4.350 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 41 Svar

Wobling, hvad kan man gøre? Wobling, hvad kan man gøre?

Hej alle. Når jeg når en vis hastighed begynder min mc at "woble" (ved ikke om det er stavet rigtigt).
Har godt hørt at nogle ældre mc'er gør det.
Spørgsmålet er : Er der noget man kan gøre for at forhindre det, eller skal jeg bare acceptere det?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Hylde mursten 500 kr.
  • Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Hand curtain rail on ceiling 400 kr.
  • Afhente mindre fældet nåletrå 1.000 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Wobling, hvad kan man gøre?
  • #1   16. jul 2007 Hvis du havde en MC kunne jeg forstå det......Få den nu oprettet smiley

  • #2   16. jul 2007 Søren L [Struer] .: Er i fuld gang smiley

  • #3   16. jul 2007 Hvad er wobble

  • #4   16. jul 2007 Er du sikker på at dine hjul er afbalanceret ?

  • #5   16. jul 2007 Der er visse modeller hvor det er muligt at stive stellet lidt af...

  • #6   16. jul 2007 Woble er når mc'en går i en form for selvsving og slingere fra side til side, ikke at forveksle med tankslappers smiley

  • #7   16. jul 2007 Jeg tror ikke at der er så meget du kan gøre..! Det skulle da lige være at prøve at få din hjul afbalanceret..! Man kunne jo håbe på at det hjalp..!

  • #8   16. jul 2007 Slidte kronrørslejer kan også være skyld i at styret wobler....

    Når det går helt galt med en wobler, så bliver det til en tankslapper...

    smiley
    __________
    Jakob


  • #9   16. jul 2007 Evt. montere en styredæmper...det kan afhjælpe lidt..

  • #10   16. jul 2007 Jeg er blevet kastet af lige nøjagtigt som på filmklippet.
    Mc'en var en cb400f fra '77. Det skete ud af en lige vej med næsten topfart. En ujævn vejbelægning gav et slag i mc'en hvilket satte woblen igang.
    Dengang kunne de godt finde ud af at lave motorer men stel gik det knap så godt med:(

    Fik senere at vide at man "bare" skulle klemme med benene, men som det ses kan det være svært.

    Det skal siges at cb'en var tunet, havde bredere baghjul og uoriginale bagdæmpere. Dette kan have gjort det værre...

    At ungå det helt, er nok svært på nogle af de gamle mc'ere, ihvertfald når de presses, men det hjælper en del hvis de er velholdte dvs ingen slør i lejer, ingen slidte støddæmpere osv.


  • #11   16. jul 2007 Jakob S. (Kbh) .Tror ikke det er lejerne, men det kunne være man skulle få kigget på hjulene mht. afbalancering.

  • #12   16. jul 2007 Du kan ikke gøre noget ved det, den gør forhåbentligt det kun hvis du ikke har hænder på styret eller gørden det i al almindelighed?

  • #13   16. jul 2007 Kenneth J: Lyder som en grim oplevelse!!
    Min Kawa er der ikke ændret på. Problemet opstår ved ca. 130-140.


  • #14   16. jul 2007 Janus [Haderslev] Den gør det når jeg har begge hænder på styret, men som sagt, set kommer ved ca. 130 - 140

  • #15   16. jul 2007 Set = Det

  • #16   16. jul 2007 Havde en slags forstærkning er forgaflen sidene mellem gaffelbenene henover forskærmen, på min gamle Z650 det tog vist det værdste, oplevede dog at den gjore det ind i mellem alligevel, dog sjovt nok mest når bagdækket var slidt?

  • #17   16. jul 2007 Sænke farten :o)

  • #18   16. jul 2007 Hvis den er meget blød i forgaflerne kan det muligvis være det, idet fremspringet så bliver for lille.

  • #19   16. jul 2007 Takker for alle de gode svar. Der er vel ikke andet at gøre end at starte fra en ende af og se om det løser sig.
    Jan K ( Kjellerup ): Tro det eller lad være, men jeg kører faktisk pænt smiley


  • #20   16. jul 2007 Michael H: Har også selv tænkt på det med vinden. Da jeg hentede den var jeg oppe på 160 uden der var noget nævneværdigt at mærke, men der gik det også lige ud og vinden kom fra samme sted.

  • #21   16. jul 2007 Slidte hjullejer for og bag.
    Slidte krønrørslejer.
    Slidt affjedring.
    Slidt bagsvingerleje.
    Ukorrekt dæktryk.

    Ovennævnte punkter kan skyldes din woblen. Når det så er sagt, så wobler størstedelen af 70'er og 80'er mc'er når man slipper gassen ved 80 og lader den motorbremse. Men som regel kun hvis man ikke har begge hænder på styret.
    Hvis de nævnte punkter er i orden, kan du invistere i en styrdæmper, men altså ikke før du er sikker på det andet er i orden. Ellers slører du bare fejlene, og så går det rigtig galt en dag i fremtiden...


  • #22   16. jul 2007 Lyder klart som om din affjedring er færdig!!!!

    Hvis affjedring ikke kan holde dit forhjul til asfalten så vil den Woble for vildt!

    Jannik...


  • #23   16. jul 2007 Jesper [Lyngby] P. Hvis jeg motorbremser er der ingen problemer. Uden at vide det gætter jeg på bagsvingerlejet, synes at have læst/hørt at de ikke er af bedste kvalitet.

  • Claus S
    Claus S Tilmeldt:
    mar 2007

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 35
    #24   16. jul 2007 Til jespers indlæg kan måske tilføjes:

    - forkert eller manglende afbalancering
    - dit fordæk er slidt "firkantet", så det lige pludselig kører på en trædeplade a la et bildæk (nyt dæk på)

    For at komme ud af wobble, kan du med fordel træde ganske let på bagbremsen for at stabilisere den lidt og så læne vægten godt forover tanken og helst så meget af kroppen under evt. vindskærm som muligt.

    Held og lykke


  • #25   16. jul 2007 Janus: Selvfølgelig er der noget at gøre. Den er jo ikke bygget til at woble så den skal jo bare laves tilbae til sandard eller bedre, så skulle det være væk! smiley

  • #26   16. jul 2007 tilbage smiley

  • #27   16. jul 2007 Har haft selvsamme cykel og havde udelukkende problemer med wobling ved hastigheder over 170, og typisk med sidetasker på. Problemet er basalt at forhjulet ikke har optimal kontakt med vejbanen - der er mange gode eksempler i tråden på hvorfor, men jeg ville koncentrere mig om affjedring, og kontrol af forgaflens tilstand.

    Opstår problemt, så læg vægten på forhjulet.

    JLL


  • #28   16. jul 2007 Jannik U. ¤Hillerød¤ _
    Umiddelbart lyder dit råd ret sandsyndligt. Har nemlig haft min affjedring foran mistænkt for ikke at være helt iorden det er som om den "sætter sig" en smule når man trykker den ned, og den skal tilbage. det er dog når den står stille. Kan jeg nøjes med at skifte gaffelolie(hedder det det?). Skal lige siges at forgaflen ikke er utæt


  • #29   16. jul 2007 JL L: Min kan sgu ikke køre over 170!!(håber det er et spørgsmål om at få den justeret), Men tak for hjælpen. det er rart når det er en der har haft samme cykel.

  • #30   16. jul 2007 joeeeee du skal nok finjustere lidt, mener tophastigheden på Z650 lå omkring 190 - ganske fint dengang :o).

    JLL


  • #31   16. jul 2007 JL L : Det gjorde de også. en del har haft dem lidt over 200, på klokken ganske vist, Håber bare det er noget der kan ordnes med justering- ellers kan den snart ses under markedet..

  • Claus S
    Claus S Tilmeldt:
    mar 2007

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 35
    #32   17. jul 2007 Kenneth.

    Du nævner, at den sætter sig lidt, når du trykker den ned under stilstand. Jeg kender ikke din mc, men det lyder klart som om, din returdæmpning ikke er i orden heller. Som tommelfingerregel skal din returdæmpning helst være af sådan en karakter, at den rejser sig mindst lige så hurtigt, som din kompression tillader, at du kan trykke fjederen sammen. Og den skal allerhelst rejse sig en lille smule mere end ved kompressionen. Ellers har du et potentielt problem, hvor du risikerer under kørsel, at din fjeder "pakker" sig sammen, dvs. bliver presset mere og mere sammen på grund af bump og ujævnheder uden at den når at rette sig helt ud igen.


  • #33   17. jul 2007 Claus S. Hvordan ordner man det? Nogle nye fjedre eller..?

  • #34   17. jul 2007 Min nye TDM gør det ved 160 og fuld oppakning. Dvs. givier og en 70L vadsæk på tværs af saddelen. Især hvis vinden kommer skråt fra siden. Her er årsagen turbulens!

  • #35   17. jul 2007 Michael T
    Min gør det uden nogen form for oppakning.


  • #36   17. jul 2007 Min gør det ikke , heller ikke med oppakning og en vadsæk på tværs af sadlen selv ved 250km/t ligger den helt stabilt... smiley

  • #37   17. jul 2007 Min gør det uden oppakning, ved 80-90, Jeg ved godt hvad min fejl er.. mine dæk, Fordækket er slidt forkert..

    De fleste jeg har set med dn fejl, er forkert slidt dæk, eller forkert dæktryk.

    MEN jeg kender ikke din model, så jeg kan ikke sige om det er det samme, der er jo masser af rigtige gode froslag her i tråden smiley


  • #38   17. jul 2007 Sorry.
    Fremspring=efterløb.

    Jeg har engang haft en z650 og den kørte jeg ofte topfart påuden at den woblede. Selvfølgelig skal cyklen ikke woble. Det er jo også alt farligt..

    Jeg tror nu at det hænger sammen med at affjedringen i forgafflen er blevet for blød, hvorefter efterløbet bliver for lille. Måske du har sænket cyklen? Jeg kender flere der har haft det problem og det blev rettet.

    Normalt skal efterløbet være mellem 80 og 120 mm.


  • #39   17. jul 2007 Michael H: Det jeg kalder woble, er når forhjulet slår fra side til side, og styret det samme, men ikke så meget at det er en tankslapper. Det er ikke i min verden det samme som rystelse.
    Et uafbalanceret dæk, vil derimod skabe rystelser, ikke woblen.


  • Claus S
    Claus S Tilmeldt:
    mar 2007

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 35
    #40   17. jul 2007 Kenneth.

    Hvis jeg skulle komme med et konkret bud på, hvad der var galt - uden overhovedet at have set din motorcykel - tror jeg, at olien i din forgaffel er blevet for gammel og tyk og derudover, at din fordæk er slidt forkert - har fået en plan trædeflade.

    Men det bedste råd du endnu har fået i denne tråd, tror jeg er fra Michael H: Lad en der kender din mc tage en prøvetur og alternativt lade værkstedet vurdere det. Det kan der faktisk være god økonomi i.


  • #41   17. jul 2007 Michael H og Michael H : Helt enig, skal jeg igennem alle de ting bliver det hurtigt kostbart :-).
    Tror jeg satser på forgaflen, da det er der jeg selv har oplevet der er noget galt.
    Men jeg takker mange gange for alle de gode svar.


Kommentér på:
Wobling, hvad kan man gøre?

Annonce