#2
14. maj 2019
Det første svingstel kom i 1958 hvor modellen "duo-glide" blev introduceret. En Duo-glide har meget lighed med en stivstel, den bagerste ramme er blot skåret af og der er tilføjet et beslag til støddæmpere. Og for at få plads til støddæmperne, er beslaget højere end de øverste rør, så stellet ser lidt "knækket" ud.
Motormæssigt var det en "panhead" der sad i de sidste stivstellere, den blev introduceret i 1948 og kørte frem til 1966. Fra 1966-70 var der en hybrid hvor Shovel toppene blev sat på panhead bund (early shovel eller slabside shovel) hvorefter den "rigtige" shovelhead med grisetryne kom i 1970
Knækstel fortsatte frem til 1965 hvor "electra-glide" kom frem med .... da da da da... Elstart! Elstarteren krævede dog mere batteri kapacitet, så stellet blev hævet under sædet og "knækket" forsvandt.
Mange stiv stels harleyer i dag har en shovelmotor i stedet for panhead, bla. også min egen. Det er egentlig en skam, men 1200 shovel passer direkte i stellet og de er immervæk mere almindelige end en panhead.
#4
14. maj 2019
Hej Martin
Fra fabrikken - nej.
Men der findes flere stivstellere hvor der er påbygget elstart senere. Der findes sæt med startkrans og en lille motor der kan være der, plus batterierne jo ikke behøver at være så store i dag som et blybatteri i 1956
Kickstart er dog nok det mindste problem hvis du overvejer en gammel harley. Står den rigtigt og har man lært teknikken er det "piece of cake" at starte med kickstarter
#9
14. maj 2019
Der er jo også softails.
De har samme profil stel pga den "indvendige" affjedring og dem er der lidt flere af på markedet.
Men så ved jeg self godt at det går lidt ud over følsen af en gammel klassisk Harley.
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 160 MC-er: 3 Emner: 60 Svar: 1.672
så er der jo self forskellige motorer der så er blevet sat i
knockelhead og panhead er vist dem oftes er stivstel.
mar 2016
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 923
Motormæssigt var det en "panhead" der sad i de sidste stivstellere, den blev introduceret i 1948 og kørte frem til 1966. Fra 1966-70 var der en hybrid hvor Shovel toppene blev sat på panhead bund (early shovel eller slabside shovel) hvorefter den "rigtige" shovelhead med grisetryne kom i 1970
Knækstel fortsatte frem til 1965 hvor "electra-glide" kom frem med .... da da da da... Elstart! Elstarteren krævede dog mere batteri kapacitet, så stellet blev hævet under sædet og "knækket" forsvandt.
Mange stiv stels harleyer i dag har en shovelmotor i stedet for panhead, bla. også min egen. Det er egentlig en skam, men 1200 shovel passer direkte i stellet og de er immervæk mere almindelige end en panhead.
apr 2005
Følger: 3 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 17 Svar: 14
Det vil så sige at der ikke er el start på en stivstellet hd?
mar 2016
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 923
Fra fabrikken - nej.
Men der findes flere stivstellere hvor der er påbygget elstart senere. Der findes sæt med startkrans og en lille motor der kan være der, plus batterierne jo ikke behøver at være så store i dag som et blybatteri i 1956
Kickstart er dog nok det mindste problem hvis du overvejer en gammel harley. Står den rigtigt og har man lært teknikken er det "piece of cake" at starte med kickstarter
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 160 MC-er: 3 Emner: 60 Svar: 1.672
Er det fordi du drømmer om en stivstel?
jul 2008
Følger: 31 Følgere: 496 MC-er: 11 Emner: 28 Svar: 628
apr 2005
Følger: 3 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 17 Svar: 14
Den drøm bliver nok aldrig til virkelighed.
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 160 MC-er: 3 Emner: 60 Svar: 1.672
De har samme profil stel pga den "indvendige" affjedring og dem er der lidt flere af på markedet.
Men så ved jeg self godt at det går lidt ud over følsen af en gammel klassisk Harley.
Stivstellet harley? Hvilken model?