4.350 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
41 Svar
Wobling, hvad kan man gøre? Wobling, hvad kan man gøre?
Hej alle. Når jeg når en vis hastighed begynder min mc at "woble" (ved ikke om det er stavet rigtigt).
Har godt hørt at nogle ældre mc'er gør det.
Spørgsmålet er : Er der noget man kan gøre for at forhindre det, eller skal jeg bare acceptere det?
0 synes godt om
apr 2006
Følger: 51 Følgere: 91 MC-er: 13 Emner: 463 Svar: 2.207
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 4 Emner: 119 Svar: 826
jan 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 83 Svar: 510
apr 2006
Følger: 51 Følgere: 91 MC-er: 13 Emner: 463 Svar: 2.207
dec 2003
Følger: 133 Følgere: 120 Emner: 271 Svar: 7.330
dec 2003
Følger: 133 Følgere: 120 Emner: 271 Svar: 7.330
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 30 Svar: 305
aug 2005
Følger: 55 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 163 Svar: 5.012
Når det går helt galt med en wobler, så bliver det til en tankslapper...
__________
Jakob
dec 2005
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 4 Emner: 35 Svar: 611
apr 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 211
Mc'en var en cb400f fra '77. Det skete ud af en lige vej med næsten topfart. En ujævn vejbelægning gav et slag i mc'en hvilket satte woblen igang.
Dengang kunne de godt finde ud af at lave motorer men stel gik det knap så godt med:(
Fik senere at vide at man "bare" skulle klemme med benene, men som det ses kan det være svært.
Det skal siges at cb'en var tunet, havde bredere baghjul og uoriginale bagdæmpere. Dette kan have gjort det værre...
At ungå det helt, er nok svært på nogle af de gamle mc'ere, ihvertfald når de presses, men det hjælper en del hvis de er velholdte dvs ingen slør i lejer, ingen slidte støddæmpere osv.
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 4 Emner: 119 Svar: 826
okt 2005
Følger: 77 Følgere: 75 MC-er: 5 Emner: 187 Svar: 2.904
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 4 Emner: 119 Svar: 826
Min Kawa er der ikke ændret på. Problemet opstår ved ca. 130-140.
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 4 Emner: 119 Svar: 826
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 4 Emner: 119 Svar: 826
dec 2003
Følger: 133 Følgere: 120 Emner: 271 Svar: 7.330
apr 2005
Følger: 36 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 2.203
jan 2005
Følger: 46 Følgere: 35 MC-er: 4 Emner: 63 Svar: 2.041
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 4 Emner: 119 Svar: 826
Jan K ( Kjellerup ): Tro det eller lad være, men jeg kører faktisk pænt
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 4 Emner: 119 Svar: 826
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
Slidte krønrørslejer.
Slidt affjedring.
Slidt bagsvingerleje.
Ukorrekt dæktryk.
Ovennævnte punkter kan skyldes din woblen. Når det så er sagt, så wobler størstedelen af 70'er og 80'er mc'er når man slipper gassen ved 80 og lader den motorbremse. Men som regel kun hvis man ikke har begge hænder på styret.
Hvis de nævnte punkter er i orden, kan du invistere i en styrdæmper, men altså ikke før du er sikker på det andet er i orden. Ellers slører du bare fejlene, og så går det rigtig galt en dag i fremtiden...
okt 2004
Følger: 64 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 17 Svar: 660
Hvis affjedring ikke kan holde dit forhjul til asfalten så vil den Woble for vildt!
Jannik...
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 4 Emner: 119 Svar: 826
mar 2007
Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 35
- forkert eller manglende afbalancering
- dit fordæk er slidt "firkantet", så det lige pludselig kører på en trædeplade a la et bildæk (nyt dæk på)
For at komme ud af wobble, kan du med fordel træde ganske let på bagbremsen for at stabilisere den lidt og så læne vægten godt forover tanken og helst så meget af kroppen under evt. vindskærm som muligt.
Held og lykke
okt 2004
Følger: 64 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 17 Svar: 660
okt 2004
Følger: 64 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 17 Svar: 660
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 1.035
Opstår problemt, så læg vægten på forhjulet.
JLL
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 4 Emner: 119 Svar: 826
Umiddelbart lyder dit råd ret sandsyndligt. Har nemlig haft min affjedring foran mistænkt for ikke at være helt iorden det er som om den "sætter sig" en smule når man trykker den ned, og den skal tilbage. det er dog når den står stille. Kan jeg nøjes med at skifte gaffelolie(hedder det det?). Skal lige siges at forgaflen ikke er utæt
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 4 Emner: 119 Svar: 826
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 1.035
JLL
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 4 Emner: 119 Svar: 826
mar 2007
Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 35
Du nævner, at den sætter sig lidt, når du trykker den ned under stilstand. Jeg kender ikke din mc, men det lyder klart som om, din returdæmpning ikke er i orden heller. Som tommelfingerregel skal din returdæmpning helst være af sådan en karakter, at den rejser sig mindst lige så hurtigt, som din kompression tillader, at du kan trykke fjederen sammen. Og den skal allerhelst rejse sig en lille smule mere end ved kompressionen. Ellers har du et potentielt problem, hvor du risikerer under kørsel, at din fjeder "pakker" sig sammen, dvs. bliver presset mere og mere sammen på grund af bump og ujævnheder uden at den når at rette sig helt ud igen.
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 4 Emner: 119 Svar: 826
maj 2007
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 239
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 4 Emner: 119 Svar: 826
Min gør det uden nogen form for oppakning.
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 53 Svar: 492
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
De fleste jeg har set med dn fejl, er forkert slidt dæk, eller forkert dæktryk.
MEN jeg kender ikke din model, så jeg kan ikke sige om det er det samme, der er jo masser af rigtige gode froslag her i tråden
jan 2005
Følger: 46 Følgere: 35 MC-er: 4 Emner: 63 Svar: 2.041
Fremspring=efterløb.
Jeg har engang haft en z650 og den kørte jeg ofte topfart påuden at den woblede. Selvfølgelig skal cyklen ikke woble. Det er jo også alt farligt..
Jeg tror nu at det hænger sammen med at affjedringen i forgafflen er blevet for blød, hvorefter efterløbet bliver for lille. Måske du har sænket cyklen? Jeg kender flere der har haft det problem og det blev rettet.
Normalt skal efterløbet være mellem 80 og 120 mm.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
Et uafbalanceret dæk, vil derimod skabe rystelser, ikke woblen.
mar 2007
Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 35
Hvis jeg skulle komme med et konkret bud på, hvad der var galt - uden overhovedet at have set din motorcykel - tror jeg, at olien i din forgaffel er blevet for gammel og tyk og derudover, at din fordæk er slidt forkert - har fået en plan trædeflade.
Men det bedste råd du endnu har fået i denne tråd, tror jeg er fra Michael H: Lad en der kender din mc tage en prøvetur og alternativt lade værkstedet vurdere det. Det kan der faktisk være god økonomi i.
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 4 Emner: 119 Svar: 826
Tror jeg satser på forgaflen, da det er der jeg selv har oplevet der er noget galt.
Men jeg takker mange gange for alle de gode svar.
Wobling, hvad kan man gøre?