{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.921 visninger | Oprettet:

Hvad sker der, hvis man kører på a2 mc som 18 årig? {{forumTopicSubject}}

Fylder 18 om 7 måneder, så jeg tager mit mc kørekort i december. Efter det overvejer jeg at købe en 300-400cc mc, da jeg synes 125cc er for langsomt og kedeligt, men hvad er straffen for det, hvis jeg nu blev stoppet?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad sker der, hvis man kører på a2 mc som 18 årig?
  • #1   11. aug 2019 Kørsel uden førerret
    Du kan evt spare kørekortet og gemme pengene ril bøder.
    Hvis du ikke bliver snuppet inden du må tage A2 kort er det jo win-win
    Hvis du gør, så starter der en lavine af frivillig ekstraskat.
    Når du er taget 1ste gang, giver din nrpl udslag på nrpladescannerne.
    Så er bøde nr 2 nemt indkasseret. Er den ikke på 10.500?
    3 gang tager de også knaldperlen...


  • #2   11. aug 2019 Læs lige her først inden du gør det...
    http://koerekort-guiden.dk/koersel-uden-koerekort

    Hvis du ikke har kørekort!
    Kørsel uden kørekort kan have vidtrækkende konsekvenser, hvis du ikke har (gen)erhvervet førerretten til køretøjet!

    Første gang får du en bøde på 7.000 kr, men det er intet i forhold til de forsikringsmæssige konsekvenser, hvis du kendes skyldig i et færdselsuheld.

    Desuden risikerer du at få konfiskeret køretøjet samt at blive idømt fængselsstraf, hvis du gentagende gange tages for kørsel uden kørekort.

    Dette er i henhold til FL § 56, stk. 1


  • #3   11. aug 2019 Kom nu op på en ged hos kørerlæreren først. Så vil du blive overrasket over, hvor meget arbejde du har med bare 125 kb. Det er snotdumt at tro, at kørekortet giver rutine til de HK du eftersøger.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #4   11. aug 2019 Det er naturligvis ulovligt og dumt, men følgende er noget fordrukkent sludder og en lodret løgn: men det er intet i forhold til de forsikringsmæssige konsekvenser, hvis du kendes skyldig i et færdselsuheld.

    #2 - Hold op med at lyve.

    Om forsikringsselskabet kræver erstatning (regres) eller ej, er ikke afgjort af om du mangler kørekort eller har kørekort til forkert kategori.

    https://danskelove.dk/f%C3%A6rdselsloven/108


  • #5   11. aug 2019 Som jeg forstår det, kan forsikringsselskabet kræve regres hvis man har opført sig “særligt hensynsløst”.

    Klippet fra nettet:

    “Der kan bl.a. være tale om kørsel, der retter sig mod at forulempe eller bringe en medtrafikant i fare (chikanekørsel), hasarderet kørsel, f.eks. for at unddrage sig (politiets) forfølgning, hård og pågående kørsel, der medfører konkret skadeforvoldelse eller farefremkaldelse, og som udføres med bevidsthed om, at den fører til forulempelse eller fareforvoldelse, samt grove former for kapkørsel, flokkørsel og lignende ”chokkørsel”. Bestemmelsen vil også omfatte kørsel med køretøjer uden eller med meget betydelig nedsat bremse- eller styreevne eller andre mangler, der kan føre til nærliggende risiko for andre trafikanter, når risikoen har stået eller måttet stå føreren klart. “

    I denne beskrivelse ser jeg klar mulighed ved et evt uheld for at man KUNNE komme i klemme. Især hvis der har været indvolveret for høj fart.
    Der kan tolkes meget bredt på de forskellige elementer.

    Jeg turde i hvert fald ikke smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #6   11. aug 2019 #5 - Man skal ikke finde tilfældige internet sider og sakse fra dem, for så finder man sludder, og det gjorde du også. smiley

    Har du et link til det der?

    Man skal forholde sig til loven, og der står intet om "særligt hensynsløst" i den.
    Høj fart har stadig intet med kørekortet eller motorstørrelsen at gøre.

    Der står:
    § 108 Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte for erstatning efter § 105, stk. 1.
    Stk. 2. En aftale mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren om, at selskabet skal have regres mod den, der efter § 104 er ansvarlig for skaden, når forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved uagtsomhed, har kun retsvirkning, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.


    Slår man definitionen på "grov hensynsløshed" op, får man følgende links, som vist kan siges at være rimeligt pålidelige...

    http://nft.nu/sites/default/files/93306.pdf

    http://nordiskjurist.org/wp-content/uploads/2013/10/Referent195.pdf

    Som de fleste sikkert kan læse sig frem til, er det HANDLINGEN og ikke kørekortet som afgør om der kan kræves regres fra forsikringsselskabet.

    Der er ikke mulighed for at fortolke den slags - det er årsagen til det er formuleret sådan. Ansvarsforsikringen er en lovpligtig forsikring, og derfor er det defineret ved lov, hvad den dækker, hvad den ikke dækker og hvad der skal til for at selskabet kan kræve regres.

    Vi er helt enige om at det er dumt at gøre noget ulovligt, og endnu dummere at spørge på forums om det er en god eller dårlig ide at gøre noget ulovligt.
    Hvad min mening er om 18-årige kører på en MC de ikke har kørekort til, er irrelevant.
    Men man skal ikke sprede løgne, og specielt bør man ikke overfortolke på ting for at skræmme folk...


  • #7   11. aug 2019 400cc ? Hvorfor nøjes med en knallert - kig på en r1

    så kan man også imponere tøsebørnene lidt smiley
    så er det også ligemeget med kørekortet, de kan ikke fange dig alligevel
    win/win.




    profilbillede
  • #8   11. aug 2019 #6

    Det er min fejl, det hedder selvfølgelig ‘grov hensynsløshed’. smiley
    Jeg forsøger ikke at skræmme vedkomne, men jeg vil bare påpege at det med mine øjne kunne se ud som om man kan komme i klemme og skulle betale en hulens masse penge til forsikringen, HVIS man kan puttes i min førnævnte kasse, HVIS man er indvolveret i et uheld.

    Teksten er et udklip fra: https://vidensbasen.anklagemyndigheden.dk/api/portals(6e302527-f0b3-4a5e-889a-668aa67e5491)/Print/h/6dfa19d8-18cc-47d6-b4c4-3bd07bc15ec0/VB/2b2972ac-5d26-4a2c-b99d-dbcfc58f00ea

    Hvis ikke mine indlæg er korrekte, tager jeg det naturligvis på mig, undskylder min uvidenhed og sletter mine indlæg smiley For jeg giver dig helt ret i at der ikke skal spredes (mere) løgn på internettet.


  • #9   11. aug 2019 #8 Hvis man bliver dømt for "grov hensynsløshed" i trafikken, er det vel ligegyldigt om man har kørekort eller ej! Hvis man går ud på gaden og slår en tilfældig ihjel med en kniv, er det nok heller ikke bøden for at have en ulovlig kniv der betyder det store.

  • #10   11. aug 2019 Ffs.... Så må jeg bare få mig en 125cc til jeg bliver 20... Synes bare det er for dumt at købe en mc på afdrag som 18 årig, til så at skulle skifte den ud som 20 årig til noget større.....

  • #11   11. aug 2019 Man kan også vælge en man har råd til smiley

  • #12   11. aug 2019 #11 kan jeg desværre ikke, da jeg ikke rigtigt har råd til nogen af dem. Tjener gennemsnitligt omkring 1500-2000kr om måneden, for jeg har ikke tid til at arbejde så meget grundet skole (2.g). Bliver nødt til at købe i afdrag grundet dette.

  • #13   11. aug 2019 Køb en kymco k-pipe den er rigtig sød, og kom købes for 5-7000 ellers spar sammen til din første a2 cykel. Jeg foreslår en gs500, er5 cb500 eller Xj600. Alle kan købes for omkring 10-15000.

    Personligt havde jeg også overvejet at købe en større motorcykel end jeg havde kort til, hvis jeg havde a1. Hvis man bare kører pænt og ordentligt, så er risikoen for at blive stoppet nærmest ikke til stede.
    Den eneste torn i den løsning er, at politiet efterhånden har mange biler med numnerpladescannere på, og snupper de nummerpladen, så kan de få at vide at ejeren af køretøjet ikke har kørekort til at føre det. Men jeg er ikke helt sikker på systemet kender til reglerne for motorcykel. En doven programmør kan have lavet det, så det bare ser på om man har motorcykelkørekort, og står det overhoved i deres system hvad kørekort en motorcykel kræver?


  • #14   11. aug 2019 #13 problemet er, at jeg ikke kommer til at køre pænt, ahahaha. Elsker fart. Jeg er fint nok med a1 loven nu, for har fundet suzuki gsx r125, der er det tætteste jeg kan komme til, hvad jeg tidligere havde tænkt mig som min a2 motorcykel. Må bare nøjes med den i 2-3 år, så jeg kan rykke op en klasse.

  • #15   11. aug 2019 #14 Det lyder genialt, eller noget! Jeg tjekkede lige sådan en, ca. 40.000kr. Skal du have den finansieret via lån, skal du regne med at skulle have kasko på den, så ikke under 10.000kr. om året skal du mindst sætte af til forsikring! Det er meget alm. med 25% i udbetaling, så du skal "kun" låne 30.000kr. - med den indkomst du nævner i #12 lyder det da HELT realistisk, held og lykke!

  • #16   11. aug 2019 Hvis du køber en maskine på afbetaling, mener jeg at du skal have kasko på - bare for at gøre regnestykket endnu mere horribelt smiley

  • #17   11. aug 2019 Læg du lidt til side nu og køb sådan en her, indtil du kan komme på det store kort.

    https://www.dba.dk/motorcykel-125cc-yamasaki/id-1057041990/

    Finansering af små maskiner er hul i hovedet, du har betalt dobbelt op inden du er færdig.


  • #18   11. aug 2019 #15 Jeg får godt nok den højeste SU, når jeg fylder 18, så kan godt regne med omkring 5k om måneden.

    #17 dit link virker desværre ikke


  • #19   11. aug 2019 Den yamasaki er sgu fin til en begynder og prisen er ikke tåbelig smiley

  • #20   11. aug 2019 Bare søg på yamasaki til 5000kr på dba

  • #21   11. aug 2019 Din første linie giver ikke meget mening:
    "Fylder 18 om 7 måneder, så jeg tager mit mc kørekort i december."
    Du kan mig bekendt ikke gå til køreprøve før du er fyldt 18, det må så blive engang til marts eller deromkring. Altså lige til sæsonstart smiley
    Bortset fra det, har du så overvejet at du kunne tjene en masse penge i sommerferien, så du kunne få råd til den MC du gerne vil have, i stedet for at skulle leve af havregryn hele året, fordi du skal have råd til afdrag og kaskoforsikring??


  • #22   11. aug 2019 #21 Han kan begynde på det 3 måneder før (mener jeg at det er, gider ikke lige tjekke det) så i mine øjne er det faktisk noget af det der giver bedst mening smiley Det er fint med drømme, men jo mere urealistiske de er, jo større er skuffelsen når vireligheden banker på smiley

  • #23   11. aug 2019 Synes du skal vente... Det jo snart vinter alligevel.

  • #24   11. aug 2019 #23 har snakket med mine forældre omkring sagen med a1 og a2. Siden jeg ikke kan få min drømme motorcykel (kawasaki ninja), så venter jeg bare, til jeg bliver 20 og tager a2 kørekort. Tager bil kørekort snart....

  • #25   11. aug 2019 Det er da dumt at gældsætte sig som 18 årig for en 125 cc mc! Køb noget billigt, det skal jo alligevel skiftes ud om et par år, eller vent med at købe til du har råd. Man tager ikke altid skade af at vente, jeg fik min første mc i år som 23 årig, og jeg har da klaret mig fint indtil nu.

    Nu skriver du selv du er tosset med fart, så derfor er jeg da glad for du kun skal køre en 125 cc de første par år. Kan man ikke styre sig ender man nok bare desværre i bunken af færdselsuheld!


  • #26   11. aug 2019 #25 Det er også en af grundene til, at jeg har tænkt mig bare at droppe det og købe bilkørekort. Jeg venter 2 år....

  • #27   11. aug 2019 Hvilken Kawasaki Ninja er det du drømmer om?

  • #28   11. aug 2019 Bare lige nysgerrig, hvad har du kørt på før, siden du syntes at 125 ccm, er kedelige og langsomme.

  • #29   11. aug 2019 #27 altså den motorcykel som jeg havde tænkt mig at købe, var en kawasaki ninja 300. Den ville jeg sagtens være glad for i nogle år til jeg fik råd til noget større.

  • #30   11. aug 2019 #28 tunet gearknallert. Kørte de der 70-77 med den. Men det er ikke kun hastigheden. Det er også styrken af motorcyklen, der ikke er nok for mig.

  • #31   11. aug 2019 Jeg kan nu godt forstå dig, det er surt at skulle vente lang tid, på den mc, man har set sig varm på. Men reglerne er lavet for at du skal have en større chance for at overleve smiley

  • #32   11. aug 2019 #31 Yeah... Må bare hygge mig med en bil til jeg bliver 20 så.

  • #33   11. aug 2019 Ja en skønne dag, må du køre Hvad du vil, så er der kun hastighed grænserne at bekymre sig over.. smiley

  • #34   11. aug 2019 #33 ja, en skønne dag køber jeg mig en Ninja h2r smiley smiley

  • #35   11. aug 2019 Det gør jeg også smiley

  • #36   12. aug 2019 #34
    Man må ikke køre på få Den med en H2R smiley

    Men hvis du kan nøjes, kan du bare købe min H2.
    Den skal jeg vel af med om et par år Anyway smiley


  • #37   13. aug 2019 #36 hvad regner du med at kunne sælge sådan en bandit til om nogle år?

  • #38   13. aug 2019 #37
    Den står til 624.990 fra ny af.
    Har givet lidt over 15k i ekstraudstyr.
    Hvis jeg sælger den til vinter regner jeg med små 500.
    Næste år en 450


  • #39   13. aug 2019 Puha, jeg troede slet ikke de var så dyre, jeg troede det var omkring 350 fra ny smiley

  • #41   13. aug 2019 Er det fordi det er en carbon model den er så dyr?
    Her kan man få dem ned til 329.290,- https://www.rydbergsmc.dk/nye-og-brugte-mc/2019-modeller/nye-2019-kawasaki.aspx?surl=kawasaki-h2-sx-rydbergs-mc-5-aars-garanti-id-170479

    Hvad er forskellen på de 2 modeller?


  • #42   13. aug 2019 #41
    At den du har linket til er en touring cykel.
    Og den anden H2 er en superbike.

    Hvis man skal remse det hele op, er der virkelig mange forskelle.
    Der er kæmpe forskel hvis du stiller de 2 cykler op mod hinanden smiley


  • #43   14. aug 2019 41# kort fortalt

    H2 = super sport racer cykel

    H2 Carbon = Samme motorcykel, dog et luksus samler objekt i nummereret antal med en stor blære faktor smiley Den er med håndbygget kulfiber front, speciel lak med sølv i, og grønt stel

    H2SX = Sports Touring udgaven, til manden der gerne vil sidde rart på 2 hjul imens han kører fra en Lamborghini


  • #44   14. aug 2019 Ahhh okay, det giver mening, og her gik jeg og troede en h2 bare var en h2

  • #45   14. aug 2019 #44
    Det er det ikke smiley

    Der er ret mange forskelle.
    Også motormæssigt smiley



  • Kenneth G
    Kenneth G Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 1 Svar: 50
    #46   14. aug 2019 Køb ikke en yumisaki eller hvad pokker de der kinøjsere hedder.
    Køb brugt Honda, Yamaha eller Suzuki 125 kubik.
    De er også penge værd om 2 år.
    Du finder nemt et eksemplar til imellem 8-12.000.


  • j
    j Tilmeldt:
    jul 2021

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 1
    #47   29. jul 2021 nogen der ved hvad der sker hvis man bliver taget på en 125cc crosser og er under 18 år? og hvis motorcykel betjenten kørte ind i mig mens jeg kørte de 80, og prøvede køre væk, og fik mig til at vælte og få et par skader og hjernerystelse. kan jeg så få erstatning eller er jeg selv uden om det?

  • #48   29. jul 2021 Du fik som fortjent og kan helt sikkert ikke få nogen erstatning.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #49   29. jul 2021 Ja det kan man vist kalde selvmål.

    Ingen erstatning, medmindre du kan bevise i retten at der er brugt unødig magt, og den bliver ret svær, da det jo var dit eget valg ikke at køre med hjelm, og at stikke af.


  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 187
    #50   29. jul 2021 Der er bøden for at køre motorcykel uden kørekort, bøde for at køre som en idiot og nok også en bøde/afgift for at motorcyklen ikke er indregistreret eller forsikret.
    Det kunne være interessant at høre hvad den samlede regning kommer til at lyde på.


  • #51   29. jul 2021 Du skal nok også regne med at de beholder den crosser du kørte på, så hvis det ikke var din egen, vil ejeren nok gerne have lidt mønt af dig.


  • #52   2. aug 2021 Hvis dine forældre har tegnet forsikring på dig, vil den muligvis dække skader på dig og betjentens motorcykel.

  • #53   2. aug 2021 Det kræver en ansvarsforsikring. Og den dækker ikke skader på en selv.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #54   2. aug 2021 Man kan ikke ansvarsforsikre en crossmaskine.

  • #55   2. aug 2021 Rigtigt, men man kan have en ansvarsforsikring via en indboforsikring. Om en sådan vil dække, afhænger nok af hvordan en evt. ulykke vil være sket.

Kommentér på:
Hvad sker der, hvis man kører på a2 mc som 18 årig?

Annonce