{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.396 visninger | Oprettet:

Olie til frituren {{forumTopicSubject}}

Jeg er faldet over dennehersens olie....kan du spotte hvorfor man ikke skal bruge det i sin cykel? Er det måske olie til at lave pommesfrites i? Eller er det gammelt, brugt motorolie på ny dunk?
Jeg skal prøve, hvad 15-20w-50 gør ved min motor, og er ikke stødt på SÅ billig olie før. Men måske er det bare pga vores afgiftssystem i Dk.
Ville DU hælde dette på en cykel fra 2005. Jeg mener ikke af hensyn til viskositeten, men prisen....
https://www.daekonline.dk/cgi-bin/oshop.pl?gclid=Cj0KCQjw3InYBRCLARIsAG6bfMTuAubJsGmgY4VBkQi0-_s3s8N8xQk16KpYD67LMPkjr9FuDeeINGkaAhBDEALw_wcB&dsco=123&partner=1&item_id=1924&partner=1&Country=DK&ID=sea_rd_dk_Froogle_Shopping&partner=1&Country=DK&ID=sea_rd_dk_Froogle_Shopping&s_kwcid=AL!432!3!251293456043!!!g!293946777986!&ef_id=WwOY2QAAADNp-LYV:20180522041313:s#
Et link til, men med en lidt dyrere, men stadig meget billig olie. Denne r dog 49kr dyrere end listeprisen,fordi fragten ikke r inkl. Men hvis man kan bruge den sidste her, er den første nok også ok at bruge i en "gammel" motor: https://www.oliebiksen.dk/shop/north-sea-lubricants-2596p.html
Hvis du skal have olie, så har forr i det sidste link også Castrol på tilbud.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Olie til frituren
  • #1   22. maj 2018 Har du ikke lige fået frisk olie på?
    Og hvorfor vil du skifte?


  • #2   22. maj 2018 Jeg er blevet anbefalet at prøve den federe olie her i sommervarmen. Og det skulle (over tid) mindske sliddet i motoren også. Men det besvarer ikke mit spørgsmål, jo... smiley
    Det er jo ikke bare billigt....men mistænkeligt billigt, det her....


  • #4   22. maj 2018 #2: Jo tak, men det er 10w-40. Den kører jeg på nu. smiley

  • #6   22. maj 2018 Jamen godmorgen så smiley
    Men hvis du havde klikket på linket, ville du kunne se, at den koster 150kr for 4-5 liter.inkl fragt.....Og det er det, som jeg synes er ....billy smiley
    Ang hvorvidt min mc kan køre på denne type, er jeg ikke i tvivl om, at det kan den godt. Jeg har det fra en yderst pålidelig kilde. Og dem har jeg lige sorteret ud, så kun den bedste er tilbage.....Kilder altså.


  • #7   22. maj 2018 Er den den samme mekanikker som ville tage røven på dig, der anbefalede det?

  • #8   22. maj 2018 Det er jo en bilolie og de har friktionsnedsættende additiver... hvilket din kobling ikke e glad for og ville få den til at fedte...

  • #9   22. maj 2018 plus at med de temperaturer vi har i dk er en 10w40 helt perfekt...en tykkere olie øger bare koldstartssliddet da det er trægere og langsommere til at nå frem...

  • #11   22. maj 2018 det er da bare at prøve det og bagefter give en anmeldelse af produktet.
    Hvis det viser sig at være noget bæ, så skifter du jo bare igen smiley


  • #12   22. maj 2018 Den sidste olie du linker til fra "oliebiksen" siger højt og flot "passenger car" på etiketten og nævner biler i teksten så mon ikke det er en bilolie?

    Mht priser er Danmark et dyrt land på mange områder, da få aktører bestemmer markedsprisen. Derfor kan du let finde samme produkter 20-30% billigere syd for grænsen.... så meget for EU.

    Er din MC ikke vandkølet? I så fald betyder sommervarmen ikke ret meget for motortemperaturen og hvis jeg var dig ville jeg fortsætte på 10W40 som du har i nu... du har vel heller ikke kørt et olieskift interval siden Urban fiksede din MC for 2 uger siden?

    Min egen kører jeg med 10W50 i fra Castrol. På tilbud kan den fås for 350 og det synes jeg er en fin olie til en luftkølet MC https://www.thansen.dk/product.asp?n=-244609467&pn=-244609138

    Man kan sikkert få den billigere syd for grænsen men jeg har ikke lige checket det, plus jeg har et par dunke på lager fra sidst de var på tilbud.

    Måske er et par hundrede kroner sparet på olie en dårlig forretning jf dine tidligere erfaringer? Hvis vi siger 4000 ml skift svarer det til 5 øre pr kørt km du kan spare?


  • #13   22. maj 2018 Nr 2 link, var bare ment som, at hvis en lav pris er ok olie, kan jo ligesågodt købe den billige type....tåbeligt, at det er en bilolie, så...det lagde jeg ikke mærke til. Men vi er enige om, at olien som jeg spørger om, altså det første link.....ER en mc olie?
    Du kan godt regne ud, at det er 5 øre pr km jeg sparer....Eller jeg kan se sådan på det, at dette er et "ekstra" olieskift som du selv er inde på, og så kan jeg slippe med 200kr istedet for 350-400....Ud af pengene som jeg har til rådighed resten af måneden, som er 0kr.


  • #14   22. maj 2018 Nu har du fået en MC (som ellers var dømt død) der kører perfekt, mener du så selv at det er smart at begynde at eksperimentere med anden olie end den der er anbefalet af producenten af MCen?????? Og for at det ikke skal være løgn, har du jo selv skrevet at du ikke har forstand på noget mekanisk????
    Men du savner måske platuglen og hans gode værksted? smiley


  • #15   22. maj 2018 Jeg har slettet komm om, at det ikke er en bilolie, eftersom eksemplet jo var/er en olie til bil. Og det var et temmeligt dårligt eksempel....Men olie, som jeg har og hele tiden har tænkt mig at købe, er olie til mc, som er ekstrem billigt....og jeg ville gerne høre, hvis nogen vidste noget om dette.....at det er en dårlig kvalitet eller whatever....men jeg tror at jeg tager en beslutning nu. Og skriver her på tråden hvis det var en ekstrem dårlig besluning. Grunden til at skifte olien, er ikke kørte km. Men bestemte lyde fra motoren, som måske kan minimeres ved olieskift. Og at jeg selv har set nogle steder (på skrift), at denne viskositet på sigt muligvis minimerer sliddet i motoren.

  • #16   22. maj 2018 Joeh, men hvis jeg havde 0 kroner tilbage til resten af måneden og frisk olie på MC'en ville jeg nok ikke bekymre mig om at skifte olie lige nu.

  • #17   22. maj 2018 #16: Sandt. Men måske er der noget, i ikke ved....Jeg spørger også bare i bund og grund bare efter, hvordan det kan være at 5 liter olie koster 150kr...

  • #18   22. maj 2018 Okay, men svaret på 5ltr til 150 kroner er ret simpelt: Dansk detailhandel tager røven på forbrugerne fordi der ikke er andre muligheder og få aktører styrer forretningerne.

    Der foruden er postdanmark/postnord helt fucked up så det i dag er dyrere at sende et brev fra Kolding til Fredericia end det er at sende 5ltr olie fra Tyskland til DK med DHL/Postnord.... og bl.a. købe alverdens elektronik fra alibaba i Kina og få det leveret GRATIS....

    Begge forhold skyldes for en stor dels vedkommende "politikerne" på Borgen og deres venner..... men der er ingen konsekvens for alt er glemt til næste valg og der er reelt ingen valgmuligeder da alle er korrupte eller nosseløse eller begge dele

    Fortsat god dag


  • #19   22. maj 2018 Tjek godkendelserne på olien og se om de overholder det der anbefales til din MC, og tag beslutning derfra.

    Jeg syntes lidt at denne tråd lugter af at du allerede har besluttet dig inden du opretter den, hvis det kun er for at få bekræftet din egen holdning hvorfor så i det hele taget spørge?


  • #20   22. maj 2018 19: Jeg spørger, fordi jeg synes at olien er mistænkelig billig. Godkendelserne er, så vidt jeg kan se iorden...
    PS: Nu holder jeg øje med dig smiley smiley


  • #21   22. maj 2018 Per: Tak, tættere på et svar, kommer jeg næppe fornemmer jeg efterhånden. God dag til dig osse smiley

  • #22   22. maj 2018 På dækonline har de osse en castrol 15w-50 til 217 kr for 4 L, så for ikke at oprive flere stemninger, køber jeg den istedet. Og den ER til mc.

  • #23   22. maj 2018 Det går du nok ikke galt i byen med, men igen tror jeg du overbekymrer dig, 10W40 i en vædskekølet gademaskine burde være ok selv i den danske sommer

  • #24   22. maj 2018 # 23 Og når vi når efteråret er det helt almindeligt at tænde et lille bål under motoren, for lige at varme olien op smiley

  • #25   22. maj 2018 Som flere har sagt, så er 10-40 olie helt fint. Luftkølede motorer og racere kan køre 10-50 10-60 pga voldsom varmeudvikling, men det er ikke noget for lavtydende vandkølede motorer. 20-50 er til vetaran maskiner, for det er det olie man havde dengang.
    Hvis tyk olie virkelig minimerede slid, så ville Kawasaki jo anbefale det i manualen...


  • #26   22. maj 2018 Kawasaki anbefaler både 10-40 og 50 olie , kører selv på motocross olie ala 15-50 på en gammel havelåge cbr600

  • #27   22. maj 2018 Jeg har bestilt castrol, 15w-50. Varmen ser osse ud til at fortsætte smiley I må allesammen ha en god dag smiley

  • #28   22. maj 2018 En olie til en MC med vådkobling skal være JASO MA/MA2 specificeret. Det er det du skal kigge efter.
    Men undrer mig stadig over du vil skifte olien i utide. Især når man tænker på, hvordan du i tidligere indlæg, har skulle fortælle hvor små finanserne er...


  • #29   22. maj 2018 olie er en af de ting jeg IKKE vil spare på, samme med bremser smiley
    har dog brug noget billigt en gang imellem men så har det kun været i masking i 500-1000 kilometer mens jeg ventede på levering af Castrols bedste og selv det bliver skiftet hver 3000-3500 km
    måske lidt overkill men jeg plejer at få det til en god pris så hellere safe than sorry


  • #30   22. maj 2018 Har du service manualen for din cykel? Ellers er den her
    http://er5.atw.hu/letoltesek/Kawasaki_ER5_C5_2004_Service_Manual_ENG.pdf

    Olien er angivet til 10W40.... og intervallet 6000km eller årligt, så jeg forstår ikke rigtigt du bruger penge og tid på at skifte efter 14 dage - med mindre du har klokket 6000km selvfølgelig smiley


    profilbillede
  • #31   22. maj 2018 Jeg bruger den her og har gjort det på alle ine mc'er.. ZX12R, ZX9R, GPZ900R og nu også min GL1000. Alle har, efter min mening, fået en bedre motorgang og blidere gearskift...

    https://www.louis.de/artikel/procycle-4t-motoroel-mineralisch-sae-20w-50/10038458?list=41c894e87f8f350322f99ffeee29b61f


  • #32   22. maj 2018 Olie gør kæmpe forskel og kørte på en tilfældig 10-40 olie og gearskifter blev stramt og nærmest skar i hjertet .... en anden olie gav en helt anden MC ,
    blødere respons , og ikke mindst gearskiftet blev som smør


  • #33   23. maj 2018 Jeg har nu i to sæsoner kørt på biltemas 15-40w. 4 l til 169 kr, min gamle havelåge kører fint uden problemer ( kawasaki en 450)

  • #34   26. maj 2018 Tak for alle svarene. Jeg synes altid, at spørger man om noget herinde, får man svar på alt muligt. Sommetider,endda på spørgsmålet man stiller. Det var dog en udfordring denne gang, men forskellige og ens meninger om olie, billig olie og viskositet, fik jeg da.
    Nu har jeg så fyldt Castrol 15w-50 på, og til alle jer, som ikke fangede hvorfor olieskift: Jeg er skør og hører lyde og stemmer, som ikke nødvendigvis hører til den virkelige verden. Det var osse tilfældet med motoren på Kawasakien. Jeg havde så hørt, at 15-20w-50, måske kunne hjælpe mig med at kategorisere lydene som værende inde i mit hovede eller kommene fra cyklen. Og det har ikke opklaret mysteriet....For jeg synes at den "klikker" mindre fra ventilerne....Men er det så noget jeg bilder mig ind...!? Nå, men nu er det på, og jeg skal ikke skifte mere olie iår. Og den lille røde kører stadig helt fantastisk efter et overgreb nær havde dræbt den, og jer brugere herinde, hjalp til med at få den lavet ordentligt.


  • #35   26. maj 2018 Dejligt med en opfølgning ??

  • #36   26. maj 2018 Eftersom ventilerne i din motor ikke er hydrauliske, og dermed ligeglade hvilken olie du har på, så er det noget du bilder dig ind.
    Men hvis det gør dig glad, så nyd din mc


  • #37   26. maj 2018 Så Jesper , ventilerne og knasterne kører måske endnu mere lydløst helt uden olie ??

  • #38   26. maj 2018 #37: Det er ikke det jeg siger. Og knastaksler har jeg i ret nævnt om. Men for ventilerne vedkommende, skal der bare være en olie der kan ligge en oliefilm, så knasten ikke bliver slidt.
    Og kører man helt uden olie, så vil man ikke nå at høre en tikken fra ventilerne.


  • #39   26. maj 2018 Uanset hvad vil en tykkere olie være sværere at gennemtrænge og derved nedsætte støj , kan vi være enige der så?

  • #40   26. maj 2018 jo men til gengæld også langsommere til at nå frem ved koldstart

  • #41   26. maj 2018 Netop derfor tykkere olie bruges om sommeren

  • #42   26. maj 2018 Ja, jeg kan jo i den givne situtation kun tilslutte mig urbans udlægning...eftersom det er det, jeg synes at opleve lige nu.....altså jeg sidder ikke og kører IMENS jeg skriver....men næsten smiley

  • #43   26. maj 2018 ja i sydeuropa hvor gennesnitstemperaruren er over 23 grader .. ikke i dk

  • #44   26. maj 2018 og slet ikke på en vandkølet mc...

  • #45   26. maj 2018 #39: Hvilken olie er det ventilstøjen bliver pakket ind i?

  • #46   27. maj 2018 Lige netop ventilstøj fra slidte hydrauliske løfterne vil en tykkere olie nok reducere: ventil løfterne pumpes jo op af olie trykket og det holdes af en ventil. Men er ventilen slidt falder løfterne sammen når olien er var og tynd.

    Så ikke helt hen i hegnet at det reducerer støj med sin nye olie


  • #47   27. maj 2018 #46: Ja HVIS den havde hydrauliske ventiler. Mens er har den ikke

  • #48   27. maj 2018 @47 - okay kan se jeg har læst forkert ovenfor, troede den havde hydrauliske ventiler (hvilket faktisk undrede mig en hel del)

Kommentér på:
Olie til frituren

Annonce