Ændring af regl. for nye motorcykliste {{forumTopicSubject}}
Godaften!
Jeg er en ung mand på 18, og er ved at tage kørekortet. Min drøm har altid været at erhverve mig en motorcykel så hurtigt som muligt. Derfor må jeg jo vente nogen tid med, at få en mere voldsom maskine, og starte ud på de mere bløde..
Disse regler undrer mig dog; ikke fordi de er tilstede, men fordi, at de ikke gælder for dem der er bare et par år ældre end jeg. Jeg kigger ofte forum herinde, og derfor støder jeg ofte ind i de såkaldte "R.I.P. - emner". Dermed; ville det ikke - rent logisk set - være det bedste valg, at indføre ens regler for alle 'nyfødte' motorcyklister?
Nu har jeg nogen træning på 2 hjulede, da jeg har kørt en del på cross-maskiner, og gear-knallert.
Jeg mangler kun køreprøven for at få plastikkortet, og dermed er der ikke lang tid igen.. Derfor har jeg kørt en del timer med andre der også lige er ved at få kortet.. Oftest over de 30 år.. Og bare tanken om at de kan gå lige ud (hvis deres bank/pengepung giver dem lov) og købe en gsxr 1000 el. af lign. kaliber ryster mig en del.. Det er jo oftest folk der ikke har prøvet andet end den puch de red på 'dengang de var unge'.
Rent køre-mæssigt er jeg et helt andet sted end dem; de stadigvæk har problemer med at finde det rigtige gear og kommer til at trykke på hornet når de skal blinke osv.
Ja, efter min mening burde der laves et lovforslag..
Vh. Ebbe J
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 54
maj 2006
Følger: 82 Følgere: 77 MC-er: 7 Emner: 59 Svar: 2.987
Selv en "lille" mc.. Kan man RIP'e sig på..
jun 2005
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 111 Svar: 1.953
okt 2005
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 19 Svar: 31
- Jeg ved ikke hvor mange dødsfald der har været i år, men nogle er det da blevet til. Hvis jeg ikke havde kørt på andet end en puch ville jeg nok også være "idiot" og udøver af "bad luck".. Og du vel også?
Jeg er velvidende om at der er mange mænd der køber en hurtig mc pga. de skal ud at prøve grænser og samtidigt flygte fra kone, volvo, vovse og villa samt skrigende børn.. Det er en del af tiden.. Disse ældre hopper ikke bag på togene, men tager sig en tur på deres nye motorcykel..
B-2 (kbh)
- Selvfølgeligt gælder det ikke, nej, men man har nemmere ved at lære maskinerne at kende, når man har prøvet noget lign. før..
Iøvrigt så er det folk fra de aldersgrupper du nævner dér der laver flest skader årligt, når det gælder personbiler..
jun 2005
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 111 Svar: 1.953
mig selv f.eks, både mht. uddannelse, ja og også kørekort jeg havde kørt gokart på konkurrance plan og var da verdens bedste billist!!(intet mindre) og cross på hobby plan...så jeg viste hvad det gik ud på :-)! men at alle andre i trafikken er idioter tja det kommer sgu stadig bagpå mig....
og mht. ulykker er der RIGTIG mange ulykker hvor det er biler som ikke overholder regler mv.
jeg tror faktisk at det er ok de regler som er nu..alder giver i mange tilfælde lidt mere tålmodighed!
okt 2005
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 19 Svar: 31
- Tror IKKE at DU er HELT med. JEG ønsker IKKE at KØBE og KØRE en STOR motorcykel MED det SAMME.
Jeg synes derimod at det er en god idé, at man skal have de 2 år på en lille motorcykel, før ma køber noget vildt.. Dermed køber jeg også en lille motorcykel til at starte ud på.
Hvad mener du iøvrigt med at mine "argumenter" ikke kan ændres her? - Det kan da sagtens være at mine argumenter kan ændres..
Vh. Ebbe J
okt 2005
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 19 Svar: 31
- Igen; jeg ønsker ikke en dispensationsordning; jeg, samt alle andre, vil have godt at 2 år på en knapt så voldsom motorcykel.
jan 2007
Følger: 39 Følgere: 37 MC-er: 3 Emner: 30 Svar: 1.764
Det er vel op til en selv om man vil starte på noget stort eller noget småt. Sku jeg ha kørt GS500 i 2 år (Kørte på den 1 år) var jeg skuda faldet i søvn det halve af tiden.
Dog kan man håbe at folk har fået øjnene op for at man ikke skal starte for stort - Men opbygge lidt erfaring. Og tage det stille og roligt derfra. Og med dette siger jeg godnat.
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 100 MC-er: 5 Emner: 94 Svar: 1.446
I læser jo ikke hvad Ebbe egentlig skriver om. Ebbe har jo fat i noget, som faktisk er meget rigtigt. Men vi alle hader jo at blive begrænset. Især os som er way over diverse aldersbegrænsninger eller sagt med andre ord - det eneste vi ikke er gamle nok til er "Mimrekortet".
Trafikerfaring kan jo kort deles op i to grupper: 2-hjuls- og 4-hjulserfaring. Der er mange af os "ældre" som først tager MC-kortet i den lidt senere alder, men det gør jo ikke dem til bedre MC'ister end dem på 18. Forskellen ligger blot i afdæmpethed og mere omtanke. Men, 2-hjulserfaringen har de ikke - endnu. Den skal jo først læres på lige fod med de unge, efter kortet er erhvervet.
Jeg kunne udemærket se fornuften i at lave regeler for MC størrelse - set ud fra alderen på MC-kortet og ikke alderen på personen. Ligeledes kunne der laves bedre regeler for bilister, pensionister med kørekort, Kvinder der har sovet sig igennem tilværelsen bag rattet. Altså obligatoriske kørekurser, bedre køreundervisning evt. ala de regeler de har i Sverige, hvor forældre kan lære deres børn at køre.
Der kunne laves mange forbedringer, hvis vi turde. Og vi burde - Danmark går for at være en af de dårligste vestlige nationer hvad angår trafik-mentalitet.
Jeg har selv kørt Knallert fra jeg var 16, MC fra jeg var 18 samt egen bil fra jeg var 19. Jeg har stadig meget stor respekt for MC'en.
Og jeg kender også flere der først har taget MC-kort i en sen alder - mange af dem kører med "hovedet únder armen" så man skulle tro at de som Ebbe skriver - "var på flugt fra kone, børn og vuffelivov. Sjovt nok kører de fleste af dem ganske pænt når de så kører i deres 4-hjulede.
Men ja, jeg tror det er svært at ændre den mentalitet der er opstået de senere år.
Ebbe, din formulering får dig til at lyde ældre end du er, hvilket får mig til at klasificere dig som en ung og fornuftig mand med omløb i hovedet. Du skal nok klare dig - men betragt ALTID de andre som idioter, der ikke har set dig i trafikken, og kør så derefter.
Mvh
Thomas E
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 54
aug 2004
Følger: 41 Følgere: 40 MC-er: 2 Emner: 106 Svar: 2.590
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
Folk der påstår de ville falde i søvn på en 34hk cykel, skal lukke r...n, for det tyder på de slet ikke har forstået hvor lidt effekt man kan nøjes med når maskinen er den rigtige, og det tyder også på de tror MC kørsel kun går ligeud.....
Kører man f.eks på en GS500, så gør det ikke en kæft forskel om den er droslet eller ej - den styrer ikke specielt fantastisk og den ER bare ikke vild i forvejen.
Kører du på f.eks en SV650, er scenariet et helt andet - for den styrer og bremser uendeligt meget bedre end GS'eren. Jeg kører jævnligt tur med en som har en droslet SV650S - og han er IKKE bagerst i rækken, selv når der køres rimeligt frisk til.
Jeg er selv fortaler for at en MC bør være en speciel oplevelse, og at man bør og SKAL have den der barnlige glæde ved at køre på den hver gang man sætter sig op og skal afsted, men med alle de uheld der efterhånden har været iår, må fornuften sgu være en højere prioritet de første 2 år man kører...
Hvis forsikringsselskaberne så til gengæld gjorde det mere attraktivt at forsikre en MC som er droslet kontra en som ikke er, ville det jo hjælpe folk til at komme over den droslede periode meget nemmere...
maj 2007
Følger: 26 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 16
apr 2004
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 999
apr 2004
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 999
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
Mænd har bare en stejlere lærekurve med buler og ridser på end kvinder - dvs vi indhenter dem hurtigt igen, og overhaler gerne også - så vi er alt i alt mere sikre i trafikken.... Bla bla bla bla bla....
Der er bare ikke andre måder at få erfaring end at køre - så gælder det sgu om at man træder sine spæde skridt med en maskine som ikke tager røveren på en.
aug 2005
Følger: 132 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.325
Tror ikke du behøver dukke dig. Jeg satte denne i gang forleden og er stadig ilive, den blev interessant:
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=53816
jul 2004
Følger: 8 Følgere: 27 MC-er: 1 Emner: 66 Svar: 2.820
apr 2004
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 999
apr 2004
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 999
Hvorfor gør vi egentlig ikke det!!!
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 23 Svar: 121
Havde dog på det tidspunkt allerede købt mc'en (CB 500), og fået den droslet.
Nu har jeg så taget kortet, og har selvfølgelig (?) fået pillet droslings kittet af, men umiddelbart er maskinen jo ikke et monster af den grund.
Det er stadigvæk en god begynder maskine, synes jeg selv.
Så fremfor at begrænse HK som Sajmon siger, kunne man måske begrænse kubik i stedet? Det vil have større "impact" anyway. Da en 900 kubiks maskine der er droslet, stadig er ret "voldsom", eller hvad man skal sige.
None the less er jeg rørende enig med Ebbe og co.
apr 2006
Følger: 37 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 106 Svar: 1.090
aug 2005
Følger: 132 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.325
Godt-spørgsmål, så lad mig lige prøve ad den seriøse vej først:
Når vi ikke gør det, skyldes det vel, at vi dels er en smule private (hæmmede), men i lige så høj grad, at vi faktisk har regler og love om uterlighed. Så kan vi altså godt styre effekten af testosteronen!
og så den underholdende:
Hver gang jeg har forsøgt mig ed det er alle hunkønsvæsner (i hvert fald de interessante) løbet skrigende væk. Efterhånden som man så er blevet ældre, kan det være ligemeget - skulle en ikke løbe væk, har jeg alligevel glemt, havd jeg så skal gøre
aug 2005
Følger: 132 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.325
Jeg tror da du har fat i noget - dog kan man vel ikke gennemtvinge en kasko, men man kunne lave en voldsommere graduering af ansvarsforsikring efter MC-størrelse ift anciennitet.
Garanteret ikke populært, men det ville være teknisk gennemførligt og det ville have effekt for rigtig mange!
Tilbage står så, at er man gal nok, kan man sagtensvære risikabel med en 125 cc maskine
Ændring af regl. for nye motorcykliste