{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.818 visninger | Oprettet:

And-reas
And-reas
Tilmeldt:
12. apr 2019
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 4

Garanti vedr motor {{forumTopicSubject}}

Hej,
Jeg har købt en Ca 20 årig motorcykel med Ca 60.000 km på bagen hos en forhandler. Som efter Ca 400km kørsel. Mest på. Motorvej er kommet til den konklusion at der er noget galt med den.
Symptomer:
Meget rystende ved 8000+ omd. Ved kørsel. Km/t lige gyldigt. Mindre rystende ved 3-5000omd og næsten ingen ved acceleration op til 8000.
Ved i gang sætning, går den let ud, med mindre den er på 3-4000 omd. Det samme ved lavere fart. Og kørsel i 2 gear ved lavere hastighed er som regel No-go.

Det det er en 1000ccm så jeg skulle mene at den ikke burde opfører sig sådan. Jeg har ikke oplevet det på andre cykler. Men forhandleren mener der blot er tale om normalt slid og derfor ikke noget garantien dækker. Men han vil gerne betale 50% af regningen.
En gang imellem, når jeg kobler ud eller i neutral. Lyder det som en møtrik der fare rundt i motoren.

Mit eget bud er karburator der er slidt og muligvis koblingen der skal skiftes.

Bortset fra dette, så kører den rigtig fint.
Men er det korrekt at det blot er alm slid som ikke skal dækkes, grundet alder og km? (selvom forhandlere altid siger inden købet, at km intet har at sige)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Garanti vedr motor
  • #1   6. jun 2019 Er du medlem af FDM, så kontakt dem.
    Eller er du medlem af Touringklubben, så har de en advokat tilknyttet som vil kunne rådgive dig.


  • #2   6. jun 2019 Det lyder som en oplagt reklamation over fejl, som du må gå ud fra var til stede ved leveringen, og som forhandleren skal udbedre uden udgift for dig inden for de første 6 mdr fra købet. Gør han/hun ikke det, må du gå til FDM, branchens klagenævn eller rettens vej...

  • #4   6. jun 2019 Hvis han gerne vil betale halvdelen er det nok ikke alm slitage smiley

  • #5   6. jun 2019 Uanset hvad, så har du altid reklamationsret. Den kan forhandleren ikke udsige sig.
    Hvornår har du købt den, og hvad står der på slutsedlen vedr. garanti?


  • #6   6. jun 2019 En garanti omtalt på slutsedlen kan ikke indskrænke købers reklamationsret ihht købeloven, kun udvide den smiley

  • #8   6. jun 2019 Sv1000?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #10   6. jun 2019 Sælger en forhandler en MC, så er der reklamationsret uanset alder.

    De vil gerne have pengene af folk, men ikke leve op til deres lovmæssige forpligtelser. Fed branche... smiley


  • #11   7. jun 2019 Derfor er der nogen som gør meget lidt i salg af brugte, det er ikke bøvlet værd, hvis ikke man er 100% sikker på det man sælger er helt i orden.

    Hvad er det for en mc vi snakker om, årgang osv?


  • And-reas
    And-reas Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 4
    #12   7. jun 2019 Indiil videre, så forsøger jeg ikke at gå mere i detaljer om det. Det kan være ren tilfældighed at forhandleren ikke besvare mine opkald eller har udfordringer ved at ringe tilbage.
    Hvis man har noget mere konkret erfaring med lignende ud over nysgerrighed. Er man velkommen til at skrive en PM.

    Jeg forventer på ingen at cyklen skal opfører sig som ny eller ikke slides. Jeg vil dog mene at når jeg har 6 måneders garanti og lige under en måned og Ca 400km sker problemer, at de problemer også har været der ved købet. Jeg ligger særlig vægt på at den er købt som en pæn cykel der kører som den skal, samt at forhandleren siger at det km betyder intet for sådan en cykel.

    Jeg er helt enig i at det kan være farligt at være brugt forhandler. Men det vælger man jo selv med de plusser og minusser det giver. Jeg har snakket med en forhandler for at høre hvad det Ca ville koste at lave og om de mente det gik under garantien. Ergo en let måde at de kunne tjene penge på, men de fortalte mig at det var en garanti sag. Så umiddelbart peger lovmæssigt den vej.


  • #13   7. jun 2019 Du har kun 6 måneders garanti hvis det står på slutsedlen, ellers er det “kun” reklamationsret. Men uanset garanti eller ej, så er den fejl du opleve dækket af reklamationsretten, så det skal forhandleren bare ordne.
    Det vigtigste er dog, at du ikke selv forsøger (eller får andre til det) at udbedre fejlen.


  • #15   7. jun 2019 #14: Det er det på ingen måde. Det er fint beskrevet i købeloven.

  • And-reas
    And-reas Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 4
    #16   7. jun 2019 Der er halvt års garanti på slutseddel.

  • #18   8. jun 2019 Der er ikke noget at rafle om. Forhandleren skal lave den.
    Og hvis han påstår garantien ikke dækker det, skal du bare forklarer ham at den er dækket af den forbrugerbeskyttede reklamationsret


  • #19   12. jun 2019 Lidt udenfor emne, hvad hvis det er en reparation af mc og der derefter er fejl i de ting som der står er udbedret på regningen...evt
    reparation af kobling, bremser m.m.


  • #20   12. jun 2019 Der er også reklamationsret på reparationer. Det er dog klart at slid ikke dækkes medmindre det skyldes fejl.

  • Kurt H
    Kurt H Tilmeldt:
    nov 2015

    Svar: 5
  • And-reas
    And-reas Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 4
    #22   13. jun 2019 #21 : Så ud fra det, så skulle forhandleren hente og bringe cyklen? Særligt eftersom jeg er for svag til at tage den under armen.
    Dog har jeg ikke tænkt mig at gøre brug af det her første gang.


  • Kurt H
    Kurt H Tilmeldt:
    nov 2015

    Svar: 5
    #23   13. jun 2019 Ja Faktisk Ikke mange der ved det

Kommentér på:
Garanti vedr motor

Annonce