1.426 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Ang. alder og dødsulykker på mc Ang. alder og dødsulykker på mc

Hvert år dræbes en ca 20-25 mennesker på motorcykel i trafikken i Danmark. Et tal som nok er højt ift antallet af personer, der kører på motorcykel men åbenbart stadig ikke højt nok samlet set til, at der er politisk opbakning til at gøre noget ved sagen, eksempelvis i form af en årlig kampagne.

Vi ved alle, at det er farligt at køre på mc og vælger at leve med risikoen. Det er nok heller ikke fordi, at der sker flere ulykker på mc end der eksempelvis gør med bil, man kommer blot typisk meget mere alvorligt til skade på mc, end når man sidder i en forholdsvis sikker bil.

Forsikringselskaberne er meget efter de unge, fordi de af natur ikke har meget erfaring, når de i en ung alder sætter sig op på en motorcykel. Og vil du gerne erhverve dig en lidt mere sporty motorcykel, må du også grave dybt i lommerne. Typisk er det aldersgruppen 18-24 år, som statistisk set er dyrest for forsikringselskaberne.

Og det har de sikkert også helt ret i (når vi kigger på ulykker på mc samlet set). Men prøv lige at se her, når vi nærstuderer mc-ulykker med dødeligt udfald (der ses bort fra skyld/ansvar, fart, erfaring, mc-type og andre faktorer). Check alderen :

25-03: 21-årig mand
31-03: 34-årig mand og 24-årig kvinde (passager)
05-04: 24-årig mand
15-04: 84-årig mand (på ATV)
24-04: 44-årig mand
25-04: 30-årig mand
28-04: 32-årig mand
01-05: 33-årig mand
05-05: 46-årig mand
11-05: 53-årig mand
15-05: 53-årig mand
23-05: 69-årig mand
24-05: 34-årig mand og 27-årig kvinde (passager)
02-06: 35-årig mand
23-06: 39-årig mand
15-07: 57-årig mand

Størstedelen der dræbes er over 30 år og en hel del er endda langt over de 40. Årsagerne hertil kan være mange: det kan være, at de først har fået mc i en sen alder og dermed mangler erfaring. Det kan være, at ens reflekser er knap så gode jo ældre man bliver. Eller det kan være ren tilfældighed, at alderen på de dræbte ligger temmelig langt fra de 18-24-åriges. Eksempelvis hvis de selv ingen skyld har i ulykken.

Der er således dræbt 18 motorcyklister i trafikken indtil videre, hvilket også betyder af vi desværre kommer til at se RIP-beskeden en 2-7 gange mere i år, hvis statistikken holder smiley

Pas på Jer selv derude, både ung som gammel.

Klaus

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• 2 lamper og 2 billeder 500 kr.
  • Beskæring af buske/træer 1.000 kr.
  • Moving mattress up to loft 250 kr.
  • Vask af 3x hovedtrappe til 5'te sal og rengøring af gårdtoilet 700 kr.
  • Opgravning af kirsebærlaurbær 3.000 kr.
  • Opvaskemaskine reagerer ikke/ingen lys i display 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ang. alder og dødsulykker på mc
  • #1   16. jul 2007 føj smiley
    håber sq færdselstyrelsen vågner op

• #2   16. jul 2007 Så vidt jeg har hørt har '' kurven først knækket over fra de yngre til de ældre i år -
    men der er også mange flere ældre der har fået mc

kim

• #3   16. jul 2007 Kim N, nej det har været sådan siden 2003.

Men man skal også huske en anden meget vigtig faktor, det er fysisk form.. En person i god form, har betydelig større chance for at overleve et styrt, end en i dårlig form, og en 20 årig er oftest i lang bedre fysisk form end en på 40, hvilket helt sikkert betyder en del.

Men der er ingen tvivl om at de unge stadig står for langt de fleste uheld.

• #4   16. jul 2007 dte her er desværre kun dødsfald i forbindelse med mc ulykker.

Der er jo masser af ulykker hvor folk invalideres osv osv..

Sq trælse statistikker

• #5   16. jul 2007 måske kan man se at mange får først kørekort til mc lidt senere i livet.

• #6   16. jul 2007 Det er skræmmende mange som dør af denne hobby.

Det kunne være interessant at se en statestik over skyldfordelingen. Vi MC folk har det jo med altid at give bilisterne skylden. Men har vi ret?

• #7   16. jul 2007 Der skulle laves statistik på skidtet hvori man også får smidt faktorer ind som hvornår folk får kørekortet til MC. Hvor længe folk har kørt. Skyldsspørgsmål.
    Tog selv kortet 10 år efter jeg kunne. Det var vist en smart disposition. Tror jeg havde været lidt for "cocky" før.

Laver lige en tråd om noget andet som måske kan have noget at sige.

• #8   16. jul 2007 en 84 årig på en atv?

den havde jeg ikke hørt om.

• #9   16. jul 2007 kristian A: Mine oplysninger kommer fra de offentliggjorte nyheder, hvor de desværre ikke altid har helt styr på eksempelvis alderen. Men du har ret, de var begge 24. Jeg fandt en anden nyhed, som modbeviste de 34 år. Fint at du lige påpegede det, tak.

Jonas J: han ville krydse en vej på sin ATV og bliver ramt af en motorcykel:

http://www.dr.dk/Regioner/Aarhus/Nyheder/Syddjurs/2007/04/16/145100.htm

Jeg kan huske, at der var en herinde, som postede et link til nogle billeder den gang.

K.

• #10   16. jul 2007 Midt de triste oplysninger om dødsfald og tilskadekomst, skal vi ikke glemme at antallet af ulykker på MC med tilskade- og omkomne er faldet markant siden midthalfemserne.

Den generelle trend der er i ulykkerne er, at i aldersgrupperingen 18-24 er faldet markant fra 280 i 1994 til 55 i 2005 - dette skyldes måske den nye køreuddannelse - måske ikke, men det er da et kvalificeret gæt.

Aldersgruppen 25-44 er nogenlunde konstant i samme periode, nemlig lige omkring 170, medens de "ældre" fra 45 til 64 udviser en stigning fra 20 til 70 tilskadekomne.

Statistik er jo en taknemmelig ting med hvilken man kan "bevise" mange ting hvis man er kreativ nok, og jeg har endnu ikke studeret sammenhængen mellem det faktiske antal af kørere sammenhold med antallet af ulykker i de enkelte aldersgrupperinger - dette kommer i et senere indlæg.

Der er dog næppe tvivl om at de unge kører generelt meget bedre end for 10-15 år siden, men herefter bliver konklutionerne noget uldne.

Det er svært at konkludere på alder. Det at vi ser et forholdsvist større antal "ældre" motorcyklister komme til skade, er sikkert en kombination af en massiv tilgang af kørere, måske kombineret med overvurdering af egne evner eller manglende rutine.

Tallene er fra danmarks statistik - har forsøgt at linke til nogle grafer, men det gik ikke så godt :o).

JLL

• #11   16. jul 2007 Michael H

Du kan sel kigge på de dødes antal o forhold til biler og MC.

Der er knap 2 mio indreg, biler i DK mod 120000 MC.

Dødstal for bilister, MC ister og øvrige trafikanter er alle tilgængelige, og det er såmænd ikke længe siden jeg regnede dem igennem, men jeg gider ikke grave dem frem igen.

Overordnet er resulatet at MC-ister dræbes ca 12-14 gange hyppigere end bilister baseret alene på antal inrreg køretøjer. Dertil kommer, at tages kørte km med i betragtning, så bliver det endnu værre.

Det er rigtigt at den relative dødshyppighed for MC-ister er faldet meget, men den er faldet langt mere blandt bilister.

• #12   17. jul 2007 Michael H

Tag ikke fejl. Relativt til antal falder begge tal (måske ikke lige for de sidste måneder, men sæsonen er ikke slut endnu. Faldet er bare større for bilister end for MC-ister.

Der er altså også sket rigtig meget teknisk med biler, armerede kabiner, kollisionsdæmpede karosser, seler over alt, airbags, ABS er standard masser af biler med ESP osv.

• #13   19. jul 2007 ja vi unge får altid skylden.

Men se alderen.!

er forfærdeligt

Kommentér på:
Ang. alder og dødsulykker på mc

Annonce