{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.433 visninger | Oprettet:

Lasse S
Lasse S
Tilmeldt:
12. jun 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Godtvejrspendler! {{forumTopicSubject}}

Hejsa!

Jeg er nået frem til gerne at ville have en mc til at køre på arbejde på i sommermånederne når der er godt vejr.

Jeg har ca. 100km hver vej, hvoraf 97 er på motorvej.
Da jeg møder fra 23-6.30 vil jeg typisk ligge på vejen uden for myldretrafik.

Jeg havde først og fremmest kigget på en cruiser model, men efter at have researchet, mere virker det ikke til at være holdbart i længden komfortmæssigt. Jeg har ellers forelsket mig i en Kawasaki Vulcan S.

Det jeg har fundet frem til, er at mange foretrækker en mc med kåbe til de lange ture kiggede jeg videre og fandt frem til en Honda CBR 500 som jeg også synes nogenlunde om. Jeg synes de fleste sports touring minder meget om hinanden.

Har I nogen bud til en MC jeg kan blive glad for i flere år frem som jeg måske ikke har tænkt på i første omgang? Og er i enige ikke at vælge en Vulcan S på baggrund af komfort på motorvejskørsel?

Jeg tænker budgetmæssigt at jeg gerne vil ligge omkring de 50.000, men kan strække mig til 100.000 hvis der er virkelig god grund derfor.

På forhånd tak for hjælp og ekspertise.


Kommentarer på:  Godtvejrspendler!
  • #1   12. jun 2018 Med det kørselsbehov skal du have en MC du kan sidde komfortabelt på i 1½ time. Er du 1,95/120kg skal du nok overveje en større cykel?

    Få også een med et godt lys da meget af din kørsel jo bliver i mørke. Det er desværre ikke en selvfølge, selv på nyere cykler.

    Endelig vil en motor med et godt moment og flad momenkurve nok være at foretrække til de lange stræk - > dvs en mere touring præget cykel end Honda CBR 500


  • #2   12. jun 2018 Til det kørsels behov skal du have noget touring, ellers kommer din krop til at hade dig smiley
    En kammerat har lige købt en ældre bmw k 1200 GT fra 2005. Mener at han gav omkring de 60.000
    Der får du en overskuds maskine med masser af kræfter, hvor du komfortabelt kan køre flere kilometer uden at ballerne bliver flade samt kardantræk, vindskærm og varme i håndtag til de kolde nætter


  • #3   12. jun 2018 En chopper/cruiser kan da sagtens være komfortabel til det formål. Der findes folk der har kørt verdenen rundt på en 125'er, så der er ikke noget mindstekrav for hvilken størrelse MC du vælger.
    Men i dit tilfælde ville jeg gå efter en Honda NT650/700V Deauville. Ikke en voldsomt spændende MC. Men den har en af de mest driftstabile og holdbare moderne motorcykelmotorer, og kardantræk vil du sætte pris på med alle de km.


  • #5   12. jun 2018 #4
    Den er 20 år gammel ......

    Du skal have en letkørt touring cykel der kører langt på en liter bensin og som er billig i vedligeholdelse. Det bliver til rigtig mange km pr år,
    Hvad for en model du har det bedst på så mange timer pr uge må du selv ud og afprøve. Derfor er det en god idé at tage en rigtig lang prøvetur. en motorcykel kan sagtens være rigtig fin at køre 40km på men en pinsel når turen er 100km...

    Gó jagt.


  • #6   12. jun 2018 Hvis det var mig, og jeg er stadig ung (men ikke frisk...), havde jeg købt en Kawasaki EN500 og smidt et lige styr på samt vindskærm. 23 km/l, bulletproof motor og ca. 25.000 kr.

  • #7   12. jun 2018 Hvad med sådan noget her?

    https://www.123mc.dk/brugt/mc/honda/nc-700-xa/til-salg/148829


  • #9   12. jun 2018 Yamaha fz6 m. Kåbe. (Fazer?)

    Dem er der en del til salg af pt.


  • #11   12. jun 2018 Honda cbr 1100 blackbird

  • #12   12. jun 2018 Jeg skal os snart ha en så jeg kan skyde genvej mellem alle bilerne på motorvejen snart haha smiley

  • Lasse S
    Lasse S Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #13   12. jun 2018 Mange tak for alle jeres svar! Det har lige givet mig nogle mere specifikke ting at kigge efter i min søgen, og kan se at der også er nogle flotte mc'er i blandt touring kategorien smiley

  • #14   12. jun 2018 Køb den Vulcan S, du er forelsket i, nyd den alt det, du har tid til i din fritid, tag bilen på arbejde. MC-kørsel på motorvej er kedeligt og får dig (måske) til at vælge en MC, du i virkeligheden ikke drømmer om. Just a thought... smiley

  • #15   12. jun 2018 Jeg vil næsten sige at uanset årstid, så er det ofte en halvkold omgang at køre om natten.

    Måske en MC scooter, så du kommer på arbejde halvtør, hvis du løber en i en sjat vand.


    Du bør under ingen omstændigheder købe noget du ikke har prøvekørt i mørke eller som minimum tjekket lyset på, da du altid vil møde når det er mørkt og lyset på MCere er altid elendigt, i forhold til på en bil.


  • #16   12. jun 2018 Nu sidder jeg og tænker lidt... hvorfor vil du være godtvejrsnatpendler? Økonomi? Princip? Fiks ide?

    For langt de fleste af os er mc-kørsel mere end transport, det er en oplevelse hvad enten det er den hurtige baneracer med påsmækket nrplade og blinklys, klassikeren, touring maskinen til de tyske autobahns, selvbygger mc'en eller cruiseren med solskin reflekterende i chromen og vinden pibende omkring brain cab'en.....Så hvorfor så pine sig selv ved at køre 100km om natten på en motorvej? Hvis du arbejder nat, er det så ikke bedre at komme hjem og sove og så køre en lang tur om eftermiddagen/aftenen på din Vulcan drømmecykel?

    Jeg kører selv hovedparten af mine km som pendler, men det er 20km (eller 40 med en omvej) hver vej i dagslys, heraf 15km på en mageritrute, både i godt og mindre godt vejr. Det er min lille getaway fra hverdagens trummerum, så jeg kan godt forstå drømmen, tror bare 100km på motorvej i mørke bliver en lidt trist omgang


  • ken H
    ken H Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 13 Emner: 4 Svar: 75
    #17   12. jun 2018 Husk at afsætte nogle af pengene,til noget fornuftigt MC tøj..

  • #18   13. jun 2018 Du bliver glad for en bmw allroader...


  • #19   13. jun 2018 Jeg har en 500ccm. Jeg ville satme være ked af, at skulle køre 100km hver vej på motorvejen hver dag på den. Hvis du virkelig vil gøre dette, så skal du altså ha dig en større. Hvor stor ved jeg ikke. Men en 500 er altså for lille...tror jeg.

  • #20   13. jun 2018 #19: Jeg har kørt på ferieture på en GPZ500 med passager og fuld oppakning. Det klarede den fint.
    Jeg har også pendlet på motorvej med en 250'er med 40hk. Det klarede den også udemærket.
    Der findes folk der kører jorden rundt på 125'ere.

    Så en 500ccm maskine kan sagtens klare opgaven. Man skal bare ikke have en forventning om at suse afsted med +150km/t eller overhale på 2 sek.


  • Peter R
    Peter R Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Svar: 146
    #21   13. jun 2018 Hvis det ikke lige skal være en Guldvinge, så går man ikke helt galt i byen med en Pan European.

  • Torben R
    Torben R Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 3 Emner: 1 Svar: 10
    #22   13. jun 2018 Jeg havde nok valgt en Suzuki DL650 adventure da man ikke dér skal folde sig sammen for at køre:
    https://suzuki-mc.dk/listings/dl650x-adventure-edition-2/
    Den findes selvfølgelig også med rummelige sidetasker(-kasser) og topbox i forskellige udgaver.
    https://suzuki-mc.dk/listings/dl650x-adventure-edition/


  • Lars P
    Lars P Tilmeldt:
    apr 2016

    Følger: 1 Svar: 7
    #23   13. jun 2018 Jeg har pendlet 156 km dagligt, i 2 år, hele året, 78 km hver vej på en Honda CBF125, på alle tider af døgnet - hele året rundt, sne, regn, havl, tåge. Jeg nød hvert et øjeblik, selv i regnvejr. Man skulle tro sne er værst, men regn er faktisk værre på sådan En lille cykel, man ser ikke diesel klatter og så glider man ret intens, maskinen er dog let, så med lidt balance klare man det. Jeg vejer 102 kg. En lille MC kræver teknik og overblik og man kan ikke være døsig på motorvej med en lille maskine, kørte over 45km/l og topfart på 120 kmt. Jeg skiftede arbejde og ramte større bakker da jeg kørte den anden vej, derfor skiftede jeg til Yamaha MT07 som jeg har kørt på i 1 år nu. Jeg pendler nu 82 km daglig, alle årstider undtagen vinter(pga rust) jeg nyder stadig hvert øjeblik. Jeg kunne nemt bare tage min bil (Golf GTE) men elsker min MC og elsker at pendle på den. Jeg vil med min erfaring gerne fremhæve behovet for lange serviceintervaller og kvalitets MC. Generelt er jeg ikke glad for Hondas måde at klare reklamationer men en honda nc 750 xad (25kml er realitisk) ville være meget økonomisk rentabel, ligesom man kan få med Automatgear, fint serviceniveau, kvalitetscykel. Min Mt07 køre 20,1 km/l over 12.000 km og NC 750 slår den og har opbevaring af hjelm i tanken. Jeg arbejder som revisor, har styr på mine tal/udgifter og min situation er meget rentabel kørselsregnskab, lige bortset fra at bilen står stille. BTW i DK er forskærme fuldstændig ligegyldig (110/130kmt) du vænner dig til trykket, det gjorde jeg. En kvalitetshjelm hjælper også. Hvis du vil toure så er det klart en fordel. Man kan også nemt købe en stor forskærm til eftermontering. Afsluttende her jeg i mine 3 år aldrig væltet eller kommet til skade, selvom folk i biler og lastbiler har gjort deres for at det skulle ske, pas på derude.

  • #24   14. jun 2018 Hejsa

    Jeg ved det er en GAMMEL mc jeg linker til, jeg har ikke noget med denne mc at gøre, det er modellen jeg vil vise, det er den model motorcykel jeg altid har fortrudt jeg har solgt.
    Det er en slider, den giver aldrig op, du sidder super godt, den har en V4 motor med et fantastisk bundtræk.
    https://www.dba.dk/honda-honda-vf-700-super/id-106799973/


  • #25   14. jun 2018 Er det ikke lidt sjovt trådstarter ser ud til at være forsvundet?

  • #26   14. jun 2018 Jo. Måske er han ude og køre på sin nye Vulcan smiley

  • #27   15. jun 2018 Denne model er ret populær til langdistance pendlere i Norge


    profilbillede
  • #28   16. jun 2018 Hej, en Honda NC 700 kan jeg anbefale. Det er en god maskine. Super praktisk, og så går den ekstremt langt på literen. Hvid du har råd køb en ny NC 750 som modellen jo hedder nu.

  • #29   16. jun 2018 Prøv at kigge på en ny gsx650f
    Tror ikke der findes noget mere allround smiley der er nogle test på youtube der antyder det lige kunne være sagen. Ellers er ER6F en fed cykel


  • #30   16. jun 2018 En transalp, bedste allrounder til 25k B)??

  • #31   16. jun 2018 Hej med dig!
    Jeg ville kigge på en Kawasaki Versus 650. Den har meget af det du beskriver. Dog ville jeg også tilføre handguards som vil beskytte dine hænder mod vinden i de koldere tider på døgnet.
    https://www.123mc.dk/brugt/mc/kawasaki/kle-650-versys/se/152944

    En Suzuki Vstrom fra 2014 er også et rigtigt godt bud på dit behov.
    Morten smiley


  • #32   16. jun 2018 #29: Der er sgu ikke meget allround over en GSX650f. Det er bare en bandit i sportstouring forklædning. Fin til touring og pendler, men sport og adventure klarer den ikke særlig godt.

  • Torben R
    Torben R Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 3 Emner: 1 Svar: 10
    #33   16. jun 2018 Hvis du skal holde budgettet, ønsker en helt ny MC og ikke skal accelerere ind i helvedet, så er den nye Suzuki DL250 eventure et godt køb. Jeg er i hvert fald godt tilfreds hvilket flere andre også er (søg på YouTube). Se modellen her:
    https://suzuki-mc.dk/listings/dl250al8/
    Pris inkl. centerstøtteben og knobeskyttere 52.000, uden dette 50.000. Normeret til 30,3 km/l.
    Tophastighed i følge testkører på YouTube 135 km/t. I følge Suzuki "kun" 125 km/t.


  • #34   16. jun 2018 2x100km dagligt på en 250cc ??



  • Tom M
    Tom M Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Svar: 17
    #35   16. jun 2018 En Nimbus ville være idéel.

  • #37   16. jun 2018 En to takt crosser så....max 100cc
    Med speedway sidevogn


  • Torben R
    Torben R Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 3 Emner: 1 Svar: 10
    #38   17. jun 2018 #34, hvorfor skulle man ikke kunne køre 2 x 100 km på en 250'er? Den er fuldt med, ved de hastighedsgrænser vi har i DK. Det handler jo ikke om at komme frem med 150 km/t eller accelerere fra 0 til 100 på tre sekunder. Det gør det nok for nogle der har MC'en som legetøj, men hvis det er et transportmiddel man søger, så er en 250'er fuldt ud gældende. Det handler om god siddestilling og manøvreredygtighed som fx hvor nem det er at få MC'en til at gøre den bevægelse du ønsker. En lettere og mindre MC kan jo også være en fordel ved tættere kørsel og overhaling i yderste venstre bane.
    Der er også flere der her i tråden har tilkendegivet at de pendler på 250 og 125'er.
    Jeg er selv på den nævnte Suzuki DL250, der er mulig at erhverve til en fornuftig pris fra ny af. Ja, man kan smide lidt over 20.000 mere og fx købe en tilsvarende Kawasaki med 5 Hk mere (Versys-X 300) hvis man ønsker det, men for de penge kan man i stedet købe et ekstra godt sæt MC-tøj, hjelm o.lign der øger din sikkerhed når der pendles. Brug fx penge på en airbagvest.
    Hvis man skulle på langfart og opleve verden, ja så ville jeg gå op i størrelse, hvilket jeg skal om tre-fire år, men nu er en 250'er helt udmærket.


  • #39   17. jun 2018 Det er på ingen måde behageligt at køre på en lille maskine der har en topfart på 130km/t
    Tænk på at maskinen skal yde sit max hele tiden, der er ikke plads til overhalinger.

    Tænk også på kraftig sidevind på en let maskine - nej, den duer IKKE til at pendle på motorvejen. Den er fin, RIGTIG fin og skulle TS kun køre på hovedvejen ved 80 ville den også være mit bud.


  • #40   17. jun 2018 Og smider man 50/70 k kan man altså få MEGET mere maskine fra ny af.
    ex Honda CB 500 som også kører omkring 25 km/l


  • #42   18. jun 2018 #41
    Læs lige dine indlæg, inden du poster.


  • #44   18. jun 2018 Møzø: Det er måske den sidste sætning i #41, som er lidt svær at forstå, han hentyder til...

  • #45   18. jun 2018 Jeg forstår ikke det der er skrevet i # 41, "motoren er skyllet i løbet af 2/3 år" .
    2/3 år = 8 måneder, hvad er det der sker på de 8 måneder?


  • #46   18. jun 2018 Trådstarter ser ikke ud til at være aktiv mere... er det ikke på tide at råbe TROLL!

  • #47   18. jun 2018 #46: Det samme har jeg tænkt.... smiley

  • Peter R
    Peter R Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Svar: 146
    #49   20. jun 2018 #48
    Vi mangler stadig at få at vide, hvordan du skyller din motor? smiley smiley


  • #52   20. jun 2018 #50: ligesom hvis man låner sin bedstefars bil. Men sådan en skal jo bare ha en god køretur på motorvejen.

  • #54   20. jun 2018 Eller rettere: At investere i et forkert køretøj....

  • Lars P
    Lars P Tilmeldt:
    apr 2016

    Følger: 1 Svar: 7
    #55   21. jun 2018 Det er noget værre sludder i siger med de små maskiner! Jeg har pendlet med en lille maskine, det er ren fordomme. Desuden er der ubegrænset km garanti på 3 eller 5 år på små maskiner i dag. Køb en maskine du sidder godt på og smiler når du pendler

  • #56   21. jun 2018 Bekræftet fordomme så. Har haft over 30 maskiner og INGEN under 500cc har været nogen fornøjelse på motorvejen.

  • #57   21. jun 2018 Det bliver vi nok aldrig enige om, det her med lille eller større. Iøvrigt har "Elvis" vist forlængst forladt bygningen.... smiley

  • Torben R
    Torben R Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 3 Emner: 1 Svar: 10
    #58   22. jun 2018 Hej #39 Rene
    Du skriver at der ved en lille maskine der køre maks 130 km/t, ikke er er plads til overhalinger. Det kan jeg ikke se, for er der behov for at overhale en langsommere kørende, så er det vel bare at køre uden om. Hastigheden må uanset hvad, ikke komme over den maksimale tilladte hastighed på det givne sted, ej heller ved overhalinger. At det sker er så noget andet :-).


  • #59   22. jun 2018 Torben, det handler om moment og ikke hastighed

  • Lars P
    Lars P Tilmeldt:
    apr 2016

    Følger: 1 Svar: 7
    #60   22. jun 2018 Det er korrekt at små maskiner er vindfølsomme, men lette maskiner er tilgrngæld manøvre dygtige i en grad en større maskine ikke er. Jeg er stående bevis for at 125maskine sagtens kan klare motorvej, og overhalinger er bestemt mulige. Jeg læste også alle de kommentare om små maskiner og ja, der er belæg for det, men så slemt er det Hellere ikke. Jeg har ALDRIG væltet eller kørt galt de seneste 3,5 år og jeg har kørt mere end 60.000 i de år. I alt slagsvejr

  • #61   22. jun 2018 Skal vi se om vi kan nå 100 svar på troll'ens oplæg? smiley

  • #62   22. jun 2018 Muligt, ja. Behageligt og pendleragtigt? Nej...(min mening/erfaring) smiley

  • #63   22. jun 2018 #61: Det kommer vist helt af sig selv smiley

  • #64   22. jun 2018 Vi kan altid diskutere bedste ketchup indtil TS vender tilbage fra toilettet. Min femmer går til Morfars pølseketchup fra bornholm smiley

  • #65   22. jun 2018 Jeg skal bare ha Heinz eller Beauvais. Ellers ska jeg fa`me ingen pøller ha smiley

  • Lasse S
    Lasse S Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #66   25. jun 2018 Jeg beklager meget ikke at være vendt tilbage tidligere.
    Jeg har læst samtlige opslag, men er lige startet på mit nye job for 14 dage siden, hvor jeg har skulle omstille mig til nattearbejdet samt mange nye ansvarsområder at sætte mig ind i. Så tid ved computeren har været ikke-eksisterende.

    Der er kommet rigtig mange gode pointer, og jeg er lidt i vildrede. Tror jeg ender med at købe en lidt billigere model som nogle har henvist til, og så teste den en sæson og se om jeg bliver glad for at køre mc i de tider, eller om jeg skal nøjes med bilen til arbejde og så have en kompromisløs mc til fritiden.



  • #67   25. jun 2018 Jeg har for nyligt besøgt en gammel ven som kørte en hurtig, lækker kawasaki. En 600ccm med skrald på, du ved......Jeg kan fanme ikke komme i tanker om modellen.... smiley
    Men en hurtig og virkelig fed cykel. Han sagde til mig inden jeg kørte hjem, at det er fint med min begejstring over at være begyndt at køre igen efter mange år uden mc. Men jeg skal bare vente, for før eller siden er det "bare" et transportmiddel. Og jeg kom i tanker om, min første cykel. En Honda cb400 fra 70erne, som jeg købte i starten/midten af 90erne. Og som jeg havde som det eneste transportmiddel. Og jeg kunne huske, at sådan havde jeg det sgu osse! Den var bare et transportmiddel for mig. Men sådan bliver det ikke med de motorcykler som jeg vil stifte bekendtskab med indtil jeg en dag ikke kan køre mere. Og det tror jeg ikke, fordi at det at køre, er det næstbedste som overhovedet er sket i mit liv siden jeg solgte Hondaen. Og det endda på min lillebitte kawa er500 som er 12-13 år gammel. Når jeg sidder på den, så flyver jeg, for fanden. Ligemeget om jeg kører 150 eller 60 km/t. Jeg værdsætter hvert et minut, hvor jeg kører og ikke tænker en skid på de negative ting i leif. Men bare nyder følelsen man får når man sidder på sin kværn og er så tæt på lykkelig som man nok kan regne med at komme det. (Det, jeg føler, er det som mange bikere beskriver som "friheden ved at køre på mc.") Og det er jo ikke de eneste uhyggeligt fede ting ved at køre på mc. Aspektet, med at have en pisseflot kværn, som skal passes på og kan stå flottere end nogen kvinde hvis man gør en indsats. Og iøvrigt have et nærmest gnidningsløst forhold til, hvis man passer den godt. Det er så stor en tilfredsstillelse for mig, at jeg nok synes, at gøre det at være motorcyklist, til et spørgsmål om transport fra a til b, til en stor fejl. Vel at mærke hvis man risikerer at miste noget af glæden ved at ha og køre på mc. Men du finder nok ud af hvad du gør smiley


Kommentér på:
Godtvejrspendler!

Annonce