{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.471 visninger | Oprettet:

Glemt olieskift.. {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har en kammerat der simpelthent har glemt at skifte olie de sidste 3 sæsoner (ja, det er dumt!!)
Han er så kommet frem til, at den nu skal have skiftet olie (Wuhu).

Jeg tænker så, når den har kørt på den samme olie i 3 sæsoner, ville det ikke være godt at rense motoren, inden den skal ud og køre?
Her tænker jeg, en olie der kan smides i, som den startes op på, for derefter at Aftappe det igen.

Findes der noget i kan anbefale?

Mvh. Henrik P.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Glemt olieskift..
  • #1   18. apr 2018 Hvad med et additiv? Lissom den slags man sælger som ventilrenser og motoroptimiser?
    Om det er noget som virker, er der vist delte meninger om. Men google det!
    Men fortæl noget mere om fætter Vims, der har glemt at skifte olie i 3 år i træk....hader han bare at hans motor er iorden, eller smiley


  • #2   18. apr 2018 Det vil jeg prøve.. ved du hvad det hedder?

    Første gangs ejer af et køretøj, så han havde slet ikke skænket det en tanke.
    Jeg har fået ham forklaret, at det er meget vigtigt det skal skiftes.
    Han blev noget forskrækket, da jeg forklarede ham, at det ikke var godt, det han havde gang i..


  • #3   18. apr 2018 Nu kommer det jo helt an på hvor langt han kører på et år, er det kun et par tusinde km. er det jo dårligt tid for skift endnu smiley

  • #4   18. apr 2018 Uanset hvad, har olien ikke godt af at stå smiley
    Der er også en grund til, at folk siger olien skal skiftes efter 4000 km eller et år smiley


  • #5   18. apr 2018 #4 Det er det rene vrøvl, olie tager sgu ikke skade af at være i motor der ikke kører, eller for den sags skyld en dunk eller en 200 liters tønde!

  • #6   18. apr 2018 Prøv at Google "olierens." Eller bare køb en billig olie, og roter det rundt i motoren til den er varm. Og så skift det igen. Så må motoren vel være "ren"?! Bare husk at han osse skifter filtret. Og underbukser. smiley
    Jeg har læst om, at det ikke er så meget olien som bare står i motoren. Men de kemiske forbindelser som kan opstå og udvikle gasser, som kan få motoren til at ruste indvendigt. Men jeg læser godtnok osse meget. (Vrøvl.)


  • #7   18. apr 2018 Som #3 skriver: Hvor langt har han kørt på olien? Jeg ville nok bare skifte og køre glad videre, specielt hvis den gamle olie ser nogenlunde fornuftig ud når den tappes af.

  • #8   18. apr 2018 Nu har jeg en GSXR600 som kun, bliver brugt til at test software opdateringer. På mit rullefelt, det betyder så mere eller mindre 2-3 koldstarter om dagen. Den har ikke fået et eneste olieskift de sidste 5 år. Og har heller ingen planer om at give den det.

    Så tror baby overlever..


  • #9   18. apr 2018 Jeg tror jeg gør som MT skriver. Den får en omgang billig olie til den er varm, og så af med det igen.
    Tak for hjælpen smiley



  • #10   18. apr 2018 Jeg ville bare skifte olien, og især filteret!

  • #11   18. apr 2018 Både nyt olie og filter er købt smiley

  • #12   18. apr 2018 Jeg ville nok nærmere se på kilometerantal siden sidste olieskift og DOT-mærkning på dæk smiley

  • #13   18. apr 2018 Min nabo er kommet til at glemme at få lavet service på hans 2år gamle Kia Rio. Så nu havde den så kørt 34.000km over service..
    Shit happens, og byebye garanti


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #14   18. apr 2018 Start cyklen og og lad den stå i tomgang til den er gennemvarm, og skift så filter og olie. Ikke alt det hysteri med at skylle igennem med billig olie. Hvad skulle være ideen i det?
    Når du tapper olie af, får du jo alt med ud...


  • #15   18. apr 2018 Hvis ellers niveauet har været i orden undervejs i de tre år, så kan jeg ikke få øje på nogen bekymring.

    Det sagt så er der naturligvis forskel på, om den har kørt 2000 eller 20000 kilometer om året.


  • #17   18. apr 2018 ARD-Ratgeber Technik lavede for en del år siden et forsøg med 2 ens nye biler, som
    kørte den samme vej og på samme tidspunkt hver dag. Den ene fik skiftet olie
    for hver 10000 km den anden blev der slet ikke skiftet olie på.
    Efter 150000 km blev begge motorer skilt ad, der var så lidt forskel på slitagen
    at det ikke kunne måles.

    Nu håber jeg ikke at jeg bliver uvenner med alle mekanikkerne herinde,
    for de har jo en god avance på den olie de skifter, og anbefaler altid hyppige olieskift.
    Men der er hvis ingen der kan sige helt præcis hvor tit olien bør skiftet,
    jeg tror det kommer meget an på hvordan og hvor man kører.


  • #18   18. apr 2018 Du bliver ikke uvenner med mekanikerne, "vi" læner os jo op af de anbefalede service intervaller og har derved ryggen fri

  • #19   18. apr 2018 Sajmon: Jeg tænkte at han spørger efter en metode til at få motoren "renset." Og en gang olieskyl, vil vel alt andet lige, tage div spåner og snavs med ud. Måske.
    #16: Kan jeg godt tilslutte mig. Så vi ses om et par sæsoner...


  • #20   18. apr 2018 Det er helt unødvendig. Spåner og snavs sidder i filtret. Den smule der måske er tilbage betyder ikke det mindste. Det bliver fanget næste gang det passerer filtret.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #21   18. apr 2018 #19 - Så bør du nok læse første indlæg igen.

    Han spørger om det er en god ide - og efter min og flere andres mening, er det spild af tid og penge.


  • #22   18. apr 2018 #19: Jo. Og det har i andre sikkert ret i. Så.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #23   18. apr 2018 Jeg håber du er klar over at du hentyder til dit eget indlæg. smiley

  • #24   18. apr 2018 #23: Nej, men det er jeg nu...Jeg logger af. Jeg har helt forvirret migselv igen nu. Hyg jer smiley

  • #25   18. apr 2018 Hvorfor snakker i om spåner nu?? Har i været forbi en anderkendt mekaniker på Djursland?? Hvor kommer de spåner fra, ligger der et savværk i nærheden?? Mystikken breder sig i det lille land, hvem har den reneste olie? Skift før din nabo, i morgen er det måske for sent smiley

  • #26   18. apr 2018 tom: Gnæk-gnæk. Jeg er væk. (Inden jeg forsager virkelig skade. smiley )

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #27   18. apr 2018 #24 - Det er helt ok. Vi er sgu kun mennesker. smiley

    #25 - Jeg skifter olie + spåner for hver *who the fuck cares* km.... smiley

    På KTM'en er det 10 timer - på SV er det ca.... Når gearskiftet bliver trøwt... Normalt er det trip B som står for at tælle, og det passer oftest med 5500km.


  • #28   18. apr 2018 #27 Jeg skifter når jeg gider, måske i aften??? Ingen ved det, men vejret lokker da snart vraget ud af skuret smiley

  • #29   18. apr 2018 #25:
    Koppenbjerg, kære Tom! smiley


  • #30   18. apr 2018 Og for lige at mane alle rygter om min notoriske dovenskab i jorden, så har jeg såmænd lige været ude og sat lader på batteriet, OG flået det gamle oliefiler af (+ bundproppen, som jeg vist for første gang har en ny pakning til!!) så nu kan jeg så heller ikke mere i dag! Nu må den lige dryppe af, så kan det jo være ånden kommer over mig igen i morgen, så jeg sætter nyt filter på, skruer bundproppen i og hælder ny olie på. Men det lyder godt nok hårdt, så måske deler jeg det over to dage smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #31   18. apr 2018 Fy for satan - jeg bliver helt svedig bare af at læse om al den aktivitet.

    Skål på det da. smiley


  • #32   18. apr 2018 smiley

    profilbillede
  • #33   18. apr 2018 #32 Det var da satans, har du stået og taget billeder af mig, for det ligner meget godt det jeg havde gang i smiley Næste gang kunne du så hjælpe mig lidt, du kan jo se at jeg næsten ikke kan nå op smiley

  • ken H
    ken H Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 13 Emner: 4 Svar: 75
    #34   18. apr 2018 Start motor og lad den rende varm i tomgang.Bundprop af og lad den stå i 24 timer og dryppe af,så på med nyt olie og filter og alt er godt igen.

  • #35   19. apr 2018 Meget værre hvis han havde glemt benzin ??

Kommentér på:
Glemt olieskift..

Annonce