{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.215 visninger | Oprettet:

Ang yamaha fzr 1000 {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Har hørt lidt om at de gamle fzr 1000ccm skulle bruge olie. Men er der nogen der ved hvorfor og hvor meget de egenlig bruger. Og er det overhovdet skidt at de bruger lidt. Ved godt det kommer an på flere ting, men er der nogen som selv har eller har haft en som enten gjorde det eller som slet ikke gjorde. Jeg tænker på modellen fra 93-96.
Go weekend
Mvh Henrik

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ang yamaha fzr 1000
  • #1   28. sep 2007 nogle af dem bruger lidt olie, men hvis du går efter en model med et rimeligt antal km på tælleren og som ellers er pæn, så tror jeg ikke du skal være så bange endda, der findes stadig fornuftige modeller ad dem

• #2   28. sep 2007 Tjaeee, de fleste af dem gør, med ikke mere en 1L/4-5.000km, så ikke noget slemt.

• #3   28. sep 2007 okay takker for svarene

• #4   28. sep 2007 jeg har læst mig til store tolerancer i stemplerne skulle være årsagen. Mindre friktion skulle være fordelen ved dette.
    Aner ikke hvad min egen bruger. Den bliver toppet op når den mangler.

FZR har oliestandsmåler. Den lyser når den nærmer sig minimum og derfor kører man den ikke bare liige tør hvis man har en smule omgang i hovedet.
    Synes ej selv det er voldsomt på min som har gået over 75000 km

• #5   28. sep 2007 arne du kører jo også mere morfar end nogen andre herinde ik? HIHI smiley

• #6   28. sep 2007 Du kan være uheldig at ramme i nogle der bruger meget olie. Min egen bruger ca 1dl for hver 1000km og den har gået ca 45.000km. Syntes som ikke det er så slemt igen smiley

Overvejer du da at købe sådan en djævel? smiley

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 295 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.729
    #7   28. sep 2007 Da Yamaha i sin tid byggede FZR motoren var det med lav friktion for øje - og som følge heraf har den nemt ved at sluge noget olie..
    I 9 ud af 10 tilfælde er det dog ikke værre end man skifter stempelringe og olietyvene / paraplyerne til ventilerne - så er der NUL blå røg og ganske normalt olieforbrug.

Det er værst med modellerne før 1996...

• #8   28. sep 2007 Sajmon - hvad mener du med "olietyve/paraplyer"?

Når jeg spørger er det fordi jeg til vinter planlægger skift af stempelringe på min gl. bokser-BMW - også pga. olieforbrug, og så ville det være rart om der var andet jeg skulle være opmærksom på. (Jeg ved godt det er en ganske anden konstruktion).

Er det evt. ventilstyrene i topstykket du mener?

• #9   28. sep 2007 Det er ventilstyrspakning/dåser, paraplyer, olietyve ja de har sgu mange navne som Sajmon mener.

Dem kan man jo så tjekke om de er slidt ved at lade motoren motorbremse fra rimelig højt hastighed uden at skifte gear. Så giver man gas når den er kommet godt ned i fart og måske smider den et pust blå røg ud hvis disse paraplyer er slidte, møre eller hvis man er ræddig uheldig - utætte smiley

Som jeg og Sajmon ytrer har det at gøre med friktion. Det er ikke fordi de blir hurtigt slidt. De er simpelthen bygget med slup ved feks stempler for at disse glidere bedre, men med regningen på en liter olie pr 5000 km eller mindre.

Det værste ved FZR 1000 er sgu koblingen. Olieforbruget er det mindste problem.

• #10   28. sep 2007 Ok, så er jeg med igen, tak.

• #11   28. sep 2007 Næ, så ikke helt alligevel - hvis det bliver aktuelt, kan jeg så selv skifte ventilstyrene, eller kræver det specialværktøj?

• #12   28. sep 2007 Jeg selv har på biler skiftet de satans paraplyer og står over for endnu en rep.. Det er nemt når man har topstykket afmonteret. Lidt sværere er det når man skal forsøge med topstykket sat på. Om det kan gøres med trykluft for at holde de forskellige ventiler oppe eller man lige som på biler kan lave et hjemmelavet stykke værktøj ved jeg ikke, men tror da det er muligt. Men der er jo mange. 5 ventiler pr cylinder dvs hmm 20 stk. Det er ikke nogen fest.
    Men er du ikke helt ude at skide mekanisk eller mht fingrene så burde det da kunne lade sig gøre. Jeg ville nu forresten mene at ventilstyr er de to koniske skiver der omfavner ventilen i ventilhuset i topstykket OG at paraplyen er den som går omkring selve ventilen og derfor kaldes en olietyv, paraply osv osv men ikke et decideret ventilstyr. Dette er noget andet.

• #13   7. nov 2008 havde også lidt af det samme problem på min, men da jeg købte den havde den også stået stille i 4 år, og min mekaniker mente derfor er paraplyerne var tørret ind, og derfor skulle jeg bare ikke give den maks gas til at starte med, indtil de var 'vædet' igen og så ville slutte tæt. Det har da også hjulpet lidt, men syntes stadig den bruger noget, men kan så læse at det åbenbart er helt normalt. Men jeg prøver sku lige arnes test for at se med det blå røg.
    Nogen der ved hvad sådan en rep koster, hvis de skal skiftes?
    (godt nok en gammel tråd at komme med indlæg i hehe)

Kommentér på:
Ang yamaha fzr 1000

Annonce