaring med regnvjer og mc 95% af tiden har det regnet da jeg tog kortet smiley
    som de andre siger mindre fart
    og husk at holde ekstra god aftand til de andre trafikanter.
    min mc kommer ikke ud at køre i regn, da min mc er et stykke dyrt legetøj/hobby ting så øv lorte regn !!! og væk med bæst og regn kom SOL PLEACE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• #7   8. apr 2007 Kørte til og fra arb hele sidste sæson...
    Ikke for tidligt gas ud af sving, ikke for store nedlægnings vinkler...
    Pas på det der er blevet beskrevet og husk du IKKE kan bremse på våde brosten... så brems inden eller efter og drej ikke styret.. Samme med striberne.. Ikke for meget gas ikke for meget bremse....
    Men hvis du tager det stille og roligt, så ser jeg ikke noget problem i at køre i regnvejr...
    Det værst syntes jeg er godt fugtige veje fyldt med fastklisterede blade.... Så kan vi snakke pletvis glat...

• #8   8. apr 2007 Regntøj smiley

Sidste år fra april og fremad havde jeg kun mc, hvorved jeg kørte i al slags vejr. Det blev til rigtig mange ture i regnvejr, hvor jeg også formåede at opleve en del mindre udskridninger selv med utrolig lav fart i rundkørsler. Vær meget forsigtig her. Også ved opgearing i kurver. Tag den med ro.

Klassikere: brønddæksler og de hvide flader er rene dødsfælder (endnu mere i regnvejr). Forsøg så vidt muligt helt at undgå dem, hvis det er muligt eller søg at passere dem lige over med cyklen i fuldt oprettet position.

Et lille tip til at få vanddråber af hjelmvisiret er at dreje hovedet lidt til hver sin side i modvind. Så bliver det automatisk blæst af (altså dråberne, ikke hovedet hehe), og du undgår at måtte slippe styret for at tørre visiret af.

K.

• #9   8. apr 2007 tja.... har det smarte tricks at jeg hopper ind i bilen, starter og køre... det skide smart! og det dur!! :)) hvis ikke dette kan lade sig gøre.... ta den med ro... så kommer du sikkert fra A til B.

• #10   8. apr 2007 Martin H: Sikker på det er SÅ meget? smiley

• #11   8. apr 2007 - et lille fif til dit fodtøj : Hvis du ikke har vandtætte støvler så tag en affaldspose ud over dine sokker inden du tager støvler på - så holdes dine fødder tørre smiley Hader våde og kolde sokker!!

Undgå lædertøj, efter lang tids kørsel bliver det ulideligt tungt og klamt og det tørre aldrig igen...(næsten)..

Undgå iøvrigt store vandpytter hvis du kan, det sprøjter sindsygt op af dig og bremser din motorcykel meget - mærkelig følelse.

• #12   8. apr 2007 Som sagt. Dækkene skal kunne lede vandet væk og så skal du undgå de hvide streger, brostens belægninger og kloakdæksler som er glatte. Ligesom rundkørsler hvor der er kørt meget gummi i asfalten, ligesom lastbiler indimellem spilder lidt diesel sådanne steder.

Undgå også for meget nedlægning og for hård acceleration, og når du accelerere så hav forhjulet i den rigtige retning, men kan godt øve sig i at drifte hvis ikke man har for pludselig effekt udvikling. Det kan blive en fordel når det virkelig gælder en dag.

Brug bagbremsen mere da et blokeret baghjul er nemmere at styre med end et blokeret forhjul.

Hold større afstand, det er dig det gør ondt på, og biler bremser meget bedre end MC'ere hvis der skal bremses til.

En vej det er lidt våd er mere glat en hvis det har regnet meget. (igen, mængden af dæk der er kørt ned i asfalten)

Og sidst men ikke mindst. Ordentlig beklædning, en for kold MC'ist er ikke oppe på dubberne og er til fare for sig selv.

• #13   8. apr 2007 Træning, Træning og Træning...
    Du får meget mere udaf at bruge tiden på de våde veje istedet for at sidde herinde smiley

Kommentér på:
Tips til regnvejr kørsel

Annonce