{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.057 visninger | Oprettet:

Niveaulister pr. 29 maj 2019 {{forumTopicSubject}}

De nye niveaulister er nu tilgængelige, og denne gang er der ganske mange ændringer fra den forrige (feb. 2019). Nogle cykler er reguleret +10%, andre noget mindre. Gældende til aug. 2019.

Maj 2019 - https://skat.dk/getfile.aspx?id=139580

Til sammenligning -

Feb 2019 - https://skat.dk/getfile.aspx?id=139000





Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Niveaulister pr. 29 maj 2019
  • #1   17. jun 2019 Hvis nogen gider at tjekke og/eller lede mig på rette vej. Har set på en Bandit 1250 i et EU land. Den er fra 2009. Når jeg så vil finde afgiften finder jeg brugtprisen i Danmark som ser ud til at ligge på ca 65000kr.
    Afgiften skulle så være 0% op til 10000 og 85% 10000-61000 (51000 kr) og så 150% af handelsprisen over 61000kr. Men er det af handelsprisen inklusiv moms?


  • #2   17. jun 2019 Beklager, men du har misforstået beregningsgrundlaget. Det du skriver (grænser/procentsatser) gælder kun for nye cykler, og skal i øvrigt beregnes af den afgiftspligtige værdi (der er DK-nyprisen inkl moms og div tillæg, men ex. reg.afgift).

    For at kunne beregne afgiften på en brugt cykel skal du kende de 2 værdier: DK-nypris (inkl. afgift) samt DK-handelsprisen (inkl. afgift). Nyprisen alene bestemmer den procentdel af handelsprisen som afgiften udgør (fra 0 til 60% = afgiftsprocent). Derudover skal man bestemme DK-handelsprisen, hvilket i nogle tilfælde kan gøres helt præcist (niveaulistemodeller som er denne tråds emne), i andre tilfælde må man estimere vha. de kilder, der er tilgængelige (f.eks div. markeder, DMR mv.). Bemærk, at det er Motorstyrelsens vurdering af handelsprisen, man skal forsøge at estimere, og denne kan variere betydeligt fra f.eks div. markeder. Hele kunsten i afgiftsvurdering er som regel at kunne ramme SKAT's handelsprisvurdering så præcist som muligt, hvilket ofte kræver nogen erfaring, når der ikke lige er tale om niveaulistemodeller.

    Disse 2 værdier (nypris og handelsprisvurdering) indsætter man så i en beregner, f.eks SKAT's/Motorstyrelsens eller denne -

    https://1drv.ms/x/s!AiR6QUmRYvP7gWvxllYomGeDQJG3

    F.eks for en GSF1250SA 2009 under forudsætning nypris 129.995 og vurderet handelspris 65.000 fås reg.afgift 28.120 (afgiftsprocent 43,26)


  • #3   19. jun 2019 #2 Mange tak for forklaringen og henvisningen. Det gav jo en noget anden og mere håndterbar afgift smiley

  • #5   30. jun 2019 #4

    Ja, det kan du have meget ret i. Der er ganske mange ting, der kan undre mht. niveaulisterne. En af dem er, hvilke cykler der er på dem, og hvilke der ikke er. I princippet skal det være de mest importerede/vurderede modeller, så der kan lægges et niveau, baseret på vist grundlag. men er det så altid det.....well.

    Dernæst er der det med opdateringerne af de modeller, der så er på listen, de kommer ofte i klumper, hvor der kan gå lang tid i mellem (helt op til 3-5 år for nogle modellers vedkommende), hvilket ikke altid helt synes at følge markedet.

    Det er jo umiddelbart en god ting med niveaulisterne, så man kan regne med en fast handelsprisvurdering. Desværre er den jo så kun fast i SKAT-regi, idet det, forbavsende nok, ikke er alle selvanmeldere, der kan finde ud af at bruge dem (inkompetence eller fusk).

    For blot lige at nævne et par ting..... smiley


Kommentér på:
Niveaulister pr. 29 maj 2019

Annonce