{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
667 visninger | Oprettet:

En sjask fuld newbie spørgsmål. {{forumTopicSubject}}

Hej Alle.

Jeg havde nogle timer til at fundere om småting mens jeg kørte hjem idag.

1) I "march" hvor mange omdrejninger skal en GS500 have?
2) Hvad er det korrekte greb om højre håndtag. Kører selv med tommel og pegefinger omkring håndtaget, og de resterende 3 hvilende på bremsen. Men er der nogen standard måde?
3) Hvor bremser i mest når i skal bremse fra topfart, jeg følte efter på mig selv. Og fandt, at selv om forbremsen jo er hovedbremsen, så bruger jeg mest fodbremsen?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  En sjask fuld newbie spørgsmål.
  • #1   8. apr 2007 det er nogle lange svar du kan få der, men den med gassen vil jeg da gerne svare på, jeg kører ALTID med hele hånden på gassen, dvs tomlen rundt om, men prøver også at variere lidt med hvad fingre jeg klemmer med (holder om gassen med)

    desuden prøver jeg at altis køre med en finger eller to på bremsen inde i byen hvor der er mange andre psykopater


  • #2   8. apr 2007 i øvrigt, du tænker på alt for meget andet når du kører, koncentrerer sig om trafikken

  • #3   8. apr 2007 Mht bremsen, så ville jeg holde mig til 70% forbremse og 30% bagbremse hvis du skal bremse hårdt, aldrig bagbremsen alene, det ender galt hvis den blokere en dag..

  • #4   8. apr 2007 1. kommer vel an på hvor du kører og hvad gear:).
    2. har aldrig fingre på forbremsen medmindre jeg vil til at bremse.
    3. motorbremser meget, men hvis det skal være så forbremse+ bagbremse, som du forhåbenligt har lært da du tog kort.


  • #5   8. apr 2007 5 fingre på rullen ved åben landevejskørsel uden fare, steder hvor man skal være opmærksom kører jeg med pegefinger og langemand, fuckfinger eller hvad i kalder den på bremsen.... desuden bruger jeg aldrig min bagbremse.... kun motobremse så meget som muligt og eller forbremsen.... hvsi jeg bruger fodbremsen erdet for at teste om den stadig virker og for at få rusten af den smiley

  • Allan  W
    Allan W Tilmeldt:
    mar 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 61
    #7   8. apr 2007 1. det skunoget du helt automatisk får på rygraden.det noget med at lytte og føle sig frem

  • #8   8. apr 2007 jeg bremser kun med forbremsen for det meste...

  • #9   8. apr 2007 Fingrene på bremsen er ok ved start(1. og andet gear, hvor du kan fortryde) - og stop smiley

    Ellers har de intet at gøre der!

    Der er mening i at skifte med greb og pres mellem de forskellige fingre på håndtagene. Jeg holder af og med fem fingre ovenom håndtagene og skifet så lidt med, hvilke fingre der trykker. Så sover hænderne mindre og fingerspidserne bliver ikke så kolde!.

    Det der med bremse, det skal du se at få lært.

    Det er OK hovedsagelig at bruge bagbremsen ved lave hastigheder og især er den fin med passager på. Men ellers er den mest beregnet til at "lægge" presset roligt ned på forhjulet, der giver langt den største bremseeffekt.

    Kraftig bagbremse fra selv moderat hastighed, har tendens til at betyde tabt vejgreb - noget værre lort!


  • #10   8. apr 2007 Knud (Vestegnen) J
    hvis man allerede på forhånd har 2 fingre på bremsen mindsker man standsningslængden betydeligt hvis der skulle ske noget pludseligt.... man ved sq aldrig om der kommer en unge løbende ud mellem en række parkerede biler i den ene side af vejen i en by


  • #11   8. apr 2007 mht at bremse...så tror jeg mere på min reaktionstid med hele hånden...dvs jeg holder den på rullen og reagere med hele hånden, istedet for at bremse med 2 fingre

  • #12   8. apr 2007 Mht til nedbremsning...

    Forbremsen er den primære bremse, det vil du kunne mærke den dag du virkelig skal bremse hurtigt ned...

    Jeg havde en episode forleden, den var 100 % selvforskyldt, men here goes..

    Jeg kørte meget friskt til, og skulle pludselig bremse meget hurtigt ned på meget kort tid.. smiley

    Begge bremser blev aktiveret, KRAFTIGT - baghjulet blokerede og var ikke til meget nytte, så min nedbremsning var primært på for bremsen, mens bagenden bag fuldte efter med hvinende hjul...

    Derfor, lær at bruge forbremsen... det andet bliver hurtigt noget rod.. smiley

    ____________
    Jakob


  • #13   8. apr 2007 Martin P:
    Muligt du i teorien har ret, men min erfaring fælder mig meget mere i retning af Franks opfattelse. To fingre er OK, hvis du har lidt fart på maskinen. Ret meget, så skal man trykke hårdt men til pas, og det doseres langt lettere med hele hånden.

    I øvrigt er styring ved en vis fart ofte langt vigtigere end bremsning, og så skal man altså have et ordentlig greb på styret.


  • #14   8. apr 2007 -Har somregl 2 finge på forbremsen når jeg køre inde i byen, og hele hånden på rullen når jeg køre landevej..

    -Bremser næsten altid med både bag og forbremsen, men mest forbremsen det er jo der vægten lægger sig under decceleration.

    Men vi lærte også at bremse let med bagbremsen et milli sek før man aktivere forbremsen da det vil strække cyklen ud og gøre den mere stabil, under hårde opbremsninger.


  • #15   8. apr 2007 Du spørger hvordan man bremser fra høj fart... Hvis du bremser maks er din bagbremse fuldstændig ubrugelig så snart du har trukket din forbremse da en hård nedbremsning vil fjerne stort set alt vægt fra dit baghjul, hvilket betyder at den mindste bremsen med bagbremsen vil resultere i blokering af baghjulet. Hvis du skal bruge bagbremsen til noget er det til de allerførste meter du bremser. Du kan lige trække begge bremser samtidig og så umiddelbart efter slippe bagbremsen og lade forbremsen gøre arbejdet herfra.

  • #16   8. apr 2007 Knud (Vestegnen) J
    det kunne godt lyde somom vores cyklers forbremse er meget forskellig... jeg kan SAGTENS dosere en hård opbremsning med 2 fingre på min cykel... og jeg kan hurtigere påbegynde en bremsning med 2 fingre og så flytte de 2 sidste derud også om nødvendigt, men som du selv siger så har man brug for et godt greb ved undvige manøvre... hvilket jeg også har på min cbr... men der er man jo også en del af cyklen og styrrer lige så meget vha vægtfordeling/koppen som med styret


  • #17   9. apr 2007 Knud: Du er forbremsen på en custom maskine ikke med særlig meget bid, og derfor skal man bruge alle fingrene til at bremse. På moderne sports MC er 2 finger rigeligt til at bremse med, nogle kan man endda nøjes med pegefingeren...

    Men tilbage til spørgsmålet.

    1: Hvis det bare er konstant ligeud ved samme fart, så læge med så lave omdrejninger som muligt uden den sejtrækker. Mener en GS'er kan trække rent og jævnt fra 3.000 rpm.

    2: Hvis du havde en god kørelærer, eller læser "advanced techniques" i Bike UK, vil du vide det er et "panik" stilling for hånden. Det er med pege- og langemand på bremsegrebet (lærte det allerede da jeg tog kørekort). I dagligdagstrafikken er de 2 fingre nok til at klare opgaven, hvis du får de andre fingre i klemme har du luft i slangerne eller også er de møre.

    3: Hvis det bare er en stille og rolig nedbremsning, klarer jeg det med motorbremse og nedgearing, og så for og nogle gange bagbremse.
    Hvis det skal vare en katastrofeopbremsning, så er det først bagbremsen og et kvart sekund efter forbremsen.
    Du skal dog være opmærksom på ar det er let at overdosere bagbremsen, og du skal også kendre bremsepunktet for din forbremse.

    /
    Jesper


  • #18   9. apr 2007 Hey, da der ikke er mange andre, der har kommenteret spørgsmål nr.1, vil jeg da gerne lægge billet ind:

    Jeg har haft samme overvejelser som dig, og jeg er da også stadig en slags "semi-newbie" efter cirka 4.500 km. på min GS 500.

    Ved landevejskørsel ligger jeg gerne omkring 4.000 o/m og måske endda helt op mod 4.500 for at bevare muligheden for en smidig accelleration. Det kommer lidt an på humøret og dagsformen. Nogle dage føler jeg mere, at jeg har "ondt økonomien", og så forsøger jeg at køre omkring 3.500 for at spare brændstof. smiley

    Jeg ved ikke, om min kørestil måske er en smule uøkonomisk, men jeg accellererer på den anden side ikke så hårdt og kommer sjældent over 8-9.000 omdrejninger, og så kan det vel gå lige op...


  • #20   9. apr 2007 hej med hensynt til om man skal bruge 2 fingre eller hele hånden vil jeg til enhver tid påstå at du kan sagtens lave en forhjulsblokade selv om du kun bruger 2 fingre - har selv lagt mærke til at jeg har en tendens til at trykke for hårdt hvis jeg for en gangs skyld skulle sidde med hele hånden (undtagen tommel selvfølgelig) på forbremsen. synes det er meget lettere at dosere med kun 2 fingre -


  • #21   9. apr 2007 Tak for alle de gode svar. Mht. til at bremse, skal det nu ikke forstås sådan så jeg ikke bruger min forbremse ved hård opbremsning, men bare ikke særligt meget ved let opbremsning.

Kommentér på:
En sjask fuld newbie spørgsmål.

Annonce