{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.354 visninger | Oprettet:

Hvor er motorcyklismen om 10-20 år? {{forumTopicSubject}}

Da jeg sad og stenede på nettet faldt jeg pludselig over disse artikler fra Tommy Rønn fra FDM-Motor. Synes det var rigtig interessant læsning, og ved ikke om det har været postet her før. Men nu bliver det ihvert fald.

Hvor er motorcyklismen om 10-20 år? Sandsynligvis død og begravet.

Regeringens seneste tiltag viser, endnu en gang, at motorcyklismen kun er til besvær.

Set politisk, er motorcykler, farlige, støjende, forurenede og forbundet med dårlige attituder.

Som mangeårig journalist, med speciale i motorcykler og verdenen omkring dem, kommer de seneste tiltag, mod motorcyklismen, desværre ikke som nogen overraskelse.

Målet med motorcyklernes position i vores samfund, bør være, at de ligestilles med biler. Så står motorcyklisterne stærkest.

De seneste tiltag med forskel i afgiftsnedsættelse og forbud mod børn på motorcykler, ændrer motorcyklernes position radikalt.

Hvor de tidligere var beskrevet i færdselsloven med rettigheder som en bil, er motorcykler nu i en kategori for sig.

Får regeringen held til denne forskelsbehandling, i denne omgang, hvad bliver så det næste? Lavere hastighedsbegrænsninger for motorcykler alene eller forbud mod bykørsel for støjminimering, er et par gode bud.

Og yderligere tiltag kommer der, hvis ikke motorcyklisterne viser styrke. Dem der tier og føjer er nemme ofre.

Regeringen ser gerne motorcyklismen som værende en hobby, udført på lukkede anlæg, i weekenderne. På sigt sandsynligt, hvis ikke motorcyklisterne værner om deres ret til frihed, som bilernes på det offentlige vejnet.

Jeg har d.d. haft Tom Behnke i tale, og Justitsministeren har lovet at vende tilbage straks. Politisk betyder dette 2-7 dage.

Der vil blive mulighed for et møde, med ministeriet, hvor der skal medbringes relevante personer. Motorcykel Importør foreningen og foreningslederne hos interesseorganisationerne.

Målet med mødet vil være ligestilling med bilerne, omkring registreringsafgift, transport af børn og andet.

For at kunne ligge pres på politikerne, er det nødvendigt at motorcyklisterne står stærkt. Jeg har mulighederne for at bruge de rigtige kanaler, samt at publicere i rette medier, som vil kunne øge presset på samfundets beslutningstagere.

Nogen har startet en underskriftsindsamling, en tak til dem, på: www.nymclov.underskrifter.dk

Jo flere underskrifter denne side kommer til at indeholde, jo større muligheder bliver der for resultater hos rette ministerier. Få gerne familie og venner til at bakke op om motorcyklisternes sag.

Løbende information, og nyheder, om processens fremskridt, vil blive publiceret på MC Touring Club´s hjemmeside www.mctc.dk og andre, fra i morgen, d. 15.06.2007.

Viderebring venligst denne besked til relevante personer.

Best Regards
Tommy Rønn

Journalist FDM-Motor, Jyllandsposten & BT
Teknisk redaktør, Motorcykler, FDM-Motor

FDM-Motor, oplag 230.000, læsere 700.000
Jyllandsposten, oplag 250.000, læsere 800.000
BT, oplag 100.000, læsere 500.000

E-mail: motor@alphatech.dk


--------------------------------------------------------------------------------

Århus d. 15.06.2007

Jeg plejer ikke at blande mig i den folkelige debat. Som journalist bør jeg lade den slags stå frit til folket og deres meninger.

De seneste sager gældende motorcyklisterne, har dog startet noget der er umulig at ignorere. Mange danskere brænder for motorcyklismen, og ønsker den ikke fjernet.

Man bør forstå målene med et opråb. Målet er sidestilling med bilerne.

Til information, kan jeg fortælle at jeg p.t. er vidende om følgende tiltag, der ønskes omkring os motorcyklister.


Periodiske syn (Denne slipper vi nok ikke for)
Effektbegrænsning
Flere obligatoriske køretimer
Større anciennitet før opgradering til stor motorcykel
Obligatorisk efteruddannelse
Det er alt sammen noget de færreste motorcyklister ønsker. Viser motorcyklisterne ikke at de magter sammenholdet, bliver ovenstående noget af den fremtidige lovgivning. Der er sandsynligvis flere ønskede tiltag jeg ikke kender til.
Politikerne bør nu fortælles at:


Lovgivning omkring børn på motorcykel, er et fint tiltag. Dette skal dog formuleres således. Børn tilladt, hvis fodhviler på begge sider kan nås sikkert. Lovpligtig styrthjelm, rygbeskytter samt handsker skal benyttes.
Registreringsafgiften skal være som bilernes.
Kan ovenstående presses igennem, har vi de samme muligheder som dem der vælger bilen.

En massiv opbakning nu, vil betyde at politikerne vil tænke før de stemmer ja til yderligere begrænsninger, for motorcyklisterne.

Ser vi gennem fingrene nu, og lader stå til, er jeg bange for at løbet er kørt med motorcyklismen, som vi kender den.

Nogen har startet en underskriftsindsamling, en tak til dem, på: www.nymclov.underskrifter.dk

Jo flere underskrifter denne side kommer til at indeholde, jo større muligheder bliver der for resultater hos rette ministerier. Få gerne familie og venner til at bakke op om motorcyklisternes sag.

Løbende information, og nyheder, om processens fremskridt, vil blive publiceret på MC Touring Club´s hjemmeside www.mctc.dk og andre, fra i morgen, d. 15.06.2007.

Viderebring venligst denne besked til relevante personer.

Best Regards
Tommy Rønn

Journalist FDM-Motor, Jyllandsposten & BT
Teknisk redaktør, Motorcykler, FDM-Motor

FDM-Motor, oplag 230.000, læsere 700.000
Jyllandsposten, oplag 250.000, læsere 800.000
BT, oplag 100.000, læsere 500.000
E-mail: motor@alphatech.dk


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor er motorcyklismen om 10-20 år?
  • #1   2. jul 2007 Det er fedt han står sådan frem og virkelig gør alt hvad der er i hans magt, ++++++ God læsning.

  • #2   2. jul 2007 hej Cristian
    har været oppe før. interessant læsning, men jeg tror at der lyder et ramaskrig hvis man nu nedsætter hastigheden på mc'er, jeg maner at man bliver begrænset i brugen af sit afgifttynget køretøj...mon man så får noget tilbage??
    mere efter uddanelse er vel og men mon ikke det skulle gælde biler, for hvor kører der mange sove tryner derude!


  • #4   2. jul 2007 Vi har set det før, disse indlæg og tankespind fra Tommy Rønn. Lad dog os mc´er udvikle os, sammen med det omgivende samfund. Periodiske syn, flere køretimer osv, alle gode tiltag til at sikre perfekte mc´er og førerer til gavn for sikkerheden. Lad os hyle op, når der kommer noget relevant imod os motorcyklister.


  • #5   2. jul 2007 Kan bare ikke se at periodiske syn og flere køretimer sikre os mod andre billister der ikke overholder f.eks. deres vigepligter......Men Torben, hvis du kan forklarer mig og mange andre det, så er du velkommen.

  • #6   2. jul 2007 Der er lige en der er blevet dræbt på sin cykel pga en lastbil så ved ikke hvem der skal uddannes....
    Men ellers så uddyr motorcyklismen som vi kender den vel alligevel pga. miljøet. Kender ikke til mange elmc'er, hybrid mc'er, brint-mc'er eller brændselscelle mc'er. Har set éen eneste der kunne køre på diesel og det var vist dét. Ergo skal folk da vist til at udvikle teknikken på niveau med bilerne også hvis det ikke skal blive for dyrt i benzinpenge.


  • #7   2. jul 2007 uddør selvfølgelig...er ikke fan af stavefejl smiley

  • #8   2. jul 2007 Sandsynligvis død og borte? Motorcyklismen er sgu kommet for at blive...

    Jeg tror heller ikke alle overnævnte tiltag ville ændre på de mange motorcykel-ulykker. Effektbegrænsning og periodisk syn bliver forhåbentlig ikke til noget.. -

    For megen effekt og hastighedsoverskridelser er nemlig blot årsag til 4% af ulykkerne. Ifølge FDM er svigtende bremser, anden slitage etc., aldrig en medvirkende årsag til ulykkerne, selvom hver 3. motorcykel i Danmark er over 10 år gammel..

    Et lignende forslag er i øvrigt netop blevet afvist i England.. (link fjernet)

    Men lidt flere obligatoriske køretimer, større anciennitet før opgradering til stor motorcykel etc., er der da lidt fornuft i...



  • #9   3. jul 2007 Jeg ser det som naturlige tiltag, der sker i takt med at motorcykler bliver mere udbredt. Af de punkter, der er nævnt i artiklen, ser jeg kun et problem med effektbegrænsningen - eller det skal så også være på biler.
    Det kræver alt andet lige mere at føre en motorcykel end en bil og konsekvenserne ved at lave fejl på en mc kontra bil er langt større.
    Jeg er selv mc-kører på 14. år og alligevel lavede jeg en nær fatal fejl i torsdags.
    Ubevidst, sikkert pga af dårligt udsyn for en modsatsvingende lastbil, var jeg trillet halvvejs frem på modkørende vejbane, da jeg skulle dreje til venstre. En modkørende bilist så mig for sent. Han nåede dog at bremse og undvige lidt, men klippede alligevel mit forhjul. Jeg slap med en lille flyvetur og efterfølgende ømme knæ og baller... og en smadret mc. I bil havde kun sket materiel skade, for påkørselshastigheden var ikke særlig stor.


  • #10   3. jul 2007 til Torben S. syntes du ikke det relevant for "os" motorcykelister at man har forbudt børn under 135cm at sidde bagpå en motorcykel ?

  • #12   3. jul 2007 til Grand D. om man bryder sig om T Rønn,s eller ej, så gør manden sgu da noget, manden skriver for det største motormagasin i dk. der er vist flere af vores politiker der lægger mærke til hvad han skriver end hvad der bliver skrevet her på galleriet, om man så bryder sig om manden eller ej, så syntes jeg det er godt der er nogen der gør noget !

Kommentér på:
Hvor er motorcyklismen om 10-20 år?

Annonce