{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.455 visninger | Oprettet:

Køb af Yamaha FZR 1000 {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg går og leget med tanken om at købe en ældre superbike, nemlig en Yamaha FZR 1000 fra starten af 90erne. Jeg syntes det stadig er en smuk MC og der findes billige reservedele, den er stabil, nem at reparere på og MASSER af kræfter med godt bundtræk (145 hk og 0-100 på 2.8 sek ). Det eneste minus jeg lige kan finde er at den er temmelig tung - men det gør ikke så meget. Når man først kører er det jo ikke noget man ligger mærke til. Jeg har ca.50.000 at købe for og mit mål er at finde en fra 90-91 ( gerne nyere hvis man er heldig ) i flot- og helst original stand.

Mit spørgsmål er så: Hvad skal jeg især kigge efter når jeg køber en brugt og halvgamel FZR 1000 ? Hvilke dele af MCén skal jeg især være opmærksom på og hvad skal jeg sørge at spørge sælgeren om ?

Håber i kan hjælpe på forhånd tak med venlig hilsen Allan

Mit spørgsmål


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af Yamaha FZR 1000
  • #1   30. jun 2007 Specs her:

    (link fjernet)


  • #2   30. jun 2007 mærk på skiver om de er tynde og tjek når den står i tomgang giv den noget gas og se om den ryger en fzr 1000 kan godt bruge olie lidt med stemplerne

  • #3   30. jun 2007 Tak for dit svar michael M - andre der har noget at tilføje.

  • #4   30. jun 2007 motoren specialt, hør efter tikken, og koblingen ikke 'fiser',

  • #5   30. jun 2007 Der er også probemer med koblingen. Den slides hurtigt, så prøv den af. Og de er kendt for deres olieforbrug.

  • #6   30. jun 2007 det ikke så meget koblingen som sådan, mere systemet der bliver utæt,, det rimeligt billigt og man skulle selv kunne lave det8)

  • #7   30. jun 2007 jeg bestilte en pakning til min og den var i restordre i nær 2 måneder .

  • #8   30. jun 2007 Takker for indlæg - blive endelig ved hvis der er mere.

  • #9   30. jun 2007 der findes stadig nogle rigtig fine modeller på markedet, siger min mekker, kig efter røg og at exup ventilen ikke rasler, det er som regel tegn på at resten af cyklen også har haft en træls tur

  • #11   30. jun 2007 Allan S >> Alle de her skræmmehistorier som folk altid poster omkring FZR 1000, dem skal man ikke tage så tungt.. Det lyder slemt alt sammen, men langt de fleste historier kommer fra folk som kender en, som engang hørte, som så at hans bedstefar osv osv osv.... Personligt kender jeg en del med FZR 1000 modeller inklusiv mig selv, og INGEN af dem har haft mekaniske problemer med originaldelene udover slitage som man jo finder på en omkring 20 gammel maskine.

    Her remser jeg lige op hvad jeg har HØRT folk snakke om omkring FZR 1000:

    1. Kobling der sprænger ved høje RPM.
    Jeg har engang hørt en snakke om det fordi han havde læst om en det skete for på nettet. Jeg har ALDRIG oplevet at en jeg kender, eller videre en som han kender, har oplevet det...

    2. Koplingen kan glide ved acceleration.
    Ja det kan ske. Husk at motoren er varmet ordenligt op inden du trykker den af. Olien skal have en ordenlig drift temperatur før den har en ordenligt funktion. En FZR er rimelig kredsen omkring hvilken olie man bruger. Jeg har prøvet samtlige olie i min motor. Motorex Powersynth kører min perfekt med. Ingen kopling der glider. Jo nu er der, men det er fordi min kobling er slidt pga min åndsvage kørsel smiley

    Noget andet ved koblingen på en FZR er, at problemet oftest kommer når folk selv har været inde og skifte fx koblingsfjedre. Langt de fleste NYE fjedrer man køber til sin FZR1000 er kun 55mm lange... DET ER FOR KORT, og jeg har gjort samtlige forhandlere opmærksomme på problemet. Minimumslængden på fjedrene skal MINDST være på 56mm, og det er når de er slidte... Så mål efter inden du sætter dine nye fjedre i koblingen...

    3. Olieforbrug.
    En FZR er kendt for at bruge olie, samt at lave lidt sort røg når man trykker den af.. Det er ganske normalt på denne motor. Den kan sagtens drikke omkring en halv liter olie på en måned hvis man kører meget på den.

    4. Motoren laver lyde.
    Ja en FZR motor snakker. Specielt i tomgang. Det er også ganske normalt. Så længe lyden ikke er en pludselig dunken og banken hele tiden, som om der er ting og sager derinde som banker mod cylinderen uafhængig af omdrejningerne, så fejler den intet. Man vil altid kunne hører ventilerne tigge lidt på sådan en gammel maskine. Få evt en erfaren med når du skal købe, for at høre om det er en "sund" eller "usund" tikken fra ventilerne.

    5. Startmotoren...
    Hmm.. Den har jeg godt nok heller aldrig hørt før.. *G* Det kan jo ske på alle MCere...

    6. EXUP-ventilen.
    Ja den er noget værre lort på en FZR. Den skal du huske at smørre jævnligt for at den ikke sætter sig fast hele tiden. Man kan tydeligt mærke forskel på accelerationen hvis ventilen sidder fast. Har dog også snakket med enkelte ejere af FZR som ikke har problemer med deres ventil. Det lyder også som om at Mikael Tønder er en heldig ejer smiley

    7. Koblingen er utæt.
    MOR skriver at den kan blive utæt.. Det er ikke selve koblingen han mener, tror jeg.. Det er hydraulikken.. En FZR 1000 har hydraulisk koblingen og der kan den godt blive utæt.. Det koster en ny pakning til 160kr og det er hurtigt skiftet.. Ingen større operation.. Jeg har dog aldrig oplevet at min er gået...

    8. Den hopper ud af 2 gear.
    Den har jeg også hørt rigtig mange gange.. Men igen, så kender jeg INGEN personligt som har haft det problem.. Teoretisk kan jeg da godt forestille mig problemet da 2 gear er det gear som får mest slidtage. Det er det gear man kører i ved bykørsel, det er det gear, (samt 3 gear) der er mest skub i ved hårde accelerationer, samt det er 2 gear, det er sjovest at rykke den op på baghjul med smiley hehe.... Men gør som Mikael Tønder skriver med de 2000rpm.... Bare for en sikkerheds skyld..


    Husk selvølgelig at tjekke de sædvanlige steder for normal slidtage som bremseklodser, lejer, slør, osv osv....

    Min FZR 1000 er en 87 model (først indreg. 88) og den har snart rundet 100.000km.... Den har fået hovedrenoveret motor ved 80.000km... Jeg har ikke haft nogle som helst problemer med den. Kun småproblemer som kobling der glider fordi jeg var en idiot og fylde bilolie på den.. Det kostede så ny kobling... Men igen.. Hurtigt skiftet... Men bortset fra det, så kører den som en drøm.... Og absolut intet olieforbrug på min...


  • #12   30. jun 2007 Godt nok lidt af et indlæg jeg fik lavet der heheh.. SKal lige hvile fingrene *G*

  • #13   30. jun 2007 tillykke med Oilefyret


  • #14   30. jun 2007 Hej Allan S
    Jeg kender ikke alle de problemer de snakker om, men det er måske bare mig der har været heldig, og det er ikke kun en, jeg har en god billig på hånden hvis du skulle være inetresseret, kontakt mig på post@balfumcimport.dk eller ring på 40922212.
    Hilsen Flemming.


  • #15   30. jun 2007 Allan, find en 1991'er model 3LE med det "nyere" look og upsidedown-forgaffel. Den kan hentes i Tyskland og komme på plader for ca. 50 kg.. Har selv prøvet det...

  • #16   1. jul 2007 Mange tak for jeres gode indput - much appreciated smiley

Kommentér på:
Køb af Yamaha FZR 1000

Annonce