{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.423 visninger | Oprettet:

Krav om kompensation. {{forumTopicSubject}}

Hej MCG.

Jeg har kommet i en lidt uheldig situation. Det drejer sig godt nok om en bil, men håber ikke helt jeg mister jeg.

For ca 1 måned siden byttede jeg min bil for en nyere (stadig brugt) bil hos en forhandler. Jeg udlæste bilens computer på dagen for handlen og den sagde "no fault", ligesom forhandleren har haft mulighed for at inspicerer køretøjet (ved ikke om han tog en prøve tur eller han kun kigge på skrammer osv). I de 21 dage man har til at omregisteret køretøjet har forhandleren imellemtiden fundet en fejl på gearkassen. Hvorfor jeg nu bliver mødt med et krav om kompensation.
Jeg har handlet i god tro.
Hvad ville i gøre i sådan en situation?

På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Krav om kompensation.
  • #1   17. sep 2018 Hvad siger kontrakten med forhandleren? Jeg mener ikke du som privatmand har nogen som helst garantiforpligtelse efter handlen er afsluttet

  • #2   17. sep 2018 Der står på slutsedlen: "ibyttegivet køretøj er frit og ubehæftet udover hvad der er oplyst foran samt, at køretøjet, køber bekendt, er fri for skjulte fejl og mangler."

    jeg var ikke bekendt med fejlen. på bytte/salgstidspunktet.
    Hvad kan jeg gøre, hvis han fastholder kravet?


  • #4   17. sep 2018 Står der noget i kontrakten omkring dit ansvar?

  • #5   17. sep 2018 Jeg går ud fra at bilen var uden fejl du du byttede den.
    Han kan jo ikke komme 3 uger efter, og sige at gearkassen lige pludselig fejler noget.
    Efter mit hoved skal du ikke hæfte for noget, men ved ikke om nogle regler siger noget andet.


  • #6   17. sep 2018 Jeg MENER at bevisbyrden ligger hos forhandleren, der i dette tilfælde er den bilsagkyndige.
    En kompensation kan kun komme på tale, hvis det kan bevises at du var eller burde være bekendt med fejlen da handlen blev indgået.. Når det er sagt. Så forvent en masse bøvl hvis du finder noget på din "nye" bil som burde dækkes af hans garanti smiley smiley


  • #7   17. sep 2018 Ifølge købeloven har han ikke krav på noget som helst.
    Hvis han som proffesionel bilforhandler, ikke kunne finde en fejl på bilen, da handlen blev indgået, kan han heller ikke forlange at du, som handler udenfor dit hverv, har kunne finde en fejl.
    Det er dog noget andet, hvis han opdager at fejlen bevidst er forsøgt skjult.


  • #8   17. sep 2018 Hvis du virkelig ikke var bekendt med fejlen på handelstidspunktet, så bør du kunne sove roligt. Men hvis du eks. har haft bilen på værksted inden handlen og de fandt fejlen og du har fået et tilbud på rep., så bør du være lidt urolig, for så hænger du på den hvis forhandleren opdager det.

  • #9   18. sep 2018 Det må han altså selv stå for.. han har haft alle muligheder til at undersøge bilen inden handel går jeg ud fra? Hvem siger fejlen ikke er kommet efter?? Så medmindre du bevidst har skjult en fejl, så hænger han selv på den. Du kan jo heller ikke komme efter 3 måneder og sige du har fundet en fejl... Hvor ender det så?

    Det surt show for ham, men sådan er spillereglerne.


  • #10   18. sep 2018 #9: Jo, trådstarter kan faktisk godt komme efter 3 måneder hvis der er dukket en fejl op.
    Sådan er spillereglerne


  • #11   18. sep 2018 #10: Ja købeloven gælder stadig... men de fleste forhandlere har vel 3-6 måneders 100% garanti?? Så lad os sige det er efter 3 måneder tror jeg den bliver svær, og så skal køre en retsag mm?? Tænker forhandleren nu sikkert ser sig sur på trådstarter, idet han ikke vil give kompensation, så er hans villighed til hjælp nok lille hvis han selv kommer med noget, selvom der er garanti.

  • #12   19. sep 2018 Normalt omregistrerer forhandere ikke ibyttetagne biler, de afmelder dem med det samme - så hvorfor bringer du de 21 dage til omregistrering ind i billedet?

    Noget siger mig det er en mindre forhandler siden han vil beholde pladerne på?

    Omregistreringsperioden har intet med garanti at gøre, det er alene for at folk har tid at få papirerne i orden. Og normalt vil jeg anbefale at lave en straksregistrering online... er desværre selv blevet snydt med købere der "glemmer" at omregistrere

    Hvis nr pladerne ikke er omregistreret eller afmeldt kan du gå til din forsikring og bede om en straksafmelding efter 3 uger.


  • #13   19. sep 2018 Jeg havde nægtet at imødekomme hans krav, og jeg tror for god ordens skyld du sksl besvare alle hans mails, hvori du skal vedholde at du er uenig.
    Du behøver ikke forklare en masse, mare skrive at du ikke er enig.

    Hvis han fortsat stiller krav, ville jeg tale med en advokat og foreligge ham situationen. Det koster normalt ikke noget at spørge, og de kommer ofte med foreslag til hvordan man kommer videre på en juridisk korrekt måde.

    Og hvis bilhandleren ønsker at tage den hele vejen i retten, eller finder på at sende dig en regning, eller andre dumme ting, så kontakter du advokaten igen.
    Og så undersøger du om din forsikring dækker advokat bistand.


Kommentér på:
Krav om kompensation.

Annonce