Erfaring med afgiftsvurdering? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Erfaring med afgiftsvurdering?
Jeg er temmelig grøn hvad angår MC'ere.
Jeg har en del spørgsmål som jeg vil poste i forskellige indlæg, så bær over med mig med det.
Det undrer mig at der sælges så mange cykler uden afgift.
1. Kan nogen give en forklaring på det?
Jeg har tænkt på at købe MC i tyskland. Jeg har set på told og skat at det er lidt tilfældigt hvordan afgiften sættes.
Her er en lille tabel over Honda CBR 1000 fra 1987.
1. reg. dato Afg. pligtig værdi Reg. afgift
17-02-1987 16000 26731
13-03-1987 14000 23056
14-04-1987 19000 32131
06-05-1987 19000 32131
07-05-1987 19000 32131
22-05-1987 20000 33931
29-05-1987 18000 30331
16-07-1987 20000 33931
31-12-1987 23000 39331
31-12-1987 20000 33931
2. Hvorfor er der så vidt forskellige afgifts pligtige værdier?
3. Hvis jeg fandt en MC i Tyskland, hvordan skulle jeg så bære mig ad med at hitte ud af hvilken af priserne på ToldOgSkat den matchede?
4. Ville det være fornuftigt at pille alt udstyr (kåbe, tasker, etc) af inden den blev afgiftsvurderet hos told og skat?
jul 2004
Følger: 15 Følgere: 14 MC-er: 2 Emner: 78 Svar: 807
a) Nogen har taget en MC hjem, men har så ombestemt sig (måske fordi de ikke havde råd til afgiften)
b) Det er en person/firma der arbejder/fritidsarbejder med at tage MC'ere hjem, og sælge dem videre - så privatpersoner ikke skal bøvle med at få den hentet hjem.
2. Jeg vil tro det bl.a. kommer an på kilometer også.
3. Du skal bare tage en cirka pris - det ser jo umiddelbart ud til, på ovenstående tabel, at du skal satse på omkring 30-35k.
Jeg ved ikke om de tabeller udelukkende er forhåndsvurderinger, eller om de også indeholder data fra endelige vurderinger. Hvis de gør, så kan det jo være at den til 26731 var i meget dårlig stand, og at den til 39331 var flottere end gennemsnittet.
4. Jeg ved ikke om det vil være en ide at pille det af. Vurderingsfolkene er ikke dumme, men du kan jo selvfølgelig have købt den som et "arbejdsprojekt" (det kræver dog at den er synet, før du kan få den vurderet - så kan den ikke synes i den stand du kører den til vurdering med, så har du nok et forklaringsproblem). Vurderingsmændene mente faktisk der skulle være fuldkåbe på min som standard, men der måtte jeg forklare dem at der aldrig har været det, heller ikke på de nye modeller.
De er grundige nok til at gå den igennem, der er 3 der tjekker. Og man er selvfølgelig velkommen til selv at komme med kommentarer, hvis de har glemt noget f.eks.
Men den endelige vurdering bør du nok kun tage til, hvis du mener forhåndsvurderingen var for høj. Det mente jeg om min (min er ikke ret pæn, men den har lavt km tal i forhold til alderen), og jeg går derfor og venter på svar om hvor meget jeg får tilbage på afgiften - hvis jeg skal af med mere, så bliver jeg godt nok overrasket...
feb 2004
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 201
jul 2004
Følger: 15 Følgere: 14 MC-er: 2 Emner: 78 Svar: 807
maj 2005
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
Nå men jeg når måske frem til at man kunne købe en gammel nedslidt skadet maskine (som lige kan køre/synes) og få betalt afgift på den og så have en pæn maskine til reservedele.
Jeg vil kikke på om det giver en fornuftig økonomi.
Tak for hjælpen.
I øvrigt: Hvis man har en MC med skadet kåbe, kan man så tage kåben af og få den synet uden kåbe?
feb 2004
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 201
Som det også er blevet skrevet tidligere, kan du ikke syne en motorcykel der har kåbe på standard, hvis den ikke har kåbe på. Så er cyklen jo ikke hel mere.
maj 2005
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
Angående afgift:
Faldt over en sag ( http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=168760&vID=0) hvor en gammel slidt bil blev afgiftvurderet alt for højt, så det er åbenbart ikke rigtig muligt at hjemtage noget som helst billigt fra udlandet andet end hvis man ikke har tænkt sig at få plader på. Øv.
feb 2004
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 201
Erfaring med afgiftsvurdering?