{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.968 visninger | Oprettet:

16 dødssynder på mc {{forumTopicSubject}}

Som lovet for et par uger siden, hermed en opdateret genpost.

Publikationer fra norsk motorcykel union, der er rigtig klogt skrevet: (link fjernet) Eksemplerne her har jeg dels samlet op på nettet her og der, dels er det egne

erfaringer og pkt. 10 især er helt for egen regning. Brugere her på MCG har inspireret og bedraget. Føj selv til på listen og del ud af dine erfaringer. Og inden vi starter skal vi så ikke allesammen indrømme at vi også er bilister. smiley

Et begreb jeg er stødt ind i på min vej rundt på div. mc sider er begrebet "margin". Det at køre med margin. Det betyder i al sin enkelthed at du ikke må køre til det yderste af dine evner i visse

situationer. De betyder så også at det er en individuel størrelse, så du kan kan altså ikke nødvendigvis køre ligesom din makker og stadig beholde din margin, selv om han kan. At beholde sin margin

kan være ensbetydende med, at man kan redde sit eller andres liv og førlighed, fordi man har resourser tilbage til at lave f.eks. en undvigemanøvre. Jeg vil i det efterfølgende refere til begrebet.

1:
Senariet: Du kommer kørende ad en vej hvor der ligger en tankstation længere fremme. En varevogn holder til højre på vejen med højre blinklys i gang, den kan ikke kommer ind på tanken pga. en dårlig placeret bil der er på vej ud. Du beslutter at overhale varevognen venstre om. Fejl! Bilen der er på vej ud kan ikke se dig og køre ud foran dig. Bliv bag varevognen til der er fri oversigt for alle.

2:
En bil foran dig blinker th. og lægger sig i højre side af kørebanen, måske lægger han an til et højresving, måske vil han standse. Du har plads til at overhale og trækker til venstre på vejen. Pas på! Risikoen er at føreren af bilen fortryder og trækker ud igen. Netop fordi du lægger an til overhaling ligger du i chaufførens blinde vinkel. Apropo blinde vinkler: Hvis du kan se chaufførens øjne i hans spejle, kan han også se dig.

3:
En bil foran dig blinker tv. Du begynder at trække til h. for at passerer ham inden om. Pludselig trækker han til højre! Pas på! Han lægger an til det store herresving tv og du kommer i klemme ved passagen! En bil foran dig blinker tv men trækker til højre! Du tror han har glemt at slå blinklyset fra og begynder at overhale. Pas på! Han lægger an til det store herresving tv! Undlad at passerer før han enten holder stille eller begynder at svinge. I samme boldgade: Han blinker th. og ligner en der vil standse, men umiddelbart efter blinker han til tv. og laver en u-vending. Overhal ikke før du er sikker på at han standser. Overhaling kan være extremt usundt i den situation.

4:
Du indhenter en 3-4 biler der ligger i kø efter et langsomt kørende fartøj. Overhaling er besværligt pga. vejens forløb osv. Nu kører du jo på et køretøj der udmærker sig med hurtig acceleration, så hvorfor ikke overhale? Fordi bilisterne er lige så irriteret over køen som du er og de har en forventning om at det går efter tur? Nogle af dem ihvertfald, -ham der er ligeglad eller har en hurtig bil er
ham der trækker ud i dig under din overhaling. Han har ikke en chance for at se dig netop fordi du kommer hurtigt bagfra. Kán du ikke lade være med at sætte livet på spil så hold i det mindste helt til venstre på vejen så du har maksimal margin.

5:
Til os på landet. Overhal aldrig en traktor hvis den har nogensomhelst mulighed for at dreje, hjulspor i mark osv. Forvent ikke at den blinker af i god tid. Forvent ikke at blinklyset overhoved virker!

6:
Andre har kaldt den livredderen, den der lille bevægelse med at kigge sig over skulderen inden vi skifter vognbane. De fleste af os har godt overblik over hvad der ligger bag os -ikke?, -men nogle gange tager vi fejl. Bevægelsen kaldes ikke livredderen for sjov. Altid orienterer sig bagud inden vognbaneskift og overhaling. Især ved overhalingen kan dovenskaben melde sig. Du vil gerne overhale bilen foran. Forstil dig samtidig en række modkørende biler der kommer imod dig og passerer dig. Umiddelbart efter de er passeret, trækker du ud og overhaler uden orientering. Og hvorfor skulle du dog ikke kunne gøre dét, der kan jo ikke være nogen idet der lige er passeret en række biler, ikke? Joe en anden mc eller hurtig bil med samme gode idé!

7:
Dovne bilister, -der er selvfølgelig ikke noget der hedder dovne motorcyklister. smiley Forestil dig en vej. Længere fremmer er der en tilstødende vej på venstre side. Bilisterne der kommer fra den sidevej kan ikke se th. pga. bevoksning, altså de kan ikke se dig og de gider ikke forsigtigt at stikke næsen frem og orienterer sig til højre. Der kan jo heller ikke være nogen, vi har højre færdsel her i landet, ergo kigger de kun tv hvis de skal svinge til højre. Det er sådan set meget fredeligt altsammen, -lige indtil du beslutter dig for at overhale et eller andet! Det er der du pludselig ligger i venstre
vognbane, under acceleration, med en bil foran dig der lige er kørt ud for ubetinget.

8:
Biler og deres vigepligt: Vores alle sammens største frygt, især iforbindelse med ældre medborgere. Et par gode råd. Kig på chaufføren, hvor har han øjnene? Hvis han kigger væk fra dig (th. f.eks.) har han sandsynligvis ikke set dig! Kig på bilens hjul, de fortæller dig hvad bilisten har planlagt mht. retning. Hvis de begynder at dreje bare lidt har han sluppet koblingen!
Hvis du køre forstærkt kan du ikke fortænke bilisten at han fejlbedømmer dig. DU er nødt til tage forbehold for at du køre for stærkt. Husk at jo hurtigere du kører, jo dårligere styrer du og lad os så bare rydde op i misforståelsen om at mc-er generelt bremse bedre end biler. Det gør de ikke! Reelt bremser du kun effektivt på ét hjul. Biler bremser effektivt på 4 firkantede dæk med langt bedre vejgreb. (Jeg gider ikke diskuterer det, smiley ).

9:
Foråret: Et kapitel helt for sig. Vi er som motorcyklister rustne i vores færdigheder. Vi stiller cyklen fra os som toptrænede og starter igen under de værste forhold i en tyrker tro på, at vi er ligeså rutinerede som da vi satte cyklen fra os da sidste sæson sluttede. Bilisterne har glemt os og tror vi er scootere, følgelig køre de frem for os (VI VIL HAVE GULT KØRELYS PÅ SCOOTERE).
Vejgrebet er dårligt idet vejen er kold og dækkene er kolde. Oftest er vejen konstant våd de første uger. Der ligger rester af grus på vejen og der er frostskader (huller) i asfalten. Måske er du kold, har kolde fingre og tæer. Din hjelm dugger måske. Altsammen noget der ikke bidrager til race, forårskådhed og anden frisk kørsel! Foråret 2007 vidner i katastrofalt omfang om lige netop dét.

10:
Dyr på vejen: Jeg kunne skrive en halv bog om emnet efter nærkontakt med en hjort juli 2006. Lige et par huskesedler an. dådyr og andet råvildt. Vær opmærksom når du nærmer dig overgang
mellem opdyrkede områder og skov. Vær især opmærksom ved solopgang og solnedgang, der er på det tidspunkt at dyrene flytter sig fra mark til skov og omvendt. I nærheden af søer og vandhuller og husk for Guds og din egen skyld at et dådyr sjældet kommer alene. Ser du ét, så brems omgående idet der med stor sandsynlighed kommer flere. Hjorten holder harem og dåen har kid. De løber fuldstændigt hjerne dødt ud på vejen. Jeg har ved flere lejligheder observeret, at en flok er kommet løbende over en mark, tværs over vejen og videre på den anden side. De har kun målet for øje. I parringssæsonnen har de forøget aktivitet. Hvis en løber ud foran dig så undvig bag om. De løber sjældent tilbage hvor de kommer fra. Svenskerne ved en del om problemet og har lavet en organisation med gode råd på basis af det: http://www.aelgen.se Besøg endelig siden hvis du påtænker at køre i Sverige.

11:
Motorvejen: Der er mere sikkert på motorvejen, der er ingen tilstødende veje. Det er jo meningen, at det er dét, der er tricket så vi roligt kan sætte farten op. Lad os tage livredderen op igen kombineret med tæt trafik. Du ligger i inderste eller midterste vognbane og vil overhale og selvfølgelig orienterer du dig bagud. Måske er det bare en lille hurtig overhaling fordi du ikke vil køre
100km/t som ham du overhaler, men omvendt er du ikke i humør til livet i overhalingsbanen. Så du trækker tæt op på "offeret", orienterer dig bagud og i samme sekund hugger den forankørende bremsen! Bang. Lad være med at ligge for tæt. Du skal køre med margin. At det også er sundest at overholde færdselsloven på motorvejen kan en motorcykelist på Hillerødmotorvejen ikke berette om. Han døde i foråret. Han lå i overhalingsbanen og bilen foran lod sig ikke presse. Sikkert røv irriteret svinger han cyklen ind i det midterste spor og fyre den af inden om. Desværre for ham fik en
bilist i inderste vognbane lyst til at overhale samtidig så de mødtes i midterbanen. Ved kø: Hold god afstand til ham foran så du kan undvige hvis det trækker op til et harmonikasammenstød.

12:
De små snoede sogneveje: Vi kender dem og elsker dem. Det er der vi øver os, føler at vi bliver bedre når vi tager det dér sving med 50, 51, 52, 53km/t osv. Der er dog nogle væsentlige detaljer der er værd at tage med derud. Allerførst: Armand har i nyhedsgruppen dk.fritid.motorcykel (en hurtig og rimelig newsreader er outlook express) introduceret "trolden". Læs selv hans forklaring her:

http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel/browse_frm/thread/3092f5bc20eb13fd/0bded9ac45362624?lnk=gst&q=trolden&rnum=3&hl=da#0bded9ac45362624

Uoverskuelige sving er det værste hvis du ikke tager højde for det du ikke kan se. Du er nødt til at være forberedt på alt. Også det du ikke overvejede. Iflæng: Du er ikke den eneste der øver svingteknik og de lokale er de værste, -ikke smiley Pas på ham der skære svinget af i DIN vejbane. Pas på gruset du ikke kan se når svinget starter, det ligger iregelen i sporet mellem hjulene på bilerne.
Pas på katteliget. En mand i 2005 mødte en hest efter et sving, det døde de begge af. Ulovligt parkerede biler der pludselig tager din plads/margin. Kvinder og mænd der går tur med barnevognen i vejkanten, de kan ikke andet hvis de bor på landet og de fylder en halv vejbane. En døv mand og hans barn blev dræbt sidste år på den konto. Husdyr på springtur. Landbrugsredskaber. I høsttiden kommer der en helt ny dimension, -korn på vejen! Dét er noget der rykker. Tabte genstande fra biler (læs trailere). Eller bonden der har tabt et par roer eller kørt 3 rummeter jord ud på vejen. Hvis du er i nærheden af en skole er der mulighed for børn der cykler 2 & 2 eller 3 & 3 på vejen. Ellers er der skolebussen i mangel af bedre :). Hvis du er på ukendt grund er du nødt til at tage forbehold for at svinget er meeeeeget længere end det du beregnede. Jeg tror vi alle har prøvet lige netop dét og så er det trolden sidder der ude i rabatten og griner til os. Når du nu tænker dig lidt om, hvor mange mc eneuheld har du så hørt om, som netop er sket i sving!? Kør med margin. HUSK! Vi rammer gerne det vi sigter på, så en motorcykel kører derhen hvor du kigger. Har du et problem så KIG PÅ LØSNINGEN OG IKKE PÅ PROBLEMET.

13:
Lyskryds: Hold på bagbremsen og ikke forbremsen ved lyskryds og hold maskinen i 1. gear! Simpelthen fordi at hvis du får en let påkørsel bagfra vil du med garanti vælte hvis du holder på forbremsen. Har du maskinen i 1. kan du også flytte dig i en fart.

14:
Overhaling ved _dobbelt_ optrukkent: Må man dét. Ja, det må man faktisk godt. Dobbeltoptrukkent er ikke ensbetydende med overhaling forbudt, det betyder bare at du ikke må overskride linierne. I DK er der heller ingen krav til specifik afstand til et andet køretøj under overhaling. I Tyskland er det 80cm. Nogle motorcyklister benytter sig af retten, problemet er bare at bilisterne er overbeviste om at det er ulovligt og vil måske forsøge at straffe dig ved at lægge sig tæt på dig. Hvis der sker noget under sådan en overhaling tror jeg at du er dårligt stillet i en retssal. Lad være.

15:
Rundkørsler: I rundkørsler er det en rigtig god idé at være rigtig meget opmærksom. Mange har lagt sig ned i en rundkørsel. Årsagen er oftest at andre trafikanter taber gods som så ligge på vejen. Ligger der en benzinstation i nærheden er der rigtig god grund til opmærksomheden. Lastbiler der lige har fyldt tanken til randen taber nogle gange sjatter af diesel på vejen rundt. Det fungerer ligesom is på vejen!

16:
Ulovlige parkeringer: Hvis bilerne i den modsatte vejbane har et problem alá en parkeret bil forventer de at du giver plads i din banehalvdel fordi du køre på mc og ikke fylder så meget! Jeg kan så tilføre at de har samme forventning hvis du køre i en mindre bil end de gør. Jeg kører selv i en C3 og den er ikke hurtig og af en eller anden grund mener en del bilister så heller ikke at jeg har de samme rettigheder som dem.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  16 dødssynder på mc
  • #1   22. jul 2007 Rigtig go' læsning! Tak

    forresten, hvem herinde har bedraget dig? smiley


  • #2   22. jul 2007 Bravo. Du har vist haft det oppe før, men det kan ikke siges for tit.

    Afstand frem og afstand sideværts - vi har såmænd power nok til en hurtig overhaler fra 20 meters afstand.

    Og så noget af det vigtigste du får frem. Måske har man retten på sin side, men forkørselsret på MC, kan man ikke bruge til ret meget!!!!

    Og endelig den vi ale kan blive mere opmærksomme på - det nytter ikke, at bilisterne ikke overser os, hvis vi så kører så stærkt, at de fejlbedømmer afstand!!

    <b>Godt indlæg</b>


  • #3   22. jul 2007 Skide godt indlæg. smiley
    Takker.


  • #4   22. jul 2007 @Jacob

    LOL jeg så den godt efter jeg havde postet den, men desværre kan man ikke rette i sine indlæg efter postering.

    Sætningen "Brugere her på MCG har inspireret og bedraget" Der skal selvfølgelig stå "Brugere her på MCG har inspireret og bidraget". En lille men væsentlig vokal.


  • #5   22. jul 2007 Gran D, det er nu ikke vrøvl. Prøv at få nogen til at skubbe bag på din mc, hvor du holder lidt på henholdsvis bag og forbremse - ved forbremsen har cyklen tildens til at lægge sig ned, ved bagbremsen kan du holde den oprejst og blot blive skubbet fremaf.

  • #6   22. jul 2007 det der sker ved at man holder forbremsen ved en påkørsel bagfra er at din mc vil dykke og du vil blive kastet rundt højest sandsynligt få din mc over dig også .
    ved brug af bagbremse vil den "kun" blive skubbet frem og det kan redde dit liv rent faktisk .

    grand d . hvis man ikke ved en SÅ grundliggende ting så bør man ikke blande sig med at kalde folk dumme .


  • #7   22. jul 2007 ja du har ret smiley .

  • #9   22. jul 2007 Super post. Og selvom man godt ved de ting, eller som mig ikke ved det hele, er det rart at blive mindet om sådanne ting.

    Når det kommer til sikkerheden, så er det i orden at sige det én gang for meget... ikke?

    Tak for posten


  • #10   22. jul 2007 Kanon godt indlæg,
    Min kærste skal til at tage kortet, og hun er meget bedre stillet når hun går igang efter at havde læst dette indslag, ALTSÅ, det er også nybegyndere der læser disse indslag, så den der med at man er dum i kraniet, hvis man ikke lige ved de her "tommelfinger" regler, glem de bemærkninger, nye mc´er skal ikke føle sig dum inden de kommer ud blandt os andre, fy fy.


  • #11   22. jul 2007 Grand D,

    slap dog lige af mester, hvad fanden er det for nogle udtalelser?

    Gør os den tjeneste at hold din kæft hvis du ikke har noget konstruktivt at sige

    Mvh/Henrik


  • #12   22. jul 2007 ... og ellers, super godt indlæg smiley

  • #13   22. jul 2007 hanne . som svar på dit spørgsmål så jo du vælter måske nok hvis du får en bil i i "røven" men hvad vil du helst . vælte eller få din mc over dig OG vælte .
    det er ikke et spørgsmål om ridser på din mc men et spørgsmål om hvad der er sikrest for dig .


  • #15   22. jul 2007 Selvfølgelig kan man ikke redde den hvis et 18tons lastvognstog rammer med 80km/t, men mange af den slags uheld er heldigvis mindre puf og det er dem der tænkes på. Jeg blev ramt af en rejsefælle under en parkering. Jeg holdt stille (bagbremset) og hun strejfede mig med sine sidetasker (kuffert mod kuffert). Jeg blev stående og hun tabte sin maskine. Historien lære os at bare en lille smule ubalance, så ligger vi der. Hendes hastighed var på måske 1-2Km/T. Heldet ville at det skete foran en mc forretning i Tyskland og de havde heldigvis et nyt koblingsgreb liggende på hylderne. smiley He he. Skal man smide med modellen skal det ske foran en mc forretning. Den har hun måtte høre mange gange.

  • #16   24. jul 2007 Fint indlæg. Jeg skal selv starte på mc kortet om et par uger :).

    Hænger mig stadig meget i hvad en af mine venner sagde omkring det at køre på mc: "Kør som om ingen i trafikken har set dig - så bliver du ikke overrasket"


  • Jacob B
    Jacob B Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 2
    #17   22. aug 2007 Jeg må også sige super indlæg. Jeg skal starte på kortet her d. 3 og det sgu rart nok lige at have sådan et par huskere inden man starter smiley

  • #18   5. sep 2007 Ja og det katastrofale er at også mener det er deres ret at straffe dig! Istedet for bare at lette knoglen og anmelde dig hvorefter de nok vil få opklaret sagens rette sammenhæng.

  • #19   24. sep 2007 Mange tak Jens. Det var absolut et værdigt input og vil uværgeligt blive ført til protokols. smiley

Kommentér på:
16 dødssynder på mc

Annonce