736 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Peter E
Peter E
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 22

Skal jeg købe den SV'er? Skal jeg købe den SV'er?

Hej MC-eksperter,

Jeg er på vej til at bevæge mig ind i den forjættede mc-jungle, og har brug for jeres kyndige vejledning i valg af en cykel.

Det drejer sig om en 2004 SV'er, som jeg overvejer at købe. Imidlertid er den stadig på vej ind til forhandleren, så jeg har ikke set den endnu. Dog har jeg fået at vide,at det er en af sælgernes kammerat, der vil af med den. Og en af sælgerne har lagt op til, at den har været brugt til track-days og andet. Min pointe er, at jeg forventer, at cyklen er blevet kørt hårdt de 8000 km den har gået siden 2004. Den skulle også være med diverse udstyr, såsom mindre nummerpladeholder, fuldkåbe, udstødning og mindre blink.

Jeg mener den har fået overholdt services hos autoriseret værksted, men er ikke sikker. Men mit spørgsmål til jer i bedste køreskolestil er: Er der noget, jeg skal være særligt opmærksom på her?

Det, at den har været til trackdays - er det ubetinget dårligt? Lider sådan en cykel meget overlast ved at blive kørt til grænsen? Hvad skal jeg kigge særligt efter når jeg skal se på den?

Jeg håber I vil give jeres tanker omkring emnet smiley

// Peter

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring i vores butik 800 kr.
  • Kan du skifte en vandhane? 1.000 kr.
  • Maling af brændt hele vejen rundt om huset. Ca. 50- 60 meter 1.000 kr.
  • Møbelsamling 1.249 kr.
  • Hækklipning 2.500 kr.
  • Hjælp til enhætte 1.249 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skal jeg købe den SV'er?
  • #1   22. maj 2007 Jeg havde samme betænkelighed da jeg kiggede på en brugt sv (03 model) og det endte med jeg købte en ny 04 model i stedet.

siden kørte jeg så selv en håndfuld banedage, dog på begynderniveau (grøn og blå klasse)

Efter det synes jeg jo ikke at banedage nødvendigvis er dårligt for en mc.

Min brors mc viste sig også at have været brugt til adskillige banedage (en Honda Hornet).
    Der har ikke været nogle problemer med den og den har rundet 28.000 km nu.

Så kig på den generelle stand den er i, hør motoren gå.
    Check evt. sliddele som dæk og bremseklodser da de bliver slidt hurtigere på bane.

• #2   22. maj 2007 Der er jo ingen tvivl om at hvis den har kørt 8000 km på bane så har den fået tæsk, men derfor behøver der jo ikke være noget galt med den, personligt ville jeg dog være ekstra opmærksom

• #3   22. maj 2007 hmmm hvis service er overholdt osv.. kan jeg ikke se at den skulle kunne tage skade af et par trackdays... men tjek om kåber passer ordentiligt og om der er reppet i dem.. det er god tegn på om den har været nede..

• Peter E
    Peter E Tilmeldt:
    mar 2007

#4   22. maj 2007 Kanon - tak for super gode svar. Det skal siges, at den står til kr. 74.000,- hvilket jeg ikke mener er dyrt - nærmere tværtimod!

Og når du (Rune) skriver det med, at man skal lytte til, hvordan motoren går, hvad er det så præcis jeg skal lytte efter? Jeg ved godt, det er et totalt noob spørgsmål, men er virkelig i tvivl her.

Det skal samtidig siges, at jeg ikke ved noget om, hvorvidt den kun har været banekørt de 8000 km, men da jeg spurgte sælgeren om den var banekørt sagde han bare, at den var kørt på bane nogle gange, men det tog den ikke skade af (og ja, det skal han selvfølgelig sige). Men hvad er det, der bliver slidt hurtigere ved banekørsel end almindelig kørsel, foruden dæk og kædekit?

• #5   22. maj 2007 Den har god og stærk motor, der ikke tager skade af tæsk i VARM tilstand, såfremt olie og oliefilter er skiftet inden for de foreskrevne intervaller eller hyppigere.
    Jeg ville gerne købe en mc, der har fået ovennævnte behandling (tæsk) af en mc-kyndig person, såfremt den er passet ordentligt.
    Mvh.
    Jan L

• Peter E
    Peter E Tilmeldt:
    mar 2007

#6   22. maj 2007 Ok - det er jo meget rart at høre. Som skrevet skulle den have fået alle eftersyn hos autoriseret forhandler, og leveres med fuld servicebog. Og når sælgers kammerat arbejder på værkstedet må man vel gå ud fra den er blevet passet ordentligt?

• #7   22. maj 2007 Eftersom der er brugt penge på anden nr.plade holder og andre blibklys, så tyder det på, at den nok også har kørt på vejen, og dermed er det jo ikke alle 8.000km der er gået til banebrug.
    Mange tager deres alm gade-MC med til div. banedage. Mange gør det ikke kun for at køre stærkt, men også for at blive bedre til at køre i sving.
    Du kan finde en SV'er der kun har kørt på gaden, som er kørt ligeså "hårdt".
    Hvis du mener at du skal være bange for en SV'er der er blevet brugt på den måde en sportslig MC skal bruges, så find en MC af et andet mærke.

Hvis den lyder sund (ingen raslen eller tikken fra motoren) og kører godt, så har du intet at frygte.

• Peter E
    Peter E Tilmeldt:
    mar 2007

#8   22. maj 2007 Ahh - herligt at høre. Og jeg skal altså lytte efter raslen og tikken i motoren. Det er jo til at forholde sig til.

Du har selvfølgelig ret i, at det er en (semi) sports-mc, og det skal man tage med i betragtningen. Er også overbevist om, at den har kørt mest på gade, men har været med til track-days. Rigtig brugbart svar, som jeg vil tage med mig når den engang kommer ind smiley

Hvor meget garanti har jeg egentlig på den hos forhandler?

• #9   22. maj 2007 Som Jesper siger, rasle og tikkelyde.

Som sagt, bremseklodser slides hurtigere.
    ok, det er langt fra det dyreste, men hvis de er slidt ned skal du trods alt have nye og de koster 5-600 kr.

• #10   22. maj 2007 Jeg ville måske foretrække, hvis ejeren selv havde serviceret den.
    Så var det da gjort ordentligt. Ikke at jeg kender den pågældende forhandler, men der udføres mange hurtige service.
    smiley
    Jan L

• Peter E
    Peter E Tilmeldt:
    mar 2007

#11   22. maj 2007 Ja, men det er jo til at holde til alligevel smiley

Hvad med bremseskiverne - hvordan ser man om de er slidt?

• #12   23. maj 2007 Bremseskiverne måler man (med micrometerskrue) - det er skrevet på skvierne, hvor tykke de minimum skal være.

Et hurtigt "grov-tjek" er at mærke efter, om der er slidt kanter på.

• #13   23. maj 2007 Jeg tror ikke du kan måle slidtage af skiverne efter kun 8.000km. Så skal der f.... være blevet bremset .
    smiley
    Drop bekymringerne, køb den eller en tilsvarende. Det er en god cykel, og sommeren er kort.
    Held og lykke.
    smiley
    Jan L

Kommentér på:
Skal jeg købe den SV'er?

Annonce