{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.646 visninger | Oprettet:

Dæk omkreds og diameter. {{forumTopicSubject}}

Jeg ønsker at kende omkredsen og diameteren på et givent dæk.

Jeg er i tvivl om hvorvidt dækkets profil (som er angivet i % i forhold til bredden) er præcis nok til at indsætte i en formel.

F.eks. et dæk i dimensionen 160/70x18. Bredden 160mm, profilen 70% af bredden = 112mm, fælg 18" = 457mm. Dvs. at den ydre diameter på dækket er 2x112+457 = 681mm.

Jeg er klar over at man sagtens kan måle sig frem til disse tal (sådan cirka). Men jeg ønsker at kunne beregne værdierne.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dæk omkreds og diameter.
  • #1   6. jun 2007 Din beregningsmetode er rigtig.

Problemet er bare at den faktiske højde på dækket ikke altid er præcis.

Opdagede det selv, da jeg for nylig havde to nye dæk i samme dimensioner, men af forskellig fabrikat/model stående ved siden af hinanden.
    Der er en meget synlig forskel.

• #2   6. jun 2007 Rune +1
    Omkreds (of the top of my head) = 2pi*r = 2*3,1416*340.5 = 2.139mm

• #3   6. jun 2007 højde på dækket.. er det ikke kun profilen (side væggene) af dækket man opgiver ??

når man ser et dæk bagfra, så er nogle dæk meget flade , og nogle er meget stejle og spidse... det giver unægteligt en anden omkreds på selve dækkets trædeflade,som du RUNE har bemærket... men mon ikke side væggene er af samme højde ???

• #4   6. jun 2007 Peter: det er en mulighed at det er sidevæggen. Det ville ihvertfald forklare variationen mellem modeller/mærker.

Men det kommer vist ikke til at stemme i forhold til Lars' udregning, som siger at profilen i millimeter for et 160/70 dæk er 112 mm.
    112 mm er vist langt over sidevægshøjden på noget mc dæk smiley

• #5   6. jun 2007 Man kunne også spekulere lidt i hvor meget fælgbredden har at sige.
    De fleste 180/55 dæk sidder jo på 5,5 tomme brede fælge, men hvis man så sætter det på en 5,0 tomme fælg (som er tilfældet på min brors Honda Hornet f.eks.), så bliver dækket "klemt" lidt og burde så blive højere på midten = større omkreds.
    Så spørgsmålet er hvilken fælgbredde dækproducenten har lavet dækket udfra.

Ud over det udvider dækket sig lidt når det bliver varmt.

Så vi kan udregne en ca. diameter/omkreds, men der vil altså være en variation/fejlmargen for resultatet.

• #6   6. jun 2007 Rune du kan jo ikke sammen ligne dækkene før de er monteret på en fælg, men jo der kan være stor forskel...

Mvh. Rune smiley

• #7   6. jun 2007 ja de skal nok sammenlignes på samme størrelse fælg, og med luft i ..

180 på en 5" fælg er ihvertfald ikke optimalt. så dækket er nok lidt klemt og får en anden form.

• #8   6. jun 2007 ja, det er selvfølgelig rigtigt, man bør sammenligne når de er monteret og "oppustede".

smiley

• #9   6. jun 2007 Det vil med andre ord sige, at man ikke er i stand til at beregne omkredsen eller diameteren.

Derimod er man nødt til at måle sig frem, når dækket er monteret og har korrekt dæktryk.

Se det belv man jo ikke meget klogere af.

Kommentér på:
Dæk omkreds og diameter.

Annonce