5.627 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
19 Svar
Anden større motor lovligt? Anden større motor lovligt?
Jeg syntes meget tit man ser folk som har lagt en større motor i deres mc, kiggede lige dba igennem, så en Suzuki GSXR 750, hvor han havde proppet en 1100 motor i... Skal han så skifte motor når han skal til syn igen? Eller hvordan er reglerne på det punkt?
0 synes godt om
apr 2006
Følger: 51 Følgere: 51 MC-er: 24 Emner: 61 Svar: 3.940
Så kun brok og virvar, hvis vedkommende kører ind i vi andre !!
:O/
aug 2005
Følger: 55 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 163 Svar: 5.012
__________
Jakob
maj 2004
Følger: 33 Følgere: 30 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.530
Man må øge effekten med max 20%, uden typegodkendelse.
Problemet for synsfolkene er, at det faktisk kan være svært lige umiddelbart at se om det er en større motor som ligger i stellet, da den fysiske størrelse ikke behøver variere meget fra eks. en GSX-R750 til 1100.
Har selv fået synet 2 cykler med for stor motor i stellet, uden anmærkninger. - Men det gør det selvfølgelig ikke lovligt.
apr 2006
Følger: 13 Følgere: 14 MC-er: 7 Emner: 92 Svar: 650
jan 2007
Følger: 58 Følgere: 58 MC-er: 1 Emner: 123 Svar: 602
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
Da den kun har ca hundrede heste!
jun 2006
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 336
maj 2006
Følger: 9 Følgere: 11 MC-er: 3 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 745
Drejningsmoment og lignende smådetaljer intresserer dem ikke.
feb 2007
Følger: 29 Følgere: 28 MC-er: 2 Emner: 52 Svar: 339
20% højere effekt HVIS du laver konstruktive ændringer, herunder øger slagvolumen.
Med original motor og slagvolumen må du øge effekten ubegrænset, med fx. turbo; dog skal stellet være godkendt til belastningen.
jan 2007
Følger: 58 Følgere: 58 MC-er: 1 Emner: 123 Svar: 602
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 232 Svar: 20.611
aug 2005
Følger: 46 Følgere: 45 MC-er: 4 Emner: 43 Svar: 457
Jeg tror personligt ikk på det, jeg har selv rodet en masse med biler og det har ALTID heddet sig at det udelukkende glæder for EFFEKT, og ikk for volumen.
Dog må du ikk ramme en større model motor mæssigt da det bliver betegnet som identitetsskifte.
Og tuner du på din std motor er der næsten igen grænser, du må dog ikk montere indsprøjtning på en karburator motor og omvendte, fik jeg ihvertfald at vide da jeg ville montere indsprøjtning på en ældre Escort med riiider på.
Og med hensyn til GSXR750 de ældre der og smide en gsxr1100 kværn i kan SKAT kræve afgift for en 1100 da du skifter til en større / bedre model ved motor skiftet.
Sådan er jeg oplyst at reglerne er, men har i andre facts på andet vil jeg da super gerne se noget om det.
God vind
feb 2007
Følger: 29 Følgere: 28 MC-er: 2 Emner: 52 Svar: 339
Det er ganske rigtigt tilladt at skifte til større motor uden ny afgift, hvis man holder sig under 20 % effektforøgelse.
Hvis de to modeller i alt væsentligt er ens, ud over motorstørrelsen, vil cyklen dog miste sin afgiftsmæssige identitet, hvorfor der alligevel skal betales afgift.
Det samme gør sig gældende, hvis man samtidig opgraderer fx bremser og affjedring.
Her er et par eksempler fra (link fjernet)
og
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=110565&vID=201310&i=260&action=close#i110565
Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.
Motortuning er tilladt så længe det sker på den originale motor eller en senere ilagt tilsvarende motor. Der er her ingen procentgrænse for effektforøgelsen. Generelt for alle typer motortuning gælder, at når tuningen får karakter af en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb, fx ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil dette blive sidestillet med et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct.-grænsen gælder.
Mercedes Benz C 180 årg 1994 med en 1,8 l motor med 122 DIN HK - drejningsmoment 170 Nm. Motoren tunes på følgende måde:
Krumtap udskiftes, slaglængde 95,7 m.m.
Andre plejlstænger.
Kompression øges til 11 : 1.
Indsprøjtningsdyseer ombyttes med MB C 220 dyser.
Benzintryksregulator ombyttes.
Den udskiftede krumtap (med større slaglængde) samt andre plejlstænger medfører en forøgelse af motorvolumen til 2,2 l. Effekt efter ombygning 145 DIN HK. Der er tale om en motorombygning, der sidestilles med reglerne for motorskifte. Da effektforøgelsen imidlertid er under 20 pct., medfører dette eksempel ikke afgiftspligt.
En BMW 320 6 cylindret får en 323i motor ilagt - effektforøgelse 17,2 pct. Samtidig ændres:
Bagtøjet til 323i (udvekslingsforholdet ændres fra 3,64 : 1 til 3,45 : 1).
Komplet dobbeltgrenet udstødningssystem monteres.
Forbremserne ombygges til ventilerede bremseskiver, andre bremsekalibre og støvskjolde.
Eldrevet fødepumpe monteres ved benzintank, og elledningsnettet udbygges med diverse ledninger og relæer mv. til styring af den elektroniske benzinindsprøjtning.
Samtlige ruder udskiftet til tonede tuder.
Eldrevne sidespejle monteres.
Hækspoiler monteres.
Efter ombygningen fremstår bilen i al væsentlighed som en BMW 323i.
Sagen har været gennem samtlige administrative ankeinstanser, der har anset ombygningen for afgiftspligtig. Sagen har også været indbragt for Landsretten, men sagen blev hævet inden domsforhandlingen.
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 63 Svar: 2.136
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
okt 2005
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 49 Svar: 816
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.584
Jeg er ikke blevet meget klogere af at læse det her, så kan i svare på et eksempel?
GSX 600F, opgivet til 86hk. Den må jeg i teorien smide en 20% stærkere (hk) motor over i? Altså en motor med op til 103.2 hk.
Hvis vi fx. tager en GSF 1200 Bandit bandit motor med 98 hk, så må man gerne smide den over i? Uden ny afgift osv.
En GSX 600F er jo ikke identisk med GSF 1200 bandit. Er identiteten så ændret?
maj 2007
Følger: 25 Følgere: 4 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 16
jan 2004
Følger: 14 Følgere: 17 MC-er: 4 Emner: 38 Svar: 1.206
I gamle dage, var det 20% forøgelse på samme blok, så vidt jeg husker. Så at smide en anden motorkonstruktion i, tror jeg ikke vil kunne gå lovligt.
Anden større motor lovligt?