{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.333 visninger | Oprettet:

Kasper S
Kasper S
Tilmeldt:
17. apr 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

MC kort og første cykel {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg har læst lidt med i emner mv. herinde og i er jo egentlig nogle flinke mennesker - så hvorfor ikke oprette en profil og spørge ind til ting jeg er nysgerrig på smiley

Jeg er 33 år og er kommet i en lille midtlivskrise. Jeg har derfor tilmeldt mig MC kort, startende i næste måned.

Jeg har set utallige youtube videoer, læst en masse stof på nettet og føler mig egentlig teoretisk nok rustet. Nu gælder det praktiske bare, der vel tæller 90 %,

Jeg er typen der gerne vil forberede mig, undersøge alt og på baggrund af dette, tage et velinformeret valg.

Hvad er jeres bedste råd til en kommende MC'er, inden for følgende emner:

1. Valg af MC?

Jeg har "altid" været imponeret af kawasaki ninja. Så det er umiddelbart mit første bud, om det så skal være en brugt 300 eller en ny 400. Uanset hvad betales den kontant. Men det er jo ikke sikkert, at det er mig. Så hvad har I gjort, for at prøve så mange MC'er som muligt og finde det der passer jer bedst?

Det bedste ville vel være en brugt 400, men den er så ny, at der ikke er et brugtmarked endnu. Er det muligt at lease en i 3-6 måneder?

2. Valg af udstyr

Hvad er det bedste udstyr til en nybegynder? Er det bare noget billigt skrammel, så man finder ud af hvad man kan lide? Eller giver det mening at smide 10K med det samme? (3K hjelm, 3K jakke, 2K støvler, 1K bukser og 1K handsker).

3. Løbende pris

Hvor meget skal jeg forvente, at vedligeholdelse, servicetjek mv. vil koste mig løbende om året over en 3-årig periode f.eks.

Jeg vil gerne skifte olie, bremsevæske, bremser osv. selv. Men selvfølgelig også overholde service jf. manualen?

Jeg ved godt at jeg er alt for langt foran ift. jeg ikke engang er startet på kortet endnu, men sådan er jeg nu engang smiley

Jeg håber I har lyst til at bidrage med jeres viden.

Rigtig god påske


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MC kort og første cykel
  • #1   17. apr 2019 Du skriver du er 33, og derved kan få stort kort fra start.
    En 300 eller 400 kubik cykel vil du lynhurtigt kede dig på.
    Find noget brugt som er større.

    Hvad er din højde? En racercykel kan godt virke lille for nogen da man sidder "krøllet" sammen på sådan en.
    Mit råd er at prøve en masse forskellige cykler, for at finde det der lige vækker glæden i dig.

    Find noget ordentligt udstyr fra start. En ny hjelm. Tøj kan du måske finde brugt og spare en del penge. Prioriter det, det er måske det der redder dit liv eller førelighed en dag.
    Køber du en ældre cykel kan man godt selv servicere den til fornuftige penge hvis man har hænderne skruet ordentligt på. Olie, filter, kæde og tandhjul koster ikke alverden.


  • Kasper S
    Kasper S Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #2   17. apr 2019 Hej madmax

    Tak for dit input.

    Jep, jeg tager det store kort fra start af. Jeg er 33, men samtidig "forsigtig". Jeg har ikke tænkt mig at bryde nogle fartgrænser, da jeg har mega meget respekt for faren ved at køre på motorcykel. Derfor tænker jeg, at en startercykel ville være fin de første 1-3 sæsoner.

    Da jeg samtidig er "starter", ville jeg være lidt nervøs for at købe en brugt cykel - da jeg ikke aner hvad jeg skal kigge efter for at se om den er god.

    Jeg tager dit råd til mig og køber noget ordentligt udstyr fra start af (kan det gøres for 10K eller skal der afsættes mere?)

    Jeg har mulighed for at parkere den overdækket og kan bruge pladsen til at servicere også, så kæde, olie, filter m.m. ville jeg kunne ordne der.

    Min allerførste tanke var, at købe en brugt 300, har bare læst mig frem til, at 400 skulle være så meget bedre. Men igen, man skal nok prøve så mange forskellige som muligt. Hvordan kommer man frem til dette? Kan man bare booke 5 cykler hos en forhandler og prøve dem alle, eller?

    Jeg er 186 høj, 85 kg. og en størrelse 43/44 i fødder, hvis det har nogen indflydelse. Jeg forestiller mig en typisk tur er på 1 - 1,5 times tid.


  • #3   17. apr 2019 Vil da anbefale at du prøver en SV650´er.
    300/400 maskiner er tit fysisk små og ikke noget mange bliver på i flere år.

    selv en 400 kan køre for stærkt smiley


  • Kasper S
    Kasper S Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #4   17. apr 2019 Ja, naturligvis. Selv en 250 kan køre for stærkt smiley Det var bare for at pointere, at jeg ikke køber en MC for at ræse afsted med 100 km/t i en 50 zone.

    Men kan man bare ringe til en forhandler og sige, at man ønsker at prøve 5 forskellige cykler, eller er de tilbageholdende med det?

    +, hvad kan man få forhandlet med ved køb af ny cykel? Udstyr, dæk, forsikring, udstødning? Hvad er normen?

    Tak for jeres input.


  • #5   17. apr 2019 Jeg ville hoppe forbi Enghave Motors og se hvad de har - de har ihvertfald med sikkerhed en SV 650 du kan prøve.

  • #6   17. apr 2019 Bare undgå Køge mc og båd med mindre du gerne vil betale overpris....

  • #7   17. apr 2019 Jeg hopper også med på vognen for at prøve en SV650. Den kan du godt styre, det er nogenlunde samme størrelser/motor du alligevel tager kort på. Af hvad jeg har oplevet. Den vil du få meget læring og sjov ud af, samt SV'er holder ofte rigtig godt og der er mange til salg hos forhandlere :=)

  • #8   17. apr 2019 Hvis man tror en 3-400ccm er kedelig, så kører man for meget ligeud.

    En Ninja 3/400 er en fin start, men prøv noget forskelligt inden du beslutter dig. Honda CBR500 kunne også være en stærk kandidat i samme segment.

    Du kan sagtens få godt udstyr billigere end det. Jeg selv har en textilsæt fra alpine Stars som kar kostet små 3.000kr ved en dansk forhandler. Evt kan du finde en del brugt.

    Et almindeligt lille gør det selv service kan du klare for maks 1.500kr. Det er olieskift med filter, luftfilter og tændrør. Bremsevæske skal skiftes hvert 2. år og klodser/skiver når de er slidt ned.
    Mange nyere MC’er har 5 års garanti, så hvis du skal holde garantien skal den have autoriseret service.


  • #9   17. apr 2019 Bedste bud på at få prøvet en masse forskellige er at køre ud til en (velassoteret) forhandler. Den allervigtigste faktor, efter min egen vurdering, er hvordan man sidder på den. Sidder man ad helvede til, så er det ikke sjovt. Jo mere kåbe jo mere klemt sidder man og omvendt. Offroader, naked bike og den slags har en mere behagelig siddeposition.

    Leasing? Nej. Det er svinedyrt MED MINDRE du vælger en MC til +250.000 og så kan det måske betale sig. Men udgangspunktet er: nej, det kan ikke betale sig.

    Du kan finde masser af godt, beskyttende brugt udstyr. Dog vil jeg nok slå et slag for, at købe en ny hjelm - så er du sikker på, at den passer 100% på dit hoved og at sikkerheden er i orden. Dragt, støvler, handsker og tøj generelt kan du finde masser af f.eks. herinde eller i DBA.

    Løbende vedligehold (olie, oliefilter, diverse væsker, bremser, dæk, kæde/tandhjul) løber vel op i 2500 om året, hvis man selv skifter det hele - noget holder kortere, noget holder længere, så det er bare lidt løst købmandsregning. Et sæt dæk skiftet på et værksted koster nok omkring 3000, hvis ikke man selv gider bøvle med det.

    Husk at regne forsikring med i i det, hvilket desværre ikke er helt uden betydning, når man lige får kørekort.


  • #10   17. apr 2019 Der står en BMW K100 til salg herinde for kr 15.000 nysynet, det tror jeg vil være en fin mc til dig, dvs du kan max tabe 15.000 på den.

    Jeg tror du har styr på sagerne og ikke er en vildbasse, derfor kan du sikkert nemt magte sådan en færge, den er råstærk og elastisk i dens motor, ulempen er så at du bliver vant til en luksus-mc, det kan koste dyrt på den lange bane:)


  • #12   17. apr 2019 Jeg vil ikke anbefale en MC med 178.000km på bagen. Ja manden kan maks miste 15.000kr på den, men så står han også uden en MC og skal lede efter en ny.

  • #13   17. apr 2019 De er kendt for at have masser af km i sig, her er masser af mc for pengene, men kører den 2 år så er det jo ok, så har TS mulighed for at vurdere om det er den type eller noget helt andet han vil prøve.
    Den type mc er sædvanligvis velservicerede.
    Vil da også hellere anbefale en af mine egne mc, CB500 2003, men synes stadig den BMW er et kup.


  • #14   17. apr 2019 Først og fremmest ud og prøve noget forskelligt, specielt ved åbent hus arrangementer, er det bare at stille sig op i køen for at få en tur. Når du har prøvet noget forskelligt, skal du finde ud af med dig selv hvilket kategori/stil du er til og hvad skal mc’en bruges til. Søndagstur med is kan alle bruges til, mens en alpetur måske er rarest på adventure, street eller let touring.
    Lad være med at købe noget der er for gammelt, hvis du er i tvivl om hvad det skal være så køb noget mellemklasse 600/650 der er en 4-7 år gammelt, det kan erhverves billigt og altid sælges igen.
    Omkostninger afhænger af kilometer, hvis den alligevel skal til service, skal du jo bare nøjes med at smøre kæden.
    Altid fuldt udstyr og det der passer og føles bedst og køb nu rigtigt fra starten og ikke noget der bare er billigt.


  • Skalde
    Skalde Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 2 Svar: 3
    #15   17. apr 2019 Sjov tråd. Jeg oprettede en konto for det samme, og står i præcis samme situation som dig.
    Jeg har det på samme måde mht. at sætte mig ind i alting inden jeg kaster mig ud i det, og jeg starter også MC kort om 1-2 måneder.
    Jeg har også altid haft kig på Ninja 300, og nu Ninja 400 - men som mange andre også pointerer, så tror jeg den vil virke "lille" efter kort tid..

    Jeg kommer primært til at bruge den på motorvejen, så det er ikke fordi der er mange sving og fis der..

    Jeg har lagt min 300/400 kærlighed til side, og kigger istedet efter ER-6F eller SV650S maskinerne.
    De har flere kræfter, men samtidig ikke så mange så de kan fare derudaf med 250 i timen..
    Held og lykke med valget af MC, og hold dig sikker når du kommer igang. smiley
    Vh!


  • #16   17. apr 2019 Jeg har lige være i din/jeres situation, men er nået lidt videre. Jeg mangler kun køreprøven nu her, har været på køreteknisk i dag faktisk. Skide fedt!

    Jeg har også søgt og læst nettet tyndt, efter de modeller jeg gerne vil prøve når jeg får kortet. I kan da lige få min liste, der er lidt forskelligt på den:

    Model
    Suzuki GSR 600
    Honda CB 600 F Hornet
    Yamaha MT-07
    Kawa Z 1000
    Yamaha FZ6
    Suzuki SV 650
    Kawa z 750
    Aprilia shiver 750
    Suzuki GSX 650 F
    Kawa ER6-f/n
    Suzuki Bandit 1250
    Honda cbr 650 f

    På køreskolen har jeg haft mulighed for at prøve lidt forskelligt. Jeg har prøvet disse maskiner i forbindelse med køretimer osv:
    XJ6
    ER6
    MT07
    GS500 (med sidevogn)

    Alle sjove på hver deres måde, men mt-07 er min favorit blandt dem. Men der er jo mange jeg stadig mangler at prøve..

    I forhold til tøj, så køb noget godt og sikkert fra starten af. Hjelm fra ny! Og så kig evt. ud over DK's grænser, der er ret mange penge at spare.


  • #18   17. apr 2019 Man kan tit finde nye cykler brugt også smiley
    https://www.123mc.dk/brugt/mc/kawasaki/ninja-400/til-salg/168640

    Jeg er selv ret pjattet med en SV650’er som flere skriver - men dermed ikke sagt det er den rigtige for dig.
    Jeg synes man skal købe det man nu engang har forelsket sig i. Og fordelen ved at købe brugt er du ikke nødvendigvis taber så mange penge hvis du finder ud af efter et år du hellere vil noget andet.
    Selvfølgelig altid en god ide at prøve en masse - men personligt har jeg aldrig fået det gjort. Jeg har bare købt den jeg ville ha.
    Køreskolerne har som nævnt ofte lidt forskelligt du kan prøve at så kan du jo få en ide om hvad du bedst kan li. Nogen er til moren - andre til datteren smiley

    Men fedt du, og de andre, sætter sig ind i sikkerheden og har respekt for det.


  • #19   17. apr 2019 Du kunne også købe en gammel GS500 og sælge den næste season. Afskrivningen på sådan en er meget lille. Find nogle ordentligt brugt udstyr pånær hjelmen.

    Du kan komme på to hjul forholdsvis billigt og hurtigt. Find ud af hvad du kan lide og køb en bedre cykel næste år.


  • #20   19. apr 2019 Jeg har en billig hjelm i str. xl til salg
    https://www.motorcykelgalleri.dk/styrthjelm/id-210877



  • #21   20. apr 2019 jeg valgte en R1 som min første mc, der går i ihvertfald længe inden den går hen og bliver for kedelig, så kan varmt anbefales

  • #22   20. apr 2019 Jimmi

    Skal vi ikke se den oprettet her så?


  • #23   20. apr 2019 Netop for sådan en som dig, der er bevidst om det hele, herunder at have respekt for, hvad en MC kan, kan det være fint at starte på en SV650, en FZ6, XJ6 eller lignende. Ja, de kan køre dælens stærkt, men de gør det i reglen kun, når man beder dem om det. 300/400 maskiner kan også give masser af "spænding" og give alle de klip i kortet, man selv beder om, de kører bare på en anden måde end en større MC. Med forsigtighed og respekt kan du sagtens hoppe direkte til 600/650 og få en MC, du bliver glad for i lang tid.

  • #24   20. apr 2019 Jeg tror et godt udgangspunkt er at se på den størrelse maskine du tager dit kort på. Du vil helt sikkert komme til at kede dig på en 300/400cc hvis du har taget kortet på en 650cc maskine. Jeg startede selv ud med et par 400cc maskiner og syntes de gør de ret godt. Men det er ikke en cykel man køber for at beholde den længe. Der går er par år før der godt må ske lidt mere.

    Jeg har selv en sv650 som jeg er rigtigt glad for. Den er hurtig nok. Altså hurtig nok til at være sjov og ikke så hurtig at man altid er i fare for at miste kortet bare fordi man gerne vil lidt op i rpm før man skifter til andet gear.


  • #25   20. apr 2019 #22, jeg har ikke behov for at blive genkendt på min maskine da den har en meget speciel farve, så kan ikke se nogen grund til at "flashe" den herinde. Jeg valgte en R1 udenlukkende fordi de andre små maskiner bliver kedelige i længden, men man kan jo altid begrænse den i det første stykke tid hvis man ikke føler sig tryg

  • #26   20. apr 2019 Jeg har så et personligt krav om at der skal være ABS på min kommende. Synes selv det er en rar sikkerhed at have.

  • #27   28. apr 2019 Var ovre og prøve de nye 500 ccm fra Benelli, de kører overraskende godt, men mit køretøj idag, Honda CB500 fra 2003, den kører og styrer noget bedre, men ellers tommel op til de TRK500 bikes fra Thansen.

Kommentér på:
MC kort og første cykel

Annonce