{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Slut med dispensation for brug af styrthjelm
  • #1   1. nov 2018 Det lyder da fornuftigt smiley

  • Svend W
    Svend W Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 1
    #2   1. nov 2018 hvad så med de syge der er fritaget for brug af sikkerhed seler. må de så heller ikke køre i bil mere .

  • #3   1. nov 2018 det skulle da bare hedde sig at om man styrter og/eller kommer til skade og man ikke bruger hjelm, så skulle man selv betale gildet


  • #4   1. nov 2018 Det er så typisk dansk, når der et meget lille antal som man TROR snyder, skal alle lide under det! Så er man fri for at tage fat i det problem som man ANTAGER at der er! Der sidder gamle STASI folk og savler af misundelse, vi er mere overvåget og underlagt diverse underlige love og regler end nogen diktaturstat efterhånden!

  • #5   1. nov 2018 Men hvorfor vil man dog køre uden hjelm???
    Og ja Svend, kan man ikke holde ud at ha sele på, så burde man nok lade være med at køre bil.


  • #6   1. nov 2018 Tvivler på det er et reelt problem i DK. De uheld jeg mindes hvor der køres uden hjelm har ikke været med fritagelsesattest, men med politiet i røven i umiddelbar nærhed af en ghetto.. Her hjælper en lovændring jo intet.

    Tror det eneste formål må være at stresse og uddele bøder til de hardcore bikere der pt vælger at køre uden hat.


  • #7   1. nov 2018 Det må sgu da være op til folk selv om de vil køre med eller uden hjelm...

  • #8   1. nov 2018 smiley

  • #9   1. nov 2018 Synes bare man skal lade de rockere køre uden hjelm alt det de vil.

    Det er jo ikke et stort tab for samfundet hvis de smadre kraniet ned i asfalten med 100km/t

    Bare en skam andre skal betale for at lappe dem sammen igen bag efter.


  • #10   1. nov 2018 #4
    Det er da ikke typisk dansk.
    Så havde det heddet du må kun køre uden hjelm hvis du betaler afgift for det smiley smiley

    Danmark løser alle problemer med afgift.
    Mon ikke også det snart bliver lovligt at køre uden DB killer, HVIS man betaler afgift for det smiley


  • #11   1. nov 2018 #10 Jamen så må jeg vel køre uden hjelm, for lur mig om der ikke er en eller anden åndsvag afgift på den (plasticprodukter eller lignende) , og da vi ikke mig bekendt har hjemfabrikker i det lille land, er der nok betalt told, moms og alverdens andre ting ved importen! Og når jeg kommer og vil købe en statsautoriseret faldhat for de penge jeg har betalt skat af, skal jeg så også lige smide 25% i meromsætningsafgift, Så den kyse er vist betalt et par gange eller 20 smiley

  • #12   1. nov 2018 Man kan jo vælge at sælge cyklen.
    Så slipper man for en masse.
    F.eks. at man tvinges til brug af hjelm, vægtafgift, forsikring, benzin, , hastighedsbøder, parkeringsbøder, omkostninger til vedligehold og helt sikkert mange flere ting endnu. Og man slipper for bekymringer om cyklen nu også støjer for meget. smiley


  • #14   1. nov 2018 Der bliver lavet rigtig, rigtig mange dumme og tåbelige love. Men det her synes jeg faktisk er en rigtig god ide. Helt på linje med at køre med sele i bilen.

  • #16   2. nov 2018 Tror kun det er første skridt i en længere proces, som også vil omfatte retningslinier ang. beklædning.
    På sigt bliver der garanteret lovgivet omkring : jakke,bukser,støvler, handsker mv.
    Det vil fjerne noget af charmen, og identiteten, ved det at køre mc, hvis vi alle ser mer eller mindre ens ud.
    Et "harley outfit" på en sports mc, nej vel - og da heller ikke omvendt!
    Vi er alle forskellige, og det skal der være plads til.


  • #17   2. nov 2018 https://www.sikkertrafik.dk/raad-og-viden/paa-cykel/koer-paa-elcykel

    Der må kun være én motor på cyklen
    Motoren må kun hjælpe, når der trædes i pedalerne
    Motoren må ikke afgive mere effekt end 250 watt
    Motoren må kun hjælpe op til et maksimum på 25 km/t
    Mht. bremser, lys og andet udstyr gælder samme regler som for almindelige cykler


  • #18   2. nov 2018 #17
    Du ved godt at der er givet dispensation til Speed Pedelecs ikk ??


  • #19   2. nov 2018 18# man skal være minimum 15 og i besiddelse af minimum knallertkørekort. Den skal være ansvarsforsikret og der skal bruges hjelm.

  • #20   2. nov 2018 Men er det en opgave at "staten" skal have, at fortælle dig hvordan du skal være klædt? Og glem den med at det koster hvis det går galt, det er jo kun en af grundene til at vi betaler 80-90% af vores penge til skatter og afgifter, moms og sikkert en del mere! Gjorde vi ikke det, ville man kunne lave en privat forsikring (sjovt nok er det ret "moderne" for at blive behandlet, i det fantastiske velfærdssamfund!) Så var der et valg, som det er nu bestemmer "storebror" alt, frihed er en illusion!
    Jeg vil godt komme med en spådom, dette bliver også et krav om få år, og retter man ikke ind, så tvangsfjerner man barnet på grund af "vanrøgt" - ufatteligt at vi har overlevet smiley


    profilbillede
  • #21   2. nov 2018 Dejligt, men de typer der kører uden hjelm gør det nok fortsat hvis det skulle blive ulovligt, man skal jo kunne se deres æggeskal.

  • #22   2. nov 2018 #19
    Man skal da være 16 for at få knallertkort.....


  • #23   2. nov 2018 Det var i "gamle" dage. Nu skal man være 15

  • #24   2. nov 2018 Fedt... Man får et øjeblik lyst til at være 15 igen smiley

    Puuuha det øjeblik gik heldigvis hurtigt smiley


  • #25   2. nov 2018 #24 Jamen er du ikke så gammel at du aldrig har været 15? smiley

  • #26   2. nov 2018 Det føles som en milliard år siden Tom smiley smiley smiley

  • #27   2. nov 2018 #26 Som det er så moderne at sige #mee too# smiley Men vi kan da stadig huske det, når det begynder at knibe, er det nok på tide at grave en 45er op smiley

  • #29   3. nov 2018 #28 Jeg er sikker på at det er helt bevidst fra politikkerne at vi ikke selv skal tænke og tage ansvar mere, gjorde vi det blev de (politikkerne) jo nok klynget op i det nærmeste træ smiley

  • #30   3. nov 2018 #29

    Nogle vil måske nok mene, at vi har de politikere (kun et k), som vi fortjener i et demokrati -

    http://atlasmag.dk/samfund/idiotiske-v%C3%A6lgere-stemmer-p%C3%A5-idiotiske-politikere-som-tr%C3%A6ffer-idiotiske-beslutninger

    smiley


  • #31   5. nov 2018

    profilbillede
  • Rene A
    Rene A Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Svar: 4
    #32   8. nov 2018 hold nu kæft en gang tosser i er alle sammen jeg kan se ser er ikke nogen af jer der lide af klaustrofobi dem der lider af det skal også have mulighed for at køre MC elle bil
    i er så foc*ing hellige med det siger loven ofte er loven lavet af skrivebords idioter der går med skyklapper


  • #33   8. nov 2018 "En tyran som enkelt menneske er da så ophøjet, og så fjern at man for ham kan få lov til at leve privat som man vil. Det kan i al evighed ikke falde en kejser ind at bryde sig om mig, hvordan jeg lever, hvad tid jeg står op, hvad jeg læser o.s.v. - ordentligvis ved han slet ikke af, at jeg er til. Men i en folkeregering er jo 'ligemanden' det herskende. Ham beskæftiger sligt, om mit skæg er som hans, om jeg tager i Dyrehaven på samme tider som han, om jeg er ganske som ham og de andre. Og hvis ikke, ja da er det en forbrydelse - en politisk forbrydelse, en statsforbrydelse!"

    - Den danske filosof Søren Kierkegaard i sine dagbogsoptegnelser fra 1848


  • #34   8. nov 2018 at Der er nogen der forsvarer folk uden hjelm er mig en gåde. Vent til i ser den skade der er af at ikke bruge hjelm. Det er ikke kønt og den koster samfundet en formue, uanset om personen lever eller dør

  • #35   8. nov 2018 Så kommer den nok også snart til cykel
    uden hjelm på cykel = bøde.....


  • Michael A
    Michael A Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 1 Svar: 12
    #36   8. nov 2018 #34. Præcis. Ophold på sygehuset samt sygedagpenge måske efterfølgende tab af erhvervsevne med tilhørende erstatning. Og hvis den helt gal så måske førtidspension. Nogle skal jo betale for det cirkus, og bliver sikkert mig igen. Ligesom jeg også skal betale for den ligegyldige overskudsbefolkning fra 3. verdenslande, som absolut intet værdi bibringer vores nation. Det er nemt at være gavmild, når man bruger andres penge. Hvor finder jeg udmeldelsesblanketten til samfundet?

  • #37   8. nov 2018 ER så'n lidt bop-bop omkring emnet.

    VED med sikkerhed at flere kører rundt uden hjelm - fordi det er "smart" - og mit bud er også at langt størstedelen ikke har en skid problemer med det.

    På den anden side er forslaget (om forbud) stillet af en som selv udtalte "Jeg ved ikke om der faktisk ER et problem" (med fusk går jeg ud fra han mener) - og SÅ knækker filmen sgu da.

    Den slags stiller man sgu da ikke forslag om blot fordi man tror / mener / har ondt i røven over at det sker.

    Fucking banan republik logik - men lur mig om de ikke kan blive enige om DET - de 179 uduelige A-holes inde på Borgen.


  • #38   8. nov 2018 Jeg synes simpelthen det er for dårligt, at når nogen må køre uden hjelm, så bør blinde også kunne få lov at køre bil. smiley
    Helt ærligt, - hvis man ikke kan opfylde de krav loven stiller, så må man rette sig ind. Der er jo ingen der tvinger en til at køre mc. Der er andre muligheder.


  • Danni S
    Danni S Tilmeldt:
    dec 2007

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 2
    #39   8. nov 2018 Nu har jeg lige skimtet kommentarerne igennem, og ikke set noget til emnet ATV?
    Nu ved jeg godt disse bliver registreret som bil og man derfor ikke behøver bruge styrthjelm til dem. Men det er mere en motorcykel end en bil i mine øjne -. Hvad ville Ole Birk så komme med svar på den?



  • #40   9. nov 2018 #39
    Nu er trafikstyrelsen ret ligeglade med hvad du synes en ATV er eller ikke er smiley

    Den har 4 hjul, ergo klassificeres den som en bil, da en MC ikke kan have 4 hjul ifølge dem



  • Danni S
    Danni S Tilmeldt:
    dec 2007

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 2
    #41   9. nov 2018 #40
    Nu var det jo sådan set bare hvor grænsen går? For man sidder da lige så udsat på ATV som på en motorcykel?

    Det er det der undre mig smiley


  • #42   9. nov 2018 Det har du ret i. Jeg synes dog også de fleste jeg ser bruger hjelm.

  • #43   9. nov 2018 Hvis folk selv skulle betale for deres hospital og læge besøg i Danmark, så ville jeg overhovedet ikke have noget problem med at folk kørte uden hjelm.

    Nu er det bare sådan et alle vi andre skal betale når i slår hul i knolden fordi det så dumt ud at køre med hjelm.


  • #44   9. nov 2018 #43 Men det er altså helt i orden at "alle vi andre" skal betale for skader opstået ved fodbold, håndbold, badminton for slet ikke at nævne skirejser? Hvis det var frivilligt at bruge hjelm, ville det beløb som skaderne af ikke at bruge den løb op i, udgøre en forsvindende lille det i det regnestykke smiley

  • #45   9. nov 2018 #44

    Helt så simplistisk kan man nok ikke gøre det op, for der skal jo regnes en masse andre faktorer ind i det regnestykke, så som nytteeffekt af en aktivitet (f.eks er obligatorisk cykelhjelm endnu ikke blevet indført, bl.a fordi, man så er bange for, at (for)mange vil holde op med at cykle, og man mister sundhedseffekten ved, at folk får motion). Derudover skal man jo se på den relative risiko (hvor mange skader og hvilke, i forhold til antal, der dyrker en given aktivitet, hvad koster den enkelte skade samfundet osv-osv.

    Dermed ikke sagt, at der altid ligger en sådan analyse bag alle forbud (acceptabel vs ikke acceptabel risiko), f.eks er det temmelig svært at argumentere konsistent for, at alkohol er lovligt, mens f.eks tetrahydrocannabinol (THC) er ulovligt. Og hvad med rygning? Det er også et sjovt faktum, at folk er villige til at påtage sig meget store risici, som de selv vælger, men meget små, når de eller andre bliver påført disse udefra.

    I sidste ende bliver det et spørgsmål om, hvad flertallet (det repræsentative) mener er acceptable risici og hvilke, der ikke er - Ikke nødvendigvis altid stringent logisk betinget. Så kan man jo reagere på forskellig måde, overfor det man evt. opfatter som flertalstyranni - civil ulydighed, og så tage en evt straf, eller man kan forsøge at påvirke beslutninger med de midler, der nu står til rådighed for den enkelte.


  • #46   9. nov 2018 #45 Inden du går mere i selvsving med det kancellisprog du skriver i smiley så er det jeg skriver ikke et forsvar for noget, eller for den sags skyld et angreb, men den med at "jeg betaler med MINE penge for DINE selvforskyldte ulykker" burde jo være skudt ned for mange år siden! Men bevares, dem der hårdnakket påstår dette, er så nok heller ikke dem der selv har nydt godt af gratis skolegang (for andres penge), det er der da meget der ikke tyder på smiley

  • Michael A
    Michael A Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 1 Svar: 12
    #47   9. nov 2018 Jeg tænker de fleste forældre så rigeligt har betalt for deres børns skolegang, og måske i høj grad deres bedsteforældre som ikke har haft adgang til samme velfærdscirkus, som curlingsamfundet tilbyder i dag. Desuden viser beregninger at uddannelse er gavnligt for økonomien, mens hospitalsudgifter jo blot er udgifter.

  • #49   9. nov 2018 #46

    Argumentum ad hominem (std modus operandi for nogle i MCG) bider ikke rigtigt på mig, du skriver i det sprog, der falder naturligt for dig, det samme gør jeg. smiley

    I virkeligheden er det faktisk præcis det samme, uanset om man kalder det det ene eller det andet. Selv om du har ret i, at man ikke på den måde kan udvælge sig, om man som enkeltperson vil betale for det ene eller det andet, så er det i sidste ende et spørgsmål om, at ting bærer en risiko (og evt nytteeffekter, og at din sammenstilling derfor er mangelfuld/for simpel), og at flertallet bestemmer, hvilke der er acceptable ("hvad vi vil betale for") og hvilke der ikke er - Så som samfund kan vi sagtens beslutte, hvad vi vil betale for, og hvad vi vil forbyde ud fra en overordnet betragtning cost-benefit (og ja også ren holdning i nogle tilfælde) , Det kan man så vælge at kalde flertals-tyranni/diktatur , fascitoidt eller andet "brok" som nogle gør, men for mig at se, er det nogle gange en forsimplet rygmarvsreaktion, som nogle reverterer til ligeså snart de er uenige (ikke møntet på nogen bestemt i denne tråd, men mere overordnet)

    Men er enig i, at forslaget som fremlagt i linket, er temmelig svagt argumenteret, lidt for meget holdning og noget for lidt faktuelt, ikke nødvendigvis forkert, men svagt underbygget, om problemstillingen er reel eller symbolpolitik, som synes så populært for tiden.


  • #51   10. nov 2018 At køre uden hjelm, kan oversættes på fgl. måde:
    Ingen grund til at sætte låg på en tom dåse..????
    God lørdag til alle....


  • Vagn N
    Vagn N Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 15
    #52   11. nov 2018 Jeg møder af og til mc-lister uden hjelm. Fælles for dem alle er, at de er store hærde brede gutter, som ser ud til kunne smide en Harley Davidson 20 meter ud på en mark, hvis den ikke vil starte.

  • #53   11. nov 2018 Sikkert derfor de ser sådan ud. De smider jævnligt med cyklen. smiley

  • Kenneth G
    Kenneth G Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 1 Svar: 50
    #55   27. nov 2018 På tide dispensationer stoppes.
    Hvis du “ikke ka tåle” at ha hjelm på. Så ka du heller ikke “tåle” at køre MC.
    Det har været fis og ballade med de tilladelser.


  • #56   27. nov 2018 Jeg har det ret ambivalent med hjelm regler, på den ene side burde det være folks frie valg, på den anden side kan jeg godt se vi som samfund (måske) sparer penge på sygehuset hvis folk bærer hjelm. men hvad så med fedme og rygning? Eller cyklisters anarki? eller teenagere der er på sociale medier under kørsel?

    I Rhode Island f eks må føreren af en mc gerne køre uden hjelm men han skal have solbriller eller googles på...ikke for at se cool ud men simpelthen fordi han vil være til fare for andre hvis han går insekter eller andre fremmed legemer i øjnene under kørsel. Egentlig en meget fornuftig og sympatisk lov....


  • #57   27. nov 2018 #56 Det ville ikke kunne ses i "regnskabet" hvis det var lovligt at køre uden hjelm! Det er jo ikke en selvfølge at samtlige der så gjorde det, ville ende på hospitalet! Skulle man lave en opgørelse over hvilke slags MC kører der kommer mest til skade, er jeg ret overbevist om "racerfolket" er overrepræsenteret smiley Så kunne man jo ligeså godt sige "kører du på en racermodel betaler du selv hvis det går det galt, Karl hurtig!".
    Men mange er jo glade bare at de har noget at blive forarget over smiley


Kommentér på:
Slut med dispensation for brug af styrthjelm

Annonce