{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.890 visninger | Oprettet:

Registreringsafgift 2019 - brugte cykler. {{forumTopicSubject}}

Da der ikke (umiddelbart) er lagt op til nye reg.afgiftsændringer på 2019-finansloven, og der vel efterhånden næppe er så mange tilbage, der vil betale afgift i 2018, følger her formlerne for 2019 baseret på de udmeldte reguleringer for 2019 -

2019 - Afgift af afgiftspligtig værdi (på nye cykler) -

0 pct. under 10.000 kr.
85 pct. af 10.000-61.000 kr.
150 pct. over 61.000 kr.

Giver flg afgiftsformler for brugte cykler-

2019 -

Afgift = (0,6 - 19.260/nypris) * handelspris (for ikke-ABS, nypris > 104.350)

Afgift = 17/37 * (1 - 10.000/nypris) * handelspris (for ikke-ABS, 10.000 < nypris < 104.350)

Afgift = 0 (for ikke-ABS, nypris < 10.000)

Afgift(ABS) = (0,6 - 19.260/(nypris-4.165)) * (1 - 4.165/nypris) * handelspris (for ABS, nypris > 108.515)

Afgift(ABS) = 17/37 * (1 - 10.000/(nypris-4.165)) * (1 - 4.165/nypris) * handelspris (for ABS, 14.165 < nypris < 108.515)

Afgift(ABS) = 0 (for ABS, nypris < 14.165)



Eks - En brugt importcykel (uden ABS) med oprindelig DK-nypris 150.000 og handelsprisvurdering i 2019 på 75.000 giver en afgift på -

(0,6 - 19.260/150.000) * 75.000 = 35.370

Som sædvanlig uden ansvar og med forbehold for tryk-, metode- og andre fejl. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Registreringsafgift 2019 - brugte cykler.
  • #1   20. okt 2018 ???

  • #2   20. okt 2018 I virkelig verden dem fra skat er ligeglad med din regning, (selvom er fint og efter bogen) de kigger på handelsprisen fra 123 mc og dba. og kun fra forhandler ikke private hvilket nogen gang er virkelig urimeligt. Snakke fra min egen erfaring

  • #3   20. okt 2018 Jeps.. beregning sker ud fra handelsspris fra 123mc.. Har også selv prøvet det.

  • #4   20. okt 2018 #1

    Jeg er med på, at afgift for mange nærmest er "sort magi" smiley

    #2

    Der er noget du seriøst har misforstået her - formlerne er jo ikke lavet for SKAT's skyld, men derimod for dem, der skal betale afgift, Man kan bruge dem eller man kan bruge SKAT's beregner, men nu går der jo ligesom noget tid før SKAT's beregner bliver opdateret til 2019, derfor kunne dem, der påtænker import/betale afgift i 2019, bruge dem til at anslå/estimere afgiften allerede nu, hvis de havde lyst (med den usikkerhed, der ligger implicit i, hvad handelsprisen bliver...)

    Den anden del mht om SKAT kun kigger på forhandlerannoncer eller ej, har jeg adresseret det et hav af gange, og det er forholdsvist let at angive eksempler (f.eks niveaulistemodeller) på, at det ikke (altid) er tilfældet (problemet ligger som regel i, at man generaliserer fra en personlig erfaring til alle tilfælde).

    Men her er det dog fuldstændig underordnet i forhold til denne tråd, da jeg ikke har angivet nogen kilde til handelsprisen (om det er privat/forhandler/niveauliste/tidligere vurderinger), men ladet det stå åbent til det tilfælde, der nu måtte være relevant for den enkelte.

    Noget andet, man kan bruge formlerne til, er, når man kun kender nyprisen præcist. Så kan man nemlig beregne, hvilken procent af handelsprisen afgiften udgør - brugbart hvis/når man kun har en ca. ide om, hvor handelsprisen ligger til at anslå et afgiftsinterval (til at afgøre evt. rentabilitet osv) - f.eks for nypris 150.000 som i det nævnte eks er afgiften 47,16 % af den handelspris SKAT vurderer i 2019.


  • #5   20. okt 2018 Jeg ska ha det i kurveformet neonlys.

    Hva koster min aprilia så i afgift? Nypris i 98 med afgift= 102.000kr

    Afgift i dag?


  • #6   20. okt 2018 #5

    Hjælp til selvhjælp -

    Afgift i dag for nypris 102.000 er 41,53% af handelsprisen nu, bliver i 2019 41,44% af handelsprisen i 2019.

    smiley .


  • #7   20. okt 2018 Og hvis der ikke er nogen til salg? Som i overhovedet ingen til salg, så man ikke kender handelsprisen?

  • #8   20. okt 2018 #7

    Hvis modellen er helt ukendt i markedet (og for SKAT), så bruger de i reglen en std nedskrivningsskala -

    https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1947427

    (hvilket dog er lidt problematisk her, da skalaen kun går til 12 år, så man er ude i lidt usikker ekstrapolering).


  • #9   20. okt 2018 Den er kendt da jeg ved der tidligere er importeret denne cykel til landet og der er også solgt et par håndfulde fra ny herhjemme. Men inden for det sidste år har der ikke været en eneste til salg.

    Men lad os sige at der nu dukker en op der koster 38.000kr hos en forhandler, hva så?


  • #10   20. okt 2018 #9

    Så sammenligner SKAT med evt. tidligere vurderinger (afhængig af hvor gamle de er), og hvis de 38.000, så er realistisk som markedspris nu, så risikerer du at skulle betale ca. 41,5% i afgift af det. SKAT ved jo godt, at hvis der kun er 1 eks i markedet ( det kunne jo f.eks være en Køge-MC gakkelak-pris), så er det usikkert, der skal også være en vis kontinuitet i vurderingerne. Men det vil altid blive en usikker vurdering af handelsprisen med relativt ukendte/sjældne cykler. Kan man finde tidligere vurderinger (der ikke er alt for gamle) kan de også medsendes som dok. på linie med annoncer (både private og forhandler), hvis man altså kan finde nogen, hvilket ofte er vanskeligt.

    Man kan også prøve at betale for en forhåndsvurdering fra en selvanmelder f.eks quickimport.


  • #11   21. okt 2018 Ok. Hvad er din erfaring med selvanmelder firmaer som for eks quickimport?

    De tager jo en slags salær af det som man ender med at skulle betale ik?


  • #12   21. okt 2018 #11

    Det er en kendt sag, at selvanmeldere er en broget skare, hvor en del af branchen har svært ved at administrere den tillid, der er givet dem, ved at de kan vurdere køretøjer og gennemføre registreringer/eksportere. Der pågår således aktuelt en større diskussion politisk, om hele selvanmeldersystemet skal fortsætte uændret, ændres eller helt bortfalde. Problemet er især, at nogle selvanmeldere har sat helt urealistisk høje vurderinger ved eksport af biler ud af DK, for at score kassen ved afgiftsrefusion. Der har dog også været sager den anden vej rundt med for lave vurderinger ved import - SKAT stikprøvekontrollerer kun selvanmeldere. Når det er sagt, så er det mit indtryk, at quickimport er en af de mere seriøse (de giver bl.a visse garantier) spillere, men det er dog udelukkende baseret på 2. håndsviden, da jeg ikke selv har haft/har behovet for den service selvanmeldere udbyder - Så ingen direkte anbefalinger af konkrete selvanmeldere herfra.

    Ja, det koster et (variabelt) gebyr at gennemføre en fuld afgiftsbehandling hos en selvanmelder, men man kan hos nogle selvanmeldere nøjes med forhåndsvurdering, som så typisk er garanteret i en periode. Hos quickimport koster en sådan forhåndsvurdering 3-400 afhængig af, om der er gennemført et toldsyn eller ej, som man så får tilbage, hvis man vælger at gennemføre den fulde afgiftsbehandling (det trækkes fra i det fulde gebyr).

    Det kan evt være en fordel at få en ide om niveauet (hvis man er helt blank), inden man vælger at fortsætte, i det man skal huske på, at en selvanmelder i hvert fald ikke har noget incitament til at sætte for høje vurderinger (i hvert fald ikke dem, der sender alle pengene til SKAT *host* smiley ) ved import, da de så risikerer, at kunden ikke gennemfører den fulde proces, og de mister det fulde gebyr. Men det skal naturligvis holdes op mod, hvad afgiften så ender med at blive, om processen kan bære et gebyr og af hvilken størrelse. En yderligere fordel ved selvanmeldere er hastigheden i afgiftsbehandlingen, da den kan gennemføres dag til dag (der er dog klart også andre ulemper).


  • #13   21. okt 2018 godt skrevet

  • #14   21. okt 2018 Ja, det er godt forklaret!

    Kan man så ikke få en forhåndsvurdering fra skat til 400kr og en forhåndsvurdering hos quickimport og så vælge dem der har vurderet den laveste afgift? (Velvidende at man så brænder 400kr af hos den ene af de 2 man fravælger.


  • #15   25. okt 2018 Hej Michael S. Du er meget inde i det importafgift.

    Yamaha Super Tenere XT 1200 nypris i 2010 var 240.000 kr.

    Nyprisen idag er 182.000 kr.

    De eneste 3 til salg i DK er ved forhandler i Sønderjylland, de har dog stået til salg meget længe og bør derfor ikke tælle med iforhold til brugtpriser.

    Hvad vil afgiften være på sådan en fra 2010 ? ,som indregistreres i 2019.

    Kan man bruge afskrivningssatsen som ved 8 år er på 54% og 9 år og 58% ?.

    Hvad hvis man køber en brugt 2018 model i Tyskland og indregistrere i 2019 altså min. 1 år gammel, der er ingen brugte til salg og afskrivningssatsen er 20%, så vil brugtprisen vil blive ca. 156.000 kr ? Hvad bliver afgiften så i 2019 ?.

    Tak for gode oplysninger.


  • #16   25. okt 2018 1 år gammel skulle være 146.000 kr. og ikke 156.000 kr.

  • #17   25. okt 2018 Der skulle vel ikke være nogen der har nyprisen for en 2005 Monster 1000 DS?..... der står een flot een af slagsen med mit navn på i Italien og venter på et lift hjem smiley

  • per O
    per O Tilmeldt:
    nov 2018

    Svar: 2
    #18   11. nov 2018 lidt om selvanmeldere
    Jeg skal importere en BMW R 1200 GS.
    Bruger jeg skats seneste nivealiste og deres online beregner får en en registreringsafgift på 66KKr.

    Så spurgte jeg et par selvanmeldere. dette er deres registringsafgift (uden deres gebyr):
    AutoMentor: 67.820 Kr.
    Quickimport: 65.735 Kr.
    AFGIFTSBEREGNER.DK: 71.066 Kr.
    Afgiftsportal: 73.800 Kr.

    Dertil kommer deres gebyr i tilfælde af import. total prisen er så:
    AutoMentor: -
    Quickimport: 71.300Kr.
    AFGIFTSBEREGNER.DK: 73.400 Kr.
    Afgiftsportal: 77.023, Kr.




  • #19   11. nov 2018 #18

    Der er tydeligvis noget galt - på niveaulistemodeller bør alle selvanmeldere bruge niveaulisteprisen (Quickimport gør efter eget udsagn) og derfor få samme resultat (før gebyr). Hvilken årgang/stand er det? Jeg ville helt klart konfrontere selvanmeldere med en evt. afvigelse fra en afgift baseret på en niveaulistepris og spørge til forklaring.


  • #20   2. mar 2019 Jeg poster lige et billede, der viser 2019-sammenhængen mellem nypris og afgiftsprocenten (den procentdel som afgiften udgør af handelsprisen for en given nypris), d.v.s. formlerne anskueliggjort grafisk, for dem der ikke er så stive i formelbrug...

    profilbillede
  • #21   2. mar 2019 du er sgu for vild til det der

Kommentér på:
Registreringsafgift 2019 - brugte cykler.

Annonce