{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
683 visninger | Oprettet:

Køler temp. Ninja zx6r {{forumTopicSubject}}

Jeg har næsten lige fået mig overstående ninja.

Jeg undre mig over temp. den ligger jævnt omkring de 72-75 grader.
Det er jo alt for lidt i min verden.
Men hvor sidder føleren?

Hvis den sidder i selve køleren kunne det jo forklare den lave temp og er helt fint.
men hvis den sidder i motoren og den ligger så lavet er der jo et problem med termostaten.
Jeg synes bare ikke det vil give ret meget mening hvis temperatur føleren sidder i køleren, det er jo ikke der man interesseret i temperaturen, men på motoren.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køler temp. Ninja zx6r
  • #1   5. okt 2018 Den sidder enten i topstykket eller på blokken bagved karb.

  • #2   5. okt 2018 Det er en 04, så den er med sprøjt.

    Men så vil jeg da tro det er det samme på min, og så er det et termostat problem jeg har.


  • #3   5. okt 2018 Så mener jeg den sidder i toppen

  • #4   6. okt 2018 Kanikke lige huske hvor den sidder, men med sikkerhed på motor. Termostat begynder at åbne ved 60 grader. Kærestens 05'er ligger typisk omkring 78-80grader på en 20 graders dag når vi kører trackdays og det samme gør min 07'er.
    Stiger temp ikke hvis den står i tomgang? Den burde komme i nærheden af 100 grader inden blæser starter.
    Mvh


  • #5   6. okt 2018 Hvis den sidder i motoren som det lyder til, synes jeg den har en for lav temperatur.
    Så jeg skifte termostaten.
    Jo jo står den i tomgang kommer den hurtig op i temp, og blæseren starter nåt den rammer ca 105.

    Her i går aftes hvor jeg lige ude på en tur i små koldt vejr ligger den faktisk helt nede på 67-68 grader.
    Så termostaten må være træt og åbne for tidligt.


  • #6   6. okt 2018 hvis temperaturen er så lav er det fordi du leger "bedstefar", gi den noget øre, så skal du se, så stiger temperaturen

  • #7   7. okt 2018 Tro mig, det får den smiley
    Andet er jo umuligt smiley


  • #8   10. okt 2018 Hej Martin,

    Jeg har både en ZX10r og en ZX6r fra 05/06 og de ligger begge omkring 67 når det er koldt og maks 75 når det er varmt og det er på bane. Den ene har jeg haft fra ny og den har altid gjort det, så det "skal" de gøre. Jeg snakkede med en racerkører om det og han sagde at næsten alle racercykler kører med lav temperatur og hurtigt åbner termostaten helt. Det skyldes dels at en koldere motor tændingsbanker mindre og derfor kan tage mere benzin/luft ind uden at forskyde tændingen. Samtidig udvikler en maskine der yder 150 hk utrolig meget varme når håndtaget er i bund og da vandmængden er meget begrænset, er det vigtigt at der er et stort flow hele tiden. Varmeudviklingen svarer nok til 50-100 elkedler der tændes på samme tid og da der ikke er mere end 3-4 liter vand i, går det meget stærkt hvis den ikke får det ud i køleren med det samme.
    Når man kører bane er det ofte fuld gas i 3 sek - ingen gas i 5 sek - fuld gas i 5 sek - ingen gas i 3 sek osv. Så det svarer til at man hele tiden tænder og slukker for de 50-100 elkedler. Her er en termostatisk ventil slet ikke hurtig nok til hele tiden at regulere vandstrømmen til køleren, så man kan holde en konstant temperatur lige under kogepunktet.

    Derfor åbner ventilen helt når motoren når 65-70 °C og så er temperaturen lidt højere eller lavere afhængigt af om det er sommer eller efterår. Så længe olien passer til motortemperaturen sker der ikke noget ved det. Andet end at en varmere motor har lidt bedre virkningsgrad og derfor kører længere på literen, men det er nok de færreste af os der har det som det vigtigste parameter smiley

    Så - dont fix it - it aint broken!

    VH Bjarke


  • #9   11. okt 2018 Hej og tak for en go forklaring, det giver egentlig go mening ja.
    Så det er nok helt normalt.
    Min tanke har bare altid været en noget højere drift temp.
    Jeg skifter ingen termostat smiley


  • #10   11. okt 2018 Man skal nok også tage højde for en vis fejlvisning på termometret. Det kan jo være det viser i underkanten.

Kommentér på:
Køler temp. Ninja zx6r

Annonce