{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.243 visninger | Oprettet:

Ændring af regl. for nye motorcykliste {{forumTopicSubject}}

Godaften!

Jeg er en ung mand på 18, og er ved at tage kørekortet. Min drøm har altid været at erhverve mig en motorcykel så hurtigt som muligt. Derfor må jeg jo vente nogen tid med, at få en mere voldsom maskine, og starte ud på de mere bløde..

Disse regler undrer mig dog; ikke fordi de er tilstede, men fordi, at de ikke gælder for dem der er bare et par år ældre end jeg. Jeg kigger ofte forum herinde, og derfor støder jeg ofte ind i de såkaldte "R.I.P. - emner". Dermed; ville det ikke - rent logisk set - være det bedste valg, at indføre ens regler for alle 'nyfødte' motorcyklister?

Nu har jeg nogen træning på 2 hjulede, da jeg har kørt en del på cross-maskiner, og gear-knallert.
Jeg mangler kun køreprøven for at få plastikkortet, og dermed er der ikke lang tid igen.. Derfor har jeg kørt en del timer med andre der også lige er ved at få kortet.. Oftest over de 30 år.. Og bare tanken om at de kan gå lige ud (hvis deres bank/pengepung giver dem lov) og købe en gsxr 1000 el. af lign. kaliber ryster mig en del.. Det er jo oftest folk der ikke har prøvet andet end den puch de red på 'dengang de var unge'.
Rent køre-mæssigt er jeg et helt andet sted end dem; de stadigvæk har problemer med at finde det rigtige gear og kommer til at trykke på hornet når de skal blinke osv.

Ja, efter min mening burde der laves et lovforslag..


Vh. Ebbe J


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ændring af regl. for nye motorcykliste
  • #1   7. sep 2007 ikke flere love ... tak ....... idioti og bad luck, kan man ikke lovgive sig ud af..

  • #2   7. sep 2007 Enig med Jan A....

    Selv en "lille" mc.. Kan man RIP'e sig på..


  • #3   7. sep 2007 jamen Ebbe det er da en mening, men jeg tror nu nok man regner med noget " trafik erfaring" når man er over de 20-21 og må føre raket,...og det med pre erfaring tæller desværre ikke..


  • #4   7. sep 2007 Jan A

    - Jeg ved ikke hvor mange dødsfald der har været i år, men nogle er det da blevet til. Hvis jeg ikke havde kørt på andet end en puch ville jeg nok også være "idiot" og udøver af "bad luck".. Og du vel også?

    Jeg er velvidende om at der er mange mænd der køber en hurtig mc pga. de skal ud at prøve grænser og samtidigt flygte fra kone, volvo, vovse og villa samt skrigende børn.. Det er en del af tiden.. Disse ældre hopper ikke bag på togene, men tager sig en tur på deres nye motorcykel..

    B-2 (kbh)

    - Selvfølgeligt gælder det ikke, nej, men man har nemmere ved at lære maskinerne at kende, når man har prøvet noget lign. før..

    Iøvrigt så er det folk fra de aldersgrupper du nævner dér der laver flest skader årligt, når det gælder personbiler..


  • #5   7. sep 2007 Jeg er ret sikker på at du ikke er den eneste der synes at det er uretfærdigt, men også totalt umuligt lave en slags dispensations ordning på.....for hvordan måles erfaring??
    mig selv f.eks, både mht. uddannelse, ja og også kørekort jeg havde kørt gokart på konkurrance plan og var da verdens bedste billist!!(intet mindre) og cross på hobby plan...så jeg viste hvad det gik ud på :-)! men at alle andre i trafikken er idioter tja det kommer sgu stadig bagpå mig....
    og mht. ulykker er der RIGTIG mange ulykker hvor det er biler som ikke overholder regler mv.
    jeg tror faktisk at det er ok de regler som er nu..alder giver i mange tilfælde lidt mere tålmodighed!


  • #6   7. sep 2007 Peter (Humlebæk) R

    - Tror IKKE at DU er HELT med. JEG ønsker IKKE at KØBE og KØRE en STOR motorcykel MED det SAMME.
    Jeg synes derimod at det er en god idé, at man skal have de 2 år på en lille motorcykel, før ma køber noget vildt.. Dermed køber jeg også en lille motorcykel til at starte ud på.
    Hvad mener du iøvrigt med at mine "argumenter" ikke kan ændres her? - Det kan da sagtens være at mine argumenter kan ændres..

    Vh. Ebbe J


  • #7   7. sep 2007 B-2 (kbh)

    - Igen; jeg ønsker ikke en dispensationsordning; jeg, samt alle andre, vil have godt at 2 år på en knapt så voldsom motorcykel.


  • #8   7. sep 2007 Jeg er da meget glad for at der er de regler der nu engang er..

    Det er vel op til en selv om man vil starte på noget stort eller noget småt. Sku jeg ha kørt GS500 i 2 år (Kørte på den 1 år) var jeg skuda faldet i søvn det halve af tiden.

    Dog kan man håbe at folk har fået øjnene op for at man ikke skal starte for stort - Men opbygge lidt erfaring. Og tage det stille og roligt derfra. Og med dette siger jeg godnat.


  • #9   7. sep 2007 Hej allesammen,

    I læser jo ikke hvad Ebbe egentlig skriver om. Ebbe har jo fat i noget, som faktisk er meget rigtigt. Men vi alle hader jo at blive begrænset. Især os som er way over diverse aldersbegrænsninger eller sagt med andre ord - det eneste vi ikke er gamle nok til er "Mimrekortet".

    Trafikerfaring kan jo kort deles op i to grupper: 2-hjuls- og 4-hjulserfaring. Der er mange af os "ældre" som først tager MC-kortet i den lidt senere alder, men det gør jo ikke dem til bedre MC'ister end dem på 18. Forskellen ligger blot i afdæmpethed og mere omtanke. Men, 2-hjulserfaringen har de ikke - endnu. Den skal jo først læres på lige fod med de unge, efter kortet er erhvervet.

    Jeg kunne udemærket se fornuften i at lave regeler for MC størrelse - set ud fra alderen på MC-kortet og ikke alderen på personen. Ligeledes kunne der laves bedre regeler for bilister, pensionister med kørekort, Kvinder der har sovet sig igennem tilværelsen bag rattet. Altså obligatoriske kørekurser, bedre køreundervisning evt. ala de regeler de har i Sverige, hvor forældre kan lære deres børn at køre.
    Der kunne laves mange forbedringer, hvis vi turde. Og vi burde - Danmark går for at være en af de dårligste vestlige nationer hvad angår trafik-mentalitet.

    Jeg har selv kørt Knallert fra jeg var 16, MC fra jeg var 18 samt egen bil fra jeg var 19. Jeg har stadig meget stor respekt for MC'en.

    Og jeg kender også flere der først har taget MC-kort i en sen alder - mange af dem kører med "hovedet únder armen" så man skulle tro at de som Ebbe skriver - "var på flugt fra kone, børn og vuffelivov. Sjovt nok kører de fleste af dem ganske pænt når de så kører i deres 4-hjulede.

    Men ja, jeg tror det er svært at ændre den mentalitet der er opstået de senere år.

    Ebbe, din formulering får dig til at lyde ældre end du er, hvilket får mig til at klasificere dig som en ung og fornuftig mand med omløb i hovedet. Du skal nok klare dig - men betragt ALTID de andre som idioter, der ikke har set dig i trafikken, og kør så derefter.

    Mvh
    Thomas E


  • #10   7. sep 2007 det hjælper ikke en skid at lave regler for hvor heftig maskina man kan købe.. hvis jeg havde en lille 34 hk cykel, var det 99 % sikkert den fik kniven i hver udgang af et sving.. alt over 30 km/t er farligt så fuck de love og regler.. man skal nok gå en anden vej, hvis ikke det var så dyrt med kørekurser var der sikkert også flere der havde prøvet dem.. måske man kan få et tilskud af falckredernes kaffekasse..

  • #12   7. sep 2007 Er meget enig i ebbes betragtninger, har ofte tænkt det han har skrevet!


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #13   7. sep 2007 Jeg er rørende enig med Ebbe og Thomas - 34hk reglen burde simpelthen gælde på hvor lang tid man havde haft MC kortet, eller endnu bedre hvor lang tid man har ejet en MC - og ikke ens alder.

    Folk der påstår de ville falde i søvn på en 34hk cykel, skal lukke r...n, for det tyder på de slet ikke har forstået hvor lidt effekt man kan nøjes med når maskinen er den rigtige, og det tyder også på de tror MC kørsel kun går ligeud.....
    Kører man f.eks på en GS500, så gør det ikke en kæft forskel om den er droslet eller ej - den styrer ikke specielt fantastisk og den ER bare ikke vild i forvejen.
    Kører du på f.eks en SV650, er scenariet et helt andet - for den styrer og bremser uendeligt meget bedre end GS'eren. Jeg kører jævnligt tur med en som har en droslet SV650S - og han er IKKE bagerst i rækken, selv når der køres rimeligt frisk til.

    Jeg er selv fortaler for at en MC bør være en speciel oplevelse, og at man bør og SKAL have den der barnlige glæde ved at køre på den hver gang man sætter sig op og skal afsted, men med alle de uheld der efterhånden har været iår, må fornuften sgu være en højere prioritet de første 2 år man kører...

    Hvis forsikringsselskaberne så til gengæld gjorde det mere attraktivt at forsikre en MC som er droslet kontra en som ikke er, ville det jo hjælpe folk til at komme over den droslede periode meget nemmere...


  • #14   7. sep 2007 osse enig men hvis en på 60 tager pappet er han sku nok osse elitebilist og man skal nok helder ikke regne med at han vrider mere i øret end han ma hehe

  • #15   7. sep 2007 Undersøgelser har jo vist at mænd først er i stand til at konsekvensberegne når de er ca. 24år, så måske skulle man ikke have lov til at færdes i trafikken, på et motoriseret køretøj før da. Piger skulle derimod have lov til at tage kørekort når de er 22år, men de er jo også tidligere udviklet!!!!! smiley

  • #16   7. sep 2007 Jeg har søgt dækning.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #17   7. sep 2007 Konsekvensberegning kan du jo ikke bruge til noget når der mangler erfaring.

    Mænd har bare en stejlere lærekurve med buler og ridser på end kvinder - dvs vi indhenter dem hurtigt igen, og overhaler gerne også - så vi er alt i alt mere sikre i trafikken.... Bla bla bla bla bla....

    Der er bare ikke andre måder at få erfaring end at køre - så gælder det sgu om at man træder sine spæde skridt med en maskine som ikke tager røveren på en.


  • #18   7. sep 2007 Allan:

    Tror ikke du behøver dukke dig. Jeg satte denne i gang forleden og er stadig ilive, den blev interessant:


    http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=53816


  • #19   7. sep 2007 hmm... min far var 57 da han tog kortet.. han aflivede da sin motor ret hurtigt.. ens af deres venner har lige fået kort her i sommers.. og han skulle efter sigende være lidt en blærerøv på sin 1100... sååå ide'en er ikke ringe... folk de tror at de ved hvad det drejer sig om bare fordi de har haft bil i et par år... men eftersom 80-90% af den danske befolkning ikke kan køre bil ja så skræmmer det mig sku at der er ældre nisser som har kørt i 30 år i bil uden at læse trafikken ordentlig og orientere sig ordentlig, og så går de sku ud og køber en mc med 100+ hk

  • #20   7. sep 2007 Hmmm, interresant tråd du henviser til Knud, den er jeg desværre gået helt glip af. Jeg tror simpelthen bare at mænds hjerner er håbløst forældede. Da vi boede i jordhuler, og rendte rundt og slåssede med sabeltandskatte med køller og bare næver, var det jo nok en kæmpe fordel ikke at være nogen mester i konsekvensberegning. Mænds hjerner er simpelthen indrettet til at være villig til at løbe en ret stor risiko, det var det, der oprindeligt gav mad på bordet og sikrede vores overlevelse. Jeg er bange for at vores hjerner ikke har udviklet sig så meget siden!!!

  • #21   7. sep 2007 Knud, nu skriver du i den anden tråd, at vi, på trods af sexualdriften, heller ikke står og kopulerer i kassekøen!!!
    Hvorfor gør vi egentlig ikke det!!!


  • #22   7. sep 2007 Jeg var selv i gang med kortet i en alder af 20 år. Blev dog bremset da jeg flyttede midt i det hele, og nåede aldrig at få kortet.

    Havde dog på det tidspunkt allerede købt mc'en (CB 500), og fået den droslet.

    Nu har jeg så taget kortet, og har selvfølgelig (?) fået pillet droslings kittet af, men umiddelbart er maskinen jo ikke et monster af den grund.

    Det er stadigvæk en god begynder maskine, synes jeg selv.

    Så fremfor at begrænse HK som Sajmon siger, kunne man måske begrænse kubik i stedet? Det vil have større "impact" anyway. Da en 900 kubiks maskine der er droslet, stadig er ret "voldsom", eller hvad man skal sige.

    None the less er jeg rørende enig med Ebbe og co.


  • #23   7. sep 2007 Jeg læste fornylig i et østrigsk mc-blad at EU havde vedtaget at 18-21 årige max må køre 80 km/t fra 2012. Dette kommer vi nok til at høre mere om. Der er ingen tvivl om, at unge er teknisk bedre på mc´erne, men ude i trafikken skal man også vurdere andres handlinger, og det kommer med erfaringen.

  • #24   7. sep 2007 Allan smiley

    Godt-spørgsmål, så lad mig lige prøve ad den seriøse vej først:

    Når vi ikke gør det, skyldes det vel, at vi dels er en smule private (hæmmede), men i lige så høj grad, at vi faktisk har regler og love om uterlighed. Så kan vi altså godt styre effekten af testosteronen!

    og så den underholdende:

    Hver gang jeg har forsøgt mig ed det er alle hunkønsvæsner (i hvert fald de interessante) løbet skrigende væk. Efterhånden som man så er blevet ældre, kan det være ligemeget - skulle en ikke løbe væk, har jeg alligevel glemt, havd jeg så skal gøre smiley


  • #25   7. sep 2007 Henning F

    Jeg tror da du har fat i noget - dog kan man vel ikke gennemtvinge en kasko, men man kunne lave en voldsommere graduering af ansvarsforsikring efter MC-størrelse ift anciennitet.

    Garanteret ikke populært, men det ville være teknisk gennemførligt og det ville have effekt for rigtig mange!

    Tilbage står så, at er man gal nok, kan man sagtensvære risikabel med en 125 cc maskine


Kommentér på:
Ændring af regl. for nye motorcykliste

Annonce