667 visninger
|
Oprettet:
En sjask fuld newbie spørgsmål. {{forumTopicSubject}}
Hej Alle.
Jeg havde nogle timer til at fundere om småting mens jeg kørte hjem idag.
1) I "march" hvor mange omdrejninger skal en GS500 have?
2) Hvad er det korrekte greb om højre håndtag. Kører selv med tommel og pegefinger omkring håndtaget, og de resterende 3 hvilende på bremsen. Men er der nogen standard måde?
3) Hvor bremser i mest når i skal bremse fra topfart, jeg følte efter på mig selv. Og fandt, at selv om forbremsen jo er hovedbremsen, så bruger jeg mest fodbremsen?
jun 2005
Følger: 6 Følgere: 118 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.682
desuden prøver jeg at altis køre med en finger eller to på bremsen inde i byen hvor der er mange andre psykopater
jun 2005
Følger: 6 Følgere: 118 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.682
apr 2005
Følger: 27 Følgere: 26 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 1.063
maj 2004
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 620
2. har aldrig fingre på forbremsen medmindre jeg vil til at bremse.
3. motorbremser meget, men hvis det skal være så forbremse+ bagbremse, som du forhåbenligt har lært da du tog kort.
dec 2005
Følger: 32 Følgere: 32 MC-er: 4 Emner: 81 Svar: 1.843
mar 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 61
jul 2004
Følger: 8 Følgere: 27 MC-er: 1 Emner: 66 Svar: 2.810
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.160
Ellers har de intet at gøre der!
Der er mening i at skifte med greb og pres mellem de forskellige fingre på håndtagene. Jeg holder af og med fem fingre ovenom håndtagene og skifet så lidt med, hvilke fingre der trykker. Så sover hænderne mindre og fingerspidserne bliver ikke så kolde!.
Det der med bremse, det skal du se at få lært.
Det er OK hovedsagelig at bruge bagbremsen ved lave hastigheder og især er den fin med passager på. Men ellers er den mest beregnet til at "lægge" presset roligt ned på forhjulet, der giver langt den største bremseeffekt.
Kraftig bagbremse fra selv moderat hastighed, har tendens til at betyde tabt vejgreb - noget værre lort!
dec 2005
hvis man allerede på forhånd har 2 fingre på bremsen mindsker man standsningslængden betydeligt hvis der skulle ske noget pludseligt.... man ved sq aldrig om der kommer en unge løbende ud mellem en række parkerede biler i den ene side af vejen i en by
aug 2006
Følger: 16 Følgere: 15 MC-er: 1 Emner: 55 Svar: 808
aug 2005
Følger: 55 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 163 Svar: 5.008
Forbremsen er den primære bremse, det vil du kunne mærke den dag du virkelig skal bremse hurtigt ned...
Jeg havde en episode forleden, den var 100 % selvforskyldt, men here goes..
Jeg kørte meget friskt til, og skulle pludselig bremse meget hurtigt ned på meget kort tid..
Begge bremser blev aktiveret, KRAFTIGT - baghjulet blokerede og var ikke til meget nytte, så min nedbremsning var primært på for bremsen, mens bagenden bag fuldte efter med hvinende hjul...
Derfor, lær at bruge forbremsen... det andet bliver hurtigt noget rod..
Muligt du i teorien har ret, men min erfaring fælder mig meget mere i retning af Franks opfattelse. To fingre er OK, hvis du har lidt fart på maskinen. Ret meget, så skal man trykke hårdt men til pas, og det doseres langt lettere med hele hånden.
I øvrigt er styring ved en vis fart ofte langt vigtigere end bremsning, og så skal man altså have et ordentlig greb på styret.
mar 2006
Følger: 10 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 96 Svar: 623
-Bremser næsten altid med både bag og forbremsen, men mest forbremsen det er jo der vægten lægger sig under decceleration.
Men vi lærte også at bremse let med bagbremsen et milli sek før man aktivere forbremsen da det vil strække cyklen ud og gøre den mere stabil, under hårde opbremsninger.
jun 2005
Følger: 42 Følgere: 40 MC-er: 3 Emner: 19 Svar: 267
dec 2005
det kunne godt lyde somom vores cyklers forbremse er meget forskellig... jeg kan SAGTENS dosere en hård opbremsning med 2 fingre på min cykel... og jeg kan hurtigere påbegynde en bremsning med 2 fingre og så flytte de 2 sidste derud også om nødvendigt, men som du selv siger så har man brug for et godt greb ved undvige manøvre... hvilket jeg også har på min cbr... men der er man jo også en del af cyklen og styrrer lige så meget vha vægtfordeling/koppen som med styret
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.436
Men tilbage til spørgsmålet.
1: Hvis det bare er konstant ligeud ved samme fart, så læge med så lave omdrejninger som muligt uden den sejtrækker. Mener en GS'er kan trække rent og jævnt fra 3.000 rpm.
2: Hvis du havde en god kørelærer, eller læser "advanced techniques" i Bike UK, vil du vide det er et "panik" stilling for hånden. Det er med pege- og langemand på bremsegrebet (lærte det allerede da jeg tog kørekort). I dagligdagstrafikken er de 2 fingre nok til at klare opgaven, hvis du får de andre fingre i klemme har du luft i slangerne eller også er de møre.
3: Hvis det bare er en stille og rolig nedbremsning, klarer jeg det med motorbremse og nedgearing, og så for og nogle gange bagbremse.
Hvis det skal vare en katastrofeopbremsning, så er det først bagbremsen og et kvart sekund efter forbremsen.
Du skal dog være opmærksom på ar det er let at overdosere bagbremsen, og du skal også kendre bremsepunktet for din forbremse.
/
Jesper
aug 2005
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 5 Emner: 106 Svar: 575
Jeg har haft samme overvejelser som dig, og jeg er da også stadig en slags "semi-newbie" efter cirka 4.500 km. på min GS 500.
Ved landevejskørsel ligger jeg gerne omkring 4.000 o/m og måske endda helt op mod 4.500 for at bevare muligheden for en smidig accelleration. Det kommer lidt an på humøret og dagsformen. Nogle dage føler jeg mere, at jeg har "ondt økonomien", og så forsøger jeg at køre omkring 3.500 for at spare brændstof.
Jeg ved ikke, om min kørestil måske er en smule uøkonomisk, men jeg accellererer på den anden side ikke så hårdt og kommer sjældent over 8-9.000 omdrejninger, og så kan det vel gå lige op...
jan 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 149
jan 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 83 Svar: 508
En sjask fuld newbie spørgsmål.