5.627 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Anden større motor lovligt? Anden større motor lovligt?

Jeg syntes meget tit man ser folk som har lagt en større motor i deres mc, kiggede lige dba igennem, så en Suzuki GSXR 750, hvor han havde proppet en 1100 motor i... Skal han så skifte motor når han skal til syn igen? Eller hvordan er reglerne på det punkt?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Opsætning af gardin i Velux vindue. 1.000 kr.
  • Hæng 5 billeder op på vores kontor 500 kr.
  • Handyman 1.400 kr.
  • Sæt et skab fast mod vægen 799 kr.
  • Ophæng af en enkelt kommode, en hylde og to lamper 1.400 kr.
  • Klippe hæk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Anden større motor lovligt?
  • #1   31. aug 2007 Ulovligt og INGEN forsikring dækker.
    Så kun brok og virvar, hvis vedkommende kører ind i vi andre !!
    :O/


  • #2   31. aug 2007 Det er vist noget med at der er en begrænsning på hvor meget man må effek forøge en mc - mener det er 20 % - men jeg vil bestemt ikke ligge hovedet på blokken, da jeg ikke er helt sikker..

    __________
    Jakob


  • #3   31. aug 2007 Reglerne er de samme som for biler på det punkt.
    Man må øge effekten med max 20%, uden typegodkendelse.

    Problemet for synsfolkene er, at det faktisk kan være svært lige umiddelbart at se om det er en større motor som ligger i stellet, da den fysiske størrelse ikke behøver variere meget fra eks. en GSX-R750 til 1100.

    Har selv fået synet 2 cykler med for stor motor i stellet, uden anmærkninger. - Men det gør det selvfølgelig ikke lovligt. smiley


  • #4   31. aug 2007 ok... tak for svarerne...

  • #6   31. aug 2007 Ja % mæssigt er det fuldt ud lovligt... man skal så bare sikre sig at forsikringen stadig dækker med lovlig tuning... for selv om cyklen er synet og godkendt er det ik sikkert at forsikringen vil dække... det er jo ik længere den 750 man oplyste til dem... husk dette... så en lovlig mc/bil er ikke nødvendigvis en forsikret bil/mc...

  • #7   31. aug 2007 Rent faktisk kan man lovligt (ser det ud til) smide en 1100 bandit motor i en Suzuki gsx 600F !!!!!!

    Da den kun har ca hundrede heste!


  • #8   31. aug 2007 Motorstørrelsen må øges med max 20% hvis det er som med biler og jeg mener det gælder ydelse såvel som kubik, til gengæld må der tunes ubegrænset

  • #9   31. aug 2007 Det er 20% mere effekt. Om du så finder en 3000 ccm motor kan du smide den i(hvis den kan være der, he he) så længe den kun har 20% flere heste.
    Drejningsmoment og lignende smådetaljer intresserer dem ikke.




  • #10   31. aug 2007 20 større slagvolumen max!!!
    20% højere effekt HVIS du laver konstruktive ændringer, herunder øger slagvolumen.
    Med original motor og slagvolumen må du øge effekten ubegrænset, med fx. turbo; dog skal stellet være godkendt til belastningen.


  • #11   31. aug 2007 Vi glemmer jo alle lige en vigtig ting... Fabrikanten skal også komme med en godkendelse på at den type motor er forsvarlig at sætte på det stel... og hvis de så siger der skal større bremser osv på kan man risikere at told og skat siger den har mistet sin identitet og skal ha ny afgift.... sååååå...

  • #12   31. aug 2007 Yea, det gælder nemlig også at volumen max må øges med 20%, ikke kun kræfterne.

  • #13   31. aug 2007 Hejsa, jer der påstår at de 20% det også glæder volumen for MC´ere kan i ikk lige smide et link fra det sted i er oplyst om dette?
    Jeg tror personligt ikk på det, jeg har selv rodet en masse med biler og det har ALTID heddet sig at det udelukkende glæder for EFFEKT, og ikk for volumen.
    Dog må du ikk ramme en større model motor mæssigt da det bliver betegnet som identitetsskifte.
    Og tuner du på din std motor er der næsten igen grænser, du må dog ikk montere indsprøjtning på en karburator motor og omvendte, fik jeg ihvertfald at vide da jeg ville montere indsprøjtning på en ældre Escort med riiider på.
    Og med hensyn til GSXR750 de ældre der og smide en gsxr1100 kværn i kan SKAT kræve afgift for en 1100 da du skifter til en større / bedre model ved motor skiftet.

    Sådan er jeg oplyst at reglerne er, men har i andre facts på andet vil jeg da super gerne se noget om det.

    God vind


  • #14   31. aug 2007 Jeg tog fejl!! smiley

    Det er ganske rigtigt tilladt at skifte til større motor uden ny afgift, hvis man holder sig under 20 % effektforøgelse.
    Hvis de to modeller i alt væsentligt er ens, ud over motorstørrelsen, vil cyklen dog miste sin afgiftsmæssige identitet, hvorfor der alligevel skal betales afgift.
    Det samme gør sig gældende, hvis man samtidig opgraderer fx bremser og affjedring.

    Her er et par eksempler fra (link fjernet)

    og

    http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=110565&vID=201310&i=260&action=close#i110565

    Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

    Motortuning er tilladt så længe det sker på den originale motor eller en senere ilagt tilsvarende motor. Der er her ingen procentgrænse for effektforøgelsen. Generelt for alle typer motortuning gælder, at når tuningen får karakter af en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb, fx ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil dette blive sidestillet med et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct.-grænsen gælder.

    Mercedes Benz C 180 årg 1994 med en 1,8 l motor med 122 DIN HK - drejningsmoment 170 Nm. Motoren tunes på følgende måde:

    Krumtap udskiftes, slaglængde 95,7 m.m.
    Andre plejlstænger.
    Kompression øges til 11 : 1.
    Indsprøjtningsdyseer ombyttes med MB C 220 dyser.
    Benzintryksregulator ombyttes.
    Den udskiftede krumtap (med større slaglængde) samt andre plejlstænger medfører en forøgelse af motorvolumen til 2,2 l. Effekt efter ombygning 145 DIN HK. Der er tale om en motorombygning, der sidestilles med reglerne for motorskifte. Da effektforøgelsen imidlertid er under 20 pct., medfører dette eksempel ikke afgiftspligt.

    En BMW 320 6 cylindret får en 323i motor ilagt - effektforøgelse 17,2 pct. Samtidig ændres:

    Bagtøjet til 323i (udvekslingsforholdet ændres fra 3,64 : 1 til 3,45 : 1).
    Komplet dobbeltgrenet udstødningssystem monteres.
    Forbremserne ombygges til ventilerede bremseskiver, andre bremsekalibre og støvskjolde.
    Eldrevet fødepumpe monteres ved benzintank, og elledningsnettet udbygges med diverse ledninger og relæer mv. til styring af den elektroniske benzinindsprøjtning.
    Samtlige ruder udskiftet til tonede tuder.
    Eldrevne sidespejle monteres.
    Hækspoiler monteres.


    Efter ombygningen fremstår bilen i al væsentlighed som en BMW 323i.

    Sagen har været gennem samtlige administrative ankeinstanser, der har anset ombygningen for afgiftspligtig. Sagen har også været indbragt for Landsretten, men sagen blev hævet inden domsforhandlingen.


  • #15   31. aug 2007 Det er ikke blot et spørgsmål om effekt.... Det handler også om hvorvidt cyklen ændre identitet... Hvis en 600 kubik er helt ens bygget med en 750 kubik bortset fra motoren, så skal der svares afgift af en 750 kubikker hvis motoren flyttes

  • #16   31. aug 2007 DAMN

  • #17   2. sep 2007 En anden vigtig ting mht tuning hvis den skal være lovlig, er udstødningsgasserne. Faktisk er det de færreste tuninger og chip tuninger som overholder værdierne, og kan i realiteten ikke godkendes.

  • #18   11. apr 2013 Gammel tråd, i know...

    Jeg er ikke blevet meget klogere af at læse det her, så kan i svare på et eksempel?

    GSX 600F, opgivet til 86hk. Den må jeg i teorien smide en 20% stærkere (hk) motor over i? Altså en motor med op til 103.2 hk.

    Hvis vi fx. tager en GSF 1200 Bandit bandit motor med 98 hk, så må man gerne smide den over i? Uden ny afgift osv.

    En GSX 600F er jo ikke identisk med GSF 1200 bandit. Er identiteten så ændret?


  • #19   29. dec 2015 Jeg har endnu en hvad med yamaha dt 175 2t med 18 hk må jeg så smide en 250 4t motor med 20 hk over på den

  • #20   29. dec 2015 Jeg syntes at have læst, at man ikke må lave tuning - overhovedet, what so ever, længere. Det var noget med, at firmaer, der reklamerede med det, kunne få bøder og jeg ved ikke hvad. Men om det holder vand, har jeg ikke den fjerneste idé om. Det er ikke så langt tid siden, at det var oppe at vende.

    I gamle dage, var det 20% forøgelse på samme blok, så vidt jeg husker. Så at smide en anden motorkonstruktion i, tror jeg ikke vil kunne gå lovligt.


Kommentér på:
Anden større motor lovligt?

Annonce