{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.150 visninger | Oprettet:

Registreringsafgift ved totalskade {{forumTopicSubject}}

Hej!
Jeg har en xt 350, som jeg købte af forhandler som havde erklæret den totalskadet. Hvordan forholder det sig med afgift osv.
Jeg har hørt man får en nedsættelse på afgiften når den har været på danske plader tidlligere?
Hvis Skat vurderer den til fx. 15000kr. hvor meget kan jeg så forvente at skulle betale i afgift?
På forhånd tak for hjælpen.

Mvh.


Kommentarer på:  Registreringsafgift ved totalskade
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 277 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.632
    #1   12. jun 2019 80% af hvad afgiften er på en tilsvarende ikke-totalskade.

    Det kaldes genopbygning...


  • #2   12. jun 2019 #1

    Hvor har du de 80% fra?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 277 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.632
  • #4   12. jun 2019 Det virker som om du blander grænsen for, hvornår et køretøj kan genopbygges uden at skulle betale ny afgift sammen med, hvordan afgiften på den genopbyggede beregnes.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 277 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.632
    #5   12. jun 2019 Næ... smiley

  • #6   12. jun 2019 Prøv at citere det konkrete afsnit så smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 277 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.632
    #7   12. jun 2019 Nu har du brugt 3 indlæg på at fortælle mig at du mener jeg tager fejl.

    Kunne den tid være brugt på at finde bevis for hvad du mener er det korrekte svar i stedet for?


  • #8   12. jun 2019 Sikkert men jeg ville bare gerne høre, hvor du havde det fra :-).

  • #9   12. jun 2019 Ved genopbygning efter totalskade, hvor cyklen er trukket ud af registreringen, og hvor reg.attesten er påført noget i retning af "kan kun indregistreres efter betaling af ny reg.afgift", sættes nypris til den vurderede handelspris (inkl afgift), og afgiften beregnes som normalt.

    For vurderet handelspris 15.000 fås en afgift på 2.297

    For andre vurderede handelspriser - brug SKAT's beregner, eller alternativt -

    https://1drv.ms/x/s!AiR6QUmRYvP7gWvxllYomGeDQJG3

    Hvor som sagt nypris = handelspris.


  • #10   12. jun 2019 Dok. for #9 med et enkelt eksempel fra DMR (se vedlagte billede)

    En CBR900RR 1997 genopbygget fra totalskade, vurderet 7/6-2019 til 35.000 i handelspris (og sat til 35.000 i nypris (den reelle oprindelige nypris er 170.000)), og det er derfor, at afgiften er lavere end et std eksemplar (ikke genopbygget).

    Afgift for det genopbyggede (handelspris 35.000, nypris 35.000) = 11.486
    Afgift for det tilsvarende ikke-genopbyggede (handelspris 35.000, nypris 170.000) = 17.035

    (som det ses, er afgiften ikke 80% af det tilsvarende ikke-genopbyggede på totalskaden).

    smiley


    profilbillede
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 277 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.632
    #11   12. jun 2019 Nej den er så 67% i dette tilfælde.

    Dejligt med syn for sagen. smiley


  • #12   12. jun 2019 #11

    Ja, men den procentdel er så ikke fast, men vil variere afhængig af oprindelig nypris og handelspris, og derfor egentlig ikke så interessant (man kan ikke bruge en procentsats generelt).

    På de genopbyggede er alt, man skal forsøge at finde ud af handelsprisvurderingen, da det samtidig definerer nyprisen som skrevet.

    (reelt er den også lidt lavere, da handelsprisen på totalskader ofte, men ikke altid, sættes svarende til under middelstand eller lidt under sommetider, mens std. på det ikke-genopbyggede er middel, så der vil ofte være en lille forskel der også).


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 277 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.632
    #13   12. jun 2019 #12 - Den er jeg med på.

    Problemet er jo at handelsprisen er ret flydende, for den er både et resultat af en afskrivningsmodel, og ekstrapoleret fra markedspriserne på de cykler der er til salg - så oftest et rimeligt snævert statistisk grundlag.

    De 80% er blot en rettesnor, som så ikke er helt rigtig (ved jeg nu) - ligesom når man skal skyde på afgiften på brugte MC'er, som i de fleste tilfælde lander på en eller anden procentdel af tilsvarende cykler med afgift, som er på markedet. Der har man sagt ca 60% i flere år, men de to cykler jeg har afgiftet inden for det sidste år, har været helt i skoven i forhold til den antagelse. Heldigvis langt under... smiley

    Det hele står og falder en del med hvad folk sætter af mere eller mindre realistiske priser på deres brugte knallerter, afhængigt af årstid og humør.
    Niveaulisterne er ikke engang brugbare, for det er i bedste fald 10% af de cyker som bliver importerede, som overhovedet ender på dem.

    Lorteland... Få nu afskaffet det fis... smiley


  • #14   13. jun 2019 #13

    Ja, handelsprisen kan være ret flydende, men ikke altid, i nogle tilfælde ligger den helt eller ret fast (niveaulistemodeller eller meget veldefinerede i markedet (stort antal)). Man kan også ofte anslå et ret veldefineret handelsprisinterval, hvor man er temmelig sikker på vurderingen ligger, og dermed har man et tilsvarende veldefineret afgiftsinterval.

    Det er IMO ret dumt at bruge en tilfældig procentsats (uanset om man bruger 80% eller en anden arbitrær værdi), i det man derved blot introducerer en helt unødvendig ekstra fejlkilde, som man vel at mærke overhovedet ikke kender størrelsen på. Estimer så godt som muligt handelsprisen (og usikkerheden derpå) er vejen frem.

    Det er lidt lige som de 60% ved alm. afgiftsberegning som tommelfingerregel. Det er også dumt, for den procentsats kan variere fra 0 til 60% som absolut maksimum. Og man kan nemt finde den procentsats ud fra cyklens nypris, som jeg har redegjort for et stort antal gange (og den kan man normalt nemt finde). Også her er der derfor ingen grund til at introducere en ekstra fejlkilde.

    Og ja, det er et temmelig uhensigtsmæssigt afgiftssystem, som for mange af MCG's brugere er noget nær "sort magi".


Kommentér på:
Registreringsafgift ved totalskade

Annonce